Ny typ av farthinder, bra att känna till..

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Wunderbar ! Wunderbar ! Skattade så jag kiknade.

Ser inga problem med den här trådstarttypen av farthinder.
Låg hastighet i byar och städer är i de flesta fall satt pga av hög olycksrisk.
Och där är jag noga med att hålla fartgränsen eller tom lägre som i trådstarten vid skola där falluckan var placerad.
Jag vill slippa lägga tid på att förklara för föräldrarna varför jag med hög hastighet kört på deras barn.
Spara tid kort och gott genom att hålla eller understiga fartgränsen vid skola.
Håller med och för att vara lite allvarlig, om folk inte har förmågan att begripa att det är smart att anpassa hastigheten efter förhållandena så har tyvärr trafikverket inget annat val än att försöka stävja det oavsett om medlen är komplett bra eller ej...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Problemet är att det inte lär stanna vid detta. Efter en period kommer det heta att "detta har slagit så väl ut så det kommer att använda över hela landet och på alla typer av vägar och hastigheter". Man smyger in en förändring lite diskret, och när det väl fått fäste och accepterats så kommer det mera.
Det finns tyvärr inga gränser när det gäller myndigheterna påhittighet för att försvåra, fördyra, och försämra förr bilister och motorcyklister. Det kommer ständigt fler fartkameror, sänkta hastighetsgränser, nya farthinder och sämre och dyrare parkeringsmöjligheter, vilket märks väldigt tydligt här i Stockholm.
Där jag bor håller man på och "förbättrar" gatorna i området, vilket innebär att man gör gatan smalare och med diverse farthinder. Medan man håller på passar man på att göra avsmalningar, så att man blir tvungen att stanna och släppa fram bilen som kommer från andra hållet. Som av en tillfällighet så placerar man dessutom en busshållplats där vägen smalnar av, så att bilar från bägge håller blir tvungna att vänta till bussen släppt av sina passagerare.
Idioti på hög nivå. Är det Miljöpartiet som bestämmer på Trafikverket?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det skadar nog inte att ta reda på varför man gör på vissa sätt innan man kritiserar det.

Busshållplatserna utformas så för att idioter körde om när bussen släppte av/tog på passagerare. Detta trots att omkörningsförbud råder i dessa situationer. Det ledde till olyckor.

Gator smalare och försedda med farthinder är för att minska onödig körning och ffa minska hastigheten, eftersom skyltning inte hjälper. Då blir det dylika konsekvenser.

Kort sagt så är dessa "tokigheter" en logisk konsekvens av att trafikanter inte har omdöme och tar ansvar.

När det gäller motorcyklisters fortkörning på motorväg och framför fartkameror, icke godkända avgassystem osv osv så är det fritt fram att fundera över kommande konsekvenser redan nu.

Alternativt börja ta ansvar även som kollektiv. Kan låta som hårda ord, men det är dessvärre sanna ord.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det skadar nog inte att ta reda på varför man gör på vissa sätt innan man kritiserar det.

Busshållplatserna utformas så för att idioter körde om när bussen släppte av/tog på passagerare. Detta trots att omkörningsförbud råder i dessa situationer. Det ledde till olyckor.

Gator smalare och försedda med farthinder är för att minska onödig körning och ffa minska hastigheten, eftersom skyltning inte hjälper. Då blir det dylika konsekvenser.

Kort sagt så är dessa "tokigheter" en logisk konsekvens av att trafikanter inte har omdöme och tar ansvar.

När det gäller motorcyklisters fortkörning på motorväg och framför fartkameror, icke godkända avgassystem osv osv så är det fritt fram att fundera över kommande konsekvenser redan nu.

Alternativt börja ta ansvar även som kollektiv. Kan låta som hårda ord, men det är dessvärre sanna ord.
Visst finns det en och annan hänsynslös dåre i trafiken, men ärligt talat: är trafiken verkligen ett så stort problem i Sverige att det motiverar denna oavbrutna kampanj mot bilismen? Förra året omkom 223 personer i ett land med en befolkning på 10 miljoner.
Jag upplever att den stora majoriteten håller hastighetsgränserna ganska väl och visar hänsyn i trafiken. Det är snarare en allmän motvilja mot bilismen i största allmänhet som ligger bakom alla hinder som byggs. "Onödig trafik" tror jag inte förekommer. Ren nöjeskörning har åtminstone inte jag ägnat mig åt sen jag var 18 år och hade ett nytt körkort i fickan. Att någon skulle sätta sig i bilen och åka en sväng bara för att det är så himla roligt är en tanke som bara kan förkomma i en miljöpartist hjärna. Och om det skulle förekomma så hindras ju inte detta av avsmalnande vägar.

