Ny typ av farthinder, bra att känna till..

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Var hittar trafikverket alla idioter?

Jag undrar detsamma. Det räcker ju att kolla på vilket videoklipp som helst som innehåller en intervju med någon från Trafikverket. Oavsett om det handlar om chefer, "kommunikatörer" eller "projektledare" så tar det inte många sekunder innan man inser att hissen inte gått hela vägen upp...eller i alla fall att de inte vistas väldigt mycket i trafiken själva...

De uppfyller ju precis alla fördomar kring typiska stockholmska tjänstemän, sådana där självgoda, smådryga Anders Tegnell typer som cyklar till jobbet i lustig kavaj, designerjeans, tennisskor och allmän bakfylle-look och som hela tiden tror att de är bäst i klassen trots att mätbara fakta visar det motsatta.

Men de här idioterna kommer ju från Dalarna...Min bild av Sverige har fått sig en törn...
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag undrar detsamma. Det räcker ju att kolla på vilket videoklipp som helst som innehåller en intervju med någon från Trafikverket. Oavsett om det handlar om chefer, "kommunikatörer" eller "projektledare" så tar det inte många sekunder innan man inser att hissen inte gått hela vägen upp...eller i alla fall att de inte vistas väldigt mycket i trafiken själva...

De uppfyller ju precis alla fördomar kring typiska stockholmska tjänstemän, sådana där självgoda, smådryga Anders Tegnell typer som cyklar till jobbet i lustig kavaj, designerjeans, tennisskor och allmän bakfylle-look och som hela tiden tror att de är bäst i klassen trots att mätbara fakta visar det motsatta.

Men de här idioterna kommer ju från Dalarna...Min bild av Sverige har fått sig en törn...

Anar jag ett uns av avundsjuka att få bo och vistas bland alla fina Stockholmare, Sveriges Venedig?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
On a side note - den som kör många hyrbilar inom jobbet kommer snabbt till vetskapen att "normala" farthinder och fartbulor endast är obekväma vid måttlig fortkörning. Att krypköra ger naturligtvis en bättre komfort. Men det går även att hitta en "sweet spot" ganska långt över skyltad hastighet, där bilens fjädring absorberar hindret utan problem.

Sådana kunskaper går säkert att utveckla även på dessa farthinder...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Vi har några sådana i Malmö också. Några observationer:

* Luckan är inte hela vägens bredd, dvs som hojåkare kan man köra vid sidan av luckan. Det gör jag alltid, även om jag håller hastigheten vid luckorna då de i Malmö är placerade där hastigheten verkligen ska vara låg. Jag litar helt enkelt inte på luckjäveln och tillhörande mekanik och elektronik.

* Luckan kan öppnas lite för sent om fordonet framför dig kör riktigt för fort. Då hinner den inte med, så det går att fuska sig förbi. 70 km/h på 40-skyltat tex.

* Väldigt skönt när jag kör bil och jag slipper köra över ett väghinder, sådana har vi i flockvis i Malmö. Slipper sakta in och knöla sig över, bara att hålla skyltat och allt är smutt. Och som sagt, i Malmö är plåthindren placerade där det verkligen ska gå sakta.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
On a side note - den som kör många hyrbilar inom jobbet kommer snabbt till vetskapen att "normala" farthinder och fartbulor endast är obekväma vid måttlig fortkörning. Att krypköra ger naturligtvis en bättre komfort. Men det går även att hitta en "sweet spot" ganska långt över skyltad hastighet, där bilens fjädring absorberar hindret utan problem.

Sådana kunskaper går säkert att utveckla även på dessa farthinder...

Vi som kört äldre, riktiga och gashydrauliskt fjädrade Citroën vet ju att det där med "farthinder" faktiskt bara gäller andra...
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Såna där hinder finns i Helsingborg också. Dock placerade helt ologiskt efter en viadukt där det till synes inte är några övergångsställen. :dummer

Fast ska man prata om alla korkade försök som trafikverket genomfört så tar ju bygdevägarna priset som det mest korkade någonsin. Jösses. När tom. trafikpolisen sågar experimentet som något totalt värdelöst, riskhöjande skit så borde man ju inse att det är oerhört korkat.

Eller som min bror berättade för mig om vägbulor som "designats" till Västerås centrum. Där hade man glömt räkna med bussarna så linjebussar och stadsbussar mm. fastnade på hindren och stoppade upp hela trafiken. Hahaha!

