Ny typ av farthinder, bra att känna till..

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Vad synd med ett hinder för dom som vill köra för fort förbi en skola.
Vilken uppoffring ni får göra jämfört med att en förälder kanske slipper ett samtal om att snabbt infinna sig på akuten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja men det har ju till stor del varit pensionärer som bara kostat pengar. Då enligt sagan "Ättestupen" idag Covid-19.
Arbetsmiljöverket ville ha munskydd och annan skyddsutrustning på äldreboenden, Sveriges Kommuner och Regioner motsätter sig detta.
https://www.arbetsvarlden.se/personalen-pa-serafen-anvander-munskydd-−-medan-domen-overklagas/

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/jPv1E0/hur-manga-miljarder-kostar-vi-40-talister

Det där bråket om munskyddens vara eller icke hänger väl ihop med att det var brist på munskydd så dom försökte väl styra tillgången dit behoven var störst.

Felet låg alltså i våra obefintliga beredskapslager som någon kommit på den urbota dumma iden att lösa enligt "just in time".
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad synd med ett hinder för dom som vill köra för fort förbi en skola.
Vilken uppoffring ni får göra jämfört med att en förälder kanske slipper ett samtal om att snabbt infinna sig på akuten.

Tänk på barnen! Det absolut bästa argumentet som finns. :tummenupp

Vid hastighetskontroller vid 30-sträckor vid dagis och skolor brukar majoriteten som åker fast vara föräldrar! :fakta

Dessa hinder fungerar naturligtvis bara under skoltid för 3 på natten är det inte så många barn ute! :tummenupp

Det stora problemet är Noll Vision där människan är passiv. Med Noll Vision lämnade man den aktiva säkerheten, att undvika att en olycka sker. Men när olyckan sker ska det inte betyda död eller allvarlig skada.
Tragikvärket tror heller inte på information.

Ni som är tillräckligt gamla kommer ihåg Trafiksäkerhetsverket. Nu är säkerhet borta och en kampanj som "Blinka först, bromsa sen" är otänkbar därför bromsar majoriteten av trafikanterna innan det, i bästa fall, kommer en blinkers.

Alkohol är det nolltolerans mot i trafiken men men göra annat än köra går bra bara man är nykter! :huvet

reaktionstider.jpg

Jag kör sällan för fort men det händer ofta att jag kör över skyltad hastighet! :fakta
Men när jag tog hojkortet i början på 80-talet var det färre år sedan fri fart togs bort än vi nu har haft Noll Vision! :fakta

Fri fart betydde inte att man fick köra hur fort som helst utan att du själv bestämde vad som var en säker hastighet. Det är helt borta nu, ingenting kan man snart bestämma själv. :(

Modärna bilar håller hastighet, avstånd och hålla sig i filen när föraren fipplar med GPS, telefon eller annat än köra.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När jag bodde i Göteborg på 80-talet så infördes ett farthinder på väg ut mot Lerum (jag vet inte om det finns kvar?)
Hursomhelst så var det ett trafikljus med tillhörande radar. Körde man fortare än 50 så fick man rött, körde man upp till 50 fick man grönt. Det var ganska självinstruerande och funkade hur bra som helst.
Vi har trots allt fortfarande en ganska hög respekt för att köra mot rött eftersom vi vet att det kan kosta körkortet, fartguppen har vi inte alls samma respekt för, där försöker vi ju mest hitta sätt att köra förbi...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
:fakta Jämför med hur vår regering agerat med coronaviruset. Här har dom helt plötsligt låtit 6000 personer dö utan att blinka.

Nja nu har du nog läst för mycket skräp i flödet...

Det är ju knappast regeringen som har låtit någon dö. Den överdödlighet som idag uppgår till ca 1900 personer härrör till stor del från åldringsvårdens särskilda boenden som är ett kommunalt ansvar, till stor del ”avreglerad” och till stor del utförd av timvikarier som är tvungna att gå till jobbet trots symptom, i den mån de förstår svenska språket alls. Det är dessutom några få områden i Sverige som står för stordelen dödsfall.

