Litet mässingrör på förgasare (Mikuni)

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Har en 2001 Yamaha XJ900s Diversion med en förgasare som läcker bensin i ett tunnt avbrutet mässingrör.

Nån som fixat nåt liknande tidigare? Kan jag bara dra ut resterna eller måste jag borra? Finns röret som reservdel? Hittar inget i ritningarna.

Carburettor 03.JPG
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Röret har pressfattning. Troligtvis inte möjligt att laga/lödas på plats. Jag skulle ha gängat förgasarkroppen och satt i en nippel (en avfilad liten smörjnippel med bortslipad tätningskula/fjäder, den har konisk gänga) och sen slang som skarv till resterande rörbit.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Anders. Ungefär det jag befarade, röret verkar ha pressats in. Således måste väl förgasarna plockas ut, hålet borras, och gängas. Nipplar kan jag nog ordna, kanske sådana mindre varianter som sitter i små RC-bilar skulle duga, liksom en tunn nylonslang.

Men vad är denna bensinledare till för? Det är väl inte matningen till förgasaren från tanken, eller?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har tyvärr ingen XJ900 att kolla på.

När du plockat bort förgasarbryggan och kan spraya med t.ex. bromsrengöring ser du var kretsen går till för prylar. Förmodligen bränsle för chokekretsen.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ok, det kanske förklarar varför choken aldrig funkade på denna hoj. Jag undrade varför motor bara slocknade när jag drog i chokespaken.

Jag antar att det inte är alltför kritiskt med måtten/ diametern på röret?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Går det inte gänga rörstumpen med M3 och dra lös den? Eller en plåtskruv om M3 är för litet. Helst med lite värme från varmluftpistolen.

Det ser ut att vara ett ganska långt rör så det borde väl gå att pressa in det det på nytt i hålet sen?

Eller så har väl braigasen reservdelar?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar TwoStroke, tror hålet är för litet för M3. Förhoppningsvis är rör-resten mjukare än förgasarhöljet så att den blir lätt att borra bort. Har nu köpt två par nipplar med gänga M3 samt M4. Tänkte avlägsna röret helt, borra med 3,2 mm borr och sen gänga hålen med M4, tror jag blir mest passande.

Slangen var värre. Var hos Mekonomen och köpte en seg svart gummislang med 3mm innerdiameter. Samt hos Lindström Racing och köpte en smidigare genomskinlig 3,9 mm eller om det var 4. Nipplarna är 4mm i gängan och spetsen så jag får klämma fast slangen med buntband.

Nipplarna köpte jag hos ActionHobby här i Hammarby, Stockholm ( https://butik.actionhobby.se/sv/ )

IMG_7321.JPG
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
PTFE-baserad tätning på gängorna. Rostfri najtråd istället för buntband. Tygon F-4040-A slang om du hittar någon i din närhet.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Anders. Ok, jag hade tänkt mig loctite 243 att låsa gängorna med. Vilka PTFE-baserad tätningar finns det?

Najtråd rostfri gissar jag finns på Bauhaus eller Hornbach.

Tygon F-4040-A (3,2 mm) beställt. Får använda det jag köpte idag tillfälligt.

Sedan, här är kärnkraftverket.

IMG_7339.JPG

Och här är boven, färsk och sprattlande.

IMG_7327.JPG


Hålet jag drog ut röret ur, där den hela biten satt.

IMG_7330.JPG


Nu kommer jag inte använda M4 nipplarna eftersom hålen, alltså mässingrörets diameter, är 4mm ytter, och 1,5mm inner. Så antingen köper jag ett mässingrör 4mm och klipper till och trycker in, eller så gängar jag med M5 och köper M5-nipplar (dom fanns i butiken såg jag idag). Hur som helst måste jag peta ut den kvarsittande rörbiten i andra hålet.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur som helst måste jag peta ut den kvarsittande rörbiten i andra hålet.

Prova först med självgängande skruv som du bara skruvar i så att den "tar" lite. Använd en näbbtång och försök dra rakt ut. Om du får ut den i hyffsat snyggt skick kan du prova att silverlöda den. Skiter det sig - prova att kapa bitar av det gamla röret och använd stumparna som nipplar för slangen. Välj helst PFTE gängtejp och låt första gängvarvet vara rent så att du inte får inte gängtejp i förgasarkretsen.

...det finns många sätt att flå en katt på! :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du får ut rörstumpen så kan du borra upp hålet 1mm och bara trycka in röret en bit samt limma. Limmar man med kemiska metallen JB weld blir de stentätt och enormt hållbart. Jb weld brukar finnas på Mekonomen här i kramfors ivf.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ny dag nya tag. Tackar boys för absolut intressanta ideer. Först några korrigeringar från gårkvällen:

- Röret är alltså 3 mm! Inte 4 som jag tyckte jag mätte upp i det dunkla månskenet. Det innebär att jag kan använda mina 4mm nipplar och gänga hålen i M4. (Vilket jag har gjort)

IMG_7359.JPG


- Den lilla rörresten satt inte alls hårt, faktiskt förvånansvärt löst. Kunde få ut den med med morsans gamla pincett.

IMG_7362.JPG


- samt kan vi konstatera att dessa mässingrör på förgasarna, som Anders nämnde tidigare, är extra bränsle för choken. Jag hade lika gärna kunnat skruvat igen hålen, hojen hade kört vackert ändå. Har aldrig behövt choken, den startar alltid direkt, dock har jag bara ägt den ... några veckor, så jag har föga aning om vilka mardrömmar som väntar när det blir kallt.

IMG_7350.JPG


En helhetsbild över chokens mekanik.

