Ride to Eat Töre Hamn 11/7 16:00

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ja då har jag och frun deltagit i alla fall.
Vi kunnat stanna och käka på Roady om inte ungarna lämnat frysen i källaren öppen.
Vi är tvungna att ha kött tema för tredje dagen på raken nu.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul att träffas och jag tänkte också stanna och äta men det bokstavligt sket sig, fick telefon precis då jag gett mig av från hamnen och det blev en jourutryckning till en krånglande avloppspumpstation.

Kanske lite OT men det skulle vara kul om vi i norr kunde hitta på nåt och bara träffas under enkla förhållanden, finns ju hur många fina ställen som helst i länet där man kan träffas, fika och käka. Vi är väl inte så många här uppe men det kan väl vara kul ändå och man skulle säkert upptäcka nya platser i länet.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vi kan träffas och äta glass på tex campingen ute på borgarudden. En enligt mig gömd pärla som man aldrig annars åker förbi.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tack för ett kort kaffemöte i trevligt sällskap,

Roffe känner man ju sen tidigare, men kul att också få ett ansikte på Bosse, Hannu, Bonde och inte minst notrightrider.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack för en treflig dag, som sig bör när finare sällskap sammanstrålar tog jag, hannuse och BrooklynS fel väg hem över Niemisel, letade gamla mobförråd i obygden och flera kilometer från rätt plats, kom oss lagom vilse sådär upp mot Gällivare men klarade oss så småningom till hyfsat bebodda och civiliserade trakter :) 43 mil blev det idag, får väl ses som en förövning för en IB.

Kul att vi blev en bunt, vore kul att styra ihop en utfärd lite senare!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dito skoj med ansikten på internetnick!

Körningar i norr - absolut! Norrbotten är stort och glest befolkat men ett roligt tema kan ju vara att besöka gamla försvarsanläggningar- kända och okända.

Annars blev jag själv faktiskt ännu mer sugen på en egen IBA-körning. Vi får se vad framtiden innehåller...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kul att träffas och jag tänkte också stanna och äta men det bokstavligt sket sig, fick telefon precis då jag gett mig av från hamnen och det blev en jourutryckning till en krånglande avloppspumpstation.

Kanske lite OT men det skulle vara kul om vi i norr kunde hitta på nåt och bara träffas under enkla förhållanden, finns ju hur många fina ställen som helst i länet där man kan träffas, fika och käka. Vi är väl inte så många här uppe men det kan väl vara kul ändå och man skulle säkert upptäcka nya platser i länet.

Håller med, väldigt trevligt.
Och, ja, skulle vara kul att få ihop några spontana sammankomster på enklaste sätt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Annars blev jag själv faktiskt ännu mer sugen på en egen IBA-körning. Vi får se vad framtiden innehåller...
1 344 km hemifrån och till Båstad om vi vill passa på till SMC:s årsmöte nästa år. Just saying, en liiiten omväg bara så skulle vi vara där... :)
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tack för en treflig dag, som sig bör när finare sällskap sammanstrålar tog jag, hannuse och BrooklynS fel väg hem över Niemisel, letade gamla mobförråd i obygden och flera kilometer från rätt plats, kom oss lagom vilse sådär upp mot Gällivare men klarade oss så småningom till hyfsat bebodda och civiliserade trakter :) 43 mil blev det idag, får väl ses som en förövning för en IB.

Kul att vi blev en bunt, vore kul att styra ihop en utfärd lite senare!

Ja, mycket trevligt, och ännu trevligare att inte ta rakaste vägen hem
Genvägen mot Gällivare var ju fin, och kaffe i gemytlig miljö gjorde ju inte det hela sämre.
Håller med BrooklynS om att en IBA börjar snurra på i lilla hjärnan, så vi kan väl se vad som händer.
Väl mött så länge :tummenupp

Töre1_resize.jpg

Töre2_resize.jpg

Töre3_resize.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller med, väldigt trevligt.
Och, ja, skulle vara kul att få ihop några spontana sammankomster på enklaste sätt.

