Gsx 750 -83 rasslar

Erico

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2020
Ort
Vännäsby
Hoj
Suzuki gsx 750 es
Hej, här kommer en fundering från en ny medlem. Jag har en gammal 750 es som rasslar som tusan på tomgång när den är kall. Rasslet försvinner när man håller in kopplingen. Har bytt koppling och kunde inte känna nått glapp i korgen. Hoppas nån här kan tipsa om ev åtgärd.
Eric
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har du verkligen kontrollerat kopplingskorgens ryckutjämnare?

Gör som oss andra som helst vill köra istället för att mecka, laga inget som inte är trasigt. Sätt i öronproppar.
 

Erico

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2020
Ort
Vännäsby
Hoj
Suzuki gsx 750 es
Kunde inte se nått som skulle kunna va en ryckutjämnare. Ska den sitta i korgen?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kika baktill på kopplingskorgen, visst sitter det ett antal fjädrar där som hålls på plats av ett par stora nitar?

https://www.ebay.com/itm/Suzuki-GSX750-Katana-clutch-basket-outer-clutch-/252918215574

Kika på sista bilden. Det är inget du lagar själv om du inte har tillgång till nitar och fjädrar. I min ungdom gjorde jag brutallagningar och pulade dit brickor som tog upp slacket på fjädrarna. Skyll inte på mig om en bricka letar sig in mellan vevaxel och kamkedja! You've been warned!
 

Erico

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2020
Ort
Vännäsby
Hoj
Suzuki gsx 750 es
Nu hade jag inte lös korgen utan ruckade men kunde inte känna nått glapp. Får semester idag så det blir att undersöka kommande vecka. Tack för tipset
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bry dej inte om kopplings rassel hojen är inte värd några större pengar.. ställ dig bredvid en ducati med torrkoppling o helt plotsligt upplever du din gammel hoj som tyst o fin.
 

Erico

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2020
Ort
Vännäsby
Hoj
Suzuki gsx 750 es
Har sträckt ut fjädrarna på baksidan av korgen med en stor mejsel å det blev super bra, knäpptyst. Vet bara inte hur hårt jag ska dra muttern som håller ihop korgen på axeln. Dra jag den för hårt funkar inte kopplingen??
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Dra gärna muttern med en muttersmack.
Eller se till att du har ett mothåll när du drar åt för hand.
Var noga med vikbrickan och använd låslack i gängorna
 

Erico

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2020
Ort
Vännäsby
Hoj
Suzuki gsx 750 es
Får fan inte kopplingen att funka om jag drar muttern annat än för hand. Satt ingenting när den skulle lossas i början heller somnat minns??
 

Regen

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2022
Hoj
Suzuki GSX750 ES - 83
Min gsx750 tsnkades i förra veckan. Idag när jag gick in garaget stank det bensin. Den stod och droppade. Har inte kört nånting. Vad kan det vara? Tack på förhand. Försöker bifoga film, men går spdär
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag är förvånad att du inte fått tydligare svar. Rasslande kopplingskorg är standard på dessa efter några år. Om det försvinner när du drar in kopplingen eller varvar över tomgång behöver du inte oroa dig. Tyvärr har jag glömt den exakta tekniska beskrivningen på problemet (jag sålde min 750 ES 1997) men det hade med nitningen av korgen att göra. Fortsätter det när du drar in kopplingen är det dags att byta kopplingskorg.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top