Hade skämts om jag sa att jag arbetar på trafikverket. Vilka klantar. :glömdet
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag undrar detsamma. Det räcker ju att kolla på vilket videoklipp som helst som innehåller en intervju med någon från Trafikverket. Oavsett om det handlar om chefer, "kommunikatörer" eller "projektledare" så tar det inte många sekunder innan man inser att hissen inte gått hela vägen upp...eller i alla fall att de inte vistas väldigt mycket i trafiken själva...

De uppfyller ju precis alla fördomar kring typiska stockholmska tjänstemän, sådana där självgoda, smådryga Anders Tegnell typer som cyklar till jobbet i lustig kavaj, designerjeans, tennisskor och allmän bakfylle-look och som hela tiden tror att de är bäst i klassen trots att mätbara fakta visar det motsatta.

Men de här idioterna kommer ju från Dalarna...Min bild av Sverige har fått sig en törn...

Lugn hon har säkert flyttat från Dalarna läst på Södertörn eller Stockholms universitet direkt efter gymnasiet, bott på Södermalm och jobbat några år och bara umgåtts med den sorten, sedan träffat en likasinnad man, fått barn och därpå snabbt insett att Stockholm kanske inte var Guds gåva till mänskligheten.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
De uppfyller ju precis alla fördomar kring typiska stockholmska tjänstemän, sådana där självgoda, smådryga Anders Tegnell typer som cyklar till jobbet i lustig kavaj, designerjeans, tennisskor och allmän bakfylle-look och som hela tiden tror att de är bäst i klassen trots att mätbara fakta visar det motsatta.

Veckans bästa bitterbeskrivning! Fyndig, irriterad och otroligt träffsäker! :yoparty
 

ktmexc300

Medlem
Gick med
12 Jan 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda CBR1000
Hoppas det kommer en sådan där jag bor så man kan köra på bakhjulet över den. Bra med leksaker på vägen så man inte blir uttråkad.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Såna där hinder finns i Helsingborg också. Dock placerade helt ologiskt efter en viadukt där det till synes inte är några övergångsställen. :dummer

Fast ska man prata om alla korkade försök som trafikverket genomfört så tar ju bygdevägarna priset som det mest korkade någonsin. Jösses. När tom. trafikpolisen sågar experimentet som något totalt värdelöst, riskhöjande skit så borde man ju inse att det är oerhört korkat.

Eller som min bror berättade för mig om vägbulor som "designats" till Västerås centrum. Där hade man glömt räkna med bussarna så linjebussar och stadsbussar mm. fastnade på hindren och stoppade upp hela trafiken. Hahaha!

Hade skämts om jag sa att jag arbetar på trafikverket. Vilka klantar. :glömdet

Bygdeväg hade jag glömt bort. I särklass det dummaste jag hört talas om i trafikväg. Någon som vet hur gick det med detta? Jag har inte sett eller hört något om detta på länge.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
On a side note - den som kör många hyrbilar inom jobbet kommer snabbt till vetskapen att "normala" farthinder och fartbulor endast är obekväma vid måttlig fortkörning. Att krypköra ger naturligtvis en bättre komfort. Men det går även att hitta en "sweet spot" ganska långt över skyltad hastighet, där bilens fjädring absorberar hindret utan problem.

Sådana kunskaper går säkert att utveckla även på dessa farthinder...

De flesta farthinder i Sverige är designade så utryckningsfordon skall kunna hålla en högre hastighet över dom. En polare som är polis i piketen berättade att alla fick information om detta och hur de skulle göra.

Det jag fann riktigt dumt om hindret i tråden var när de skrev att ambulanser skulle kunna inaktivera hindret. Tänk själv när de är på väg från en trafikolycka med ett stort trauma där bak och föraren ger järnet och mitt i allt adrenalin skall komma på att inaktivera farthindret....Om inte detta sker med automatik kan det bli intressant där bak när kollegan försöker sätta dropp eller liknande.

Men man får väl anta att dessa bara sitter på lågfartssträckor där jag iaf verkligen försöker hålla hastigheten.

Jag bor ju faktiskt nära trafikverket i Dalarna och min sambo har varit konsult där ett tag och jag kan säga att maken till dysfunktionell organisation får man leta efter.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Testat dom där farthindren både med 2 och 4 hjul.
Uppskattar att om jag är laglig så är det slätt.
Finns så frukansvärt många illa utformade fartgupp att jag gärna håller hastigheten för att slippa skakas omkring bortom vansinnets gräns...

Men en sak jag upplever på dom här "dynamiska" hindren är att jag är mer uppmärksam på själva hindret (kommer det att fällas ner?!) än jag är på min omgivning...vilket blir lite kontraproduktivt då det oftast är ett övergångsställe eller något liknande i direkt anslutning till hindret...!!

