REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 78
  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 333
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Fick svaret att kedjan kommer återbetalas (inte dreven) och så var det bra med det, tack och hej...

    Nya ("lite klenare") D.I.D ZVM-X (köpt på annat ställe) har såklart inte sträckt sej de senaste 200milen...

    Egentligen skiter jag i det men borde jag kanske skicka den slitna kedjan till RK för analys?
    Låter som ett redan känt seriefel. Så man ersatte dig för kedjan.
    Så du behöver inte skicka in kedjan, Kanske dags för återvinningscentralen "Metall-containern".
    Senast redigerat av Comeback den 2020-08-05 klockan 14:25.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  2. #42
    Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Flåklypa
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Inlägg
    3 172
    Citat Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
    Låter som en tråkig säljorganisation. Synd.
    Polaren jobbar en del med kundbemötanden och garanti/goodwill-ärenden och mig veterligen låter han aldrig slutkunden sköta kontakten bakåt. Då och då vill tillverkaren ha in det utbytta för just analys men det löser han och hans kompisar, inte slutkunden.
    Ja något är riktigt fel, att ena föreslå fortsatt körning med en kedja som slitits ut på 70mil går över mitt huvud...

    Jag kanske är yrkesskadad men att inte kräva tillbaka kedjan för analys finns inte i min värld, därför tanken att inte skicka den till säljaren (som kastar den i skrotbingen) utan till tillverkaren som rimligtvis inte vill ha såna här historier florerande på nätet.

    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Inte drevet som slitits ner/ojämt och sedan skadat kedjan?

    De JT-drev(520 alu)jag kört har haft väldigt kort livslängd, om de slaktat kedjan eller inte vet jag ej men fick byta kedja bra mycket tidigare än vanligt, fort gick det med.
    2-3 bandagar från byte till JT bak sen fick jag börja sträcka mitt på dagen, har jag aldrig behövt innan ens när kedjan börjat närma sig slut och stressmärkena på kuggarna kom strax efter det.
    Nu var ju inte kedjan ny men den var fräsch.

    Kitcross-dreven jag normalt och numera igen kör har hållt flera år för mig, ingen aning om hur länge men bytte till 520 2012 och bytte första 2015 så någon skillnad är det ju.
    Det var nya JT ståldrev och jag kunde inte mäta upp några konstigheter annat än att bakdrevet inte centrerade ordentligt på huben, dock inte så mycket att det kan ha påverkat..
    Men som jag skrivit tidigare, fram till 50mil såg allt okej ut, det var de sista 20milen det hände saker..

  3. #43
    Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Flåklypa
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Inlägg
    3 172
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Låter som ett redan känt seriefel. Så man ersatte dig för kedjan.
    Så du behöver inte skicka in kedjan, Kanske dags för återvinningscentralen "Metall-containern".
    Hahaha, ja denna kommer inte hamna på "bra begagnat" hyllan

    Hade såklart förväntat mej bättre återkoppling på ett så allvarligt fel...
    Första svaret var -Fortsätt köra.
    Nästa -vi betalar tillbaka (?!)

    Jag kontaktar RK och är de ointresserade sprättar jag upp kedjan bara för att...
    Råkar ju jobba med materialprovning så det kan bli kul
    Senast redigerat av Ozzian den 2020-08-05 klockan 15:04.

  4. #44
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    6 292
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Ja något är riktigt fel, att ena föreslå fortsatt körning med en kedja som slitits ut på 70mil går över mitt huvud...

    Jag kanske är yrkesskadad men att inte kräva tillbaka kedjan för analys finns inte i min värld, därför tanken att inte skicka den till säljaren (som kastar den i skrotbingen) utan till tillverkaren som rimligtvis inte vill ha såna här historier florerande på nätet.


    Det var nya JT ståldrev och jag kunde inte mäta upp några konstigheter annat än att bakdrevet inte centrerade ordentligt på huben, dock inte så mycket att det kan ha påverkat..
    Men som jag skrivit tidigare, fram till 50mil såg allt okej ut, det var de sista 20milen det hände saker..
    Bara en tanke då jag hade lite otur med mitt och det råkade vara just ett JT.

    Bytte för övrigt inte kedjan utan petade bara på ett nytt bakdrev fast av annat märke så kedjan var inte helt slut utan troligen något med drevet.

    Om det var kedjan som käkade upp drevet eller tvärtom vet jag ju inte men kedjan höll de dagarna jag körde efteråt utan att slakta det nya drevet så det var nog något med det drevet, såg stressmärken att tänderna började vika sig, körde sen halva -18 hela förra året med det drevet jag bytte till men ny kedja och de är fortfarande OK.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  5. #45
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 799
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Hahaha, ja denna kommer inte hamna på "bra begagnat" hyllan

    Hade såklart förväntat mej bättre återkoppling på ett så allvarligt fel...
    Första svaret var -Fortsätt köra.
    Nästa -vi betalar tillbaka (?!)

