So, where do one go from here...?

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Sålde härom veckan min Kawa Z900RS. Trist? Jovisst! Men sett till tiden den nyttjades blev den tillslut ett lätt irriterande durkslag som mest dränerade plånboken duktigt. Enbart försäkringspremien kostade mer än mina två juniormoppar, en Yamaha MT-03 och en Honda SH300i, tillsammans. (Nej, de har jag ingen tanke på att göra mig av med, för tillfället).

Så, nu är frågan: En tredje hoj? - helst av allt skulle jag förstås vilja sprätta omkring på en kafferäser - men i "rätt" segment, alltså kring 4-500 kubik. Och det spåret känns ju bra jäkla igenbommat, då ingen tillverkare ens skulle komma på tanken att försöka sälja något av det slaget under 900 cc i det här landet.

Nå, lite utanför lådan, då? Honda kom ju häromåret med CRF450L. Förträfflig hoj? Visst! Men 25 hästar för 110 lök och oljebyte var 100:e mil? Mja, skogsvägarna i Stockholm går ju faktiskt att räkna på ena handens finger...

Så dök då Fantic Caballero Scrambler 500 upp. Jo, jag kan absolut satsa på ett helt oskrivet kort. Men närmaste handlare i Eskilstuna och vart låg närmaste verkstad, sa vi...?

Så jag grunnar på att backa ner ytterligare några snäpp, till 125:eek:rna: Två av mina favoriter - Hondas Monkey (MSZ125) och Super Cub (C125). Problemet är bara att jag ägt de båda föregångarna, Grom och Innovan. Båda med kraftiga reservationer: den ena för att den var alldeles, alldeles för liten och den andra för centrifugal/automatkopplingen...

Yada, jag får väl grunna ytterligare några varv, men andra idéer mottages dock...
 

Bifogat

  • Honda Bol d'Or.jpg
    Honda Bol d'Or.jpg
    581.6 KB · Visningar: 128
  • Honda CRF450L.jpg
    Honda CRF450L.jpg
    55.2 KB · Visningar: 107
  • Fantic Caballero Scrambler 500 D.jpg
    Fantic Caballero Scrambler 500 D.jpg
    110.6 KB · Visningar: 123
  • Honda Monkey C.jpg
    Honda Monkey C.jpg
    1.2 MB · Visningar: 98
  • Honda Super Cub H.jpg
    Honda Super Cub H.jpg
    512.8 KB · Visningar: 93
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Royal Enfield? Fått fina recensioner, lagom kaffestuk, billigare än Z900RS i inköp och förmodligen svinbillig att försäkra?
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Royal Enfield? Fått fina recensioner, lagom kaffestuk, billigare än Z900RS i inköp och förmodligen svinbillig att försäkra?



Yepp, var faktiskt inne lite både på Enfields Continental GT och den tidigare Sportsman-modellen, men är inte så säker på att den lätt hysteriska serviceintervallen, var 300:e mil, gör den så förbaskat billig...?
 

Bifogat

  • Royal Enfield Continental GT.jpg
    Royal Enfield Continental GT.jpg
    163 KB · Visningar: 128

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Å andra sidan: Service på en sådan hoj kostar väl inte mer än oljan... och det är ingen ”racing” där inte...
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Ducati Monster 620...billig i inköp, kostar knappt något i försäkring, lättmekad och rolig att köra trots klen motor.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Körde en kortare tur med svartpilen 401 i fjol. Trevlig liten hoj med ganska mycket moppekänsla. Som enda hoj skulle jag inte vilja ha en men att komplettera upp vagnsparken med, absolut.

Borde vara billig i försäkring.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Yepp, var faktiskt inne lite både på Enfields Continental GT och den tidigare Sportsman-modellen, men är inte så säker på att den lätt hysteriska serviceintervallen, var 300:e mil, gör den så förbaskat billig...?

När jag kollar på nätet hittar jag 1000 km som serviceintervall på Continental GT 650? Oavsett - ska du bara fisa runt med den som kaffestrut, ja då kanske du inte kommer upp i mer än 300 mil per år? Och ny olja och filter ska den ju ändå ha varje år tänker jag.