Det enda Sverige inte gjort i jämförelse med omvärlden är att stänga skolorna; något samtliga experter internationellt ändå verkar vara överens om är verkningslöst.

Off topic i denna tråd, men det ska onekligen bli intressant att se vad en corona-kommission kommer fram till...

För oavsett hur vi vrider och vänder på siffrorna så är det något som har gått rejält fel i Sverige jämfört med våra nordiska grannländer. Antal sjukdomsfall per capita såväl som antal dödsfall per capita ligger skyhögt över våra grannländer.

Varför det...?

Beror detta på ett slappt agerande av nuvarande regering..? Eller är det ansvariga myndigheter som valt fel strategi...? Eller beror detta på att samtliga regeringar sedan Berlinmuren föll har reat ut hela det svenska beredskapslagret...?

Beror detta på att vi har betydligt fler invandrare inkapabla att lyssna på instruktioner...? Eller på att dumma stockholmare springer på krogen trots att de är tillsagda att stanna hemma...? Eller är det så att gemene svensk har uppfostrats lite knapsu då vi inte ens blev involverade i andra världskriget...?

Den som lever får se...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hursomhelst så var det ett trafikljus med tillhörande radar. Körde man fortare än 50 så fick man rött, körde man upp till 50 fick man grönt. Det var ganska självinstruerande och funkade hur bra som helst.

Sådana trafikljus är mycket vanliga i mindre spanska städer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Off topic i denna tråd, men det ska onekligen bli intressant att se vad en corona-kommission kommer fram till...

För oavsett hur vi vrider och vänder på siffrorna så är det något som har gått rejält fel i Sverige jämfört med våra nordiska grannländer. Antal sjukdomsfall per capita såväl som antal dödsfall per capita ligger skyhögt över våra grannländer.

Varför det...?

Beror detta på ett slappt agerande av nuvarande regering..? Eller är det ansvariga myndigheter som valt fel strategi...? Eller beror detta på att samtliga regeringar sedan Berlinmuren föll har reat ut hela det svenska beredskapslagret...?

Beror detta på att vi har betydligt fler invandrare inkapabla att lyssna på instruktioner...? Eller på att dumma stockholmare springer på krogen trots att de är tillsagda att stanna hemma...? Eller är det så att gemene svensk har uppfostrats lite knapsu då vi inte ens blev involverade i andra världskriget...?

Den som lever får se...

Man kan väl knappast skylla på invandrarna med tanke på att nästan alla andra länder klarat sig bättre än Sverige. Så även invandrarnas hemländer.

Jag ser däremot andra skillnader men jag vill inte dra iväg tråden på det sidospåret.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
När jag bodde i Göteborg på 80-talet så infördes ett farthinder på väg ut mot Lerum (jag vet inte om det finns kvar?)
Hursomhelst så var det ett trafikljus med tillhörande radar. Körde man fortare än 50 så fick man rött, körde man upp till 50 fick man grönt. Det var ganska självinstruerande och funkade hur bra som helst.
Vi har trots allt fortfarande en ganska hög respekt för att köra mot rött eftersom vi vet att det kan kosta körkortet, fartguppen har vi inte alls samma respekt för, där försöker vi ju mest hitta sätt att köra förbi...

Det där verkar ju vara en smart lösning om gemene man visste att det förhöll på det viset att om man höll hastigheten så ökade chansen att man hade grön våg.

Du är helt rätt på det med att folk försöker undvika fartguppen genom att t ex köra vid sidan om dem. De kör upp på trottoaren till och med på det temporära de har satt ut i mitt område där jag bor. Vidare har många börjat ta sidovägarna där högerregel gäller, parkerade bilar, utgångar från bostadsfastigheter, utfarter från garage och så vidare.

Pratade med en polis om saken och hon sa att det var kommunen som tog besluten om farthindren. De har nog inte tänkt igenom det där fullt ut. De löser ett problem men skapar ett annat. Det finns en överhängande risk att det händer en allvarlig incident då det är farligare att köra respektlöst på sidogatorna än på huvudgatan som man nu begränsat.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det där verkar ju vara en smart lösning om gemene man visste att det förhöll på det viset att om man höll hastigheten så ökade chansen att man hade grön våg.

