Olje tråd. Eller?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hej alla barn nu skall vi höra vad en olja kan göra.

Ja vad kan en olja göra?

I min thunderace går det ju åt lite olja hela tiden inga stora mängder men ändå såpass att jag får toppa upp nagon dl var 100 mil vid normal körning.

Vid lite ystrare körning så tackar o bugar thunderacen o slickar i sig ytterligare någon/ några dl olja på 100mil.

I thunderace o även TDM motorerna beror detta på att en underleverantör borrat o henat cylindrarna svagt ovala o det är detta som gör oljeförbrukningen.

Jag har testat biltema helsyntet, motul 300v dual ester, motul 300v, motul 7100 alla med samma resultat.

Jäkligt iriterande. Men av en händelse läste jag om en olje tillsats från MANNOL 9990 Motor doctor heter denna.

Tillsattsen är seg som sirap och väldigt fet, i thunderacen gar det 3,5 liter Motor olja och till denna har jag tillsatt 50Ml 9990 Motor doctor.

Senast i dag gick thunderacen en längre turer på +++ Km:skrämd och totalt sedan oljebytet ca 400mil och ingen olja går åt längre.

Rent krast skall hela burken med 350Ml i motorn vid oljebyte men pga lameller så har jag inte vågat detta, lammellerna mår oavsett bra inget slir eller annat fuffens.

Mannol 9990 Motor doctor kanske någon annan testa på en oljedrickande hink o se hur det funkar i den.

Mvh
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Fan oljetrådar ska vara på vintern:gnissla
Det då man behöver avreagera sig på oljeexperter:hihi
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag kan inget om olja, men det är så få som verkligen har koll så jag kan skriva ändå.

Om oljan är så smetig att den inte smiter ut den vanliga vägen finns det rimligen ställen dit det är tänkt att oljan ska ta sig, men nu får svårare att göra det.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Vad är problemet med den lilla förbrukningen? Mycket jobb för lite, och risk att sätta igen små kanaler som Mäkinen skriver. Min TRX kan göra av med en halv liter olja på en banhelg, börjar bli dags se över det nu men har varit ungefär så senaste 15 åren. :död
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
moddlaren skriver: Men av en händelse läste jag om
en olje tillsats från MANNOL 9990 Motor doctor heter denna.
Tillsatsen är seg som sirap och väldigt fet

jag läser detta på webben:
MANNOL Motor Doctor is an additive designed to increase oil pressure and to decrease oil consumption in worn out engines.
https://www.mannol.de/products/additives/oil-additives/mannol-motor-doctor

Det enklaste sättet höja oljetrycket är att öka viskositeten på oljan för då för svinner den inte ut lika ur lagren. I varje fall om oljekanalerna inte är så smala så de begränsar oljetillförseln till lagren.
Och seg som sirap tyder på högre viskositet än vanlig olja.

Och när motorn slits så blir glappet i lagren större.
Ligger för 40 år sedan (före stau alltså) på motorvägen i Tyskland med en Volvo 145 när oljelampan tänds. Bara slå på varningsblinkers, det finns vägren, vilken lycka !, står still 15 minuter och kör sedan lugnt till en mack där dom tömmer ur den gamla oljan via hålet för oljestickan. Och fyller på 20W-50. Och så var det bara att fortsätta hem mot Sverige.
Utan någon mera varning från oljelampan.


Du skriver : Jag har testat biltema helsyntet, motul 300v dual ester, motul 300v, motul 7100 alla med samma resultat.
Men du skriver inte något om vilken viskositet du haft på oljan ?

Jag har kört med 15W-40, 5W-50, 10W-40, 15W-50 och numera 10W-50 SBK Racing från SWEDOL och jag tycker växellådan på Sprint RS är lite lättare att växla med 10W-50 än den Motul 7100 10W-40 som Johans MC häller i vid stor service.

