Påverkar frigolit hjärnan??

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Typ som när fol... personer i bil kör om cyklister och sen pallnitar eller "tvättar rutan" eller skriker åt en när man cyklar på cykelbanan BREDVID vägen, bara för att man cyklar?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror de flesta skulle vara eniga om att eventuell överrepresentation av idioter ligger i betraktarens öga...

Normalfördelning av puckon gäller som regel, möjligen tippar det nog tyvärr över lite till nackdel för de som gått/går kvar i "livets hårda skola".
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jo, det är inte lätt i ett land där hälften har ett IQ under medel...
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Puckon finns överallt och dom har RÄTT!
Vi har haft en del problem i cykelklubben med idioter som blockerar cykelleder i skogen med både stockar och taggtråd. Väntar bara på ett gäng muppar som försöker blockera rakan på en bankörning.
Det här med demokrati är svårt för en del människor.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Det finns cyklister som är trevliga också, har jag upplevt.
Passerade en idag med bilen, ganska smal väg, ingen väggren, många passerade väldigt nära, jag åker förbi honom med god marginal, halva bilen över på andra sidan. Ser i backspegeln armen upp med tummen upp från cyklisten.

Sen det här med tvätta rutan.
Ok om jag ligger för nära bakom med MC när dom drar på med spolarvätskan, får väl jag skylla mig själv men var sitter hjärncellerna på bilförare som spolar rutan stillastående vid trafikljus när man har MC bakom och annat runtomkring sig. Är det enbart för att mucka eller är dom så ovetandes att det sprids även utanför framrutan.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det finns cyklister som är trevliga också, har jag upplevt.
Passerade en idag med bilen, ganska smal väg, ingen väggren, många passerade väldigt nära, jag åker förbi honom med god marginal, halva bilen över på andra sidan. Ser i backspegeln armen upp med tummen upp från cyklisten.

Sen det här med tvätta rutan.
Ok om jag ligger för nära bakom med MC när dom drar på med spolarvätskan, får väl jag skylla mig själv men var sitter hjärncellerna på bilförare som spolar rutan stillastående vid trafikljus när man har MC bakom och annat runtomkring sig. Är det enbart för att mucka eller är dom så ovetandes att det sprids även utanför framrutan.

Det jag menar är de som kör om för att precis när de kommit förbi ska tvätta rutan (och kanske även kör förbi så tight att man träffas av backspeglar)
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Jag är mest imponerad över att du lyckades behålla lugnet och inte nitade gubben eller sparkade ner honom i diket...

Men nej, jag tror inte att detta har med frigolit att göra. Även en motorcykelhjälm innehåller ju någon form av frigolit mellan skalet och skallen...Däremot är sannolikheten stor att alla dina "fördomar" faktiskt är fakta eller rena kunskaper. Denna typ av beteende ÄR definitivt mer vanligt hos miljöpartister, fältbiologer och medlemmar i liknande organisationer.

.

Är själv förvånad att jag höll mig så lugn. Har rätt mycket temperament men det var väl det att jag fick en tanke på varför man beter sig så som höll mig tillbaka från att sparka omkull karln.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Vet inte. Jag tappade fokus när du skrev det där om hennes bröst mot din rygg. Hade svårt att fortsätta läsa efter det. Tankarna bara for iväg.... :D

Tänk då hur det är för mig som hade dom där flera gånger...... det var kanske därför jag inte blev redigt förbannad igår?
Kanske att det fungerar som någon slags naturlig vredesterapi? - "Tänk på unga kvinnobröst som trycks mot ryggen!":)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det finns cyklister som är trevliga också, har jag upplevt.
Passerade en idag med bilen, ganska smal väg, ingen väggren, många passerade väldigt nära, jag åker förbi honom med god marginal, halva bilen över på andra sidan. Ser i backspegeln armen upp med tummen upp från cyklisten.

Sen det här med tvätta rutan.
Ok om jag ligger för nära bakom med MC när dom drar på med spolarvätskan, får väl jag skylla mig själv men var sitter hjärncellerna på bilförare som spolar rutan stillastående vid trafikljus när man har MC bakom och annat runtomkring sig. Är det enbart för att mucka eller är dom så ovetandes att det sprids även utanför framrutan.