Är det verkligen förbjudet att köra om en buss vid en busshållplats? Då har jag begått ett lagbrott varje dag de senaste 40 åren. Hoppsan!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det verkligen förbjudet att köra om en buss vid en busshållplats?

Nä. Förrutom i USA - om bussen har skolskjutsskyltar som blinkar orange och det gäller all trafik, även mötande. Det håller alla stenhårt på där, iaf i mellersta VA där 9 av 10 skänker tionde till kyrkan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Visst finns det en och annan hänsynslös dåre i trafiken, men ärligt talat: är trafiken verkligen ett så stort problem i Sverige att det motiverar denna oavbrutna kampanj mot bilismen? Förra året omkom 223 personer i ett land med en befolkning på 10 miljoner.
Jag upplever att den stora majoriteten håller hastighetsgränserna ganska väl och visar hänsyn i trafiken. Det är snarare en allmän motvilja mot bilismen i största allmänhet som ligger bakom alla hinder som byggs. "Onödig trafik" tror jag inte förekommer. Ren nöjeskörning har åtminstone inte jag ägnat mig åt sen jag var 18 år och hade ett nytt körkort i fickan. Att någon skulle sätta sig i bilen och åka en sväng bara för att det är så himla roligt är en tanke som bara kan förkomma i en miljöpartist hjärna. Och om det skulle förekomma så hindras ju inte detta av avsmalnande vägar.

Är det verkligen förbjudet att köra om en buss vid en busshållplats? Då har jag begått ett lagbrott varje dag de senaste 40 åren. Hoppsan!

:fakta Jämför med hur vår regering agerat med coronaviruset. Här har dom helt plötsligt låtit 6000 personer dö utan att blinka.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är det verkligen förbjudet att köra om en buss vid en busshållplats? Då har jag begått ett lagbrott varje dag de senaste 40 åren. Hoppsan!

Nej, det är inte förbjudet. Man är skyldig att lämna företräde för en buss som blinkar för att svänga ut dock. Man är också skyldig att hålla en hastighet så att man hinner stanna för ev. utspringande barn eller annan oförutsedd situation. I praktiken har inte detta gjorts i tillräckligt hög grad och inneburit svåra olyckor vilket alltså leder till tvingande utformning av trafikmiljön så att bilister tvingas stanna bakom bussen i särskilt utsatta miljöer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, det är inte förbjudet. Man är skyldig att lämna företräde för en buss som blinkar för att svänga ut dock. Man är också skyldig att hålla en hastighet så att man hinner stanna för ev. utspringande barn eller annan oförutsedd situation. I praktiken har inte detta gjorts i tillräckligt hög grad och inneburit svåra olyckor vilket alltså leder till tvingande utformning av trafikmiljön så att bilister tvingas stanna bakom bussen i särskilt utsatta miljöer.

Det var bättre formulerat...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ystad har de där nedsänkbara plåtarna på väg till färjan.
Helt ok så länge de är uppe. De är lite slöa om bilen framför har bråttom och du kör nära.

Regn och hoj = du bromsar inte på hindret för då ramlar du. Lite samma som med stora körplåtar som finns vid vägarbeten.
Kör du för fort med hoj dunsar det till.

Däremot..... Alltså denna är bra.....
Ystad har installerat ett nytt farthinder som är ännu farligare....
Det är gummibälgar i vägen.
Tanken är att fordonets vikt skall få dem att flexa/sjunka ned. Bussar/lastbilar så är det nästan som att köra på vanlig väg. Det låter lite men hoppar inte.
Bilar så fjädrar den lite och det hoppar till.
Hojar....Hahaha...den fjädrar inte en dj*vla dugg och det är som att köra över en trotoarkant x2 mitt i vägen.

Ystad.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
:fakta Jämför med hur vår regering agerat med coronaviruset. Här har dom helt plötsligt låtit 6000 personer dö utan att blinka.

Nja nu har du nog läst för mycket skräp i flödet...

Det är ju knappast regeringen som har låtit någon dö. Den överdödlighet som idag uppgår till ca 1900 personer härrör till stor del från åldringsvårdens särskilda boenden som är ett kommunalt ansvar, till stor del ”avreglerad” och till stor del utförd av timvikarier som är tvungna att gå till jobbet trots symptom, i den mån de förstår svenska språket alls. Det är dessutom några få områden i Sverige som står för stordelen dödsfall.

