Trial I skogen...

AxeMeister

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2020
Ort
Kalix
Hoj
Suzuki Dr 350-97, KTM 620 supercomp -98
Nu har jag klurat på en grej hela veckan.
Prövade för några år sen en 300cc trial i några minuter och bröt armen och handleden...
Men de var kul ändå...
Jag hade vilja lägga vantarna på en trial och jag funderar på att köra den i skogen.. Lite vikt mkt vrid och på med grovt däck å så ut i myrarna...
Har någon testat en trial på de sättet? Bra/dålig idé?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
På pappret helt rätt men man står upp, med fotpinnarna långt bak, framåtlutad som en ostbåge. Jag har också brännt runt på en 300cc ungefär. Jag blev lack efter femton minuter av grusväg/Stig gasande
 

AxeMeister

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2020
Ort
Kalix
Hoj
Suzuki Dr 350-97, KTM 620 supercomp -98
Hmm, de där med fotpinnarna hade jag inte tänkt på...
En sadel torde jag kunna meka dit.
Får klura lite mer på de tror jag...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
O så är vi där igen.. det är förbjudet att köra i terrängen till o med på egen mark när det är nöjes körning.

Markägare blir arga o en del våldsamma. Kör du på en mosse tar det många många år för den att läka igen spåren..

Men du kommer nog inte köra på min mark o då träffar du inte mej i skogen, jag tillhör definitivt dom ilskare.
 

AxeMeister

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2020
Ort
Kalix
Hoj
Suzuki Dr 350-97, KTM 620 supercomp -98
Jag är medveten om vad lagen säger. Jag har ett av militärens skjutfält här som jag har pratat med dom som "har befälet" över fältet om att köra där när dom inte övar. Just för att inte köra sönder privata markägares skog. :tummenupp
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har en enduro ;) men är sugen på en trial...

Hoppas du inte menar att en DR 350 eller 620 super comp är enduro då... De är off road hojar då..

En trial har ingen sadel, men vissa modeller har tillbehör som liknar en sadel..
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag är medveten om vad lagen säger. Jag har ett av militärens skjutfält här som jag har pratat med dom som "har befälet" över fältet om att köra där när dom inte övar. Just för att inte köra sönder privata markägares skog. :tummenupp

Ja det är ju en annan sak, se bara till att det inte sprids för mycket i allmänna kretsar att det under vissa omständigheter går att köra på skjutbanan.

Militären har stora bekymmer med att folk inte respekterar skyltarna som varnar för skarp ammunition använd..

Till ämnet jag har en gammal montesa trail o den är bra att klättra i berg med men inte på blöt mark. Provade en gång på blöt plöjd mark o man kor fast rätt så enkelt.

Fördelen är ju att dom är lätta att bära en liten bit.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det finns ju mittemellan-hojar också...
Beta Alp
Yamaha Tricker
Montesa 4-ride

...men dom kanske är fför klunsiga?
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Det finns ju mittemellan-hojar också...
Beta Alp
Yamaha Tricker
Montesa 4-ride

...men dom kanske är fför klunsiga?

Och Gasgas Randonne.

Men om du menar klunsig=tung vet jag väl inte. 4ride väger 86 kilo fulltankad. Fast en riktig trail väger kanske betydligt mindre?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Shit va kul. Har cyklat lite cykel trial. Det sköna med det är att man i praktiken kan köra var som helst. Finns inga direkta krav, endast då att det finns ett hinder du vill klara av. Man står mest o nöter på samma ställe tills armar o fötter värker eller man sätter tricket. Det kanske är lite detsamma med moto trial. Inte att man kör sönder massa mark o en massa spår över flera kilometer som man kanske gör med en offroadare förutom just där man övar då. Eller?
 
Last edited:

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
O så är vi där igen.. det är förbjudet att köra i terrängen till o med på egen mark när det är nöjes körning.

Markägare blir arga o en del våldsamma. Kör du på en mosse tar det många många år för den att läka igen spåren..

Men du kommer nog inte köra på min mark o då träffar du inte mej i skogen, jag tillhör definitivt dom ilskare.

:hihi. https://www.extrakt.se/enduro-bra-for-miljon/
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Min Sherco 2.9 har ytterst begränsad räckvidd med knappa 3l i tanken. På transportväxelen och grusväg är förbrukningen inget att tala om men det blir tråkigt efter ungefär en minut, speciellt körställningen.
Till gengäld går bränslet åt rätt fort när det hoppas och leks, så det gäller att planera körningen.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Googla trial hybrid och leta lite, dom flesta märken har någon form av mellanting som en liten enduro med trialmotor.

Själv köpte jag mig en GASGAS ES Contact som dök upp på blocket, den enda jag vet med elstart som är nästan ett måste för mig pga handikapp. Är inga problem att stå upp några kilometer åt gången på stigar i skogen och det är nästan lite som att köra en downhillcykel vilket jag gjorde en hel del förr innan jag vart med rullstol. Kommer nästan 6mil med min vid blandad körning och drar då ca 0,6l/mil. Har planer på att bygga en större alutank och sadel/bakdel i vintage stuk då jag inte ägnar mig åt avancerad trial utan lugnare äventyr. Tyst och lugnt går dom också och har aldrig mött några sura miner i skogarna eller ens från äldre damer på cykel och gångvägarna. Så är man ute efter något att glida runt och äventyra med i lite lugnare tempo och något som känns lite mer som en cykel än en snabb och aggressiv motocross så kan jag rekommendera det.



Hittade på en Japan som gjort precis det jag tänkte göra med min. http://www.heiwa-mc.jp/show/?id=152

SideQ.jpg

19_03_2018_Heiwa_Motorcycles_Montessa_4ride_Scrambler_Custom_Pipeburn_02.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top