KTM 620 vs 200 förbrukning/räckvidd

AxeMeister

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2020
Ort
Kalix
Hoj
Suzuki Dr 350-97, KTM 620 supercomp -98
Första inlägget på forumet.
Jag har idag en Dr 350 och delar på en 620 lc4 supercomp med far min.
Det är så att lillebror har börjat få smak för enduro och kör då min 350. Varvid jag kör 620in. 350 drar ju ingen soppa... Tar väl hälften av vad 620in tar.
Avskyr att släppa på dunkar i skogen...
Men vill helst inte behöva åka hem och tanka för att man tog en annan stig som plussade på nån mil. ????
Så jag klurar på att skaffa en exc200 istället för 620in men jag undrar om jag vinner nåt på de? Hur mycket drar en 200? Och hur är ekonomin på dom annars? Service intervaller jämfört med 620?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har svårt tro att en 2t drar mindre bränsle. Testa att försöka köra lite mer eco driving? Växla tidigt och kör på låga varvtal. Har du mycket transportsträckor så dreva upp den så du får ner varvtal där.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En ktm 620 eller annan 600cc+ enstånka ska inte dra mer än en dr 350 eller exc200 för då är de fel i förgasaren.
Ditt problem med soppadragninmg är Dellorto förgasaren de slits snabbt ner i trottelnål och trottelnålens nålmunstycke. Köp nya sådana så drar den lika lite som en dr350. Nålen och dess munstycke slits ner redan efter ca 500 mil och vid 1000 mil är de väldigt sliten. Bäst är att byta till en kehin FCR förgasare som sitter på de flesta fyrtakstcrossar nyare än 02-. En sådan får du lös för 500- 3000kr på blocket men du kan för de mesta pruta ner dem till 1000-1500kr. Alla 450-660 kehin fcr passar din maskin du behöver bara byta låg och högfartsmunstycke och lite jox med gasvajrar. med den förgasaren får du lös 1-2hk extra också och den drar mindre än med en ny Dellorto.
 

AxeMeister

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2020
Ort
Kalix
Hoj
Suzuki Dr 350-97, KTM 620 supercomp -98
Blir mkt stigar och obanat så den går mkt på låga varv och tomgång.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Blir mkt stigar och obanat så den går mkt på låga varv och tomgång.

Normal soppaförbrukning med fräsch nål nålmunstycke med dellorto är ca 0,6lm grusvägsåka och om du köper en kehin fcr gasare och bestyckar in den rätt 0,5lm halvbusig fart på grus och asfalt. I skogen drar den lika eller mindre än en 350 fyrtakt. Man plågar en 350-400 ganska hårt i högre fart på grus asfalt så den drar då mer eän en 620-700cc.
På min Husaberg 650 01a satt de denna Dellorto och den låg runt 0,6lm med slipon dämpare och kn filter men då va den noga inbestyckat dvs inte för fet. En nackdel till med dellorto om den är lilla minsta sliten så blir de notoriskt svårstartade speciellt vid halvvarm motor.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag har en beggad Keihin FCR från en Ktm om du vill köpa. Tror den är 39, men kan vara 41. Inte tittat på den på hundra år.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Normal soppaförbrukning med fräsch nål nålmunstycke med dellorto är ca 0,6lm grusvägsåka och om du köper en kehin fcr gasare och bestyckar in den rätt 0,5lm halvbusig fart på grus och asfalt. I skogen drar den lika eller mindre än en 350 fyrtakt. Man plågar en 350-400 ganska hårt i högre fart på grus asfalt så den drar då mer eän en 620-700cc.
På min Husaberg 650 01a satt de denna Dellorto och den låg runt 0,6lm med slipon dämpare och kn filter men då va den noga inbestyckat dvs inte för fet. En nackdel till med dellorto om den är lilla minsta sliten så blir de notoriskt svårstartade speciellt vid halvvarm motor.

Trixar man runt på ettans växel blir ju förbrukningen direkt avsevärt högre.
 

AxeMeister

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2020
Ort
Kalix
Hoj
Suzuki Dr 350-97, KTM 620 supercomp -98
Tack för alla svar :D
Mahhbechh[/QUOTE skrev:
har inte till 100% bestämt mig för hojen ännu så jag börjar nog med å byta nål och munstycke :) men tack för erbjudandet
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för alla svar :D
har inte till 100% bestämt mig för hojen ännu så jag börjar nog med å byta nål och munstycke :) men tack för erbjudandet

Om du kollar in länken till ktmshop så är de nr 2 och 3 du ska köpa. Nålen kostande bara 125 kr och nålmunstycket lite dyrare. Länken är till en 98as xs 620 för jag vet inte vilken modell du har så sök din modell så de inte blir fel.
https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=2478&c=34839#partslist
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top