Det enda Sverige inte gjort i jämförelse med omvärlden är att stänga skolorna; något samtliga experter internationellt ändå verkar vara överens om är verkningslöst.

Däremot är det ju de som trotsar rekommendationerna om social distansering och går på krogen, badstranden osv som vanligt som underlättar spridningen och skapar nya klustrade utbrott, tex i Gällivare och Kalix.

Eftersom politiker måste lyssna på folket för att få röster så blir det kortsiktiga beslut som tillfredsställer pöbeln; enkelt uttryckt. Långsiktiga ansvarsfulla beslut vill folk inte höra talas om, de är trista och tråkiga och kostar bara pengar i onödan. Försvar, samhällsberedskap, sjukvård med dimensionering, frivilligt brandflyg, lagerhållning av drivmedel, medicin och livsmedel osv osv osv - allt har avvecklats av ”folkviljan” under tre decenniers skygglappar där ytterligare en årlig resa till Mallis/Thailand för familjen och Billys Panpizza alltid trumfar kostnader för bergrum, behöriga lärare och fast anställd personal på vårdhem.

”Får vi inte som vi vill röstar vi på jönspartier” som lovar allt till alla genom enkla lösningar bara de får makten.

Sedan har man mage att skylla på politikerna? Oavsett om det varit S eller M som lett regeringarna sedan 1991 så har utvecklingen gått i samma riktning. Rimligen för att väljarna inte ser längre än sin egen näsa/plånbok.

Förhoppningsvis blir det ändring på den saken framöver, men pajkastningen lär tyvärr fortsätta, uppmuntrad av röstboskapens obefintliga ansvarstagande, insikt och perspektiv.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Visst finns det en och annan hänsynslös dåre i trafiken, men ärligt talat: är trafiken verkligen ett så stort problem i Sverige att det motiverar denna oavbrutna kampanj mot bilismen? Förra året omkom 223 personer i ett land med en befolkning på 10 miljoner.
Jag upplever att den stora majoriteten håller hastighetsgränserna ganska väl och visar hänsyn i trafiken. Det är snarare en allmän motvilja mot bilismen i största allmänhet som ligger bakom alla hinder som byggs. "Onödig trafik" tror jag inte förekommer. Ren nöjeskörning har åtminstone inte jag ägnat mig åt sen jag var 18 år och hade ett nytt körkort i fickan. Att någon skulle sätta sig i bilen och åka en sväng bara för att det är så himla roligt är en tanke som bara kan förkomma i en miljöpartist hjärna. Och om det skulle förekomma så hindras ju inte detta av avsmalnande vägar.

Är det verkligen förbjudet att köra om en buss vid en busshållplats? Då har jag begått ett lagbrott varje dag de senaste 40 åren. Hoppsan!

Nöjesåka med bil eller mc gör ju folk i ganska stor utsträckning. Kanske inte i de större byarna såsom Stockholm, Göteborg och Malmö så mycket, men i resten av landet körs det mycket för nöjes skull. Och vad sysslar alla vi på SH med när vi inte sitter här och kivas? Pendlar till och från jobbet? Visst, säkert några - mig inräknad. Men den mesta hojkörningen är väl ren nöjeskörning?

Likaså hobbybilen som tyvärr mestadels står i garaget, men som några gånger per år får komma ut på en sväng. Ren nöjestur!

Jag har förmånen att arbeta i Arvika för tillfället, och det körs nog lika mycket på raggen som till och från jobbet. :yoparty Underbart att se att motorkulturen lever och frodas. Alla från blöjraggarna till de gamla raggarrävarna får min respekt. :tummenupp

I övrigt håller jag med dig - jag tycker nog att vi fått ner antal döda och allvarligt skadade bilister till en acceptabel nivå i Sverige.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja nu har du nog läst för mycket skräp i flödet...

Det är ju knappast regeringen som har låtit någon dö.

Nej, det är du som kanske borde läsa annat än det som partiet trycker ner i halsen på dig.

Det är regeringen som vägrade stänga gränserna i februari och satte hela skiten i händerna på landstinget som är skyldiga till 6000 människoliv.

Det är dom som gav hela arbetsbördan till folket inom sjukvården trots att det saknades utrustning, specifik utbildning etc.