    Jag kontaktar RK och är de ointresserade sprättar jag upp kedjan bara för att...
    Råkar ju jobba med materialprovning så det kan bli kul
    Det är väl bara att sprätta en eller ett par länkar? Det är ju så pass många länkar i en kedja att det räcker för både dig och RK och dessutom har du ju ändå blivit erbjuden ersättning för den.

    Återförsäljarens intresse var ju dessutom ganska svagt.

    DBC/Duell är i alla fall grossister men man kan väl gissa att din handlare redan haft kontakt med dom.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  6. #46
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    4 418
    ”Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk”

    Gäller även flödet tillverkare -> importör/grossist/distributör -> detaljist/återförsäljare.

    Jag är säker på att man nådde rätt människa, någon kopplad till R&D hos tillverkaren, så skulle denne någon hoppa jämfota av glädje och nyfikenhet för att få lägga vantarna på din kedja.
    IBA #40701

  7. #47
    Medlem WESTs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Katrineholm
    Hoj
    Husaberg 650 / Honda Gold Wing 1500/6 89
    Inlägg
    5 850
    Blogginlägg
    2
    Fullt normalt när du byter kedja.

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 333
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    ”Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk”

    Gäller även flödet tillverkare -> importör/grossist/distributör -> detaljist/återförsäljare.

    Jag är säker på att man nådde rätt människa, någon kopplad till R&D hos tillverkaren, så skulle denne någon hoppa jämfota av glädje och nyfikenhet för att få lägga vantarna på din kedja.
    Bara om hen inte redan har drabbats av av flera stycken med samma fel.

    Råkade för många år sedan ut för flera kylkompressorhaverier.
    Misstänkte installationen. För vår installation var inte helt "som vanligt", dvs riktigt tråkigt....för oss.
    Tills tillverkarens representant kom och vi börjar gemensamt öppna kompressorerna och ser vad som hänt
    och får veta det är ett seriefel, en mutter har dragits med fel moment.
    Skulden läggs på en semestervikarie.
    Vi fick gratis nya kompressorer. Men installera blev vår kostnad.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-08-06 klockan 10:33.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 333
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Mätte rulle till rulle på kedjan och det är i en sektion om kanske 30 länkar glappet ökar markant.
    Ovan från inlägg # 17

    Min misstanke blir fel på maskinen som smörjer niten och "nitrörets" insida när kedjan tillverkas.

    Ja det kan ju också vara så att Inköp har "fått ett erbjudande" om fett som är lika bra men billigare än det ni köper idag.
    Och någon tanke hos Inköp om att Utveckling kanske skulle få yttra sig om det nya fettet finns inte.

    (Många har råkat ut för Inköps "självrådighet")

    Men eftersom förlängningen varierar längs kedjan så blir min 1a tanke "Fel på Kedjesmörjmaskinen" hos RK. Maskinen som fettar in niten och röret, som niten går inuti.
    Så frågan är : Hur många 100 / 1000 kedjor gick ut till kund innan felet upptäcktes ?
    Det faktum att man helt plötsligt beslutar betala tillbaka för kedjan,
    utan krav på att man får kedjan tillbaka tyder på att det var några 100 / 1000 kedjor redan.

    (Jämför: Grannen får för några år sedan fel på sin D-link router några månader efter inköp. Jag kontrollerar routern, får den inte att fungera. Följer med till affären som moraliskt stöd.
    Grannen: Den här routern fungerar inte.
    Butikssäljaren tittar på den några sekunder, sedan.
    Butikssäljaren: Vi tar den tillbaka, du kan välja en ny router där borta i hyllan.
    Grannen valde en Netgear.)
    Senast redigerat av Comeback den 2020-08-07 klockan 06:12.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  10. #50
    Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Flåklypa
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Inlägg
    3 172
    Citat Ursprungligen postat av WEST Visa inlägg
    Fullt normalt när du byter kedja.
    Blev lite konfunderad, menade du att vad som hände min kedja är normalt eller rent generellt?
    Senast redigerat av Ozzian den 2020-08-09 klockan 09:32.

  11. #51
    Medlem WESTs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Katrineholm
    Hoj
    Husaberg 650 / Honda Gold Wing 1500/6 89
    Inlägg
    5 850
    Blogginlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Blev lite konfunderad, menade du att vad som hände min kedja är normalt eller rent generellt?
    Kedjor töjs ut när de är nya, alltid.

  12. #52
    Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Flåklypa
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Inlägg
    3 172
    Citat Ursprungligen postat av WEST Visa inlägg
    Kedjor töjs ut när de är nya, alltid.
    Jo det är normalt och acceptabelt att en ny kedja töjer sej lite när den slits in fast i sammanhanget är det förstås lite konstigt att jag inte behövt efterspänna D.I.D ZVM-X jag kört 350 mil med medans kedjan tråden handlar om sträckte sej utanför service limit under 70mil.....

