Läckande packboxar Öhlins

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Hejsan! Köpt mig för ca 2 månader sedan en begagnad aprilia rsv 1000r 2007 som gått 890mil Iskrivande stund. Den har stått mycket och nu när jag börja köra märker jag att det kommer en del Olja på gafflarna. Ringt till några meck här i sthlm södra sidan men ingen vill ta an dom då man måste ha nå special verktyg. Finns det någon bra i sthlm som kan ta en titt på dessa som ni kan rekommendera? Tack.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köp Payback packningsrekond och häll i gafflarna de behövs bara ytters lite så de påverkar inte viskositeten. De tatar garanterat alla läckage såvida de inte är en reva i packboxen. Jag brukar även smeta på koncentrerad packningsrekond rakt på pacboxarna eller gaffelrören och gunga hojen några ggr. Man torkar inte bort rekonden på gaffelrören de får vara kvar och jobba vidare.

https://www.kullagret.com/product/4...MIxs77xfLT6gIVHBd7Ch00HQrwEAQYASABEgKIl_D_BwE
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ta ett tunnt bladmått och dra in under dammskydden så du får ut skräp som krupit in där.
Det bör man göra lite då och då för att förhindra skador och läckage.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Köp Payback packningsrekond och häll i gafflarna

Om man läser vad packningsrekond innehåller så skulle jag definitivt inte hälla det i en framgaffel. I alla fall inte utan att först göra en labstudie på vad som händer med olja såväl som gummi inuti framgaffeln.

Packningsrekond är ju en ren mjukgörare för gummi som dessutom gör att o-ringar, x-ringar, andra gummielement och även kolvringar sväller, ändrar sin styvhet eller ändrar sin form. Således finns det minst lika stor risk att man orsakar ännu allvarligare följdproblem som att man fixar själva läckaget.

"Bladmåttstricket" fungerar då små partiklar fastnat under tätningsläppen, med det är inte att betrakta som en permanent lösning. En tätning som börjar jävlas med partiklar som fastnar under tätningsläppen har ofta något annat fel, antingen att skrapringen eller tätningen är mekaniskt skadad eller att innerröret är skadat.

Korrekt åtgärd är alltid att först rengöra, demontera och inspektera. Sedan byta de delar som behöver bytas. Oftast tätning eller skrapring. Sällan innerrör.

Allt annat är att betrakta som raggarlösningar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om man läser vad packningsrekond innehåller så skulle jag definitivt inte hälla det i en framgaffel. I alla fall inte utan att först göra en labstudie på vad som händer med olja såväl som gummi inuti framgaffeln.

Packningsrekond är ju en ren mjukgörare för gummi som dessutom gör att o-ringar, x-ringar, andra gummielement och även kolvringar sväller, ändrar sin styvhet eller ändrar sin form. Således finns det minst lika stor risk att man orsakar ännu allvarligare följdproblem som att man fixar själva läckaget.

"Bladmåttstricket" fungerar då små partiklar fastnat under tätningsläppen, med det är inte att betrakta som en permanent lösning. En tätning som börjar jävlas med partiklar som fastnar under tätningsläppen har ofta något annat fel, antingen att skrapringen eller tätningen är mekaniskt skadad eller att innerröret är skadat.

Korrekt åtgärd är alltid att först rengöra, demontera och inspektera. Sedan byta de delar som behöver bytas. Oftast tätning eller skrapring. Sällan innerrör.

Allt annat är att betrakta som raggarlösningar.

Häller du det i en vag servo styrning pajar p-boxarna fick en bekant erfara. Dom svällde så dom sprack eller sköt ut o olja bara sprutade ut..

Trångt o jäkligt att byta dessutom sa bekantingen att styrningen var väldigt trög innan den sa upp sig.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De duger om man smetar på packningsrekond utanpå gaffelbenet och motionerar gaffeln upp o ner ett tag då slipper man oron att få andra saker att svälla inv gaffel. Jag har gjort detta i ca 15+ år och de flesta läckage har upphört helt och de har varit tätt så länge jag haft koll på maskinerna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Häller du det i en vag servo styrning pajar p-boxarna fick en bekant erfara. Dom svällde så dom sprack eller sköt ut o olja bara sprutade ut..

Jag har varit involverad i ett stort antal laboratorieförsök på allehanda mirakelmedel som skall hällas i oljor för att minska friktion, ändra dämpkraft, stoppa läckage eller göra andra helt fantastiska saker som gör att kunden inte behöver justera, serva eller reparera sina grejer på riktigt.

Ett ytterst fåtal har fungerat som det är tänkt, men det som sticker ut är att så gott som samtliga har skapat någon form av oönskad sidoeffekt som tillverkaren inte alls annonserat om eller varnat för.

En packningsrekond baserad på ett medel som gör gummi mjukare är nästan ett skolboksexempel på något jag aldrig skulle rekommendera i eller nära en framgaffel, styrdämpare eller stötdämpare. Risken för oönskade sidoeffekter är närmast gigantisk.

