Pigg som blev trött efter några års stillestånd

lanrik

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2020
Ort
Segeltorp
Hoj
1993 Kawasaki Zephyr
Har precis startat upp min Kawasaki Zephyr 550 efter att den stått i varmgarage i 7
-8 år. Innan dess har jag kört sporadiskt lite grann med några års mellanrum sen jag köpte den 2002. Kort sagt, väldigt lite körd. Innan jag ställde undan den funkade allt OK men nu märker jag att den går "illa". Inget rent drag, och lite bluddrig typ, när man vrider på. Lät den bli varm och åkte runt lite där jag bor för att förhoppningsvis få den att vakna till, men icke. Jag tömde ut bensinen och hällde i ny för säkerhets skull eftersom den stått så länge och att jag märkte att den inte lät helt vass först när jag startade. Nytt batteri också.
Tog en titt på stiften efter att jag varit ute och kört lite, de såg ungefär likadana ut, lite mörka som avslöjade att alla gått "lika dåligt" tänker jag. Tippar att tändningen inte är orsaken (stiften i sig kan väl inte åldras och tändinställningen är ju densamma), utan kanske är det nåt med förgasarna eller luftfiltret som gör att förbränningen inte funkar bra, men det är bara mina spekulationer.
Eftersom det är hopplöst att få tid för service hos nån av de få verkstäder som finns i Stockholm, så får jag försöka fiska lite tips här tänkte jag, som kanske, kanske, kan få tillbaka lite drag i hojen igen? Nån annan som råkat ut för en trött hoj efter några års vila, men som var pigg innan?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Japp, rengör förgasarna och nästa gång den ska stå längre än ett par månader så tömmer du förgasarna på bensin för att slippa problem. Det brukar finnas en dräneringsskruv.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top