Blir inte klok på ny kedja...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fick svaret att kedjan kommer återbetalas (inte dreven) och så var det bra med det, tack och hej...

Nya ("lite klenare") D.I.D ZVM-X (köpt på annat ställe) har såklart inte sträckt sej de senaste 200milen...

Egentligen skiter jag i det men borde jag kanske skicka den slitna kedjan till RK för analys?

Låter som ett redan känt seriefel. Så man ersatte dig för kedjan.
Så du behöver inte skicka in kedjan, Kanske dags för återvinningscentralen "Metall-containern".
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Låter som en tråkig säljorganisation. Synd.
Polaren jobbar en del med kundbemötanden och garanti/goodwill-ärenden och mig veterligen låter han aldrig slutkunden sköta kontakten bakåt. Då och då vill tillverkaren ha in det utbytta för just analys men det löser han och hans kompisar, inte slutkunden.
Ja något är riktigt fel, att ena föreslå fortsatt körning med en kedja som slitits ut på 70mil går över mitt huvud...

Jag kanske är yrkesskadad men att inte kräva tillbaka kedjan för analys finns inte i min värld, därför tanken att inte skicka den till säljaren (som kastar den i skrotbingen) utan till tillverkaren som rimligtvis inte vill ha såna här historier florerande på nätet.

Inte drevet som slitits ner/ojämt och sedan skadat kedjan?

De JT-drev(520 alu)jag kört har haft väldigt kort livslängd, om de slaktat kedjan eller inte vet jag ej men fick byta kedja bra mycket tidigare än vanligt, fort gick det med.
2-3 bandagar från byte till JT bak sen fick jag börja sträcka mitt på dagen, har jag aldrig behövt innan ens när kedjan börjat närma sig slut och stressmärkena på kuggarna kom strax efter det.
Nu var ju inte kedjan ny men den var fräsch.

Kitcross-dreven jag normalt och numera igen kör har hållt flera år för mig, ingen aning om hur länge men bytte till 520 2012 och bytte första 2015 så någon skillnad är det ju.
Det var nya JT ståldrev och jag kunde inte mäta upp några konstigheter annat än att bakdrevet inte centrerade ordentligt på huben, dock inte så mycket att det kan ha påverkat..
Men som jag skrivit tidigare, fram till 50mil såg allt okej ut, det var de sista 20milen det hände saker.. :rodnar
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Låter som ett redan känt seriefel. Så man ersatte dig för kedjan.
Så du behöver inte skicka in kedjan, Kanske dags för återvinningscentralen "Metall-containern".
Hahaha, ja denna kommer inte hamna på "bra begagnat" hyllan :tummenupp

Hade såklart förväntat mej bättre återkoppling på ett så allvarligt fel...
Första svaret var -Fortsätt köra.
Nästa -vi betalar tillbaka (?!)

Jag kontaktar RK och är de ointresserade sprättar jag upp kedjan bara för att...
Råkar ju jobba med materialprovning så det kan bli kul :)
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja något är riktigt fel, att ena föreslå fortsatt körning med en kedja som slitits ut på 70mil går över mitt huvud...

Jag kanske är yrkesskadad men att inte kräva tillbaka kedjan för analys finns inte i min värld, därför tanken att inte skicka den till säljaren (som kastar den i skrotbingen) utan till tillverkaren som rimligtvis inte vill ha såna här historier florerande på nätet.


Det var nya JT ståldrev och jag kunde inte mäta upp några konstigheter annat än att bakdrevet inte centrerade ordentligt på huben, dock inte så mycket att det kan ha påverkat..
Men som jag skrivit tidigare, fram till 50mil såg allt okej ut, det var de sista 20milen det hände saker.. :rodnar

Bara en tanke då jag hade lite otur med mitt och det råkade vara just ett JT.

Bytte för övrigt inte kedjan utan petade bara på ett nytt bakdrev fast av annat märke så kedjan var inte helt slut utan troligen något med drevet.

Om det var kedjan som käkade upp drevet eller tvärtom vet jag ju inte men kedjan höll de dagarna jag körde efteråt utan att slakta det nya drevet så det var nog något med det drevet, såg stressmärken att tänderna började vika sig, körde sen halva -18 hela förra året med det drevet jag bytte till men ny kedja och de är fortfarande OK.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hahaha, ja denna kommer inte hamna på "bra begagnat" hyllan :tummenupp

Hade såklart förväntat mej bättre återkoppling på ett så allvarligt fel...
Första svaret var -Fortsätt köra.
Nästa -vi betalar tillbaka (?!)

Jag kontaktar RK och är de ointresserade sprättar jag upp kedjan bara för att...
Råkar ju jobba med materialprovning så det kan bli kul :)

Det är väl bara att sprätta en eller ett par länkar? Det är ju så pass många länkar i en kedja att det räcker för både dig och RK och dessutom har du ju ändå blivit erbjuden ersättning för den.

Återförsäljarens intresse var ju dessutom ganska svagt.

DBC/Duell är i alla fall grossister men man kan väl gissa att din handlare redan haft kontakt med dom.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
”Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk”

Gäller även flödet tillverkare -> importör/grossist/distributör -> detaljist/återförsäljare.

Jag är säker på att man nådde rätt människa, någon kopplad till R&D hos tillverkaren, så skulle denne någon hoppa jämfota av glädje och nyfikenhet för att få lägga vantarna på din kedja.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
”Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk”

Gäller även flödet tillverkare -> importör/grossist/distributör -> detaljist/återförsäljare.

