Besiktningsperiod längre än två år?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag får lite dubbla budskap av besiktningsföretagens och transportstyrelsens uppgifter. Besiktningsreglerna säger att hojar ska besiktigas vartannat år och att ny besiktning skall ske senast två år efter senast godkända besiktning, men min hoj ska inte besiktigas förrän till vintern trots att det redan gått drygt två år sedan sista besiktningen. Jag antog att det skulle vara dags igen med tanke på att det var två år sen sist, men när jag läser på transportstyrelsens hemsida så står det att jag ska besiktiga senast i slutet av året. Bilprovningens bokningssystem säger samma sak. Det skulle isåfall innebära att min besiktning kommer ha varit giltig i nästan två och ett halvt år. Kan det verkligen stämma? :va Om det nu står att sista besiktningsdag är 2020-12-30, är det verkligen bara att köra och se glad ut även om det innebär att det gått mer än två år sedan senast godkända besiktning? :va

Inte så att jag har något emot att åka in och besiktiga egentligen, jag trodde ju som sagt att det skulle vara dags så jag var beredd på att åka in idag. Men jag ser ju inget större nöje med det heller, den tiden och de pengarna skulle jag väl hellre spendera på annat sätt om nu hojen är laglig... Vore dock lite segt ifall man åker dit på att det blivit fel i systemet.

Jag blir mest lite fundersam på hur det kan komma sig över huvud taget, eller om det ens är fel... Jag vet ju inte, det kanske finns en anledning till varför besiktningsperioden ser ut som den gör? Förra ägaren kanske besiktigade hojen sommaren 2018, fick 2:eek:r och tog inte in den på efterkontroll förrän till vintern varför man angett det ursprungliga datumet för besiktning samtidigt som perioden går igång från det att efterkontrollen blivit godkänd?

Är det någon som vet vad som gäller i det här fallet?

Tack på förhand!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Nya regler iom corona.

"EU har fattat beslut om en förordning som innebär tillfälliga lättnader och undantag från regler inom transportområdet. Bland annat ger det förlängd inställelsetid för kontrollbesiktning. Inställelsetiden förlängs med sju månader för de fordon som senast skulle ha besiktats under perioden den 1 februari 2020 till och med den 31 augusti 2020"

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/se-besiktningsdatum/
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nya regler iom corona.

"EU har fattat beslut om en förordning som innebär tillfälliga lättnader och undantag från regler inom transportområdet. Bland annat ger det förlängd inställelsetid för kontrollbesiktning. Inställelsetiden förlängs med sju månader för de fordon som senast skulle ha besiktats under perioden den 1 februari 2020 till och med den 31 augusti 2020"

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/se-besiktningsdatum/

Sweet, tack för det! Bara att tuta och köra då! :banana
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver: Om det nu står att sista besiktningsdag är 2020-12-30, är det verkligen bara att köra och se glad ut även om det innebär att det gått mer än två år sedan senast godkända besiktning?

Precis !
Och kör du inte under vintern så är det bara att börja våren med att besiktiga. För det är inget som hindrar att man har en hoj med körförbud stående.
Bara att när den tas fram är första resan till Besiktning.
På så sätt kan man öka på tiden mellan besiktningarna.
Är sista besiktningsdatum tex 30 Juni. Kan man besiktiga 1 Juli och nästa besiktning blir senast 31 Juli 2 år senare. Utan man kanske förlorat en enda dag MC-körning.
Busan ska besiktigas senast 2020-10-31 men är vädret redan i oktober för dystert skjuter jag besiktningen till våren 2021.
Att den står med körförbud när jag ändå inte kör den pga snö, is och kyla är OK med mig.
 
Last edited:

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Något att tänka på är att om det blir en tidig vår så kanske man står med körförbud och inte kan besiktiga hojen för att hojbesiktningen inte öppnar för säsongen förrän i april.:huvet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Något att tänka på är att om det blir en tidig vår så kanske man står med körförbud och inte kan besiktiga hojen för att hojbesiktningen inte öppnar för säsongen förrän i april.:huvet

Rätt !
Och får man några anmärkningar så är det ju bättre att åtgärda dom i lugn och ro under vintern, beställa hem grejer, osv
än tvingas ta av körtid på våren.
Så det blir nog så att Busan besiktigas i höst för min del.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top