Gjuta öppen spis, armeringsjärn?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej!

Jag håller på att byta ut min altan, och då tänkte jag passa på att gjuta en öppen spis direkt mot berget under altanen så att den stickar upp genom altangolvet så att säga. Det är berg under så den kommer att stå stadigt. Jag kommer att bygga formar att gjuta i, och förankra den med armeringsjärn i berget, som gjuts in i foten. Det kommer så klart bli eldfast tegel inne i eldstaden, och en 1,6m hög gjuten skorsten, 300mm gjutrör ytterst med 150mm-rör inuti. Det hela kommer bli både tungt och förhoppningsvis robust.

Min stora fråga är dock om jag behöver/kan ha armeringsjärn i sidor och skorsten också, eller om det är olämpligt? Jag tänker på värmeutvecklingen, att betong och järn har olika värmeutvidgningskofficient och att det orsakar sprickor? Vad säger SHs samlade kunskap? :)
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Mura!

Flexar, tål värmeväxlingar, åldras med värdighet och speglar din hantverksskicklighet under generationer.

Du har varven under trädäcket att träna på...:huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mura!

Flexar, tål värmeväxlingar, åldras med värdighet och speglar din hantverksskicklighet under generationer.

Du har varven under trädäcket att träna på...:huvet
Murandet tvekar jag inte över, jag har gjutit både plintar och trappfundament här hemma, det var armeringsjärnets vara eller inte vara där det blir varmt som jag är osäker på ;)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Man brukar ju armera med hönsnät när man gjuter rör och det kanske skulle kunna vara en idé. Dock tror jag risken för sprickor är mycket svår att undvika i en helgjuten skorsten.

Jag hade murat och putsat om jag ville ha en slät yta.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Betong har en väldigt otrevlig egenskap att explodera då ytan hettas upp, betongen expanderar kraftigt i värme och då slits ytan på några cm djup loss med en rätt våldsam kraft och materialet slungas ut som ett hagel skott..

Men gjuter du med leca kulor istallet för sten material blir det betydligt bättre o säkrare.

Bäst är dock att mura med ett B bruk o lertegel.

Armering behövs i alla typer av betong konstruktioner.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Betong har en väldigt otrevlig egenskap att explodera då ytan hettas upp, betongen expanderar kraftigt i värme och då slits ytan på några cm djup loss med en rätt våldsam kraft och materialet slungas ut som ett hagel skott..

Men gjuter du med leca kulor istallet för sten material blir det betydligt bättre o säkrare.

Bäst är dock att mura med ett B bruk o lertegel.

Armering behövs i alla typer av betong konstruktioner.
Det kommer att bli eldfast tegel i själva eldstaden och eldfast lera i taket upp mot skorstenen så att säga. Behöver jag fodra (nedre delen av) skorstenen också?

Jag funderade på leca, men jag måste ändå gjuta en fot, och ha massor med utfyllnad runt lecablocken för att få rätt form. Hög skorsten är också ett måste, altanen ligger mellan huset och en bergknalle som är lika hög som huset och i princip lodrät på sidan mot altanen.

Räcker hönsnät eller behöver jag svetsa ihop en stomme av armeringsjärn?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hönsnät är nog lite dåligt som huvud armering. Skulle rekomendera 5mm armerings matta med 100*100mm rutor som du klipper ur bitarna i dom storlekar du vill ha, en så tunn matta går fint att bocka oso.

För att bocka så skruvar du enkelt fast en regel på ett par last pallar europall. Lägger mattan på regeln o skruvar en regel på mattan ned i regeln under. Sedan bockar du mattan o finjusterar med lite smide med en hammare.

Att gjuta så köper du 5-6mm leca kulor o blandar med cement eller gullex sedan gjuter du precis som vanligt med leca kulorna som med betong.

Med leca kulor klarar du dej att putsa eldstaden med eldfast lera o bara ha eldfast tegel i botten där glöden ligger.