Ser ofta folk som stannar precis före hindret.
Blir ungefär så här:
-Kör för fort
-Luckan fälls ner
-Föraren ser det och bromsar kraftigt
-Föraren väntar på att luckan ska fällas upp igen
-Kör vidare


Så även om jag i grunden är positiv till ett farthinder som enbart straffar de som kör för fort så tror jag tyvärr att det något oförutsägbara element dom utgör i trafikmiljön kan leda till oväntade reaktioner från trafikanternas sida...

There is no such thing as a free lunch... :va
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Det är pinsamt att Transportstyrelsen och Vägverket anpassar sig efter omdömeslösa körkortsinnehavare! Ta bort alla jävla farthinder, vägbulor och avsmalningar och öka kraven för körkort i stället! De som inte kan anpassa hastigheten efter rådande trafikomständigheter ska inte ha körkort!

Jag ska belysa med ett exempel: Jag kör på en 50-sträcka och håller ca 50 km/h. Sedan närmar jag mig en grupp lekande barn som uppehåller sig nära vägkanten. Då sänker jag farten till ca 30 km/h. Vad händer då? Jo, personbilen eller yrkesfordonet bakom mig lägger sig ca en meter bakom (och tycker tydligen att jag kör för långsamt).

Därefter övergår vägavsnittet till att bli en 70-sträcka. Böljande vetefält, fri sikt och inga lekande barn. Vad händer då? Jo, fordonet som låg och tryckte i häcken på mig försvinner i backspegeln. Det här är ett exempel på en duktig idiot som håller skyltad hastighet utan att tänka själv. Ta bort dom här knäppgökarna ur trafiken och låt oss andra slippa vägbulor!
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Som konstaterats finns dessa typ av farthinder redan på ett antal håll i landet utan att det orsakat vare sig massdöd eller fordonsskador i mångmiljonklassen. Det låter lite här som varenda gång Trafikverket inför nya åtgärder, som tex de frästa spåren i mittremsor som finns lite varstans i landet. ”Det är liiiivsfarligt, alla på mc kommer krascha direkt!!!!1!1”. I praktiken var det dock helt harmlöst att korsa dessa frästa spår och gnället dog ut rätt snabbt. Gissar att det blir samma när dessa gupp blir lite vanligare.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Som sagt, finns ett sådant farthinder i Helsingborg. Hela den sträckan där det är uppsatt är underdimensionerad redan på planeringsstadiet. Farthindret gör sitt jobb. Folk hade inte respekterat hastigheten där.
Det är en genomfartsled.

Förra året fick man sätta upp tillfälliga farthinder på en av huvudgatorna eftersom det finns de som har noll respekt för sin omgivning. Den här sommaren fick man sätta upp tillfälliga farthinder igen av samma skäl som under föregående år. Kan inte annat än rättfärdiga att man satte upp dem. Finns allt för många hjärndöda människor i allt för potenta bilar för sitt eget bästa. Synd att ett fåtal ska förstöra flytet i trafiken.

Man gör allt man kan för att försämra framkomligheten. Bygdevägar som förvirrar bilisterna där cyklister och gåendes knappast kan känna sig tryggare. Separata bussfiler genom city, Busstopp som blockerar trafiken, nivåskillnader med kantsten vid utfarter, löjeväckande hastighetsbegränsningar.

Samtidigt som man låter folk parkera el-skotrarna som de vill mitt på trottoarer och cykelbanor. Ibland ligger de mitt på vägen. Användarna kör runt som vildhjärnor på gångstråk. Börjar nog bli dags att styra upp folks trafikvett på gång och cykelbanorna också.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så länge det inte är nått som viks upp ur vägbanan borde det kunna lösas med högre hastighet :)

Nåja, bara de inte köper in den Tyska varianten, den är lite för effektiv :rodnar

https://youtu.be/e91OuJ21syY

Wunderbar ! Wunderbar ! Skattade så jag kiknade.

Ser inga problem med den här trådstarttypen av farthinder.
Låg hastighet i byar och städer är i de flesta fall satt pga av hög olycksrisk.
Och där är jag noga med att hålla fartgränsen eller tom lägre som i trådstarten vid skola där falluckan var placerad.
Jag vill slippa lägga tid på att förklara för föräldrarna varför jag med hög hastighet kört på deras barn.
Spara tid kort och gott genom att hålla eller understiga fartgränsen vid skola.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top