Du är helt rätt på det med att folk försöker undvika fartguppen genom att t ex köra vid sidan om dem. De kör upp på trottoaren till och med på det temporära de har satt ut i mitt område där jag bor. Vidare har många börjat ta sidovägarna där högerregel gäller, parkerade bilar, utgångar från bostadsfastigheter, utfarter från garage och så vidare.

Pratade med en polis om saken och hon sa att det var kommunen som tog besluten om farthindren. De har nog inte tänkt igenom det där fullt ut. De löser ett problem men skapar ett annat. Det finns en överhängande risk att det händer en allvarlig incident då det är farligare att köra respektlöst på sidogatorna än på huvudgatan som man nu begränsat.

Precis! Dessutom infaller det som någon annan var inne på häruppe om att koncentrationen ligger på farthindret, inte på det som är runt omkring. Det är samma sak som att man lägger övergångsställen vid korsningar och rondeller tillsammans med en skog av skyltar. Fordonsföraren har uppmärksamheten riktad mot skyltar istället för mot gångare och cyklister, därför sker också många olyckor just där där man gjort sitt yttersta för att skapa trafiksäkerhet, ironin är stor... :)
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
När jag bodde i Göteborg på 80-talet så infördes ett farthinder på väg ut mot Lerum (jag vet inte om det finns kvar?)
Hursomhelst så var det ett trafikljus med tillhörande radar. Körde man fortare än 50 så fick man rött, körde man upp till 50 fick man grönt. Det var ganska självinstruerande och funkade hur bra som helst.
*klipp*

Vill påstå att jag sett liknande saker söderut i Europa, kan det ha varit Kroatioen, kanske Tjeckien?
Minns det som natt, ingen trafik, grön våg genom något samhälle...men gud nåde dig om du körde för fort, då blev det illrött...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Precis! Dessutom infaller det som någon annan var inne på häruppe om att koncentrationen ligger på farthindret, inte på det som är runt omkring. Det är samma sak som att man lägger övergångsställen vid korsningar och rondeller tillsammans med en skog av skyltar. Fordonsföraren har uppmärksamheten riktad mot skyltar istället för mot gångare och cyklister, därför sker också många olyckor just där där man gjort sitt yttersta för att skapa trafiksäkerhet, ironin är stor... :)

Hjärnan klarar inte av flera uppgifter samtidigt även om många tror de klarar det. Hjärnan prioriterar och här blir det vanligtvis farthindret istället för det som är omkring. För bilisten är mer orolig för att skada sitt fordon än omgivningen.
Samma med telefon och körning, är det ett ointressant samtal prioriteras körning, annars samtalet. Vi har alla sett det, vanligtvis lägre hastighet, vinglandes, och är det flerfiligt, i mittfilen utan koll på omgivningen! Men modärna hjälpmedel i nya bilar gör att det nästan inte syns att bilen är förarlös.

Om vi hade haft ett Trafiksäkerhetsverk hade det kunnat informerats om hur vi kan bli bättre förare, men med Tragikvärkets Nollvision är det en omöjlighet... :(

Think You're Multitasking? Think Again

As technology allows people to do more tasks at the same time, the myth that we can multitask has never been stronger. But researchers say it's still a myth — and they have the data to prove it.

Humans, they say, don't do lots of things simultaneously. Instead, we switch our attention from task to task extremely quickly.

...

Multitasking: A Human Delusion?

"People can't multitask very well, and when people say they can, they're deluding themselves," said neuroscientist Earl Miller. And, he said, "The brain is very good at deluding itself."


https://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=95256794&t=1594277835912
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”Titta inte på hindret”

Har inte alla motorcyklister lärt sig det?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Pratade med en polis om saken och hon sa att det var kommunen som tog besluten om farthindren. De har nog inte tänkt igenom det där fullt ut. De löser ett problem men skapar ett annat. Det finns en överhängande risk att det händer en allvarlig incident då det är farligare att köra respektlöst på sidogatorna än på huvudgatan som man nu begränsat.