Ett förslag har ju inkommit om att äta glass i Norrfjärden, jag kan ju tipsa om Jockfall då det gäller Överkalix fast det blir en kort tripp för mig och hannuse. Det enda jag tycker man ska tänka på är om man har målen så man till så stor del som möjligt slipper E4 och E10 (Norrfjärden verkar funka utan att åka ut på E4 för oss på östra kanten om man viker av E10 i Morjärv) och att man har möjlighet att åka asfalt dit så att alla kan komma, på de flesta ställen i Norrbotten verkar man ju lättare kunna hitta alternativa grusvägar.

Tror man ska hålla allt så enkelt som möjligt om det ska bli av, bara ha en tid och en plats att träffas på. Så det är väl bara att komma med förslag på tider och platser och hoppas det blir av.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Några förslag i östra Norrbotten:

Frevisörens havsbad (har camping + restaurang).
Seskarö havsbad (har camping + restaurang).
Storöns havsbad.
Kukkolaforsen (har camping + restaurang).
Kamlungeforsen (nästgårds bonde456...).
Hyfsat intressanta och kurviga vägar i alla fall till de tre första.

Och när gränsen väl öppnar - Toranda Marina utanför Torneå eller fiket som ligger centralt vid kajen inne i Kemi. Det går att göra alternativa och krokiga ruttet till båda...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Några förslag i östra Norrbotten:

Frevisörens havsbad (har camping + restaurang).
Seskarö havsbad (har camping + restaurang).
Storöns havsbad.
Kukkolaforsen (har camping + restaurang).
Kamlungeforsen (nästgårds bonde456...).
Hyfsat intressanta och kurviga vägar i alla fall till de tre första.

Och när gränsen väl öppnar - Toranda Marina utanför Torneå eller fiket som ligger centralt vid kajen inne i Kemi. Det går att göra alternativa och krokiga ruttet till båda...

Bra förslag, nån som kommer med fler?

Kukkolaforsen borde vara ett riktigt bra alternativ, då borde man kunna välja om man vill åka asfalt eller grus från stora delar av länet. Från avstickaren upp mot Övremorjärv tror jag det är grus hela vägen till Kukkola (kan ha fel), tycker att man borde ta sig väldigt nära Morjärv på grus från fyrkanten hållet om så önskas. Vi som bor norrut har lite andra grus alternativ att välja från Rödupp där jag bor.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu vet jag att vissa compadres från Kalixtrakten förefaller tycka att Piteå och norra Västerbotten ligger mer fjärran än t ex Sepang och Motegi... Men skulle någon ha lust att vidga vyerna och kanske tänka sig en heldag eller i värsta fall en övernattning kan jag nog fixa fram en treflig asphalttur med vägen Norrfors - Bastuträsk - Norsjö som kronan på verket. Åker man sedan över Malå finns en rätt trevlig väg mot Abborrträsk. Men då talar vi om 40+ mil för de flesta av Er då Ni först måste ta Er till Piteå.

Det är en klart körvärd sträckning med mina personliga smycken till landsväg och funkar även för hojar med 50 mm fjädringsväg

Kukkola är ju fint, var där tidigare i vår och såg en hel del hojar, vägarna är klart körvärda!

Men jag lovar att försöka vara på om vi drar ihop något kul
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är oftast på oavsett om det är 5 eller 50 mil, asfalt eller grus...
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Nu vet jag att vissa compadres från Kalixtrakten förefaller tycka att Piteå och norra Västerbotten ligger mer fjärran än t ex Sepang och Motegi... Men skulle någon ha lust att vidga vyerna och kanske tänka sig en heldag eller i värsta fall en övernattning kan jag nog fixa fram en treflig asphalttur med vägen Norrfors - Bastuträsk - Norsjö som kronan på verket. Åker man sedan över Malå finns en rätt trevlig väg mot Abborrträsk. Men då talar vi om 40+ mil för de flesta av Er då Ni först måste ta Er till Piteå.

Det är en klart körvärd sträckning med mina personliga smycken till landsväg och funkar även för hojar med 50 mm fjädringsväg

Kukkola är ju fint, var där tidigare i vår och såg en hel del hojar, vägarna är klart körvärda!

