Yamaha Fz 750 tomgång försvinner när den blir varm HJÄLP

Saab92b

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Stenkyrka
Hoj
Yamaha FZ 750
Hej! Behöver hjälp med min gamla Fz som sedan jag köpte har gäckat mig med tomgången när den blir varm. När den är kall startar ger den lite chock i i början sedan går den jämt och fint har ställt den på 1000 varv går jättebra. När den börjar bli lite varm börjar den gå ojämt man hör att den börjar missa lite och ju varmare den blir sämre går den. Till slut har jag ingen tomgång om jag inte ställer den på 2000 varv och där går den ojämt och blir nu svårstartad. Felet har funnits sedan jag köpte bågen för 10 år sedan men har blivit värre.
Det jag har gjort är ställt ventiler, nya tändspolar och tändkablar samt tändstift. Genomgångna förgasare nya nålventiler men har inte satt i nya munstycken. Har inte funnit några hål i membranen. Har gjort kompet ligger på 10,5 cyl 1, 11 cyl 2, 12 cyl 3, 11,5 cyl 4. I verkstadshandboken ( Clymer) står det att det inte får ligga under 9kg och inte variera på mer än 1kg och här varierar det lite mera men tycker inte att det borde orsaka problemet. Har börjat fundera på om det kan bero på vevaxelgivarna, det sitter en på varje sida av motorn varför finns det två ? Nu behöver jag hjälp hur går jag vidare för att hitta felet kom med tips? Jag är råd vill. Hos Yamaha återförsäljaren trodde de att det kunde vara ventilspelet men det är det inte. ALLA FÖRSLAG MOTTAGES MÅSTE FÅ DETTA FIXAT NU !!!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att du kan stänga av choken direkt efter att du startat den berättar att den går för fett på tomgången. När du ändå är inne och pillar på luftskruvarna för tomgången - justera flottörnivåerna. Ställ även upp tomgången ett par hundra från 1000. Var snäll mot kamaxlarna, ha inte för lågt tomgångsvarv.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Att du kan stänga av choken direkt efter att du startat den berättar att den går för fett på tomgången. När du ändå är inne och pillar på luftskruvarna för tomgången - justera flottörnivåerna. Ställ även upp tomgången ett par hundra från 1000. Var snäll mot kamaxlarna, ha inte för lågt tomgångsvarv.
Dum fråga, vad händer med kamaxlarna vid för låg tomgång?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Saab92b

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Stenkyrka
Hoj
Yamaha FZ 750
Har kollat flottörnivåerna lite högt på treans cyl så det är fixat, kollade vilka huvudmunstycken som var monterade och det ?att 170 i alla förgasare enligt verkstadshandboken skall det vara 105 på 1 och 4 cyl och 100 på 2 och 3 cyl, lågfartsmunstyckena var rätt std 15. På mina förgasare går det inte att ställa lufttillförseln finns ingen luftskruv går tydligen på FZX men inte på FZ 700 och 750 där det är fast inställning. Har nu beställt nya munstycken får se vad det gör. Ställde ner nålarna max då blev det lite bättre, får ställa tillbaka dom när jag fått in de nya munstyckena. Tomgången skall enligt verkstadshandboken ligga mellan 950-1050 är det för lågt då ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om den nu har bränsleskruv (pilot jet) som de visas i länken ovan så har du en bra video här som förklarar hur du ställer in den. De ser ut som de är en bränsleskruv så den ska förmodligen skruvas in mer så den blir snålare då kommer den nog gå på tomg även varm.
https://www.youtube.com/watch?v=DLldmBzqR_s
 

Saab92b

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Stenkyrka
Hoj
Yamaha FZ 750
Hej! Tack för svar och jag ser på sprängskissen att det finns en luftskruv, men kan inte hitta den på mina förgasare bara pluggade hål. Var finns luftskruvarna?
IMG_20200724_091939_resized_20200724_092543808.jpg

IMG_20200724_092001_resized_20200724_092543573.jpg
 

Saab92b

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Stenkyrka
Hoj
Yamaha FZ 750
Luftskruvarna hittade, lät min son leta han hittade dom direkt! Ibland är man blind :(
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Luftskruvarna hittade, lät min son leta han hittade dom direkt! Ibland är man blind :(

Bra då kan du skruva in dem ett halvt varv åt gången och höra om tomgången blir bättre med helt varm motor. Du kommer förmodligen ligga på choke lite längre tid i stället men de är ju normalt. De gör inget om du måste skruva in dem i botten för att den ska gå bra. Låt höra först hur många varv utskruvade de va innan du börjar justera. Om de är 3-4 varv ut va de inte underligt den gick surt. Och framförallt sitter alla justerskruvar på plats för de är många snubbar som skruvar ut dem så mycket att de vibrerar loss.
 

Saab92b

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Stenkyrka
Hoj
Yamaha FZ 750
Luftskruvarna stod olika en vissa två varv medan andra tre osv. Efter mycket testande har jag fått den att gå bra, när skruvarna är utskruvade 3,5 varv, nu startar den när den är varm går jämt och fint drar bra på lågvarv och avgasknallarna är borta. Dock sitter alldeles för stora huvudmunstycken i std 170 skall vara 100 och 105 när jag byter dessa blir det väl att justera igen. Måste säga att jag gillar gamla Fz 750 en härlig maskin att köra, min har precis rullat över 10000mil. Tack för hjälpen man får på detta forum !!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Luftskruvarna stod olika en vissa två varv medan andra tre osv. Efter mycket testande har jag fått den att gå bra, när skruvarna är utskruvade 3,5 varv, nu startar den när den är varm går jämt och fint drar bra på lågvarv och avgasknallarna är borta. Dock sitter alldeles för stora huvudmunstycken i std 170 skall vara 100 och 105 när jag byter dessa blir det väl att justera igen. Måste säga att jag gillar gamla Fz 750 en härlig maskin att köra, min har precis rullat över 10000mil. Tack för hjälpen man får på detta forum !!

Ok du fick skruva ut dem så mycket. Om de känns som de kav vibrera loss tryck in lite packningssilikon mot skruvskallarna då blir de säkrade och man kan trycka igenom en mejsel ändå för justering. Om dessa justerskruvar sitter mellan trottel och topp är de bränsleskruvar och då bör man sätta i 10% större lågfartsmunstycken om man måste skruva ut dem så mycket. 0-2,5 varv ut är ok utan byte munstycken för då vibrerar de inte loss. Dessa skruvar är dyra och svåra att få tag på så tänk på det. Men om skruvarna satt mellan trottel och luftfilter så är de tvärtom 10% mindre lågfartare som ska i. Undra vilken dåre som satt i 170" munstycken om de ska vara bara 100a den kan ju inte gå alls på full gas?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top