Blir inte klok på ny kedja...

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Var inte meningen att denna tråd skulle bli en sån långkörare då problemet är löst men vet att jag läst att finare mc kedjor är försträckta från fabrik för att minimera efterspänning.

Självklart sker en viss inslitning men enl mina erfarenheter har jag sällan behövt efterspänna särskillt mycket, iaf inte i nivå som denna kedja det uppenbarligen är något fel på..

Hittade ett citat ang RKs tillverkningsprocess....

"All RK chains are pre-stressed and pre-stretched to ensure equal load distribution and minimal maintenance.
They’re made of the highest grade medium carbon alloy steel available, with all components shot-peened and heat-treated".
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Var inte meningen att denna tråd skulle bli en sån långkörare då problemet är löst men vet att jag läst att finare mc kedjor är försträckta från fabrik för att minimera efterspänning.

Självklart sker en viss inslitning men enl mina erfarenheter har jag sällan behövt efterspänna särskillt mycket, iaf inte i nivå som denna kedja det uppenbarligen är något fel på..

Hittade ett citat ang RKs tillverkningsprocess....

"All RK chains are pre-stressed and pre-stretched to ensure equal load distribution and minimal maintenance.
They’re made of the highest grade medium carbon alloy steel available, with all components shot-peened and heat-treated".

Samma här med RK, har inte behövt sträcka något extra när de varit nya, först när de blir slitna som jag fått sträcka oftare.

Kört UWR de senaste åren och de har hållt över förväntan och riktigt lätta, skulle testat FW-R i år som ska vara ännu lättare men får vänta till nästa då jag inte kunnat köra i år, kedjan ligger och väntar på att bli monterad så får se om den håller samma kvalité och styrka. :)
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Samma här med RK, har inte behövt sträcka något extra när de varit nya, först när de blir slitna som jag fått sträcka oftare.
:)

Samma erfarenhet av RK jag med, ingen eftersträckning alls förrän de blir riktigt slitna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fullt normalt när du byter kedja.

...???

Ja - små justeringar på enstaka tiondels millimetrar i hjulaxelposition är fullt normalt. Men att kedjan ökar sitt slack med flera centimeter och att den sträcker sig över tillåten servicegräns på 70 mil körning är fan inte normalt...! Det sker inte ens på racehojar med 250+ hk och riktiga däck.

Min enda slutsats av denna tråd är att jag är glad att jag håller mig till DID eller EK kedjor och Renthal drev. Efter att ha läst denna tråd vågar man ju inte ens gå nära en RK kedja...
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag har precis köpt ett drivpaket från Saarela med RK 530XSOZ1 kedja och JT drev. Ska bli intressant att se hur länge den håller....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
...???

Ja - små justeringar på enstaka tiondels millimetrar i hjulaxelposition är fullt normalt. Men att kedjan ökar sitt slack med flera centimeter och att den sträcker sig över tillåten servicegräns på 70 mil körning är fan inte normalt...! Det sker inte ens på racehojar med 250+ hk och riktiga däck.

Min enda slutsats av denna tråd är att jag är glad att jag håller mig till DID eller EK kedjor och Renthal drev. Efter att ha läst denna tråd vågar man ju inte ens gå nära en RK kedja...

Kör inte Quartararo RK?
Så de verkar ju kunna tillverka något som funkar hyfsat. :)

Eller sportar han bara dekalen?:va
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bara för att skrämmas så är de enbart RK kedjor jag kört av och de är flera st! :näsblod Nu kör jag enbart Ek eller DID jag väljer den som är specad till mest draghållfasthet. Jag monterade nyss EK´s värsta kedja modell 520 och jag har aldrig sett grövre gods på en kedja den måste ha vägt som en 525 kedja. Jag blev besviken på att den va så våldsam i godset och därmed svintung hojen tappade minst 7 hk vs RK som satt där innan :D
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Dålig bild, men jag blev nyfiken och kollade slacket på min RK 530 GXW. 1500 mil på 400:an, inkl hård körning förra sommaren med 50kg packning + 50kg tjej genom tysklands alla småvägar, klättra upp 2700m i alperna flera gånger etc, plus höst, vinter vår, sommar 2020. Ställde spänningen vid montering på en höft, har sen aldrig efterjusterat. Nu mätte hon ca 48mm slack vid mitten. Ej mitten på bild såklart, men gick ej att fota.
Kedjan är alltså fortfarande ungefär lika mycket sträckt som när jag monterade den, aningens mer kanske.
Naturligtvis utsätter inte en 58 hästars 400 från ´84 en kedja för lika mycket påfrestning som en R1a, men ändå.
IMG_1938.JPG
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bara för att skrämmas så är de enbart RK kedjor jag kört av och de är flera st! :näsblod Nu kör jag enbart Ek eller DID jag väljer den som är specad till mest draghållfasthet. Jag monterade nyss EK´s värsta kedja modell 520 och jag har aldrig sett grövre gods på en kedja den måste ha vägt som en 525 kedja. Jag blev besviken på att den va så våldsam i godset och därmed svintung hojen tappade minst 7 hk vs RK som satt där innan :D

