Påverkar frigolit hjärnan??

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Rubriken kanske verkar lite besynnerlig men det måste bero på frigolit ändå. Eller vad är det annars?

På väg hem från ett besök i Gbg och trakterna man växte upp i, så körde jag idag hoj norrut mot hemmet i Värmland och utan att ha bråttom så tänkte jag att jag tar en liten tur lägs " memory lane" minnernas gata.... vägar man körde förr, när man bodde
"där nere"
Sagt och gjort, jag kör norrut längs vägarna där man började sin motorburna bana, först med moped som 13 åring på Hisingen och sedan utökade man resorna igrannskapet som 15- åring på en lätt trimmad Zündapp till att korsa flera kommungränser på 125:an i jakt på synd och spänning....

Arbetar mig sakta men säkert uppåt och tar den där krokiga vägen och passerar kurvan där jag körde ner i diket med brorsans Honda cb125 blott 14 år gammal under en"provkörning".
Jag passerar också huset där hon, den där söta blonda tjejen bodde. Hon som man var hemligt förälskad i som gärna åkte med bakpå 125:an fast man inte fick skjutsa som 16:åring Hon som var van att åka bakpå eftersom hennes farsa hade en Ducati 900ss kamskaftare med Contidämpare. Hon som hade så fasta tuttar som kändes så tydligt i ryggen när man bromsade in.
Man bromsade både ofta och mycket.. tänk vad hormoner kan göra...
Det finns alltså en logiskt förklaring till att man valde att köra Ducati, eller?

Lägger några mil bakom mig i maklig takt, ingen stress utan försöker hitta en lagom rytm i kurvorna och jag passerar Hjärtum och är halvvägs till Trollhättan. Jag håller nästan lagstadgad hastighet, ja +20 kanske, då jag möter en cyklist en bit bort. Jag släpper gasen när jag ser att han börjar köra ut mot mitten av vägen. Tror att han kanske vinglar lite. Bromsar kraftigt när han plötsligt kör ut i mitten av min vägbanan som han siktar in sig på mig och ger mig fingret!
Vad gör han?
När jag väjer för gubben kanske jag håller 10-20km?

Fortsätter några hundra meter till medan jag funderar på vad som händer innan jag stannar och vänder.
Kör snabbt ikapp gubben som är iklädd en orange cykelhjälm i frigolit på sin skalle.
Nu har jag nog lite fördomar mot personer som cyklar i uppknäppt rutig kortärmad skjorta, fjällrävenshorts och har cykelväska på pakethållaren men jag tror att karl var miljöpartist, eller att han har varit medlem i fältbiologerna som ung. Minst! Men det är ju bara mina fördomar.
Kommer ikapp och kör jämsides, fältet upp visiret och frågar behärskat:
- Vad vill du?
Inget svar.... han trampar på... bara stirrar på mig som jag var en nyupptäckt fästing bakom hans vänstra testikel.
Försöker med.
- Varför gav du mig fingret?
-Varför kör du på fel sida vägen?

Fortfarande glor han på mig som han hittat ytterligare en fästing på andra pungkulan samtidigt som han frenetiskt trampar på sin cykel och skakar på huvudet så kinder och läppar fladdrar.

Vill ju bara få honom att stanna och förklara sig.
Är han förbannad?
Tänker han inte alls?
Kraschar jag in i honom så är det inte jag som får mest ont. Jag har i.a.f skydd på kroppen.

Inget av det funkade så jag lämnade gubben med orden:
- Du är inte riktigt klok i hôvvet! Gubbtjuv!!!....

Så min fundering är: Påverkar frigolit den mänskliga hjärnan på ett negativt sätt när den bärs som huvudbonad i samband med frenetiskt trampade på en velocoped? Kan den störa hjärnvågorna så att man tar dumma beslut i trafiken som kan förkorta ens liv eller är det bara ett resultat av att man drog ner på mentalvården för decennier sedan?

Kan ju upplysa om att jag hittade tillbaka till rytmen och kurvorna upp genom Dalsland och inte mötte någon mer idiot på cykel.