Observera att flera tillverkare av sådana medel avråder från att använda dem i eller på väghållningskritiska komponenter som bromsar, styrning eller fjädring. Det borde egentligen säga allt...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vi snackar om en 13 år gammal gaffel där en förbrukningsvara har blivit förbrukad. Det är ju bara att byta dessa för att sedan njuta i 13 år till på en fungerande Öhlinsgaffel på en riktigt fin hojmodell :) :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har varit involverad i ett stort antal laboratorieförsök på allehanda mirakelmedel som skall hällas i oljor för att minska friktion, ändra dämpkraft, stoppa läckage eller göra andra helt fantastiska saker som gör att kunden inte behöver justera, serva eller reparera sina grejer på riktigt.

Ett ytterst fåtal har fungerat som det är tänkt, men det som sticker ut är att så gott som samtliga har skapat någon form av oönskad sidoeffekt som tillverkaren inte alls annonserat om eller varnat för.

En packningsrekond baserad på ett medel som gör gummi mjukare är nästan ett skolboksexempel på något jag aldrig skulle rekommendera i eller nära en framgaffel, styrdämpare eller stötdämpare. Risken för oönskade sidoeffekter är närmast gigantisk.

Observera att flera tillverkare av sådana medel avråder från att använda dem i eller på väghållningskritiska komponenter som bromsar, styrning eller fjädring. Det borde egentligen säga allt...
Hur lång tid tar det innan biverkningarna uppstår/blir ett problem? Säg att man står mitt i ingenstans på sin touringtur och gaffeln börjar fukta. Är packningsrekond en fullösning som man kommer hem med, eller är det som att tanka diesel i brist på bensin?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur lång tid tar det innan biverkningarna uppstår/blir ett problem? Säg att man står mitt i ingenstans på sin touringtur och gaffeln börjar fukta. Är packningsrekond en fullösning som man kommer hem med, eller är det som att tanka diesel i brist på bensin?

Enligt min vän med VAG bilen så tog det drygt 14 dagar från litet läckage som skulle tätas med mirakel vätskan till total skrot på styrväxelns yttre tätningar pga att dom svällde så dom sprack/pressades ur läge.

I detta fallet spelade det säkert igen roll då styr växeln med all sannolikhet hade fått bytas för eller senare då dom yttre tätningarna inte fanns som reservdel.

Men att som alatalo som vad jag fattat genom åren är involverad i Öhlins rejsing avdelning modell moto gp o dyligt, skriver att det inte är ok så bör man nog lyssna på detta.

Jag har själv rivit isär ett par insattser på en Öhlins usd gaffel o vet hur galet mycket små oringar o annat fibbel det är i insattserna.

O kostar det 3-5000 att byta p-boxar på verkstad och cartrights måste tas isär o renoveras då pratar vi nog det dubbla priset minst + delar.. sedan klara nog inte alla verkstäder detta heller skulle jag tro.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ursäkta att de blev en debatt om packningsrekond men jag har stor erfarenhet av det då min kompis va säljare av Payback produkter för några år sedan så jag fick höra ärliga åsikter om alla produkter. Han sålde enorma mängder packningrekond för alla som provade det va grymt nöjda. Åkare köpte enormt mycket då hydralik växellådor på traktorer/lasbilar/industri alltid läckte någonstanns. Men de mest imponerande är att många automat växellåder som växlade dåligt blev som nya. Folk ringde upp honom och tackade för deras bil växlade som den vore ny och de höll i sig i länden! OBS de finns olika packningsrekonder speciella för hydralik växellåda kylare mm. Som jag skrev tidigare så blir de tätt bara av att smeta utanpå gaffelbenen då slipper man oroa sig för invärtes problem.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om det bara läcker pyttelite, kan man då ställa flaskanbredvid hojen över natten?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Räkna med att alla tillsatser man häller i har någon bieffekt utöver det positiva den påstås åstakomma, det gäller oljetillsatser lika mycket som tillsatser man häller i bensin och annat. Den upplevda skillnaden av tillsatser kan säkert vara mycket positiv som Boost 3 beskriver men jag hade nog tagit Alatalo:s råd då han jobbar åt firman som byggt grejjerna...

Gör en service på gaffeln, pröjsa dom 2-2500kr det kostar och var nöjd över en kanonfin hoj. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur lång tid tar det innan biverkningarna uppstår/blir ett problem? Säg att man står mitt i ingenstans på sin touringtur och gaffeln börjar fukta. Är packningsrekond en fullösning som man kommer hem med, eller är det som att tanka diesel i brist på bensin?

Exempel 1: Svagt blåskimmer på ena Suzuki gaffelbenet på GSX1300R. Jag torkar av det, blir godkänd för körning och kör en bandag. Kör hem ca 30 mil.
Plockar av gaffelbenen och lämnar in dom för byte av packningar / radialtätningar.

Exempel 2: På den 1 år gamla Panigalen upptäcker instruktören på morgonen att det rinner olja nerför högra Öhlins gaffelbenet. Vad göra ?
Torkar av och kör. Lite sämre broms och kanske sämre dämpning i ena benet men bromsskivan på vänster sida bör ju klara sig.

Vad man gör beror väl på hur långt det är hem.
Kort serva hemma.
Långt serva vid uppehåll vid verkstad på vägen.
Mina 25 öre.

Sedan finns ju alltid möjligheten klippa till ett verktyg av locket på valfritt margarin / smörpaket, för att rensa gaffeltätningarna från damm "Raggarmetoden".
https://sealmate.net/

Lite till, inlägg #12854 tom #12858
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?1956-Aprilia-tråden/page643
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top