Sen skyller dom i vanlig ordning ifrån sig och jag är inte förvånad att du kommer springade till deras försvar.

Fy fan säger jag, och jag hoppas att alla som jobbar inom vården till nästa val kommer ihåg att det var dom som sittande regering försökte ge skulden för sin inkompetens och dåliga ledarskap.
 
Last edited:

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Ett sådant farthinder finns i en av Helsingborgs norra stadsdelar. När man kör hoj kan man glida förbi typ lite bredvid hindret/metallplattan. Där kommer jag med min VFR 800, och ska testa hur den reagerar :rolleyes: Kör förbi kanske 15 över tillåten hastighet och ingenting händer.. Provade några gånger utan resultat, och känner mig jäfligt krenKt faktiskt. Känner den av att jag bara kör en 800 eller ? Har testat med bilen också att närma mig hindret lite för fort och då funkar det (jag har ju bromsat innan jag kör över det såklart) Det sitter vid ett övergångsställe. krenkT är vad jag är .. :brinnerup
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
:fakta Jämför med hur vår regering agerat med coronaviruset. Här har dom helt plötsligt låtit 6000 personer dö utan att blinka.

Ja men det har ju till stor del varit pensionärer som bara kostat pengar. Då enligt sagan "Ättestupen" idag Covid-19.
Arbetsmiljöverket ville ha munskydd och annan skyddsutrustning på äldreboenden, Sveriges Kommuner och Regioner motsätter sig detta.
https://www.arbetsvarlden.se/personalen-pa-serafen-anvander-munskydd-−-medan-domen-overklagas/

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/jPv1E0/hur-manga-miljarder-kostar-vi-40-talister
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett sådant farthinder finns i en av Helsingborgs norra stadsdelar. När man kör hoj kan man glida förbi typ lite bredvid hindret/metallplattan. Där kommer jag med min VFR 800, och ska testa hur den reagerar :rolleyes: Kör förbi kanske 15 över tillåten hastighet och ingenting händer.. Provade några gånger utan resultat, och känner mig jäfligt krenKt faktiskt. Känner den av att jag bara kör en 800 eller ? Har testat med bilen också att närma mig hindret lite för fort och då funkar det (jag har ju bromsat innan jag kör över det såklart) Det sitter vid ett övergångsställe. krenkT är vad jag är .. :brinnerup

Styrs den av så kallade magnetslingor i gatan kan det vara för lite järn/stål i hojen för slingan ska reagera på förändringen.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Nej, det är inte förbjudet. Man är skyldig att lämna företräde för en buss som blinkar för att svänga ut dock. Man är också skyldig att hålla en hastighet så att man hinner stanna för ev. utspringande barn eller annan oförutsedd situation. I praktiken har inte detta gjorts i tillräckligt hög grad och inneburit svåra olyckor vilket alltså leder till tvingande utformning av trafikmiljön så att bilister tvingas stanna bakom bussen i särskilt utsatta miljöer.
Ja man är skyldig att lämna företräde för bussen om hastighetsbegränsningen är 50km/h eller lägre. Inte annars.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag ska belysa med ett exempel: Jag kör på en 50-sträcka och håller ca 50 km/h. Sedan närmar jag mig en grupp lekande barn som uppehåller sig nära vägkanten. Då sänker jag farten till ca 30 km/h. Vad händer då? Jo, personbilen eller yrkesfordonet bakom mig lägger sig ca en meter bakom (och tycker tydligen att jag kör för långsamt).

Jag ska ge ett exempel från verkligheten som inte nöjde sig med en meter bakom. Snarare 1 meter in.

En vän närmar sig ett trafikljus. Det skiftar till gult och han sänker farten och stannar.
För att i nästa ögonblick bli påkörd bakifrån av en av Lokalbussarna i Lund.

Hur det gick ?
Hans flickvän fick en svår kronisk whiplash skada. Hon flyttade till Italien.
Bilen blev skrotad.
Han själv klarade sig utan skador.

För egen del, lär av andras misstag, så bromsar jag vid gult ljus endast om jag vet att det inte finns någon bakom mig.
Eller om det är 100 meter kvar till trafikljuset när det skiftar till gult. För då finns ju möjlighet till mjukinbromsning.
Är det 30 meter kvar när det skiftar till gult, är det fritt framåt, då kör jag och gasar.

Hur det gått ?
Jag har inte smällt.
Varken blivit påkörd bakifrån eller smällt med korsande trafik som fått grönt.
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top