Jag är säker på att man nådde rätt människa, någon kopplad till R&D hos tillverkaren, så skulle denne någon hoppa jämfota av glädje och nyfikenhet för att få lägga vantarna på din kedja.

Bara om hen inte redan har drabbats av av flera stycken med samma fel.

Råkade för många år sedan ut för flera kylkompressorhaverier.
Misstänkte installationen. För vår installation var inte helt "som vanligt", dvs riktigt tråkigt....för oss.
Tills tillverkarens representant kom och vi börjar gemensamt öppna kompressorerna och ser vad som hänt
och får veta det är ett seriefel, en mutter har dragits med fel moment.
Skulden läggs på en semestervikarie.
Vi fick gratis nya kompressorer. Men installera blev vår kostnad.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mätte rulle till rulle på kedjan och det är i en sektion om kanske 30 länkar glappet ökar markant.
Ovan från inlägg # 17

Min misstanke blir fel på maskinen som smörjer niten och "nitrörets" insida när kedjan tillverkas.

Ja det kan ju också vara så att Inköp har "fått ett erbjudande" om fett som är lika bra men billigare än det ni köper idag.
Och någon tanke hos Inköp om att Utveckling kanske skulle få yttra sig om det nya fettet finns inte.

(Många har råkat ut för Inköps "självrådighet")

Men eftersom förlängningen varierar längs kedjan så blir min 1a tanke "Fel på Kedjesmörjmaskinen" hos RK. Maskinen som fettar in niten och röret, som niten går inuti.
Så frågan är : Hur många 100 / 1000 kedjor gick ut till kund innan felet upptäcktes ?
Det faktum att man helt plötsligt beslutar betala tillbaka för kedjan,
utan krav på att man får kedjan tillbaka tyder på att det var några 100 / 1000 kedjor redan.

(Jämför: Grannen får för några år sedan fel på sin D-link router några månader efter inköp. Jag kontrollerar routern, får den inte att fungera. Följer med till affären som moraliskt stöd.
Grannen: Den här routern fungerar inte.
Butikssäljaren tittar på den några sekunder, sedan.
Butikssäljaren: Vi tar den tillbaka, du kan välja en ny router där borta i hyllan.
Grannen valde en Netgear.)
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kedjor töjs ut när de är nya, alltid.
Jo det är normalt och acceptabelt att en ny kedja töjer sej lite när den slits in fast i sammanhanget är det förstås lite konstigt att jag inte behövt efterspänna D.I.D ZVM-X jag kört 350 mil med medans kedjan tråden handlar om sträckte sej utanför service limit under 70mil.....

Vad anser du är normal sträckning?
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Men inte utanför service limit direkt väl, då hade man ju inte gjort annat än bytt kedjor.
När jag bytte kedja och sedan tränade några pass på t,ex Sviestad så var det dags att spännade kedja men blir förstårs annorlunda om man kör väldigt lugnt på landsväg.
Kedjan är i min värld inte slut för att den töjts ut utan när den gått ex antal mil.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
När jag bytte kedja och sedan tränade några pass på t,ex Sviestad så var det dags att spännade kedja men blir förstårs annorlunda om man kör väldigt lugnt på landsväg.
Kedjan är i min värld inte slut för att den töjts ut utan när den gått ex antal mil.
Okej, så jag antar att du svarar generellt och inte på vad tråden handlar om, det blir lite svårt att förstå då...
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Okej, så jag antar att du svarar generellt och inte på vad tråden handlar om, det blir lite svårt att förstå då...

Det jag menar är att kedja alltid töjs ut och att man får efterjustera den efter ett antal mil beroende på hur hårt du kör.
 

Acey

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Göteborg
Hoj
2012 Honda CB1000RA
Det jag menar är att kedja alltid töjs ut och att man får efterjustera den efter ett antal mil beroende på hur hårt du kör.

Men det är väl inte normalt att kedjan töjer sig såpass mycket att den hamnar utanför servicelimit på 70 mil??:gnissla
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Det jag menar är att kedja alltid töjs ut och att man får efterjustera den efter ett antal mil beroende på hur hårt du kör.

Jo men det finns ju en service limit där kedjan sträckt sig för mycket och skall bytas, den sträckningen skall ju inte infinna sig efter 50-100 mil.

Personligen byter jag iaf betydligt tidigare än vid gränsen för service limit.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jo men det finns ju en service limit där kedjan sträckt sig för mycket och skall bytas, den sträckningen skall ju inte infinna sig efter 50-100 mil.

Personligen byter jag iaf betydligt tidigare än vid gränsen för service limit.

Jag känner en i min klubb som jobbar som besiktningsman. Lämnade en gång hojen för vanlig besiktning där han jobbade. Blev lite sur då han slog ner på för slak kedja. Va tusan sa jag, har ju bytt kedja och drev för under 100 mil sen. Han sa i alla fall att man kan få efterspänna dom efter byte då dom "töjer" sig lite i början. Gjorde det och sen var allt frid och fröjd många mil efter det.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Märklig tråd att börja tugga om.


Kedjor töjs ut när de är nya, alltid.

Har du ens läst tråden?


Självklart finns det en inkörningsperiod på en kedja/drevsats när den sätter sig och kedjespänningen behöver passas extra.

I topic handlar det om en kedja som nått tillverkarens servicelimit på mindre än 100 mil, som uppvisar olika sträckning längs olika delar av kedjans längd och där säljaren redan accepterat reklamationen utan att vilja ha in den förbrukade kedjan för kontroll.



Du har inte fel när du säger:

Kedjor töjs ut när de är nya, alltid.


...men är det relevant för detta fallet?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top