Blir inte klok på ny kedja...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var det någon skillnad i fjädringens läge då? Du ser ju ut att använda depåstöd men jag tänker bara så att hojen inte var upppallad på centalstöd först och sen stod hjulen med lite häng på fjädringen.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
jag tror inte skillnaden är våldsam, depåstödet har bobbinerna rätt nära hjulaxeln så hänget i tomme blir väl ungefär det samma som när den står på backen?

För att begripa geometrin gjorde jag en modell och blev det rätt så slackar snarare kedjan vid nedfjädring.
Svingvinkeln i tomme gör att hjulaxeln nästan är maximalt längst bort från utgående axel, så även utfjädring gör minimal skillnad :)

Ledsen om jag låter negativ ibland, det är inte meningen.

Har f.ö fått svar av leverantören och de ville ha ännu fler bilder på kedjan, lite konstigt då man inte ser så mycket mer än på den andra jag publicerade här men okej..

20200713_181528_compress61.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns ju ytterligare en sak att ha i åtanke - de flesta Yamaha jag sett har en överjävligt spänd kedja precis då de rullas ur racken.

En del handlare gör korrekt leveransservice och ställer in korrekt kedjeslack innan kunden hämtar hojen. Andra skiter fullständigt i detta ”eftersom en ny kedja ändå kommer att sträcka sig och därigenom ha rätt slack då det är dags för första service...”.

De som börjar köra sin hoj med överjävligt spänd kedja verkar ändå inte komma tillbaka med trasig eller översträckt kedja. Dessa kedjor har dessutom - i de allra flesta fall - inte lika bra kvalitet som den kedja du valt.

Vilket alltså borde antyda att det är osannolikt att du mördat din nya kedja genom att köra omkring med för lite slack...?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Spännande och intressant och se vad utfallet blir. Speciellt för att det är ett av mina favoritkedjor. Känns så främmande av att kedjan skulle vara så kass att den sträcks på så få mil.....

Jag har krängt under sju års tid GXW och ZXW kedjor och dessa två har jag inte fått en endaste anmärkning eller framför allt klagomål på. 530ZXW är ju dessutom den starkaste kedjan på marknaden just nu(annars så är det GXW som gäller för sporthojar utan turboladdning)

Jag har fem kedjefabrikat. Sunstar och Renthal som jag har sålt alldeles för lite av för att ha fått feedback. Mest klagomål är det på JT kedjorna, billiga men livslängden är sisådär och lämpar väl sig till dom som kör superlite eller ska sälja hojen typ.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Alatalo: jo spontant känns det osannolikt att det har med kedjespänningen att göra.
Råkade överspänna kedjan på min första R1 i Tyskland och då kändes det ganska tydligt i fjädringsrörelsen när max spännpunkten passerades..

VS: Kedjan jag bytte ut var en sunstar, vet inte modell men det var deras kedje/drevpaket, lägger man dem bredvid varandra slås man av hur biffig RK ZXW är..

Efter drygt 3000mil var sunstar såklart sliten men inte över service limit däremot kärvade ett antal länkar så därför bytte jag..

Något är uppenbarligen fel med kedjan, frågan är bara om kvaliten verkligen kan vara så ojämn då det är ganska många länkar över halva kedjans längd som är markant förlängda.

Nästa fråga blir därför, finns det en piratmarknad på MC kedjor som bemödar sej tillverka så dåliga prylar att de inte ens klarar 100gatmil?
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
När jag läser denna tråden inser jag att mitt kedjepaket med jt drev o 525GWX får spännas var 100mil ungefär och det behövdes inte med den gammla slitna kedjan som säkert var original från yamaha 1989.

Kan dom ha misslyckats med härdningen i länk plattor.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
När jag läser denna tråden inser jag att mitt kedjepaket med jt drev o 525GWX får spännas var 100mil ungefär och det behövdes inte med den gammla slitna kedjan som säkert var original från yamaha 1989.

Kan dom ha misslyckats med härdningen i länk plattor.
Tror aldrig jag lyckats köra ner en kedja så mycket att den behöver efterspännas regelbundet så det här är något helt nytt.

Vore det inte för att jag har ett väntande reklamationsärende skulle jag vara jäkligt benägen att sprätta upp de felande länkarna för en titt vad som har hänt :)

Sen kan det i mitt fall vara ödets ironi som slagit till.

