Möjligt att köra motorcykel utan vänsterarm?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En av killarna jag pratat med använder en sorts hårt skumsom han fäst på tanken på hans racing hoj, men på vanliga vägar kör att han utan det.

Så det verkar inte krävas, men det skulle nog kunna hjälpa lite för säkerhetens skull.

Se på Niklas youtubelänk, hon har inget stöd.

Jag tycker tvärtom att det skulle vara i vägen och försämra säkerheten.
 

ManMedEnArm

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2020
Ort
Hemma
Hoj
ingen
Se på Niklas youtubelänk, hon har inget stöd.


Jag tycker tvärtom att det skulle vara i vägen och försämra säkerheten.

Jag har faktiskt kontaktat han Chris i videon och fått lite hjälp, han kör utan stöd på gatan och med på tävlingsbanan.

Det kanske är smartast att köra utan då, hur tänker du när du säger att det kan försämra säkerheten?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har faktiskt kontaktat han Chris i videon och fått lite hjälp, han kör utan stöd på gatan och med på tävlingsbanan.

Det kanske är smartast att köra utan då, hur tänker du när du säger att det kan försämra säkerheten?

För att det som jag sa är i vägen. Det blir svårare att förflytta sig på hojen.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Jag har för mig att i SMC för några år sedan var det ett reportage om en rullstolsbunden kille som körde hoj. Hojen var modifierad med några stödhjul som fälldes ut i lågfart men så fort han kommit upp i styrfart försvann dom.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag tror det fanns någon här på forumet med nicket Lefty eller något liknande som var aktiv för några år sedan.
Men han var kanske norrman?
Kolla om han finns på forumet så kanske det dyker upp en del svar i trådarna.

Och det är klart du ska ha körkort för hoj, det borde (nästan) alla ha!
Kolla också i Motorrad eller Allt om MC, där var ett reportage om en man som saknade ett ben men körde frist ändå.
(Eller var det mc-folket, nu blev jag osäker....)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Men hur ska du heja på oss andra? :hej
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Frågan är hur trafikverket tänker på det, misstänker att lågfarten blir klurig för att man måste leda runt hojen i början, men det kanske bara är jag som inte tänker utanför lådan :)
 

ManMedEnArm

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2020
Ort
Hemma
Hoj
ingen
Frågan är hur trafikverket tänker på det, misstänker att lågfarten blir klurig för att man måste leda runt hojen i början, men det kanske bara är jag som inte tänker utanför lådan :)

Jo exakt, får väl helt enkelt höra av mig och se vad de säger
 

ManMedEnArm

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2020
Ort
Hemma
Hoj
ingen
Frågan är hur trafikverket tänker på det, misstänker att lågfarten blir klurig för att man måste leda runt hojen i början, men det kanske bara är jag som inte tänker utanför lådan :)

Jo exakt, får väl helt enkelt höra av mig och se vad de säger
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Du skulle prova att kontakta SMC dom har säkert koll och kanske kan hjälpa dig om det måste skickas papper/intyg.
 

ManMedEnArm

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2020
Ort
Hemma
Hoj
ingen
Det borde väl gå. Jag menar så svårt är det inte att flytta ett reglage som i det flesta fall styrs med vajer eller ibland hydraulik. Går ju att sätta det vid t.ex. hälen en tryckplatta eller vart som helst för den delen.
Blinkersknappen är ju inga problem att flytta över till andra sidan.

Själva körningen blir ju lite mera belastande, men en stor av styrningen i fart görs ju med kroppen och inte händerna. Man förflyttar tyngden på hojen så att den lutar/svänger dit man vill. Så där är det inget problem. Det är väl körningen i låg fart som kan vara lite mera belastande, men även det kommer att gå utan några större problem.

Känner inte till det lagmässiga, men har kommer ihåg att jag läst något reportage i någon mc-tidningom folk i liknande situationer som kört mc. SÅ det borde inte finnas något hinder där.
Och skulle det finnas något reglementsmässigt som strular till det, så är det dags att man river upp det.

Jo jag tror också att lågfarten kommer att bli det svåraste.

Rent modifikationsmässigt så ska det nog vara ganska lugnt, speciellt på en hoj med vajer koppling, där kan jag jag ju bara flytta den rakt över.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jo jag tror också att lågfarten kommer att bli det svåraste.

Rent modifikationsmässigt så ska det nog vara ganska lugnt, speciellt på en hoj med vajer koppling, där kan jag jag ju bara flytta den rakt över.

De kör med en arm i videos vi sett i tråden men min granne hade protes när han körde. Om det funkar för dig bör det funka till motstyrning tex. och styrning i lågfart.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top