Men jag lovar att försöka vara på om vi drar ihop något kul

Jag brukar åka från Rosvik via bergsviken sen Fällfors och från Fällfors till Skellefteå för att luncha sen antingen samma väg hem eller hem via Jörn Långträsk storsund Älvsbyn sen krokiga vägen till alterdalen. Lagom runda för en dag .
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag brukar åka från Rosvik via bergsviken sen Fällfors och från Fällfors till Skellefteå för att luncha sen antingen samma väg hem eller hem via Jörn Långträsk storsund Älvsbyn sen krokiga vägen till alterdalen. Lagom runda för en dag .

Mmm, då prickar Du gamla Törevägen som är fin men lite bucklig numera. Vill Du ha lite variation kan Du antingen köra Sjulsmark - Arnemark - Böle - Svensbyn - Blåsmark - Hemmingsmark -Ålund och så vidare, alternativt Piteå - Älvvägen till Böle och så vidare. Det är en trevlig runda men tyvärr bommar man de finaste två eller fem milen om man inte tar sig upp till i alla fall Bastuträsk eller Norsjö :)

Finns några fina varianter även från Byske som vi kan prata mer om, innebär dock några kilometer på hårdpackad grusväg om man nu skulle vara allergisk mot sådant lömskt underlag :)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag menade i stort den sträckan du sa där först. Om det inte framgick så kör jag aldrig e4 mer än mellan Rosvik södra och harrbäcken. Kass på att återge alla små byar man passerar men jag har halvkoll på dom flesta vägarna mellan luleå och Skellefteå men jag vill givetvis lära mig fler. Jag har även en runda i skallen som jag även tänkt göra till en körning som kan passa dom flesta .
Jag kan absolut tänka mig köra mindre sträckor grus .
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kukkolaforsen borde vara ett riktigt bra alternativ, då borde man kunna välja om man vill åka asfalt eller grus från stora delar av länet. Från avstickaren upp mot Övremorjärv tror jag det är grus hela vägen till Kukkola (kan ha fel), tycker att man borde ta sig väldigt nära Morjärv på grus från fyrkanten hållet om så önskas. Vi som bor norrut har lite andra grus alternativ att välja från Rödupp där jag bor.

Jo, deras rökta sik säger man inte nej till...

Om du tvunget ska åka grus så borde denna sträcka vara grus förutom några kilometer närmast Svartbyn, några hundra meter genom Korpikå, några hundra meter genom Granån / Björkfors samt den sista kilometern in till Kukkolaforsen. Kanske inte de kurvigaste vägarna, men det finns ju flera alternativ ner från ÖKX och det finns flera alternativ öster om Vitvattnet / Korpikå, bara lite svårt att få dem att fungera i Google Maps...

För oss som är intresserade av asfalt är ju väg 356 annars den stora förbannelsen. Kurvig dragning i stort sett hela vägen från Pålsträskkorsningen i Älvsbyn ändå fram till Karungi, men av någon outgrundlig anledning är vägen inte asfalterad från Övermorjärv till Lappträsk...Vilka sinnessjuka rundor man skulle kunna komponera om denna sträcka var asfalt...
 

Bifogat

  • Svartbyn-Kukkolaforsen.jpg
    Svartbyn-Kukkolaforsen.jpg
    341.7 KB · Visningar: 31

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Men då talar vi om 40+ mil för de flesta av Er då Ni först måste ta Er till Piteå.
En annan åkte i torsdags totalt 40 mil fram och tillbaka till Mekonomen i Skellefteå bara för att köpa en termostat till bilen så nog fixar jag den sträckan på en nöjessväng :)

Tycker att dom flesta havsbad går bort för att då blir det nöta E4 för dom flesta.
Om det är bara för att ha ett mål så hur många har varit till den nödlandade Lancastern Easy Elsie i Jokkmokk, eller Grodkällan i Arvidsjaur?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kan med fördel kombineras med Vuollerim, som ligger bra till för såväl grus- som asfaltsturer och har bra käk både på hotellet och det nyöppnade D corner.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top