Det var brorsan som såg att kedjan hängde när jag skulle åka därifrån.
Strax innan hade vi pratat underhållstrategier där jag tyckte det var lite obehagligt att R1an gått så långt och när börjar elektroniken fallera och är det ide att börja byta ut saker?
Snacket utvecklades och jag tog som exempel lager där ett byte av ett fungerande, ej stressutsatt kullager, är en sån grej som inte nödvändigtvis behöver hålla längre för att man byter det.

En timma senare: Wham, in your face! :rofl:smasha
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En gissning.
Bakre kedjedrevet blir bra centrerat vid montaget trots glapp mellan kedjedrev och ryckutjämnare.
Du kör utan problem 50 mil bibehåller 35mm slack.
Sedan händer det något, lite extra gas på låg växel,
lite kedjesmörjning har sugits in genom kapillärverkan mellan kedjedrev och ryckutjämnare
och bakre kedjedrevet har rört sig ca 0,28 mm vilket innebär att du får ett radiellt kast på 0,55 mm
Nu blir det känsligt.
Kollar man på hojen hänger kedjan när kedjedrevet är nära svinglagret
Och tvärtom inget anmärkningsvärt syns när kedjedrevet 0,55mm längre bak från svinglagret.

Hur mycket är slacket vid de två lägena ?
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
En gissning.
Bakre kedjedrevet blir bra centrerat vid montaget trots glapp mellan kedjedrev och ryckutjämnare.
Du kör utan problem 50 mil bibehåller 35mm slack.
Sedan händer det något, lite extra gas på låg växel,
lite kedjesmörjning har sugits in genom kapillärverkan mellan kedjedrev och ryckutjämnare
och bakre kedjedrevet har rört sig ca 0,28 mm vilket innebär att du får ett radiellt kast på 0,55 mm
Nu blir det känsligt.
Kollar man på hojen hänger kedjan när kedjedrevet är nära svinglagret
Och tvärtom inget anmärkningsvärt syns när kedjedrevet längre bak från svinglagret.
Bra, det gäller att söka brett :tummenupp

Att drevet flyttat sej efter en tid är nog troligt, trots att det är draget till specat moment och det stämmer att spänningen varierade över ett hjulvarv (det märktes iofs först när jag la på en annan kedja) dock motiveras inte det överdrivna slacket av drevets förflyttning som motsvara ca 10mm på kedjan (se exempel i tidigare inlägg).

Dessutom efterspändes kedjan när felet upptäcktes och jag "lunkade" hem ca 10mil efter det hade slacket ökat ytterligare.

Att kedjan har sträckt sej är helt uppenbart då den i vissa sektioner är utanför service limit.

Tog en serie bilder där 15 länks mätmetoden använts, nackdelen mot att ha dem hängande är att jag inte kan garantera utsträckningen men då vissa mått är utanför service limit blir liksom kommentarer överflödiga.
Måtten är inte på 1/10delar så avstånd mellan nitarna säger kanske mer..
I början är måtten bra men så småningom sticker det iväg

1_resize_59.jpg

2_resize_91.jpg

3_resize_31.jpg

4_resize_92.jpg

5_resize_33.jpg

6_resize_83.jpg

7_resize_17.jpg

8_resize_44.jpg
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Välkända kullager tillverkare har åkt på att pirat letat sig in
i deras egna försäljarkedjor - SKF åkte på bajs i USA för att sålt skit för ett antal år sen till Amerikanska flottan o så.

Det visade sig att det letat sig in pirat från Kina i leverantörskedjan.

SKF fick ont i röven innan utredningen var klar
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Får mig osökt att tänka på när en anställd, jag tror det var på NEC, åkte runt i Kina och helt plötsligt såg en stor fabrik med företagets märke på väggen. -"Men vi har väl ingen fabrik här?"
Han valde att åka inom och titta. Det var en total kopia på en annan fabrik, de hade t.o.m samma muggar i fikarummet(!) Men det var inte företaget som hade byggt den..
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Samma sak med tändstift de kryllar av piratkopior :gnissla

Inte så konstigt när alla Jävlar skall tjäna 1öre extra på varje del.. se findus som sänder torsk via kyl båt och fiskpinnar hem en extra resa på 60 dagar för att tjäna ett öre per fisk pinne.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
OT: Om det stämmer blir man ju bra förbannad. Källa på det?
Inte så konstigt när alla Jävlar skall tjäna 1öre extra på varje del.. se findus som sänder torsk via kyl båt och fiskpinnar hem en extra resa på 60 dagar för att tjäna ett öre per fisk pinne.


