So, where do one go from here...?

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
...Men, vid närmare eftertanke, bör det väl hänga minst en Puch i varje välklädd gentlemans garderob...?

...Också, typ...?
 

Bifogat

  • Puch Florida A.jpg
    Puch Florida A.jpg
    256.8 KB · Visningar: 70

Fredrik Käll

Ny medlem
Gick med
2 May 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster + 2021 & Triumph Thruxton 1200 r 2019
Köpte mig en Svartpilen 401 av 2020 års modell.
Underbar ”liten hoj” som är hur kul som helst. Quickshifter, ställbara dämpare och snygg!!!!
Kan verkligen rekommenderas.
Kan tillägga att det finns sporthoj och cafe racer i garaget och då är Svartpilen den hoj jag använder mest....
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Äntligen! Jo, jag hade väl faktiskt sånär stängt dörren helt för Royal Enfield när jag tillslut ändå fick tillfälle att köra en, i det närmaste obetydligt obesudlad, Continental GT...Och vips åkte så den dörren upp på vid gavel igen!
Jag har tre kulor på min kulram för hojar. I den bästa av världar ska den således (helst) vara:
* Kul att köra
* Kul att äga (plånboksfråga)
* Kul att se på

Märkligt nog är det väl nu mest mittenkulan som gör mig lite tveksam. I korthet - Jag hade förväntat mig en tämligen skakig färd på en rå brittisk 60-talsmaskin, ut i den historiska periferin. Och fick istället en överraskande sofistikerad motor i ett välbyggt chassi, byggd för 2000-talet och inte slaget vid Hastings år 1066! Nej, 47 hästar är verkligen inget effektmonster, men redan vid 2500 rpm sägs den leverera 80% av maxvridet. Fullt tillräckligt för några duktigt solida plus i min bok...Yepp, it takes one, to know one. Nä, nu får jag lov att funtra ytterligare en sväng *tänkarluvan på*

Over'n'out, for now...
 

Bifogat

  • Royal Enfield Continental GT C.jpg
    Royal Enfield Continental GT C.jpg
    159.9 KB · Visningar: 91

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Äntligen! Jo, jag hade väl faktiskt sånär stängt dörren helt för Royal Enfield när jag tillslut ändå fick tillfälle att köra en, i det närmaste obetydligt obesudlad, Continental GT...Och vips åkte så den dörren upp på vid gavel igen!
Jag har tre kulor på min kulram för hojar. I den bästa av världar ska den således (helst) vara:
* Kul att köra
* Kul att äga (plånboksfråga)
* Kul att se på

Märkligt nog är det väl nu mest mittenkulan som gör mig lite tveksam. I korthet - Jag hade förväntat mig en tämligen skakig färd på en rå brittisk 60-talsmaskin, ut i den historiska periferin. Och fick istället en överraskande sofistikerad motor i ett välbyggt chassi, byggd för 2000-talet och inte slaget vid Hastings år 1066! Nej, 47 hästar är verkligen inget effektmonster, men redan vid 2500 rpm sägs den leverera 80% av maxvridet. Fullt tillräckligt för några duktigt solida plus i min bok...Yepp, it takes one, to know one. Nä, nu får jag lov att funtra ytterligare en sväng *tänkarluvan på*

Over'n'out, for now...

Sluta fundera, köp! Den är ju klockren:tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Äntligen! Jo, jag hade väl faktiskt sånär stängt dörren helt för Royal Enfield när jag tillslut ändå fick tillfälle att köra en, i det närmaste obetydligt obesudlad, Continental GT...Och vips åkte så den dörren upp på vid gavel igen!
Jag har tre kulor på min kulram för hojar. I den bästa av världar ska den således (helst) vara:
* Kul att köra
* Kul att äga (plånboksfråga)
* Kul att se på

Märkligt nog är det väl nu mest mittenkulan som gör mig lite tveksam. I korthet - Jag hade förväntat mig en tämligen skakig färd på en rå brittisk 60-talsmaskin, ut i den historiska periferin. Och fick istället en överraskande sofistikerad motor i ett välbyggt chassi, byggd för 2000-talet och inte slaget vid Hastings år 1066! Nej, 47 hästar är verkligen inget effektmonster, men redan vid 2500 rpm sägs den leverera 80% av maxvridet. Fullt tillräckligt för några duktigt solida plus i min bok...Yepp, it takes one, to know one. Nä, nu får jag lov att funtra ytterligare en sväng *tänkarluvan på*

Over'n'out, for now...

Det låter som du hittat din hoj! :tummenupp

Men köp inte den encylindriga på bilden för den har inte 47 hästar...
Däremot har den bildäck! :crash

https://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=456032&d=1598988106

https://www.youtube.com/watch?v=tjtYcPLNHVg
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Själva sinnebilden för fullkomligt problemfritt hojägande? Honda Trail 125: En tredjehoj för året-runt-jobbpendlaren med nästan kriminellt låga driftskostnader...? Till råga på allt, ett tuppfuckat aphängarstyre med kusligt mycket plats för ljuspimp! Ja, kommer den till Sverige så tjöööper jag direCkt. Om inte, får jag väl syyyyra lite...
 