Jag kör också numera med oljetillsats, 1 dl RISLONE 3xCONCENTRATED ZDDP ENGINE OIL SUPPLEMENT blandat i den nya oljan vid varje oljebyte. Finns hos SWEDOL i 325ml flaska.
Jag märker ingen skillnad alls. Om motorn mår bättre ? Har ingen aning ? Kan bara hoppas kamaxlar, kamsläpor och växellåda slits lite mindre.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Comback jag kör 15-50 på sommaren och 10-40 på vintern.

Oljetrycket är absolut inga bekymmer med utan just detta att ALLA yamaha med 1000cc genisis motorn och samtliga yamaha TDM 850-900 har samma problem/fel från fabrik.

Svagt koniska cylindrar som gör att oljan smiter förbi skrapringen, detta är absolut inget som påverkar livslängden på motorerna utan mera en iriterande sak att veta om att man måste kolla oljan var 3-4 tank soppa.

Inget astronomiskt bekymmer att knäböja bredvid en snygging till hoj o kika i hålet med oljenivån.

Att min motor vill ha ca 1 dl på 100 mil är ju ingenting. Min vw passat ville ha nästan 1liter på 100mil det var lixom inget fel på bilen för det.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
"samtliga yamaha TDM 850-900 har samma problem/fel från fabrik."

Min TDM900 drar ingen olja. Jag har aldrig fyllt på mellan oljebytena. Jag har kört hojen från 4500 mil till 10000 mil. Jag borde ha märkt det.

Min asgamla passat 1,8T från -00 har inte heller fått någon påfyllning mellan oljebytena. Den har jag kört från 6000 mil till 16500 mil.

Min z750-4 drog lite olja när jag körde på Autobahn, kanske en halv liter mellan oljebytena. Hemma drog den ingen olja.
Min z750 twin drar lite olja så den kollar jag och fyller på vid behov. Det kan bli 0,5 liter mellan oljebytena.
Bägge Kaworna får ny olja var 500:e mil.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag tror att samtliga av världens oljeproducenter avråder från att tillsätta additiver i deras oljor.

Det är nog helt sannt att ingen rekommenderar tillsatser. Jag är ganska säker på att dom som forskar i olje smörjning på dagens motorer o motoroljor vet hur varenda mojlig tillsats påverkar filmstyrka pumpbarhet flöde skumbildning oljerök bildning o alla andra 100 olika fenomen som kan och sker i en motor.

Men en mordern olja till en mordern maskin behöver inte vara det bästa i en gammal maskin.

Ta.den senaste växellåds oljan. GL 5 den äter upp all gul metall typ mässing och brons.. så den bästa växellåds oljan i en gammal motor som har axlar lagrade i växellådan i brons. Som ex yamaha dt där pajar lagringen med den bästa oljan.

I en gammal motor är helt andra spel än i en modern motor högre tillverknings nivå då spelar tillsatserna ingen roll men i en gammal motor med större toleranser där spelar (( kanske)) tillsatsen någon roll.

Tanken med Tråden var inte att påtvinga någon annan något utan bara konstaterade att på just min motor funkade det med just denna tillsatsen.


Genisis o tdm motorerna är välkända att söka i sig olja och att cylindrarna arr svagt koniska är verifierat av Yamaha sedan ett par decennier. Sedan finns dom motorerna som ingen olja drar o dom som är smått alkoholiserade av olje konsumtion.

Vw/audi har så mycket bekymmer med hög oljeförbrukningen att många bilfirmor vägrar byta in vissa bil modeller med vissa motortyper, detta är ett mycket välkänt problem som folk har varit i rättegång tillomed för att få lämna tillbaka bilarna till vag.