Lycka till TS!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Får mig osökt att tänka på när en anställd, jag tror det var på NEC, åkte runt i Kina och helt plötsligt såg en stor fabrik med företagets märke på väggen. -"Men vi har väl ingen fabrik här?"
Han valde att åka inom och titta. Det var en total kopia på en annan fabrik, de hade t.o.m samma muggar i fikarummet(!) Men det var inte företaget som hade byggt den..

Det finns nog fler än ett europeiskt och amerikanskt företag som lagt ut tillverkning till Kina, bara för att komma på att fabriken kör deras grejer undet dagskiftet och exakt samma grejer - åt någon annan, med billigare material och med slappare toleranser under nattskiftet...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Snackade just med farsan om piratkopiering och en sak som slog mej var att andra produkter jag sett så är ett tecken lasergravering/stämpling...

Original grejor stämplas ofta beteckningar, pirat är ofta lasergraverat...
Någon som har någon tanke om detta?

20200715_165911.jpg

Edit: lasergravering visade sej vara ett dåligt sätt att identifiera pirat, hos RK är det t.o.m en förbättring, ja då vet jag inte :tråkad

StitchIt_20201507060027_470_compress93.jpg
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Slutsats:

Säljarens tech support tyckte det var normalt då kedja och drev sliter in sej mot varandra och att jag skulle fortsätta spänna kedjan tills den slutade sträcka sej... (?!)

Blev såklart upprörd och ifrågasatte deras kompetens om det var vad de fick ut av bilder och mätningar jag bifogat där vissa länksektioner ligger utanför service limit..

Påpekade att det borde ligga i deras och RKs intresse att få saken utredd så ingen annan råkar ut för detta eller rent av skadar sej..

Fick svaret att kedjan kommer återbetalas (inte dreven) och så var det bra med det, tack och hej...

Nya ("lite klenare") D.I.D ZVM-X (köpt på annat ställe) har såklart inte sträckt sej de senaste 200milen...

Egentligen skiter jag i det men borde jag kanske skicka den slitna kedjan till RK för analys?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Slutsats:

Säljarens tech support tyckte det var normalt då kedja och drev sliter in sej mot varandra och att jag skulle fortsätta spänna kedjan tills den slutade sträcka sej... (?!)

Blev såklart upprörd och ifrågasatte deras kompetens om det var vad de fick ut av bilder och mätningar jag bifogat där vissa länksektioner ligger utanför service limit..

Påpekade att det borde ligga i deras och RKs intresse att få saken utredd så ingen annan råkar ut för detta eller rent av skadar sej..

Fick svaret att kedjan kommer återbetalas (inte dreven) och så var det bra med det, tack och hej...

Nya ("lite klenare") D.I.D ZVM-X (köpt på annat ställe) har såklart inte sträckt sej de senaste 200milen...

Egentligen skiter jag i det men borde jag kanske skicka den slitna kedjan till RK för analys?

Låter som en tråkig säljorganisation. Synd.
Polaren jobbar en del med kundbemötanden och garanti/goodwill-ärenden och mig veterligen låter han aldrig slutkunden sköta kontakten bakåt. Då och då vill tillverkaren ha in det utbytta för just analys men det löser han och hans kompisar, inte slutkunden.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Inte drevet som slitits ner/ojämt och sedan skadat kedjan?

De JT-drev(520 alu)jag kört har haft väldigt kort livslängd, om de slaktat kedjan eller inte vet jag ej men fick byta kedja bra mycket tidigare än vanligt, fort gick det med.
2-3 bandagar från byte till JT bak sen fick jag börja sträcka mitt på dagen, har jag aldrig behövt innan ens när kedjan börjat närma sig slut och stressmärkena på kuggarna kom strax efter det.
Nu var ju inte kedjan ny men den var fräsch.

Kitcross-dreven jag normalt och numera igen kör har hållt flera år för mig, ingen aning om hur länge men bytte till 520 2012 och bytte första 2015 så någon skillnad är det ju.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top