Bifogat

  • 2021 Honda Trail 125 A.jpg
    2021 Honda Trail 125 A.jpg
    74.7 KB · Visningar: 67
  • 2021 Honda Trail 125 B.jpg
    2021 Honda Trail 125 B.jpg
    49.6 KB · Visningar: 54

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
[.... låga driftskostnader...?]
Vet vi det? Eller hoppas? :)
Jag tänker på en del andra märken med småscootrar som har mycket höga kostnader för service. Småmotorer som kräver täta servicetillfällen med ventilkontroll. Suzukis lillmaskin skall vara en sådan, säger t o m en återförsäljare jag talade med. Min egen Kawa (visserligen en 300:a, inte 125:a) skall ha ventilkoll/justering vid varje service. Var 500:e mil!

Kanske är småmotorerna främst tänkta för asiatiska marknader där service-/personalkostnaderna är låga och inte 1500 kr/tim som i Sverige. Enklare motorkonstruktioner som är billiga att massproducera, men som istället kräver mer underhåll?

EDIT: För övrigt så är Hondan på bilden väldigt cool! Vill ha!
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Själva sinnebilden för fullkomligt problemfritt hojägande? Honda Trail 125: En tredjehoj för året-runt-jobbpendlaren med nästan kriminellt låga driftskostnader...? Till råga på allt, ett tuppfuckat aphängarstyre med kusligt mycket plats för ljuspimp! Ja, kommer den till Sverige så tjöööper jag direCkt. Om inte, får jag väl syyyyra lite...

Väcker oproportionellt stora vill-ha-känslor.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Vet vi det? Eller hoppas? :)


EDIT: För övrigt så är Hondan på bilden väldigt cool! Vill ha!


Well, min vän, det är ju samma redigt utprovade, och vid det här laget nästan legendariska, hårfönsmotor som MSX125/Grom, så jag törs nog drista "att vi vet." Min Grom, som visserligen var den lite senare faceliftade versionen, hade serviceintervall var 600:e mil (och så mycket mer än byte av olja/oljefilter var det väl inte heller, vad jag kan minnas, de första 1800 milen?) och visade förstås inte upp några som helst excentriska olater under de två vintrar jag körde den. Tvärtom. Och detsamma måste väl sägas om min gamla Innova (som ju hade ett i stort sett identiskt grundkoncept). Jag kom visserligen inte överens med automat/centrifugalkopplingen. Och fick förfärligt många punkteringar då jag körde på lite grövre sulor som fick innerslangen att ge upp. Annars skottsäker, i den mån nu det ordet verkligen kan användas om en mc... Båda, dessutom, med en bensinförbrukning man knappt vågar nämna här. Och försäkringspremien var... eh, blygsam...
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vet vi det? Eller hoppas? :)
Jag tänker på en del andra märken med småscootrar som har mycket höga kostnader för service. Småmotorer som kräver täta servicetillfällen med ventilkontroll. Suzukis lillmaskin skall vara en sådan, säger t o m en återförsäljare jag talade med. Min egen Kawa (visserligen en 300:a, inte 125:a) skall ha ventilkoll/justering vid varje service. Var 500:e mil!

Kanske är småmotorerna främst tänkta för asiatiska marknader där service-/personalkostnaderna är låga och inte 1500 kr/tim som i Sverige. Enklare motorkonstruktioner som är billiga att massproducera, men som istället kräver mer underhåll?

EDIT: För övrigt så är Hondan på bilden väldigt cool! Vill ha!

Och andra sidan är ju hojens värde så pass lågt att hoppar man över all service och det blir totalskrot och soptippen efter 2000 mil så har det väl ändå blivit förhållandevis billiga mil.

Dessutom passar väl kinesmotorerna bolt on gissar jag så även efter ett haveri betingar den nog ett visst värde.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag har tre kulor på min kulram för hojar. I den bästa av världar ska den således (helst) vara:

* Kul att köra
* Kul att äga (plånboksfråga)
* Kul att se på
Jag köpte min CB1000R för några år sedan.
Billig, modern och enl mig skitsnygg. Bara en sån sak som enkelsving :tummenupp

Passade min dåvarande budget bra.
Efter fyra år (eller är det fem?) kollar på nyare hoj. Svårt dock att hitta något klart roligare/snyggare utan att det kostar skjortan.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag köpte min CB1000R för några år sedan.
Billig, modern och enl mig skitsnygg. Bara en sån sak som enkelsving :tummenupp

Passade min dåvarande budget bra.
Efter fyra år (eller är det fem?) kollar på nyare hoj. Svårt dock att hitta något klart roligare/snyggare utan att det kostar skjortan.



Tjingeling!