Invändigt tror jag du klarar dej utmärkt utan att putsa skorstenen med lera det blir inte så heksikes varmt där och leca är gjort av lera i sig själv.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hönsnät är nog lite dåligt som huvud armering. Skulle rekomendera 5mm armerings matta med 100*100mm rutor som du klipper ur bitarna i dom storlekar du vill ha, en så tunn matta går fint att bocka oso.

För att bocka så skruvar du enkelt fast en regel på ett par last pallar europall. Lägger mattan på regeln o skruvar en regel på mattan ned i regeln under. Sedan bockar du mattan o finjusterar med lite smide med en hammare.

Att gjuta så köper du 5-6mm leca kulor o blandar med cement eller gullex sedan gjuter du precis som vanligt med leca kulorna som med betong.

Med leca kulor klarar du dej att putsa eldstaden med eldfast lera o bara ha eldfast tegel i botten där glöden ligger.

Invändigt tror jag du klarar dej utmärkt utan att putsa skorstenen med lera det blir inte så heksikes varmt där och leca är gjort av lera i sig själv.
Supertack för bra tips :Bugar

Hur mycket lecakulor behöver man blanda i betongen, 50/50 volymprocent? Kastar man i dom direkt i cementblandaren, eller blandar man dom i formen?

Hur dåligt är det förresten att blanda leca med betong istället för cement? :va
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Smält ner ett ton armeringsjärn i en gjutform istället, mycket tuffare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Smält ner ett ton armeringsjärn i en gjutform istället, mycket tuffare.
Ja, det vore ju lite annorlunda om inte annat...

Nu har jag grävt ut under den, det som jag trodde var sten var någon slags förstenad jord/sten-blandning, längs med en rejält sluttande berghäll. I berget har jag sågat och bilat ut en hylla där det var en knöl utåt förut, så nu kommer öppna spisen in en bit i berget, och hyllan ger lite stöd under skorstenen. Jag har borrat en massa hål för armeringsjärn också. Regnar det inte imorgon så blir det bygge av gjutform till foten, fastsättning av armering i berget och en första sväng gjutning.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Supertack för bra tips :Bugar

Hur mycket lecakulor behöver man blanda i betongen, 50/50 volymprocent? Kastar man i dom direkt i cementblandaren, eller blandar man dom i formen?

Hur dåligt är det förresten att blanda leca med betong istället för cement? :va

Det beror lite på vad leca du får tag på men det finns att köpa på storsäck på dom flesta bygghandlare o får du tag på 5-6mm leca kulor så blandar du som vanlig betong.

Typ 2 1/3delar leca kulor o 1 1/3 ren cement/allt gullex.

Gullex är mera elastiskt o inte riktigt så expansivt/explosivt när det blir hett.

Sedan finns ett alternativ som vi använder oss av när man skall höja golv som inte får bli tunga.

Man fyller o vibrerar i hop lecakukor så gott det går sedan vispar man sluring.. ren cement o vatten till något lite tunnare än golvspackel o sedan håller ned sluringen i lecan det blir hårt och väldigt lätt.

Denna typen av leca material används ofta under vägbanor där det är dåliga markförhållande. Så leca+sluring är starkt. Men jag vet inte om just denna typen av leca/sluring tål värme.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vatten kommer att krypa mellan berg och gjutning. Använd galvade stål i berget. Annars rostar det med tiden. Vanlig armering funkar bra högre upp i konstruktionen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det beror lite på vad leca du får tag på men det finns att köpa på storsäck på dom flesta bygghandlare o får du tag på 5-6mm leca kulor så blandar du som vanlig betong.

Typ 2 1/3delar leca kulor o 1 1/3 ren cement/allt gullex.

Gullex är mera elastiskt o inte riktigt så expansivt/explosivt när det blir hett.

Sedan finns ett alternativ som vi använder oss av när man skall höja golv som inte får bli tunga.