Är det så att du kör vägen mellan Trollhättan och Lilla Edet och möter en äldre herre med orange cykelhjälm. Akta dig! Den gubben är inte riktigt avnavlad vid födseln!

Förlåt för den långa utläggningen men tror att jag behövde få det ur mig för att inte tappa tron på mänsklighet helt...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nej, frigolit är ofarligt. Trikå däremot... :brinnerup
 

yama250

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Hageskruv
Hoj
Yamaha YZ 250 -01 Kawasaki ZZR1400 -07
Hahaha bästa jag läst på länge!

Tror det är strypt blodtillförsel till hjärna och skrev!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror hans hustru lämnat honom för en man med motorcykel.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kan detta ha varit en arbets kolega?? Denna eminenta man krockade med en moped i tisdags o slog runt framlänges med en skrotad framfälg brutet revben skrotad axel o allmänt tillruffsad.

Mopedisten klarade sig bra.

Han går runt på jobbet som att han har ett kvastskaft uppe i rektalen:D:D:D
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Vem vare som fakking cykla??!! :D

Sådana där dyker upp då och då. Längs Häckebergrundan här i södern finns det tanter och farbröder som försöker tornerspela av hojåkare från våra steeds med hjälp av piassavakvast... Visst jag fattar att de kanske tröttnar på alla hojåkare längs ”deras” väg. Men att på allvar försöka skapa en olycka? Det är fan inte friskt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Underbar beskrivning, undrar om frigolithatt och foliehatt har något samband?

Karln måste ju ha något allvarligt fel på sin uttrycksförmåga eller bara självmordsbenägen.
Han visade kanske fingret för att du lyckades sänka hastigheten så mycket att den inte var till någon "nytta" i hans eventuella uppsåt? :brinnerup
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
"som cyklar i uppknäppt rutig kortärmad skjorta, fjällrävenshorts"

Då är den där snubben opåverkad enligt din teori :D

/R
Var det nån som kollade ifall det var cykelbyxa under shortsen?

Det var ju mer av en oprövad teori än statistisk fakta ändå...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är mest imponerad över att du lyckades behålla lugnet och inte nitade gubben eller sparkade ner honom i diket...

Men nej, jag tror inte att detta har med frigolit att göra. Även en motorcykelhjälm innehåller ju någon form av frigolit mellan skalet och skallen...Däremot är sannolikheten stor att alla dina "fördomar" faktiskt är fakta eller rena kunskaper. Denna typ av beteende ÄR definitivt mer vanligt hos miljöpartister, fältbiologer och medlemmar i liknande organisationer.

Här uppe har vi då och då haft liknande problem med både vandrare och skidåkare som helt plötsligt får för sig att peka finger, vifta med stavar eller rent av blockera snöskotrar som åker på helt lagliga snöskoterleder. Den gemensamma nämnaren i de fall jag känner till var ett medlemskap i en orienteringsklubb. Just orienterare verkar hysa ett riktigt agg mot alla former av motortrafik...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vet inte. Jag tappade fokus när du skrev det där om hennes bröst mot din rygg. Hade svårt att fortsätta läsa efter det. Tankarna bara for iväg.... :D
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Det finns en del äldre personer som åldras på fel sätt och på något sätt bemyndigar sig att agera på sina nycker.

Jag har en sådan i mitt grannskap som när han var ute och gick korsade vägen i en skymd korsning 5m från övergångsstället när jag kom med bilen. När jag kör nära för att passera bakom honom så saktar gubbjäveln in för att hindra mig varpå jag tutar och han hoppar till. Leendes tittar jag i backspegeln och ser hur han står svärandes vid vägkanten på något sätt övertygad att jag är idioten....
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Vet inte. Jag tappade fokus när du skrev det där om hennes bröst mot din rygg. Hade svårt att fortsätta läsa efter det. Tankarna bara for iväg.... :D

Ha ha, för att undvika den "snuskiga fantasin" kör jag med ryggskydd!:tuttar
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ovanligt nog råkade jag på motsatsen i går när jag körde in mot Tungelsta.

