Möjligt att köra motorcykel utan vänsterarm?

ManMedEnArm

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2020
Ort
Hemma
Hoj
ingen
Jag undrar egentligen om den svenska lagen tillåter en att köra hoj med endast en arm? Det är nämligen så att min vänsterarm inte existerar, men att jag gärna tar körkort trots det.

Är det någon som har erfarenhet av detta eller känner någon i samma sits? Alla svar uppskattas haha :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag kan noll om detta, men några reflektioner:

Det finns ju massor med folk som kör bil utan ben och sköter det allra viktigaste reglaget, bromsen, med handen istället. Så varför skulle inte du få köra hoj? Du borde ju få anpassa reglagen, precis som man kan i en bil som anpassas för funktionsnedsättning, kanske en Honda VFR med DCT-låda och sen flytta lite knappar till andra sidan?

Klart du ska ha hojkort! Sponant tänker jag att du borde ha en hoj med någorlunda upprätt körställning, annars blir det tufft för bålen och högerarmen. Men allt går! :yoparty
 

ManMedEnArm

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2020
Ort
Hemma
Hoj
ingen
Jo jag hoppas på det haha, planen är att skicka in ansökan för a2 kort nu när jag får in ålder för det, lär dock ta 3-4 månader dock... (tog 3,5 månader innan jag fick tillstånd för bil :banana )

Nackdelen med automat är att de är så jävulskt dyra, så "målet" är väl att köra manuell hoj med lite modifikationer.

Håller fullständigt med om din sista punkt, i alla fall att börja på något åt det hållet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det borde väl gå. Jag menar så svårt är det inte att flytta ett reglage som i det flesta fall styrs med vajer eller ibland hydraulik. Går ju att sätta det vid t.ex. hälen en tryckplatta eller vart som helst för den delen.
Blinkersknappen är ju inga problem att flytta över till andra sidan.

Själva körningen blir ju lite mera belastande, men en stor av styrningen i fart görs ju med kroppen och inte händerna. Man förflyttar tyngden på hojen så att den lutar/svänger dit man vill. Så där är det inget problem. Det är väl körningen i låg fart som kan vara lite mera belastande, men även det kommer att gå utan några större problem.

Känner inte till det lagmässiga, men har kommer ihåg att jag läst något reportage i någon mc-tidningom folk i liknande situationer som kört mc. SÅ det borde inte finnas något hinder där.
Och skulle det finnas något reglementsmässigt som strular till det, så är det dags att man river upp det.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En på ett av mina förra jobb hade borta undre delen högerarm efter en arbetplatsolycka och han körde hoj förr, nu är detta säkert ca 25 år sen men jag vet att han hade gas, brom och koppling på vänsterhand. Då jag började på jobbet tror jag han sålt hojen så jag har inte sett hur han löst det hela om han bromsade med tummen eller hade broms och kopplingshandtaget framåt.

Hur det var med kortet vet jag inte om han tagit det innan olyckan eller om det saknades, vet att det var offroad hojar han hade haft tror det var XR 600 eller nåt liknande.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej
Vet inte vad som gäller med lagen men såg här i Tyresö på en träff Incognito MC hade en som kom åkande på en mutterspridare utan högerarm. Skjutsade dessutom grabben bakpå. Såg verkligen skumt ut men han manövrerade hojen riktigt bra måste jag säga. Känner några som kör automathojar så vänster arm "behövs ju inte" så att säga. Dom är helnöjda med dom och speciellt köra i stan. Vore spännande höra hur det går för dig och önskar verkligen lycka till! :tummenupp
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
När jag var i USA och körde cross så var det en kille där och körde som bara hade en arm.
Han var långt ifrån den långsammaste ute på banan. Var riktigt imponerande att se han flög lika lång som alla andra och hade bra fart över stalpen
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jo jag hoppas på det haha, planen är att skicka in ansökan för a2 kort nu när jag får in ålder för det, lär dock ta 3-4 månader dock... (tog 3,5 månader innan jag fick tillstånd för bil :banana )

Nackdelen med automat är att de är så jävulskt dyra, så "målet" är väl att köra manuell hoj med lite modifikationer.

