Sparkar igång Suzukin

Emilwick

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2020
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx f 750
Halloj!

Har en Suzuki gsx f 750 årsmod. 2000 som stått i några år nu och den kämpar verkligen emot alla mina försök att väcka liv i henne.

Med hjälp av nytt batteri, lite uppskruvad tomgång och PRI-ming går den igång och klarar sig rätt bra i några minuter men sedan börjar det hostas och flämtas tills döden infaller tvärt.
Jag har även slangar ur den gamla bensinen och hällt på ny fräsch.

För att den ska starta krävs att öppna flödet av soppa genom att vrida fuel reglaget till PRI i cirka 20sekunder.
Den kommer då igång och håller en tomgång på ca 1100v.

Min förhoppning har varit att det ska räcka att köra igenom den ordenligt (ett par mil på höga varvtal) för att den ska gå bättre men jag börjar bli skeptisk.

Någon som har ett par tips för någon som aldrig har Mekar mc förut eller är det bara att rulla in den till en verkstad och beskriva problemen? ????


Ha det gott!

Mvh E
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Spontant låter det ju som om vakuumkranen inte öppnar i läge ON. Har du provat att låta den gå på läge PRI? I så fall är det ju uppenbart vad som är fel.
 

Emilwick

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2020
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx f 750
Näe det har jag inte provat. Är lite feg så har inte vågat köra den på PRI. Vad bör jag förvänta mig ska hända om den FÅR fortsätta gå på PRI?
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Näe det har jag inte provat. Är lite feg så har inte vågat köra den på PRI. Vad bör jag förvänta mig ska hända om den FÅR fortsätta gå på PRI?

Pri är typ som on på en vanlig kran utan vakumstyrning. Bara jobbigt om du lämnar den på pri och glömmer bort det om förgasarna skulle råka vara otäta.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Om motorn går på PRI men inte på ON har du fel på vakuumkranen. I läge ON öppnar den av undertrycket du har i slangen från insuget när motorn går. Om den inte öppnar kan det vara läge att renovera kranen. En membransats är inte speciellt dyr och det är en fix man kan göra själv.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Provsug i vacuumslangen som går från fuggen till kranen (dvs inte soppaslangen) och kolla funktionen, har du flytning så är slangen klämd eller sprucken.
Slangen sitter på insuget eller på fuggen mot cylindrarna, tunn slang oftast.

Om du har klena lungor så ring PaoloR och fråga efter nån som är bra på att hjälpa dig. :brynad
 

Emilwick

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2020
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx f 750
Låter intressant, ska absolut testa detta!
Provar köra den på PRI ikväll och ser om det fungerar bättre.
Annars provar jag plocka isär den så gott jag kan för att komma åt kranen och undersöker ????

Tack för svar!
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Har du kollat så du inte har musbo i eller tätt luftfilter?
 

Emilwick

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2020
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx f 750
Så vitt jag kan se så är luftfilter tätt och inga musbon.

Körde en sväng (2-3km) med fuel reglaget på PRI hela vägen ikväll.
Funkade problemfritt.

Vred över till ON och efter några minuter börjar den tappa kraft för att tillslut dö.

Är detta ett ganska klart tecken på att det är vakumfunktionen i bränslepump som inte fungerar?
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Så vitt jag kan se så är luftfilter tätt och inga musbon.

Körde en sväng (2-3km) med fuel reglaget på PRI hela vägen ikväll.
Funkade problemfritt.

Vred över till ON och efter några minuter börjar den tappa kraft för att tillslut dö.

Är detta ett ganska klart tecken på att det är vakumfunktionen i bränslepump som inte fungerar?

Du menar bränslekran väl?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top