Well, när jag köpte min Kawa Z900RS 2018 hade jag en massiv önskelista med mc-gott & blandat lösgodis. Där fanns bl a Hondas CB1100RS, Triumph Thruxton, Ducces Scrambler Café, m m, m m. Och där fanns förstås också Hondas - då nya, kraftigt uppdaterade - CB1000R, alltså Neo-Sporten. Och, gäss...Jag fick nästan ligga i kuvös efter att ha kört den. Makalös kvalitet. Vad som tillslut ändå fällde avgörandet var att Kawans driftskostnader (inkl försäkringspremie) ändå föreföll överkomliga. Vilket nog var ett väl optimistiskt antagande. För eftersom jag samtidigt ville behålla mina två andra mindre hojar (och som i det här sammanhanget väsentligen är rena sparbössorna, give or take), så hade jag ändå gapat efter för mycket. Det gick inte att räkna hem, hur jag än vände och vred på det. 1000 cc, eller däromkring, är redan som endahojar, knöliga att räkna hem. Åtminstone som nya. Och i Stockholm. Så Kawan fick gå. Det var trots allt småhojarna jag använde dagligdags. Och småhojarna jag tyckte var kul att köra. Så, på den vägen är det...

Visst, ja... har en annan lätt galen idé, också: jag köper bara nytt...!
 

Bifogat

  • Kawasaki Z900RS F.jpg
    Kawasaki Z900RS F.jpg
    404.4 KB · Visningar: 85

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tjingeling!

Well, när jag köpte min Kawa Z900RS 2018 hade jag en massiv önskelista med mc-gott & blandat lösgodis. Där fanns bl a Hondas CB1100RS, Triumph Thruxton, Ducces Scrambler Café, m m, m m. Och där fanns förstås också Hondas - då nya, kraftigt uppdaterade - CB1000R, alltså Neo-Sporten. Och, gäss...Jag fick nästan ligga i kuvös efter att ha kört den. Makalös kvalitet.
Vad gillade du på nya CB1000R?
Mer än kvaliteten...hur var den att köra jämfört med de andra du tittande på?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Om du bryr dig om kostnader så verkar det ju dumt att köpa nytt? Köp en begagnad lågmilare som nån dumpar på hösten, så åker du gratis ett par år.
 

ulpe

Ny medlem
Gick med
26 May 2017
Ort
08
Hoj
NC700X-12 Tidigare: Skyteam Dax125-12, MT07-14, GSXS1000-17
Själv valde jag nc700x, bränslesnålaste hojen över 2-300cc, låg försäkringskostnad och toppfart runt 184 på mätaren (dvs allt under 300cc blir ointressant). Lågvarvig, bra vrid, varvstopp vid 6000 kanske. Går bra 0-100. Sjukt effektiv i tät trafik. Enkel att serva. Förvaringsutrymme för 1 matkasse.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Vad gillade du på nya CB1000R?


Nej, jag gillade den inte. Jag älskade den. Hondafolket måste ha slagit knut på sig själva i grundlighet. Från ytligt detaljarbete och finish, ner till nästan kvantfysiknivå. Motorn är silkeslen. Växellådan distinkt. Chassit magiskt. Allt är genomtänkt, om och om igen. Även med Hondamått mätt, så man nästan tappar hakan. Inga lösa trådar, ingen sista-minuten-spontan-improviserad lösning. Låter det trist? Det är det inte. Det är bara att vrida lite på gasrullen och hålla i mössan, så är det rock'n'roll så lösa, invärtes kroppsdelar dansar bort längs vägen. Nej, det blir förstås aldrig den där excentriskt, humörsvängande italienska charmen. CB:n är så långt ifrån oberäknelig man nu kan komma, för en sån här pass massiv krutdurk. Och skulle nu, mot förmodan, ändå något rasa, kan jag sätta min farmor i pant på handhavandefel, av närmast kriminell art... Ja, vid sidan om all elektronik, då. För det är väl där jag har mina dubier, i den mån jag nu har några...?
 

Bifogat

  • Honda CB1000R.jpg
    Honda CB1000R.jpg
    246.9 KB · Visningar: 69

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Härligt.
Vilka andra hojjar har du jämfört med? Även den gamla CB1000R?



Oj, det blir nog en lååång lista, det. Även fast jag de senaste åren nästan enbart fokuserat på mindre och lättare hojar. Så, förutom de redan nämnda, är det kanske lättare att vända på det? Vad jag kan minnas har jag aldrig kört en MV Agusta. Nästan enbart intresserat mig för Triumphs twinnar. Och BMW har väl egentligen inte intresserat mig alls, med undantag av R nine T.

Jo, den äldre CB1000R, liksom föregångaren CB900F Hornet, har jag däremot kört dessto mer. Båda finfina brukshojar, såklart, men ändå en bra bit ifrån Neo-Hondans premiumsegment...
 

Bifogat

  • Honda Hornet 900 A.jpg
    Honda Hornet 900 A.jpg
    186.9 KB · Visningar: 55

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Återupplivningsförsöket av klassiska Bultaco verkar ha blivit kortlivat:

"Please note that we are not accepting Bultaco orders at present, due to availability problems from their factory in Spain."

Trist, de ser ju ruggigt coola ut...
 

Bifogat

  • Bultaco Brinco Discovery.jpg
    Bultaco Brinco Discovery.jpg
    175.4 KB · Visningar: 57
  • Bultaco Brinco R.jpg
    Bultaco Brinco R.jpg
    122.7 KB · Visningar: 53
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top