REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 78 av 78
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    6
    Citat Ursprungligen postat av WEST Visa inlägg
    Kedjor töjs ut när de är nya, alltid.
    När upphör en kedja att vara ny? När den gått 70 mil och är tvärslut?
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Var inte meningen att denna tråd skulle bli en sån långkörare då problemet är löst men vet att jag läst att finare mc kedjor är försträckta från fabrik för att minimera efterspänning.

Självklart sker en viss inslitning men enl mina erfarenheter har jag sällan behövt efterspänna särskillt mycket, iaf inte i nivå som denna kedja det uppenbarligen är något fel på..

Hittade ett citat ang RKs tillverkningsprocess....

"All RK chains are pre-stressed and pre-stretched to ensure equal load distribution and minimal maintenance.
    They’re made of the highest grade medium carbon alloy steel available, with all components shot-peened and heat-treated".

----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Var inte meningen att denna tråd skulle bli en sån långkörare då problemet är löst men vet att jag läst att finare mc kedjor är försträckta från fabrik för att minimera efterspänning.

Självklart sker en viss inslitning men enl mina erfarenheter har jag sällan behövt efterspänna särskillt mycket, iaf inte i nivå som denna kedja det uppenbarligen är något fel på..

Hittade ett citat ang RKs tillverkningsprocess....

"All RK chains are pre-stressed and pre-stretched to ensure equal load distribution and minimal maintenance.
    They’re made of the highest grade medium carbon alloy steel available, with all components shot-peened and heat-treated".
    Samma här med RK, har inte behövt sträcka något extra när de varit nya, först när de blir slitna som jag fått sträcka oftare.

Kört UWR de senaste åren och de har hållt över förväntan och riktigt lätta, skulle testat FW-R i år som ska vara ännu lättare men får vänta till nästa då jag inte kunnat köra i år, kedjan ligger och väntar på att bli monterad så får se om den håller samma kvalité och styrka.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

spiff
    Reg.datum
    jun 2007
    Hoj
    yzf 1000R och FZR1000
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Samma här med RK, har inte behövt sträcka något extra när de varit nya, först när de blir slitna som jag fått sträcka oftare.
    Samma erfarenhet av RK jag med, ingen eftersträckning alls förrän de blir riktigt slitna.

Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Citat Ursprungligen postat av spixer Visa inlägg
    Samma erfarenhet av RK jag med, ingen eftersträckning alls förrän de blir riktigt slitna.
    Jag kanske hade "otur"? RK-kedja fick efterspänna med under 100 mil körda.

Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Citat Ursprungligen postat av PeterDeleter Visa inlägg
    Jag kanske hade "otur"? RK-kedja fick efterspänna med under 100 mil körda.
    Klart man får sträcka men får du sträcka oftare i början än senare?
    Eller har du ett konstant slitage från ny till den börjar närma sig slut?

The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    YZF-R7
    Citat Ursprungligen postat av WEST Visa inlägg
    Fullt normalt när du byter kedja.
    ...???

Ja - små justeringar på enstaka tiondels millimetrar i hjulaxelposition är fullt normalt. Men att kedjan ökar sitt slack med flera centimeter och att den sträcker sig över tillåten servicegräns på 70 mil körning är fan inte normalt...! Det sker inte ens på racehojar med 250+ hk och riktiga däck.

Min enda slutsats av denna tråd är att jag är glad att jag håller mig till DID eller EK kedjor och Renthal drev. Efter att ha läst denna tråd vågar man ju inte ens gå nära en RK kedja...

Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Hoj
    VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
    Jag har precis köpt ett drivpaket från Saarela med RK 530XSOZ1 kedja och JT drev. Ska bli intressant att se hur länge den håller....

Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    ...???

Ja - små justeringar på enstaka tiondels millimetrar i hjulaxelposition är fullt normalt. Men att kedjan ökar sitt slack med flera centimeter och att den sträcker sig över tillåten servicegräns på 70 mil körning är fan inte normalt...! Det sker inte ens på racehojar med 250+ hk och riktiga däck.

Min enda slutsats av denna tråd är att jag är glad att jag håller mig till DID eller EK kedjor och Renthal drev. Efter att ha läst denna tråd vågar man ju inte ens gå nära en RK kedja...
    Kör inte Quartararo RK?
    Så de verkar ju kunna tillverka något som funkar hyfsat.

Eller sportar han bara dekalen?

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Bara för att skrämmas så är de enbart RK kedjor jag kört av och de är flera st! Nu kör jag enbart Ek eller DID jag väljer den som är specad till mest draghållfasthet. Jag monterade nyss EK´s värsta kedja modell 520 och jag har aldrig sett grövre gods på en kedja den måste ha vägt som en 525 kedja. Jag blev besviken på att den va så våldsam i godset och därmed svintung hojen tappade minst 7 hk vs RK som satt där innan
    BOOST III

Medlem swlabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Hoj
    1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
    Dålig bild, men jag blev nyfiken och kollade slacket på min RK 530 GXW. 1500 mil på 400:an, inkl hård körning förra sommaren med 50kg packning + 50kg tjej genom tysklands alla småvägar, klättra upp 2700m i alperna flera gånger etc, plus höst, vinter vår, sommar 2020. Ställde spänningen vid montering på en höft, har sen aldrig efterjusterat. Nu mätte hon ca 48mm slack vid mitten. Ej mitten på bild såklart, men gick ej att fota.
    Kedjan är alltså fortfarande ungefär lika mycket sträckt som när jag monterade den, aningens mer kanske.
    Naturligtvis utsätter inte en 58 hästars 400 från ´84 en kedja för lika mycket påfrestning som en R1a, men ändå.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_1938.JPG
Visningar:	31
Storlek:	1,67 MB
Id:	455697

Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Bara för att skrämmas så är de enbart RK kedjor jag kört av och de är flera st! Nu kör jag enbart Ek eller DID jag väljer den som är specad till mest draghållfasthet. Jag monterade nyss EK´s värsta kedja modell 520 och jag har aldrig sett grövre gods på en kedja den måste ha vägt som en 525 kedja. Jag blev besviken på att den va så våldsam i godset och därmed svintung hojen tappade minst 7 hk vs RK som satt där innan
    Vad är det man säger, 1000:- per häst va, du kan alltså köpa RK för 7 papp och byta innan du kör av den och gå plus minus noll!

Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Klart man får sträcka men får du sträcka oftare i början än senare?
    Eller har du ett konstant slitage från ny till den börjar närma sig slut?
    Jag bytte både kedja och drev. Tror jag körde kanske 50-80 mil innan besiktning. Sen var den för slak tydligen och jag spände upp den. Efter det rörde jag inte något alls i det avseendet med kedjan. Minns inte nu hur många mil till men säkert runt 2K mil efter det. Sitter mig veterligen kvar med nya ägaren av hojen.

Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Citat Ursprungligen postat av PeterDeleter Visa inlägg
    Jag bytte både kedja och drev. Tror jag körde kanske 50-80 mil innan besiktning. Sen var den för slak tydligen och jag spände upp den. Efter det rörde jag inte något alls i det avseendet med kedjan. Minns inte nu hur många mil till men säkert runt 2K mil efter det. Sitter mig veterligen kvar med nya ägaren av hojen.
    Byter du drev samtidigt så får du lite slitage/inslitning på de med inledningsvis, inte nödvändigtvis kedjan som sträckt sig allt.

Höll den 2000mil efter det utan att behöva justeras så är det ett toppenpaket du köpt och mycket välskött!

nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    Massa märken har problem med piratgrejer , ofta gjorda av samma fabrik i extraskift t.ex - men med dåligt innehåll.

I andra namn och ibland under ett känt varumärke - ni som hyllat piratkopiering......likzom
    Rattar hyllan

Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Da Buzz
    RK´s GXW kedja är ju snäpper under i styrka ZXW kedjan. GXW kedjan lämpar ju sig för tex moderna tusenkubiks sporthojar, även då som 525:a

När jag gjorde det där o-smörjningstestet så hade jag JT drev och en 525gxw kedja. Då var jag ju inte ute efter att testa en kedja utan mer att....vi lägger ut lika mycket smörjmedel på en kedjas livslängd som på vad ett drivpaket kostar.

Hoj: Honda XL 1000 Varadero årsmodell 2009
    Användningssätt: 98% på långtouring med massor av packning på
    Körsätt: touring
    Kedja: 525 med 112 rullar

Körda mil: 990 mil
    Antal smörjningar av kedja:0
    Antal gånger spännt kedjan:0
    Antal gånger tvättat kedjan:0
    Skick på bakdrev: ok

Körda mil: 1600 mil
    Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
    Antal gånger spännt kedjan:1
    Skick på drev: ok

Körda mil: 2002 mil
    Antal gånger spännt kedjan:1(vid 1600 mil)
    Skick på drev: ok
    Noterat: kedjan rasslar lite, men fortfarande ok. känns inte som några länkar är på väg att skära.

Körda mil: 2442 mil
    Antal gånger spännt kedjan:2(1600 samt 2300)
    Skick på drev bak: ser ok ut
    Skick på drev fram: kronslut
    Sista 100 milen så gick det fort. Kedjan flapprar, speciellt när motorn har dragkraft. Kedjan har skurit lite på ett ställe.

Misstänker att, om jag hade bara bytt framdrev vid 2300 mil(...eller helst lite före) så hade nog paketet funkat ett bra tag till, dvs kedjan hade heller inte fått nån skärning

Old Fart Mingvess avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Hoj
    Letar ny gsxs eller Supermoto Har haft Yamaha Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
    Eftersom jag jobbat som kvalitetschef blir jag lite uppspelt när jag läser att inte återförsäljaren vill ha tilbaka kedjan. Om jag var dig skulle jag kontakta tillverkaren och fråga om de vill ha tillbaka kedjan, kanske du kan få något från dem som ersättning då en felande produkt är alltid av intresse för ett företag.

Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Hoj
    Enfield India
    Citat Ursprungligen postat av Mingves Visa inlägg
    Eftersom jag jobbat som kvalitetschef blir jag lite uppspelt när jag läser att inte återförsäljaren vill ha tilbaka kedjan. Om jag var dig skulle jag kontakta tillverkaren och fråga om de vill ha tillbaka kedjan, kanske du kan få något från dem som ersättning då en felande produkt är alltid av intresse för ett företag.
    Helt enig.
    Vi betalar seriösa pengar varje år för att få tillbaka havererade delar för analys.
    Det är enda sättet för oss att få kvalitativ återkoppling från kunder.

Till TS:
    Kontakta tillverkaren, alternativt europa-importören.
    Informera torrt och sakligt.
    Inga krav på kompensation utan bara "jag tycker ni behöver veta det här".
    Få ord och enkelt språk.
    Då tror jag du har bra chans att få gehör för dina funderingar.
    (så fungerar det iallafall när slutkund kontaktar mig)

Lycka till, och håll oss uppdaterade!

Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Tog en tur till Marstrand för en burgare + Pucko i härligt höstväder

Hixman
Vill du annonsera ovan? Klicka här