Men visst, ska du lägga 1000 mil per år så är det lite smådrygt. Å andra sidan så hade åtminstone jag skött service på en sådan hoj själv, så det är relativt billigt ändå.

Jag har läst på en del om Himalayan, och den kan verkligen vem som helst serva vid vägkanten med enkla verktyg. Borde vara samma på denna?

Jag tycker de är balla iaf.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ring och kolla med Gabriel på Kismo motors vad Conti GTn kostar att drifta. Han är serviceombud för RE och Stockholms trevligaste mc mek.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag hade ju gått på en guzzi v7 racer om jag velat ha en liten fabriks-caféräser.
Lite mer än 500 kubik, men inte effekt och knappelunda kan de väl vara så dyra att försäkra heller?

Fast, det är jag det, och jag är ju lite udda.
 
Last edited:

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Royal Enfield? Fått fina recensioner, lagom kaffestuk, billigare än Z900RS i inköp och förmodligen svinbillig att försäkra?

En meget charmerende pige med en rigtig fin vlog har lavet et 36.000 km review af netop sådan en her:

https://youtu.be/z6sPF1PYPW8

I et andet klip er hun næsten ved at græde over at få byttet sin første Enfield med en helt ny.

Se hende i øvrigt selv skifte slange bagpå da hun in the middle of nowhere punkterer

Hun kører ene kvinde hele verden rundt (blandt andet med ekstra sæt koblingsplader, hvis man skulle få brug for det) selv steder, hvor jeg ikke ville køre alene som mand.

Vh, Lars.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Yepp, var faktiskt inne lite både på Enfields Continental GT och den tidigare Sportsman-modellen, men är inte så säker på att den lätt hysteriska serviceintervallen, var 300:e mil, gör den så förbaskat billig...?

Denna annons försvann nyligen. Låg uppe i säkert 2 månader. Lägg upp en bevakning, för den kommer kanske upp igen om den nu låg ute tills annonstiden gick ut.

https://www.blocket.se/annons/skane/royal_enfield_continental_gt/89870877
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
...Eller ska man kanske rent av sadla om och bli polsk mopedist? Romet, ett oväntat och...eeh...omtumlande, möte under slösurfen...
 

Bifogat

  • Romet Ogar 202 FI.jpg
    Romet Ogar 202 FI.jpg
    97.9 KB · Visningar: 87
  • Romet Classic 400 Café.jpg
    Romet Classic 400 Café.jpg
    1.9 MB · Visningar: 108

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Men...Jawa, då? (Ja'va' fan vill du?) Bedagad tjeckisk sprängdeg som för länge sedan ersatts av en lika bedagad, stark doft, gammal kolonial curry-kyckling, vurp-ollon, Ford Anglia, och Gupta-snubbe i v-jeans och guldklocka. Men saknar inte charm, ändå... Kan vara det indiska reptricket..?
 

Bifogat

  • Jawa FortyTwo.jpg
    Jawa FortyTwo.jpg
    299.3 KB · Visningar: 90
  • Jawa 350.jpg
    Jawa 350.jpg
    266.7 KB · Visningar: 94

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jo, jag medger att jag understundom kan verka fullkomligt o sär i ös, men jag hugger ändå till med en fråga, som faktiskt är sär i öst menad:
Hur beige är egentligen den här BMW G 310 GS på den, för mig, annars synnerligen färglösa Touring/adventure-skalan? Kass? Spypåse? Skämsmössa, och bara att direCkt krypa tillbaka in under stenen igen? Eller rent av god/hygglig kvalitet, relativt pengen?
 

Bifogat

  • BMW G 310 GS.jpg
    BMW G 310 GS.jpg
    146.7 KB · Visningar: 98

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jo, jag medger att jag understundom kan verka fullkomligt o sär i ös, men jag hugger ändå till med en fråga, som faktiskt är sär i öst menad:
Hur beige är egentligen den här BMW G 310 GS på den, för mig, annars synnerligen färglösa Touring/adventure-skalan? Kass? Spypåse? Skämsmössa, och bara att direCkt krypa tillbaka in under stenen igen? Eller rent av god/hygglig kvalitet, relativt pengen?

Mycket beige enligt mig. Husqvarna 401 bör väl vara passande?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top