Blir inte klok på ny kedja...

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Monterade nytt drivpaket på R1an, RK 530ZXW och JT drev.
Har kört en 20 och en 30mila runda, allt såg bra ut, bibehöll 35mm slack, kollade senast igår kväll.

I dag körde jag 12mil till brorsan, när jag ska åka säger han att kedjan ser risig ut...
Kollar och det är plötsligt drygt 60mm slack...

Spänner till ~35mm, när jag kommer hem har slacket ökat igen..

Det är hela kedjan, inte enstaka länkar..
Har nog aldrig varit med om detta tidigare.
Har jag fått något plagiat eller är det normalt?

Min gamla sunstar tror jag aldrig jag behövt spänna, tyvärr blev flera länkar ganska stela..


20200712_205356.jpg
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Du är säker på att det är kedjan som slackat och inte hjulaxeln som"glidit framåt"?
Visst kan en kedja dra sig lite när den är ny, men det där låter ju helt tokigt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Böt du hela drivpaketet eller bara kedjan? Böt du bara kedja så kan ju den ha töjts rejält när den har slitit in sig med slitna drev. Är dreven lite slitna så belastas bara en rulle på kedjan, och då blir slitaget enormt jämfört med jämn belastning.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kedja och JT drev köpta på stor, välkänd postorderfirma med svensk hemsida.
Vill inte skriva vilken då jag ska prata med dem i morgon men absolut, fulkopia var en tanke som slog mej..

Finns inte en chans att bakhjulet rört sej (150Nm) och ställskruvarna var låsta.

Förstår inte hur jag kunnat köra ca 50mil utan att slack ändrat sej och plötsligt, katastofalt..

Kollade dreven visuellt och det såg ok ut men ska mäta upp allt i morgon..

Jäkligt obehagligt hur som helst :3freak
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag hade nog mätt mellan justerblock och sving med ett bra skjutmått samt slacket såklart och antecknat. Sen kört en sväng och mätt igen, både block/sving och slack, för att utesluta en potentiell felkälla. Det kräver inte mycket rörelse alls på axeln för att det ska slå rejält på slacket.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kolla om kedjan har sträckt sig.
Häng en 15 kg hantel i undre kedjan om det går,
Mät avståndet mellan nitarna i övre kedjan se tabell.
(Pga av det stora skillnaderna i avstånd ca 16mm mellan varje nit behöver man inte räkna länkar, mätvärdet passar bara på ett ställe i tabellen)
Se hur lång kedjan är. Den ska ju inte sträckt sig ett smack !

Kollade kedjan på Sprint RS efter ca 2000 mil. Sträckt sig 0,4%, helt OK, enligt Haynes för Sprint RS är gränsen för kedjebyte 1,1 %. Och främre kedjedrevet såg som nytt ut.
När jag bytte den gamla kedjan efter ca 4000 mil var det riktiga hajfenor på främre kedjedrevet.

Lagerras ?
Växellådan, den är väl nyligen översedd ?
Ryckutjämnar lagret ?
Jag har 110 Nm på bakaxelmuttern på GSX1300R men dra aldrig mer än 70Nm för axeln är så nerfettad, andra skulle kalla den skitig...drar man för hårt trycks distansröret mellan hjullagrena ihop och hjulkullagren får stryk men det borde inte knäcka ryckutjämnarlagret.
Och alla moment är för torra gängor.
 

Bifogat

  • Kedjeförlängning4.pdf
    29.5 KB · Visningar: 90
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tack för bra input alla :tummenupp

Första tanken var om det var rätt och att efter en serie efterspänning skulle kedjan sätta sej och allt är ok(?!)
Fast spontant känns det fel..
Åkte direkt till verkstan innan jag for hem och då jag inte blev klok på den nya kedjan monterade jag en beggad D.I.D jag bytt i förtid (3000mil) och för att få på den var jag tvungen att justera fram bakhjulet igen..

Men som sagt, en bättre mätning kommer visa vad som felar.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
På banhojen fick jag spänna kedjan typ 5 gånger innan den sluta sträcka ut sig.

Helt ny DID ERV3 520-kedja med Renthal Alu-bakdrev och JT fram.

Nu vet jag inte hur mycket den sträckt på sig egentligen men båten går precis vid kedjan så kedjan började nagga lite på båten men det handlade om några få mm.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Blev inte mycket klokare men nya kedjan är helt slut efter ca 60mil.

Max gräns enl yamaha är 239.3mm mätt över 15 rullar..
Nya ligger på 240mm...
20200713_105426_resize_16.jpg

Upptäckte att bakdrevet (JT) kastar 0.55mm radiellt, skulle kunna vara en orsak men jag vet inte då kedjan slackade jämnt 35mm vid montaget och varför märktes inget de första 50milen men efter 60(?!).

20200713_110241_resize_75.jpg

20200713_110305_resize_67.jpg

Satans tur det hände nu och inte nästa vecka när sem börjar :)
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Förmodar att du kontaktar företaget som sålde drivpaketet. Kan ju vara intressant att höra deras åsikt. Slut efter 60 mil måste ju vara världsrekord :va
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Blev inte mycket klokare men nya kedjan är helt slut efter ca 60mil.