För länge sedan råkade jag ha en kombi med den roliga egenheten att munstycket bak "gått sönder" och riktade strålen i en båge bakåt. Ibland hände det att jag "glömde bort" det och ville tvätta bakrutan för att verkligen bekräfta att idioten bakom låg 30 cm från min baklucka. :D:crash
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Vetifan om en lantmännenkeps innehåller någon frigolit men jag råkade ut för en traktorförare som ställde sig på tvären över vägen för han tyckte jag körde för snabbt. Tänkte aldrig på att kolla efter fjällrävenshorts.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det finns cyklister som är trevliga också, har jag upplevt.
Passerade en idag med bilen, ganska smal väg, ingen väggren, många passerade väldigt nära, jag åker förbi honom med god marginal, halva bilen över på andra sidan. Ser i backspegeln armen upp med tummen upp från cyklisten.

Sen det här med tvätta rutan.
Ok om jag ligger för nära bakom med MC när dom drar på med spolarvätskan, får väl jag skylla mig själv men var sitter hjärncellerna på bilförare som spolar rutan stillastående vid trafikljus när man har MC bakom och annat runtomkring sig. Är det enbart för att mucka eller är dom så ovetandes att det sprids även utanför framrutan.

Har jag skitig ruta och står still så drar jag på med extra vätska eftersom jag kan gnugga lite extra. Inte sjutton tittar jag om omgivningen tål vätska. I trafiken kan det stänka.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Puckon finns överallt och dom har RÄTT!
Vi har haft en del problem i cykelklubben med idioter som blockerar cykelleder i skogen med både stockar och taggtråd. Väntar bara på ett gäng muppar som försöker blockera rakan på en bankörning.
Det här med demokrati är svårt för en del människor.

25 år sen nu men markägaren körde ner i sandgropen på "vår" crossbana med traktorn och schaktade bort massor från hoppen. På baksidan/landningen dessutom. Det kunde ha slutat illa. Så här efteråt kan jag tänka/hoppas att han inte visste i vilken riktning vi körde och insåg faran.

Förvisso var det en svartbana, han som hade rätt och vi hade ingen juridisk rätt att köra där. Banan hade iofs legat där minst en generation före mig och "pappan" som var den verklige ägaren till marken hade aldrig brytt sig.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Tror lathet är en stor faktor till många cyklisters konstiga beteenden vid övergång ställen etc. Det är ju så jobbigt att behöva bromsa in och sen trampa upp farten igen. Sen kommer man alltid till frågan- hur tänker dom egentligen? Saken är den, att dom uppenbart inte TÄNKER
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tror tyvärr det är människor som använder devisen

"Du flyttar dig när jag kommer" och

"Det är jag som bestämmer vad som är rätt och du ska rätta dig efter det."

Dessa människor kan vara fotgängare, cyklister, bilister eller något annat, det gemensamma är att de är egoister.
Anpassning, förståelse för sin omgivning? Näe...:(
Mottagliga för argument? Näe...:(

Jag gillar längdskidåkning men föredrar det ensam "där uppe" eftersom jag är för långsam för fristilarna som trängs "här nere" när det väl är snö. Och det är jag som är deras problem eftersom de flesta fortfarande är inflyttade lantisar och beter sig som de är ensamma.
Trots att många är andra eller tredje generationens inflyttade... :huvet





Nu är jag själv inte helt oskyldig, jag var med i fältbiologerna när jag var tonåring. :rodnarÖversätt "Jag gillar fåglar, och titta på ett par talgoxar är aldrig fel" till engelska är en ledtråd till varför! ;)

Jag var värdelös i Gymnastiken som det hette när jag gick i skolan, men orientering var jag bäst i. :rodnar
Med facit, en karta, var det ju inte svårt att hitta!
Men eftersom jag var sist i terränglöpning blev jag aldrig medlem i en orienteringsklubb!