Den som vill genomföra en studie kring farthinders uppförande och sedan borttagande bör bege sig till Upplands Väsby...

För några år sedan ploppade det upp farthinder lite här och där. Sedan har de plockats bort, ett efter ett...Bussar hängdes upp på mitten. Farthindrena rakades av lite grann så att bussarna kunde passera. Då fick bussförarna helt plötsligt ont i nacken av alla gupp. Farthindrena rakades av ytterligare lite grann. Då började grannarna att klaga, för det lät ju varje gång bussarna bromasde, guppade över och sen accelererade...

Upplands Väsbys kommunslogan är just nu den något kontroversiella "där färgstärka människor möts"...Borde kanske vara "där kommunen sällan tänker hela vägen"...
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
..De uppfyller ju precis alla fördomar kring typiska stockholmska tjänstemän, sådana där självgoda, smådryga Anders Tegnell typer som cyklar till jobbet i lustig kavaj, designerjeans...

Jag har mitt kontor på Södermalm och under lunchtid kan man se en hel del sköna typer, inklusive en sporthojskille i MC-jacka och Fast Bikes-keps! :lol
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Nöjesåka med bil eller mc gör ju folk i ganska stor utsträckning. Kanske inte i de större byarna såsom Stockholm, Göteborg och Malmö så mycket, men i resten av landet körs det mycket för nöjes skull. Och vad sysslar alla vi på SH med när vi inte sitter här och kivas? Pendlar till och från jobbet? Visst, säkert några - mig inräknad. Men den mesta hojkörningen är väl ren nöjeskörning?

Likaså hobbybilen som tyvärr mestadels står i garaget, men som några gånger per år får komma ut på en sväng. Ren nöjestur!

Jag har förmånen att arbeta i Arvika för tillfället, och det körs nog lika mycket på raggen som till och från jobbet. :yoparty Underbart att se att motorkulturen lever och frodas. Alla från blöjraggarna till de gamla raggarrävarna får min respekt. :tummenupp

I övrigt håller jag med dig - jag tycker nog att vi fått ner antal döda och allvarligt skadade bilister till en acceptabel nivå i Sverige.

Det stämmer: mc-åkning är nog till stor del nöjesåkning, och efter att jag tillbringat en del av min semester i Norrland kan jag hålla med om att det verkar som att raggarkulturen med cruising till stor del finns just där. Huruvida myndigheternas klappjakt på bilister i storstäderna bidrar till att stävja landsortens "motorintresserade ungdom" ska jag dock låta var osagt. Och just mc-åkarna klarar sig ju undan problemet med fartkameror av någon anledning...
Och om även semesterresor ska inkluderas i begreppet "nöjesåkning" så vet jag inte varför myndigheterna vill stävja detta? Har inte vi hårt arbetande skattebetalare gjort oss förtjänta av en semesterresa?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Nej, det är inte förbjudet. Man är skyldig att lämna företräde för en buss som blinkar för att svänga ut dock. Man är också skyldig att hålla en hastighet så att man hinner stanna för ev. utspringande barn eller annan oförutsedd situation. I praktiken har inte detta gjorts i tillräckligt hög grad och inneburit svåra olyckor vilket alltså leder till tvingande utformning av trafikmiljön så att bilister tvingas stanna bakom bussen i särskilt utsatta miljöer.
Dessvärre kan ju barn springa ut i gatan var som helst och när som helst. Det enda sättet att helt undvika dessa olyckor är att förbjuda all biltrafik, och det är väl där någonstans vi hamnar om Trafikverket tillåts styra och ställa. Nollvisionen innebär som alla förstår noll km/t, för så fort en bil rör sig innebär den att hot mot någon.
Missförstå mig inte nu, jag vill ha säker trafik lika mycket som någon annan. Men eftersom en helt säker trafikmiljö utan dödsoffer eller skadade aldrig kan uppstå, så har vi genom att ratificera Nollvisionen gett Trafikverket mandat att bit för bit fördyra, försvåra och förhindra all trafik till den dag ingen längre vare sig kan, vill eller vågar köra bil eller mc.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Dessvärre kan ju barn springa ut i gatan var som helst och när som helst. Det enda sättet att helt undvika dessa olyckor är att förbjuda all biltrafik, och det är väl där någonstans vi hamnar om Trafikverket tillåts styra och ställa. Nollvisionen innebär som alla förstår noll km/t, för så fort en bil rör sig innebär den att hot mot någon.
Missförstå mig inte nu, jag vill ha säker trafik lika mycket som någon annan. Men eftersom en helt säker trafikmiljö utan dödsoffer eller skadade aldrig kan uppstå, så har vi genom att ratificera Nollvisionen gett Trafikverket mandat att bit för bit fördyra, försvåra och förhindra all trafik till den dag ingen längre vare sig kan, vill eller vågar köra bil eller mc.