Vad är det man säger, 1000:- per häst va, du kan alltså köpa RK för 7 papp och byta innan du kör av den och gå plus minus noll! :tummenupp
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Klart man får sträcka men får du sträcka oftare i början än senare?
Eller har du ett konstant slitage från ny till den börjar närma sig slut?

Jag bytte både kedja och drev. Tror jag körde kanske 50-80 mil innan besiktning. Sen var den för slak tydligen och jag spände upp den. Efter det rörde jag inte något alls i det avseendet med kedjan. Minns inte nu hur många mil till men säkert runt 2K mil efter det. Sitter mig veterligen kvar med nya ägaren av hojen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag bytte både kedja och drev. Tror jag körde kanske 50-80 mil innan besiktning. Sen var den för slak tydligen och jag spände upp den. Efter det rörde jag inte något alls i det avseendet med kedjan. Minns inte nu hur många mil till men säkert runt 2K mil efter det. Sitter mig veterligen kvar med nya ägaren av hojen.

Byter du drev samtidigt så får du lite slitage/inslitning på de med inledningsvis, inte nödvändigtvis kedjan som sträckt sig allt.

Höll den 2000mil efter det utan att behöva justeras så är det ett toppenpaket du köpt och mycket välskött! :tummenupp
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Massa märken har problem med piratgrejer , ofta gjorda av samma fabrik i extraskift t.ex - men med dåligt innehåll.

I andra namn och ibland under ett känt varumärke - ni som hyllat piratkopiering......likzom :4skrika
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
RK´s GXW kedja är ju snäpper under i styrka ZXW kedjan. GXW kedjan lämpar ju sig för tex moderna tusenkubiks sporthojar, även då som 525:a

När jag gjorde det där o-smörjningstestet så hade jag JT drev och en 525gxw kedja. Då var jag ju inte ute efter att testa en kedja utan mer att....vi lägger ut lika mycket smörjmedel på en kedjas livslängd som på vad ett drivpaket kostar.

Hoj: Honda XL 1000 Varadero årsmodell 2009
Användningssätt: 98% på långtouring med massor av packning på
Körsätt: touring
Kedja: 525 med 112 rullar

Körda mil: 990 mil
Antal smörjningar av kedja:0
Antal gånger spännt kedjan:0
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på bakdrev: ok

Körda mil: 1600 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:1
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på drev: ok

Körda mil: 2002 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:1(vid 1600 mil)
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på drev: ok
Noterat: kedjan rasslar lite, men fortfarande ok. känns inte som några länkar är på väg att skära.

Körda mil: 2442 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:2(1600 samt 2300)
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på drev bak: ser ok ut
Skick på drev fram: kronslut
Sista 100 milen så gick det fort. Kedjan flapprar, speciellt när motorn har dragkraft. Kedjan har skurit lite på ett ställe.

Misstänker att, om jag hade bara bytt framdrev vid 2300 mil(...eller helst lite före) så hade nog paketet funkat ett bra tag till, dvs kedjan hade heller inte fått nån skärning
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Eftersom jag jobbat som kvalitetschef blir jag lite uppspelt när jag läser att inte återförsäljaren vill ha tilbaka kedjan. Om jag var dig skulle jag kontakta tillverkaren och fråga om de vill ha tillbaka kedjan, kanske du kan få något från dem som ersättning då en felande produkt är alltid av intresse för ett företag.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Eftersom jag jobbat som kvalitetschef blir jag lite uppspelt när jag läser att inte återförsäljaren vill ha tilbaka kedjan. Om jag var dig skulle jag kontakta tillverkaren och fråga om de vill ha tillbaka kedjan, kanske du kan få något från dem som ersättning då en felande produkt är alltid av intresse för ett företag.

Helt enig.
Vi betalar seriösa pengar varje år för att få tillbaka havererade delar för analys.
Det är enda sättet för oss att få kvalitativ återkoppling från kunder.

Till TS:
Kontakta tillverkaren, alternativt europa-importören.
Informera torrt och sakligt.
Inga krav på kompensation utan bara "jag tycker ni behöver veta det här".
Få ord och enkelt språk.
Då tror jag du har bra chans att få gehör för dina funderingar.
(så fungerar det iallafall när slutkund kontaktar mig)

Lycka till, och håll oss uppdaterade!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top