Max gräns enl yamaha är 239.3mm mätt över 15 rullar..
Nya ligger på 240mm...
View attachment 455127

Upptäckte att bakdrevet (JT) kastar 0.55mm radiellt, skulle kunna vara en orsak men jag vet inte då kedjan slackade jämnt 35mm vid montaget och varför märktes inget de första 50milen men efter 60(?!).

View attachment 455129

View attachment 455130

Satans tur det hände nu och inte nästa vecka när sem börjar :)
Har du kollat så det inte är navet som är skevt/ovalt? Dvs göra samma mätning på t.ex skruvarna/navet. Tänkte det kan vara bra att kolla/mäta upp så mycket som möjligt innan kontakt med återförsäljaren.
Edit: Ser att du mäter på "tom" axel. Tror du måste mäta med axeln installerad för att få rätt värden, jag misstänker att det kan flexa rätt bra om navet sitter löst.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har kontaktat säljaren, vilket inte var helt lätt så skickade ett mejl på chans, väntar på svar..

Mätte även navet och det är ok
Axeln är fixerad i en balanseringsrigg så den rör sej inte.
Drevet linjerar nästan med centrum på lagerbanan så väldigt mycket vinkelfel kan det inte bli även om det är ett C3 lager.

Ska göra samma mätning installerat :tummenupp

Tack för att ni kommer med fler förslag, tycker fortfarande det är skitskumt så nu spekulerarar jag bara, om kedjan skulle sträckas pga att drevet kastar (radiellt) så borde den rimligtvis inte sträcka längre än kastet.

F,ö var slacket aldrig mindre än 35mm, vilket är mellan tillverkarens angivna gräns 30-40mm.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
0.55 mm kast är inget att bry sig om. Felet är någon annanstans.
Tack, har just provat med lite olika bakdrev på huben och inser att drev från samma tillverkare kan ha olika bra passning i centrumstyrningen.
Hur många tänker/ bryr sej om att försöka centrera när de byter drivpaket?

Mätte rulle till rulle på kedjan och det är i en sektion om kanske 30 länkar glappet ökar markant.

Bättre beggade grejor är monterade så jag är beredd att släppa detta som en sån där grej som kan hända nån gång fast man vet att man gjort allt rätt, sorry det blev en sån stor grej :lol
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tack, har just provat med lite olika bakdrev på huben och inser att drev från samma tillverkare kan ha olika bra passning i centrumstyrningen.
Hur många tänker/ bryr sej om att försöka centrera när de byter drivpaket?

Mätte rulle till rulle på kedjan och det är i en sektion om kanske 30 länkar glappet ökar markant.

Bättre beggade grejor är monterade så jag är beredd att släppa detta som en sån där grej som kan hända nån gång fast man vet att man gjort allt rätt, sorry det blev en sån stor grej
Tänker mig att detta bör vara anledningen till varför manualer skriver ut att man ska testa kedjeslacket på flera ställen? Tidigare har jag aldrig gjort det på ny kedja: "Den ska ju inte ha sträckt sig". Aldrig tänkt på att drev kan sitta off-set. Ska nog börja göra det varje gång jag kollar kedjan hädanefter.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är en hund på begravning någonstans...

Okej, du har just bevisat att kedjan redan har sträckt sig mer än tillåtet under en så kort sträcka som 60 mil. Men - är det egentligen detta som är orsaken till dina problem...?

Jag känner mig inte alls komfortabel med att bakdrevet har 0.55 mm radialkast. Det är ju i stort sett samma sak som att flytta bakaxeln 0.55 mm och av egen erfarenhet vet jag att en halv millimeter baxaxelposition ger stor skillnad på kedjeslacket, kanske till och med de 30 till 60 mm du pratar om.

Därför - finns det någon möjlighet att det är bakdrevet som är boven i dramat...?

Du monterade kedjan och fick rätt slack på det lösaste stället...? Du körde sedan och lyckades då sträcka sönder kedjan på det tajtaste stället...? När du upptäckte 60 mm kedjeslack var kedjan redan förstörd...?

Jag säger inte att det är så, men det är definitivt värt att fundera på.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja underligt är det.
Då slacket inte ändrat sej märkbart vid koll efter 50mil så får vi förutsätta att drevet flyttat sej någon gång de följande 10 milen.

Var inte så tydlig med att jag mätte radialkastet mellan djupaste till högsta tandbotten, det innebär att radien förändrades med hälften, 0.28mm.
Kontrollmätte och det motsvarar 10mm minskning av kedjeslacket.

Då borde slacket komma att variera mellan 25 till 45mm under ett hjulvarv.
Alltså knappast tillräckligt för att skada kedjan som enl tillverkaren ska vara superstark och ändå inte tillräckligt för att motivera 60mm slack

Svinggeometrin påverkar såklart kedjeslacket något under fjädringsslaget, vet dock inte storleksordning...

Nä, jag begriper inte vad som hänt..

20200713_181729_compress17.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top