Sant. Men, grejen är ju att Trafikverket och kommunerna inte drar det helt ur röven var de sätter upp hinder utan har ofta (men säkert inte alltid) identifierat situationer där antalet är jämförelsevis högre än andra, och det är där man sätter in de begränsande eller tvingande åtgärderna i trafikmiljön. Själv upplever jag dock extremt få sådan situationer i min mc-körning så även om jag stört mig på den så skulle jag betraktat dem som ett ickeproblem i min mc-körning.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Precis! Dessutom infaller det som någon annan var inne på häruppe om att koncentrationen ligger på farthindret, inte på det som är runt omkring. Det är samma sak som att man lägger övergångsställen vid korsningar och rondeller tillsammans med en skog av skyltar. Fordonsföraren har uppmärksamheten riktad mot skyltar istället för mot gångare och cyklister, därför sker också många olyckor just där där man gjort sitt yttersta för att skapa trafiksäkerhet, ironin är stor... :)

Ja, visst är det konstigt att det är mycket vanligare med kollisioner mellan fotgängare och fordon i anslutning till övergångsställen, jämfört med andra vägsträckor? Lösningen är såklart att vi tar bort alla övergångsställen!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, visst är det konstigt att det är mycket vanligare med kollisioner mellan fotgängare och fordon i anslutning till övergångsställen, jämfört med andra vägsträckor? Lösningen är såklart att vi tar bort alla övergångsställen!

...vilket man också gjort på sådana ställen där det varit många olyckor. Konsekvensen är att folk börjar korsa gatorna på de ställena där det är bekvämt och passar in i promenad och cykelstråken, och det intressanta med det är att det blir mycket färre olyckor eftersom en fotgängare eller cyklist som bara korsar en väg är mycket mer uppmärksam än om man korsar på ett övergångsställe. Vi människor är märkliga djur... :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ja, visst är det konstigt att det är mycket vanligare med kollisioner mellan fotgängare och fordon i anslutning till övergångsställen, jämfört med andra vägsträckor? Lösningen är såklart att vi tar bort alla övergångsställen!
Spännande blir det också när man som inflyttad råkar ut för att folk tvärnitar -där det tidigare varit övergångsställen-för att släppa fram fotgängare. För en annan som inte riktigt har samma referensramar så blir det hela lite plötsligt.

Om nu någon kommer ihåg det så var en liknande bisarr diskussion på gång när det gällde sjukhus och dödsfall.
Någon eller några uppenbarligen utan nödvändiga kunskaper om vare sig statistik eller sjukvård upptäckte att ju större sjukhus desto fler döda och så kan man ju bara inte ha det, eller hur? Det lät bitvis lite lätt märkligt när debatten mellan de okunniga generade stora vågor i massmediedammen.

Efter en tid så infann sig både sunt förnuft och statistikkunkaper men även insikten om att de mindre sjukhusen remitterade vidare svårare fall både vad gäller t.ex cancer, trafikolyckor med mera uppströms i kedjan. T.ex så ser siffrorna för sjukhuset i Eskilstuna ut på ett annat sätt än den i Nyköping, då fler svåra fall är där [Eskilstuna] i livets slutskede.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top