Men nu drar det iväg.. för mig i min motor funkar MANNOL 9990 Engine doctor mycket bra trots bara tillsatt ca 1,2% om jag räknade rätt

Mvh
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ta.den senaste växellåds oljan. GL 5 den äter upp all gul metall typ mässing och brons.. så den bästa växellåds oljan i en gammal motor som har axlar lagrade i växellådan i brons. Som ex yamaha dt där pajar lagringen med den bästa oljan.
Mvh

Inte alla GL5 oljor. Det finns åtminstone en jag använder som enligt databladet är "friendly to all metals used in gearboxes"
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror att samtliga av världens oljeproducenter avråder från att tillsätta additiver i deras oljor.

Naturligtvis !
Det är ju detsamma som att erkänna att deras olja inte är den allra bästa. Och kanske inte är så bra för kundens motor.

Har du mött en bilsäljare som föreslagit att du ska handla en bil någon annan stans ?
Utom när säljaren planerar byta jobb.

Däremot förekommer det att MC-tillverkare avråder från olja.

http://faq.f650.com/GSFAQs/Photos/MiscPhotos/285598-SJ-Engine-Oil-Not-Approved.pdf

När BMW S1000RR fick kamaxelras vid ca 2400mil i Motorrads 5000mila test så tänkte jag på de sjunkande nivåerna av ZDDP
i branschens oljor.

Och SH är inte de enda med oljetrådar...
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=30&t=19566

Ett citat från tråden: Jupp, rena racingoljor har t.ex. inget/lite rostskydd, bastal etc. eftersom de ändå byts så ofta. Motorerna plockas ner och renoveras efter varje lopp. Då finns ingen anledning att använda dyra komponenter i oljan. slut citat.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Naturligtvis !
Det är ju detsamma som att erkänna att deras olja inte är den allra bästa. Och kanske inte är så bra för kundens motor.

Har du mött en bilsäljare som föreslagit att du ska handla en bil någon annan stans ?
Utom när säljaren planerar byta jobb.

Däremot förekommer det att MC-tillverkare avråder från olja.

http://faq.f650.com/GSFAQs/Photos/MiscPhotos/285598-SJ-Engine-Oil-Not-Approved.pdf

När BMW S1000RR fick kamaxelras vid ca 2400mil i Motorrads 5000mila test så tänkte jag på de sjunkande nivåerna av ZDDP
i branschens oljor.

Nej, det hänger ihop med kemin, additiver kan ta varandras plats och sätta varandra ur spel.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Motul Gear 300 Oil 75W90 GL-5.
Rekommenderas av TTI till deras racelådor.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Se där då har man lärt sig något nytt i dag med, du får gärna dela med dej av fabrikat o sort.

Står det GL-5/MT-1 ska det vara safe eftersom standarden MT-1 är OK mot gulmetall.

Jag kör Omega 690 i det mesta. Slutväxeln på min BMW gick 40 grader svalare med den jämfört BMWs orginalolja vid hård bankörning och den har botat en väns (mycket lätt) skrapande syncring i bilen efter 25 år av skrapande med oljan såld av Volvo. Anekdotiska bevis men jag är övertygad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Står det GL-5/MT-1 ska det vara safe eftersom standarden MT-1 är OK mot gulmetall.

Jag kör Omega 690 i det mesta. Slutväxeln på min BMW gick 40 grader svalare med den jämfört BMWs orginalolja vid hård bankörning och den har botat en väns (mycket lätt) skrapande syncring i bilen efter 25 år av skrapande med oljan såld av Volvo. Anekdotiska bevis men jag är övertygad.

Ibland får man vad man betalar för . :)
https://www.kullagret.com/product/omega-690-75w-90-vaxelsolja-super-ep-hi-tech
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ljor/transmissionsolja-75w-90-synt-2000036327
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, i mycket enkla applikationer kör jag gärna Biltema.

Jag tänkte mest på Citat:
"Slutväxeln på min BMW gick 40 grader svalare med den jämfört BMWs orginalolja vid hård bankörning."

Och blev rejält impad ! Även med priset på Omega 690.
På nått sätt måste ju Omega 690 minskat friktionsförlusterna i slutväxeln.
Hur det nu gått till ?
Hade varit kul veta tekniken bakom !
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top