Gick strax under den skyltade hastigheten,där stod iaf en äldre herre jag tänkte skulle slänga en högaffel mot mej eller nått sånt.
I stället vinkar han glatt och gör tumme upp.

Det var ju inte som att jag ville vända och nita honom :krama
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ovanligt nog råkade jag på motsatsen i går när jag körde in mot Tungelsta.

Gick strax under den skyltade hastigheten,där stod iaf en äldre herre jag tänkte skulle slänga en högaffel mot mej eller nått sånt.
I stället vinkar han glatt och gör tumme upp.

Det var ju inte som att jag ville vända och nita honom :krama

Ja motsatsen är kul. Stannade till längs vägen i en liten by förra året då jag fick jobbsamtal. Mötte en bil precis som vände och kom bort till mig, bedömde direkt att det var en surgubbe som skulle gnälla. Men nej - mina fördomar fick på skam. Han undrade vänligt om jag hade något problem med hojen och erbjöd hjälp. :Bugar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är mest imponerad över att du lyckades behålla lugnet och inte nitade gubben eller sparkade ner honom i diket...

Men nej, jag tror inte att detta har med frigolit att göra. Även en motorcykelhjälm innehåller ju någon form av frigolit mellan skalet och skallen...Däremot är sannolikheten stor att alla dina "fördomar" faktiskt är fakta eller rena kunskaper. Denna typ av beteende ÄR definitivt mer vanligt hos miljöpartister, fältbiologer och medlemmar i liknande organisationer.

Här uppe har vi då och då haft liknande problem med både vandrare och skidåkare som helt plötsligt får för sig att peka finger, vifta med stavar eller rent av blockera snöskotrar som åker på helt lagliga snöskoterleder. Den gemensamma nämnaren i de fall jag känner till var ett medlemskap i en orienteringsklubb. Just orienterare verkar hysa ett riktigt agg mot alla former av motortrafik...

Jag tror tyvärr det är människor som använder devisen

"Du flyttar dig när jag kommer" och

"Det är jag som bestämmer vad som är rätt och du ska rätta dig efter det."

Dessa människor kan vara fotgängare, cyklister, bilister eller något annat, det gemensamma är att de är egoister.
Anpassning, förståelse för sin omgivning? Näe...:(
Mottagliga för argument? Näe...:(

Jag gillar längdskidåkning men föredrar det ensam "där uppe" eftersom jag är för långsam för fristilarna som trängs "här nere" när det väl är snö. Och det är jag som är deras problem eftersom de flesta fortfarande är inflyttade lantisar och beter sig som de är ensamma.
Trots att många är andra eller tredje generationens inflyttade... :huvet





Nu är jag själv inte helt oskyldig, jag var med i fältbiologerna när jag var tonåring. :rodnar

Översätt "Jag gillar fåglar, och titta på ett par talgoxar är aldrig fel" till engelska är en ledtråd till varför! ;)

Jag var värdelös i Gymnastiken som det hette när jag gick i skolan, men orientering var jag bäst i. :rodnar
Med facit, en karta, var det ju inte svårt att hitta!
Men eftersom jag var sist i terränglöpning blev jag aldrig medlem i en orienteringsklubb!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror tyvärr det är människor som använder devisen

"Du flyttar dig när jag kommer" och

"Det är jag som bestämmer vad som är rätt och du ska rätta dig efter det.”

Mycket möjligt, men i så fall är det beteendet överrepresenterat bland dessa så kallade naturmänniskor.

Jag vet inte hur många gånger man fått sura blickar, fingret eller knytnävshälsningen då man i lugnt tempo och med stor hänsyn mött eller passerat skidåkare på skoterleden.

Skidåkare har naturligtvis all rätt att vistas på skoterleden (de har till och med företräde), men om man nu hatar motorfordon så mycket så kanske man inte behöver vistas på just det ställe där man garanterat kommer att träffa på motorfordon...? Då kanske man ska åka skidor i djupsnön hundra meter vid sidan om istället...?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Frigoliten i integralhjälmen din verkar då påverka hjärnan positivt i alla fall eftersom du kan drömma dig tillbaka till oskyldiga tider i livet. :tummenupp :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top