    Vad anser du är normal sträckning?
    Senast redigerat av Ozzian den 2020-08-11 klockan 10:01.

  13. #53
    spiff
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skåne
    Hoj
    yzf 1000R och FZR1000
    Inlägg
    515
    Citat Ursprungligen postat av WEST Visa inlägg
    Kedjor töjs ut när de är nya, alltid.
    Men inte utanför service limit direkt väl, då hade man ju inte gjort annat än bytt kedjor.

  14. #54
    Medlem WESTs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Katrineholm
    Hoj
    Husaberg 650 / Honda Gold Wing 1500/6 89
    Inlägg
    5 850
    Blogginlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av spixer Visa inlägg
    Men inte utanför service limit direkt väl, då hade man ju inte gjort annat än bytt kedjor.
    När jag bytte kedja och sedan tränade några pass på t,ex Sviestad så var det dags att spännade kedja men blir förstårs annorlunda om man kör väldigt lugnt på landsväg.
    Kedjan är i min värld inte slut för att den töjts ut utan när den gått ex antal mil.

  15. #55
    Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Flåklypa
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Inlägg
    3 172
    Citat Ursprungligen postat av WEST Visa inlägg
    När jag bytte kedja och sedan tränade några pass på t,ex Sviestad så var det dags att spännade kedja men blir förstårs annorlunda om man kör väldigt lugnt på landsväg.
    Kedjan är i min värld inte slut för att den töjts ut utan när den gått ex antal mil.
    Okej, så jag antar att du svarar generellt och inte på vad tråden handlar om, det blir lite svårt att förstå då...
    Senast redigerat av Ozzian den 2020-08-11 klockan 11:34.

  16. #56
    Medlem WESTs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Katrineholm
    Hoj
    Husaberg 650 / Honda Gold Wing 1500/6 89
    Inlägg
    5 850
    Blogginlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Okej, så jag antar att du svarar generellt och inte på vad tråden handlar om, det blir lite svårt att förstå då...
    Det jag menar är att kedja alltid töjs ut och att man får efterjustera den efter ett antal mil beroende på hur hårt du kör.

  17. #57
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2002 Suzuki GSX-R 1000
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av WEST Visa inlägg
    Det jag menar är att kedja alltid töjs ut och att man får efterjustera den efter ett antal mil beroende på hur hårt du kör.
    Men det är väl inte normalt att kedjan töjer sig såpass mycket att den hamnar utanför servicelimit på 70 mil??

  18. #58
    spiff
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skåne
    Hoj
    yzf 1000R och FZR1000
    Inlägg
    515
    Citat Ursprungligen postat av WEST Visa inlägg
    Det jag menar är att kedja alltid töjs ut och att man får efterjustera den efter ett antal mil beroende på hur hårt du kör.
    Jo men det finns ju en service limit där kedjan sträckt sig för mycket och skall bytas, den sträckningen skall ju inte infinna sig efter 50-100 mil.

    Personligen byter jag iaf betydligt tidigare än vid gränsen för service limit.

  19. #59
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Upplands Väsby
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Inlägg
    896
    Citat Ursprungligen postat av spixer Visa inlägg
    Jo men det finns ju en service limit där kedjan sträckt sig för mycket och skall bytas, den sträckningen skall ju inte infinna sig efter 50-100 mil.

    Personligen byter jag iaf betydligt tidigare än vid gränsen för service limit.
    Jag känner en i min klubb som jobbar som besiktningsman. Lämnade en gång hojen för vanlig besiktning där han jobbade. Blev lite sur då han slog ner på för slak kedja. Va tusan sa jag, har ju bytt kedja och drev för under 100 mil sen. Han sa i alla fall att man kan få efterspänna dom efter byte då dom "töjer" sig lite i början. Gjorde det och sen var allt frid och fröjd många mil efter det.

  20. #60
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    4 418
    Märklig tråd att börja tugga om.


    Citat Ursprungligen postat av WEST Visa inlägg
    Kedjor töjs ut när de är nya, alltid.
    Har du ens läst tråden?


    Självklart finns det en inkörningsperiod på en kedja/drevsats när den sätter sig och kedjespänningen behöver passas extra.

    I topic handlar det om en kedja som nått tillverkarens servicelimit på mindre än 100 mil, som uppvisar olika sträckning längs olika delar av kedjans längd och där säljaren redan accepterat reklamationen utan att vilja ha in den förbrukade kedjan för kontroll.



    Du har inte fel när du säger:

    Citat Ursprungligen postat av WEST Visa inlägg
    Kedjor töjs ut när de är nya, alltid.

    ...men är det relevant för detta fallet?
    IBA #40701

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Operation rädda gixxer

SJP
Vill du annonsera ovan? Klicka här