Ducati monster 696 går på en cylinder tills man startar om..

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Har en ducati monster 696 2009 som gått ungefär 1600 mil. Ett problem uppstod igår när jag gasade på på en lite finare raksträcka, att ena cylindern lägger av när man kom till varvstopp och motorlampan tänds. Dvs ger jag fullgas i 2:an och jag hinner inte växla innan varvstopp, så tappar den effekt och går på ena cylindern bara. Jag saktar ner och stannar, kollar om något oljeläckage. Provar med att ta av tändhatten från ena cylinder och då blir det ingen skillnad, då förstod jag att den går på endast ena cylindern. Startar man om hojen då funkar den utan problem. Gasar man igen så man kommer till varvstopp då är det samma problem,

Ringde till Claessons i bromölla och de hade ingen tid förräns i början av september, så jag vänder mig till er här! Har ni råkat med något liknande? Kan det vara tändspolen eller kanske tändkablarna?


Lite info om mc; Mc är 2008, gått ungefär 1600 mil varav jag kört 600, olja och filter, tändstift och luftfilter är byta i våras.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade inte samma problem riktigt, men den gick på en cylinder ibland, oftast kall.

Ducati i Sthlm ( som fanns då ) tipsade om pick-upen som får signal från svänghjulet brukar krångla så jag bytte den själv, kostade runt 1000:- och löste problemet.
 

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Jag hade inte samma problem riktigt, men den gick på en cylinder ibland, oftast kall.

Ducati i Sthlm ( som fanns då ) tipsade om pick-upen som får signal från svänghjulet brukar krångla så jag bytte den själv, kostade runt 1000:- och löste problemet.

Hade du likadan hoj som jag då eller?

Min hoj har ingen betydelse om den är varm och kall. Den funkar också hur bra som helst om jag inte kommer till varvstopp då kommer motorlampan upp och den går som den gör. Det är också samma cylinder hela tiden, dom skiftar inte.
 

Henrick

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Torsby
Hoj
2017 MT 09
Jag skulla prova att byta plats på tändspolarna, och se om problemet följer efter.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hade du likadan hoj som jag då eller?

Min hoj har ingen betydelse om den är varm och kall. Den funkar också hur bra som helst om jag inte kommer till varvstopp då kommer motorlampan upp och den går som den gör. Det är också samma cylinder hela tiden, dom skiftar inte.

Nej jag hade kill-modellen, 900cc hehe
 

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Efter en tur i sandaler och shorts där jag provocerat fram mc med min dumhet så fick jag till slut fram en felkod och som det står COIL på. Ska se var jag kan beställa en tändspole så snabbt som möjligt för att se om det hjälper.

Jag har ju reservdelskatalog där jag får fram reservdelsnr på tändspole och när jag söker på det så kommer det lita alla andra sorters modeller också! Ska det vara specifikt till en 696 eller kan den suttit på en 797 som i nedanstående exempel då`?

https://www.ebay.co.uk/itm/DUCATI-MONSTER-796-ABS-IGNITION-COILS-OEM-380-1-015-1A-/172228725181
 
Last edited:

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Ibc? Vem kan man ringa till i Sverige förutom Claessons då? Ska självklart skickas! Finns biscaya! Fler då??
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Efter en tur i sandaler och shorts där jag provocerat fram mc med min dumhet så fick jag till slut fram en felkod och som det står COIL på. Ska se var jag kan beställa en tändspole så snabbt som möjligt för att se om det hjälper.

Innan du beställer något, kontrollera att det inte bara är oxidering av kontaktblecken. Smeta på vaselin (korrosionsskydd) och montera/demontera ett par gånger.
 

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Innan du beställer något, kontrollera att det inte bara är oxidering av kontaktblecken. Smeta på vaselin (korrosionsskydd) och montera/demontera ett par gånger.

Tog av tändkabeln vid tändspolen, såg hur rent som helst ut. Tänkte om det skulle vara någon glapp eller liknande men nej, satt som det skulle.
 

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Då måste jag plocka ner hela tanken. Bor i lägenhet och det tar för mkt tid för att jag ska göra det och montera ihop igen för att se om det fungerar. Har nu beställt en tändspole och får den på torsdag.
 

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Liten uppdatering till nån i framtiden.: Det var alltså tändspolen det var fel på. Beställde en från Biscaya, fick det idag och byte spolen direkt. Har provkört i över 1 timme på alla växlar och alla möjliga varvtal och hastigheter och felet kommer inte upp längre. :yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top