IMG_7348.JPG


Så nu sitter nipplar och slang på plats. Jag använde ett skruvlåsämne "262" (tror det är loctite) som är för RC-helikoptrar. Det ska tåla lite värme och vibrationer osv... får se hur det blir. Slangen och buntbanden är lite provisoriska medans jag väntar på dom lite proffsigare grejerna jag fick tips om här. Hur som helst läcker inte hojen bensin nu, och jag kan nog ut och köra ikväll... om jag lyckas få ihop hojen.

IMG_7360.JPG

Hur varma blir normalt förgasare på motorcyklar?


Kan tillägga att jag var väldigt försiktig, och nojjig, med att borra och gänga hålen. Metallspån är inget jag vill ha i min förgasare på något sätt. Jag borrade lite i taget ca 6mm, hade lite olja på borret, samt hade dammsugaren intill hela tiden så att spån inte hanmade runt om. Som tur är för borren spånen utåt så jag är ganska säker på att inget hamnade inuti förgasaren. Liknande metod använde jag när jag gängade, lite i taget och dammsög emellanåt, samt rengjorde med tops och alkohol efteråt.

Båda hålen är för övrigt av bestämd diameter längst in, så innerdiameter i nipplar och slang spelar ingen roll. Viktigast är väl hålet längst ner, vid spjället, så att samtliga förgasare får liknande matning när choke används.

IMG_7353.JPG
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur varma blir normalt förgasare på motorcyklar?

Under körning, ungefär som omgivande luft - om du nu inte får för dig att turbomata och huliganisera den. Insugsgummina isolerar. Insugsluften kyler. Sitter allt bakom kåpor på en vattenkyld lär de bli lite varmare.

ps. dina bilder syns inte. ds.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
"bilder syns inte"
Ajdå, det var konstigt. Ska försöka ladda om dom, dom syntes när jag först skrev inlägget. Måste ha hänt nåt.

"... får för dig att turbomata och huliganisera"

Nej aldrig. Det är redan för mycket drag i den hojen. 900 cc är inget jag egentligen vill köra runt med. Jag köpte XJ900:an för att jag är tvungen att ha en "tung motorcykel" att köra upp med. Jag måste fortfarande öva på lågfarts och högfarts banorna. Uppkörningen har jag i slutet av denna månad i Linköping, och mina handlerade är bortresta på semester så jag är helt vilsen nu med min hoj. Har en hemlig plats där jag krypkör själv om kvällarna dit ingen hittar, så allt som fattas är att min hoj pajar just nu.

Annars är jag en 'mellanhojsnubbe', tror jag. Jag uppskattar en motorcykel jag kan lyfta med relativ ansträngning, typ min XL500s som just nu ligger lite överallt i lägenheten i väntan på att jag ska orka lyfta in motorn i ramen ;)

.. här är min XJ900 när jag var som gladast!

Yamaha Diversion 02 .jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Nu kan jag med ganska stor säkerhet skriva att problemet är löst. Igår efter regnet slutat satte jag ihop min XJ900 igen, trippel och fyrdubbel kollade jag alla slangar och anslutningar och kände på skruvar .. etc, och under kväll/natt provkörde jag maskinen (möjligtvis lite mer än vad som behövdes) och jag är mycket nöjd. Slangen håller, choken funkar, och allt låter och känns som det ska. Dock saknar jag lukten av bensinen lite ... ;)

Tackar folks för all information och support jag fick här. Det gör faktiskt mycket. Sporthoj verkar vara ett mycket bra forum känns det som, trots "sport" i namnet. Jag är dessvärre ingen sporthojare måste jag erkänna, men ingen glidare heller. Jag vet inte vad jag är, men det kommer nog snart.

Motoselfie.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om den startar snabbt "kall" utan choke är lågfartsbestyckningen för fet. De kan räcka att justera bränsleblandskruvarna så den blir snålare. Om den har öppet avgas och ett värre luftfilter typ KN så kan någon bytt lågfartsmunstycken till för stora. Även om den är standard nu i avgas o filter kan någon tidigare ägare haft öppet avgas o filter samt bestyckat om för det men inte återställt bestyckningen mot org avgas. Om du forfarande har förgasarna lös kolla upp hur stort pilot jet samt mainjet du har,, pilot är lågfart och main högfart.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ajdå .. tackar för varningen men ångmaskinen är nu ihopmonterad och tuffar på tillfredsställande. Möjligtvis nästa gång jag öppnar eländet, om så där 50 år. Du menar att någon har varit och mekat eller trimmat min hoj? Det är mycket möjligt, men det är inte något jag har lyxen att bry mig om i nuläget då jag har teoriprov på måndag, och uppkörning om två veckor. Så för mig är viktigt att jag har två hjul och en motor som funkar godkänt, och att cykeln håller åtminstonne till början av nästa månad.

Termerna du använder där är något som jag behöver lära mig. Har kollat lite youtube och läst lite på internet. Det finns klipp som visar hur man justerar dessa fyrdubbla förgasare. Något jag eventuellt kan företa mig i vinter när isen gör livet tråkigt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Vill nämna att jag faktiskt behöver choke för att starta. Igår kväll när jag skulle ut och öva lite var det lite kyligt och fuktigt i luften, tryckte in el-startknappen men hojen bubblade bara till och slocknade. Då drog jag i chokespaken och sen drog hojen igång, med varierat varvtal beroende på hur chokespaken ställdes.

Så nu kan jag bekräfta att choken funkar.

Och idag klarade jag A-kort-provet. Jippi! Bara uppkörning kvar.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top