Fan, fanns det brudar där? :va
:(
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Cyklister och hästfolk i trafiken är bara för underbara ibland. Något jag stör mig på är cyklister som inte begriper att använda cykelbanan. Allra helst där det är cykelförbud på vägbanan, av en anledning.
På mc orkar jag inte bry mig egentligen, det finns plats för oss båda, men på tiden jag körde lastbil i jobbet så fick jag i nerverna. "JAG är inte sugen på att behöva spola bort DIG från femte hjulparet när DU börjar lukta i högsommarvärmen, för att DU inte orkar bry DIG om att cykla på cykelbanan istället, du vet, fem meter bort, där cykeln är vit på en blå skylt, istället för svart på en gul med en röd linje igenom, ditt jävla elitintellekt!" :4skrika
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Cyklister och hästfolk i trafiken är bara för underbara ibland. Något jag stör mig på är cyklister som inte begriper att använda cykelbanan. Allra helst där det är cykelförbud på vägbanan, av en anledning.
På mc orkar jag inte bry mig egentligen, det finns plats för oss båda, men på tiden jag körde lastbil i jobbet så fick jag i nerverna. "JAG är inte sugen på att behöva spola bort DIG från femte hjulparet när DU börjar lukta i högsommarvärmen, för att DU inte orkar bry DIG om att cykla på cykelbanan istället, du vet, fem meter bort, där cykeln är vit på en blå skylt, istället för svart på en gul med en röd linje igenom, ditt jävla elitintellekt!" :4skrika
Ja, är det cykelförbud så ska man såklart inte cykla där, men annars är det inte så konstigt att cyklister undviker cykelbanorna, i synnerhet med racer, eftersom dom ofta har totalt uselt skick (genomvuxna rötter, grus, sten, potthål), glas, massor med korsningar/utfarter som är anpassade för korsande/utkörande, hundar med och utan koppel, ungar, folk i bredd, barnvagnar och en majoritet av fotgängarna har lurar och stirrar i sin mobil när dom går precis mitt i, då hjälper varken ringklocka eller vrål, fast dom brukar vråla "du ska plinga" när man tar sig förbi, när man har plingat en god stund bakom dom :huvet Det är ingen lämplig miljö att cykla i, då är vägen mycket säkrare, i synnerhet med racer när det går i 40-50.

Fler borde testa olika färdmedel, tex gå, cykla, köra hoj och bil, och få en förståelse för hur det känns ;) Visst finns det vobbeltafflare som inte visar hänsyn när dom cyklar på bilväg, men dom är trots allt få, och jag har aldrig haft problem med att göra säkra omkörningar med bil, och jag har aldrig kommit fram för sent för att jag har varit tvungen att ligga bakom en stund och vänta in ett bra ställe att köra om på, oavsett bil eller hoj.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, är det cykelförbud så ska man såklart inte cykla där, men annars är det inte så konstigt att cyklister undviker cykelbanorna, i synnerhet med racer, eftersom dom ofta har totalt uselt skick (genomvuxna rötter, grus, sten, potthål), glas, massor med korsningar/utfarter som är anpassade för korsande/utkörande, hundar med och utan koppel, ungar, folk i bredd, barnvagnar och en majoritet av fotgängarna har lurar och stirrar i sin mobil när dom går precis mitt i, då hjälper varken ringklocka eller vrål, fast dom brukar vråla "du ska plinga" när man tar sig förbi, när man har plingat en god stund bakom dom :huvet Det är ingen lämplig miljö att cykla i, då är vägen mycket säkrare, i synnerhet med racer när det går i 40-50.

Fler borde testa olika färdmedel, tex gå, cykla, köra hoj och bil, och få en förståelse för hur det känns ;) Visst finns det vobbeltafflare som inte visar hänsyn när dom cyklar på bilväg, men dom är trots allt få, och jag har aldrig haft problem med att göra säkra omkörningar med bil, och jag har aldrig kommit fram för sent för att jag har varit tvungen att ligga bakom en stund och vänta in ett bra ställe att köra om på, oavsett bil eller hoj.

Fast nu tänker du nog med Stockholmshjärnan, här satsar man på cykelbanorna, och de är både nyare, slätare, och bättre trimmade runt än vägarna 90% av gångerna. Det har också ej hänt mig att det gäller någon som håller 50, utan allt som oftast är det en turist som står still mitt i infarten till en rondell och snurrar på kartan.
Inte heller tycker jag att trafiken är en bra anledning, kanske i en storstad men här pratar vi nästan tomma, och även på en räsercykel kan man sakta ner och visa hänsyn när man kör om långsammare trafik. På vägen med cykelförbud är det däremot inte byggt med plats i väggrenen, för cyklar och fotgängare skall ju som sagt inte vara där... Tilllpå är det en helt annan mängd trafik.

Edit: när jag bodde inne i människobyn så cyklade jag rätt många kilometer (fortare än att köra bil genom smeten). Så jo, jag har provat det också.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top