Man fyller o vibrerar i hop lecakukor så gott det går sedan vispar man sluring.. ren cement o vatten till något lite tunnare än golvspackel o sedan håller ned sluringen i lecan det blir hårt och väldigt lätt.

Denna typen av leca material används ofta under vägbanor där det är dåliga markförhållande. Så leca+sluring är starkt. Men jag vet inte om just denna typen av leca/sluring tål värme.
Grymt bra tips, tack och bock :Bugar

F@n vilken tur att man inte vet hur mycket jobb det är med sånt här innan man börjar, då hade nog mycket mindre projekt blivit startade och avslutade :fakta Altanen ligger på baksidan, med en smal trappa/gång runt huset för att bära brädor och cementhinkar, det tar sin lilla tid. Det är mer jobb än man tror att bocka och svetsa armeringsjärn, bygga formar osv också.

Men nu är altanen färdig, och i princip den öppna spisen också, sen några veckor. Jag ska bara fixa någon form av tak till skorstenen, jag har bara inte hittat någon lämplig konformad metallpryl, eller fått kraft och mod nog att vika ihop en kon själv, jag har ju bara pinnsvets, och det är ju lite pyssligt att både böja till 2mm-plåt och svetsa den.
DSC_1218_11.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Svetsa armeringsjärn ajabaja utan spetskompetens för armeringsjärn och den ska läggas på det bygget du är på och det ska vara svetsbar armeringsjärn:D
Ja, jag är en riktig buse, jag hade varken varselkläder eller hjälm någon gång under bygget :brynad Och vilken arbetsledare som helst hade fått problem med hjärtrytmen när jag stod med ett ben på berget och ett uppe på spisen och vinglade, eller hängde ut från min höga trappstege som stod uppallad på lösa träbitar på bjälklaget :hihi
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Stiligt:tummenupp.

Mycket fint jobb du har gjort, det finns yrkes folk som inte hade fått till det så bra som du gjort.

Som lock så murar du 4 halvstenar på toppen av skorstenen och lägger en stor mark platta uppepå en 8-10 cm tjock 50*50 markplatta blåser inte bort..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Stiligt:tummenupp.

Mycket fint jobb du har gjort, det finns yrkes folk som inte hade fått till det så bra som du gjort.

Som lock så murar du 4 halvstenar på toppen av skorstenen och lägger en stor mark platta uppepå en 8-10 cm tjock 50*50 markplatta blåser inte bort..
Man tackar :) Man inser ju hur viktigt det är med gjutformen, och hur många steg man måste gjuta i för att få till formen. Största utmaningen var att spackla eldfast bruk uppe i tratten, och att få loss dom invändiga gjutformarna. Men tar man det lugnt och klurar lite så är ju inget omöjligt :)

Ja, jag har varit inne på något liknande, men det ramlar så mycket bös från träden runt omkring här, så det bör vara ett koniskt tak, och där någonstans tröt ambitionsnivån, att gjuta en konisk topp 3m upp i luften är nog inte alls så kul som det ser ut :hihi Men en plåtbit måste jag få till innan vintern kommer.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Såhär ett år senare så är det kanske dags att uppdatera tråden med hur det blev till slut. Locket på skorstenen fixade jag förra året, det blev ett gjutet krukfat som jag borrade 3 hål i, skruvade fast rostfri gängstång i fatet, och en bit ner satte jag en bit rostfri plåt på varje gängstång, och dom står på skorstenskanten, och så går det ner gängstång en bra bit ner i skorstenen så att allt stannar kvar, och det har klarat ett år hittills.

Eldstadsplanet blev klart i våras, det är vanlig durkaluminium med bockade som lister på sidan, köpta dock, inte självbockade.

Jag blev faktiskt ganska nöjd till slut, det värmer gott och är väl uppskattat av resten av familjen. Det enda som stör mig lite är att det är lite tunna sprickor här och var i putsen.öppen spis.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top