Håller fullständigt med om din sista punkt, i alla fall att börja på något åt det hållet.

Finns ju honda med dct låda för runt 40 tusen. Dct =automat
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vad är problemet ?
Det är i princip bara kopplingen som sitter på vänstersidan.
Rekluse, quikshift eller DCT-låda löser alla problem :tummenupp
Rekluse är nog enklast, annars kan man bygga något avancerat och svårt, -men det behövs inte.


Kolla: https://rekluse.com/
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag har inte koll på lagen och huruvida man tar körkort utan vänsterarm men för några år sedan var det en medlem på forumet som byggde om en Yamaha WR450F till banräser.
Eftersom hon saknade rörelseförmåga i vänster hand byggde hon på en endurocykel som gick att montera Rekluse koppling på. Det gick tydligen jättebra att köra med.
Idag finns det väl et antal Hondamodeller med DCT-låda så det borde ju inte vara några problem att köra utan vänsterarm. Tor det finns slirkoppling/Rekluse till harley att eftermontera också. Reglage för tuta, blinkers, hel/halvljus kan man väl flytta till högersidan.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Kontakta Peter Nydahl på Advanced Motobility som förutom racing även sysslar med handikappanpassning på hojar. 0705-909172.

Om vi bortser från vad vad lagen säger och möjligheten så är min spontana tanke att det kan bli lite trixigt att ta sig ur kniviga plötsliga situationer med avsaknaden av en arm. Men å andra sidan, har man lite hjärna och anpassar sin körning efter förutsättningarna så finns det ju farligare saker att pyssla med :)
Lycka till
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Som liten var jag ofta över och tittade på min enarmad grannes motorcykel. Minns att han hade någon form av protes och att han hade fler reglage på samma sida av styret. I övrigt var det en vanlig motorcykel.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag skulle nog vilja ha något slags stöd från bröstkorgen ner till tanken för att en hård inbromsning inte ska leda till en snabb vridning av styret till vänster.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag skulle nog vilja ha något slags stöd från bröstkorgen ner till tanken för att en hård inbromsning inte ska leda till en snabb vridning av styret till vänster.

Stomgrips och några tag på gymmet så är det inga problem. Stuntarna bromsar ju upp hojarna på framhjulet med en arm, de som håller på med rodeorytt har en hand om tyglarna och den andra i luften. Det är bara knäslut som gäller där och en hoppande häst är betydligt värre än en lugn motorcykel... :)
 

ManMedEnArm

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2020
Ort
Hemma
Hoj
ingen
Motorcyklar beter sig bäst när dom körs med hjälp av benen och bålen, inte armarna.

Kläm fast hojen mellan knäna och använd ryggmusklerna.

En av killarna jag pratat med använder en sorts hårt skumsom han fäst på tanken på hans racing hoj, men på vanliga vägar kör att han utan det.

Så det verkar inte krävas, men det skulle nog kunna hjälpa lite för säkerhetens skull.
 

ManMedEnArm

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2020
Ort
Hemma
Hoj
ingen
Kontakta Peter Nydahl på Advanced Motobility som förutom racing även sysslar med handikappanpassning på hojar. 0705-909172.

Om vi bortser från vad vad lagen säger och möjligheten så är min spontana tanke att det kan bli lite trixigt att ta sig ur kniviga plötsliga situationer med avsaknaden av en arm. Men å andra sidan, har man lite hjärna och anpassar sin körning efter förutsättningarna så finns det ju farligare saker att pyssla med :)
Lycka till

Tror att det svåraste kommer vara de lägre hastigheterna, men jag tänker köra runt kvarteret och parkeringar tills jag blir så sjukt less och känner mig säker där innan jag ökar farten
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top