Ny typ av farthinder, bra att känna till..

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
..kanske.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fallucka-farthinder-som-ska-sanka-farten

Ok, vilka skräckscenario kan vi rita upp här?

Regn och inbromsning = minst stukad tumme eller piiiip/_______/flat line

Veteran eller moppefukko med 8"-10" hjul = piiiip/_______/flat line

ElSparkcykel = piiiip/_______/flat line

Snabb cyklist som inte förstår begreppet cykelbana = piiiip/_______/flat line, stukad dyr fälg och inte minst trafikstörningar
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Kan ju gå riktigt illa med regn på den (tillsynes) plåtrena ytan, spelar ingen roll om man håller hastigheten eller inte.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Sant fast det är väl inte värre än alla brunnslock, i varierande höjd, eller vita linjer/övergångsställen när man sicksackar mellan rödgångare. Typ kanske.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lugnt!

Det är ett av alla farthinder som gör sitt jobb i en speciellt hastighetsintervall. Kör man som Svensson lite för fort så smäller det till.

Kör man SUV eller pickis med stora hjul och anständig profil så ruskar det bara lite i hjulställen över 80 - speciellt om man tar av mötande körfält också för att tvära lite över falluckan där så är möjligt.

Allt är som vanligt, alltså.
För, att köra vettigt just på det stället det verkligen behövs är ju inte aktuellt...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Njae suvarna har inte helt sällan så billiga stötdämpare etc. så det smäller mer i dom än i en Fiat Ritmo.

Alltså:

Suv med buller & brak, spilld latte = piiiip/_______/flat line (någon annan)

I ämnet kan vi lägga till:

Skåpa med olastad bladfjädring, studs studs = förmodligen lugnt eller motpart piiiip/_______/flat line
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är väl såna de har på Dag Hammarskjölds väg i Uppsala sen 2014? Jag har inte provat att köra för fort över dem.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Men jag sågläste det ju på nyheterna! :4skrika

Då kanske det fungerar hyggligt ändå och mina, om än välgrundade, spekulationer ovan inte är att befara.. ändå :)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Har som sagt funnits länge i diverse städer. Ingen totalmassaker av trafikanter verkar ha inträffat ännu.

Har inte testat att lösa ut nån fälla än men skulle tro att det gör ondare att missa ett vanligt fartgupp.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är dom färistar, ju fortare man kör desto bättre går det....????
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En kompis körde över ett sånt hinder i aningen för hög fart.
Det small till rätt rejält i fälgen trots att det inte är så hög kant, sa han.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
SUV kör förbi moppe precis innan moppen passerar hindret. Vad händer då?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Guppet ligger precis i kurvan men vägen ser slät och fin ut och hon säger att det inte är farligt?

En MC som kör där för första gången, råkar köra för fort i den guppet kan med stor sannolikhet fortsätta rakt framåt efter guppet och med lite otur pricka stolpen eller trädet utan att därefter hunnit få ner farten det minsta.

51 km/h och dunka huvudet i trädet är inte farligt?

Var hittar trafikverket alla idioter?

Sen är det väl iofs bra tänkt med ett farthinder som inte drabbar den som håller laglig hastighet.
 

Bifogat

  • Inte_farligt.png
    Inte_farligt.png
    1.1 MB · Visningar: 106
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det fanns ett hos oss, det byggdes om till vanlig bula efter ett tag.
Har tydligen uppfunnits många gånger. De har lagts ner pga att det mekaniska kärvar efter ett tag.
Hos oss undrades det varför man inte kollade lärdomarna från förra gången innan man uppfann det igen
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag har ett bättre patent som jag bara testat i skallen men borde fungera, tänker jag.

Finns säkert redan men min idé kommer från sandfyllda brandslangar vilket smäller rätt illa i fordonen. Mitt värsta är plastbitarna dom lägger ut i allehanda former som bara fungerar bekvämt i 3.5km/h. Anyväg om man då istället skulle ha en slang fylld med vätska eller smet så att den blir adaptiv.

Upp till 30km/h kommer medlet i slangen pressas undan av vikt/tid medan i hastigheter över så fartguppar det till.

Det kluriga är såklart att hitta sweet spot som passar de flesta av fordon men det är i sig ingen större skillnad mot ett fast hinder = föraren experimenterar oavsett vilken hastighet som fungerar bäst över.

Med denna konstruktion syns farthindret och ser läskigt ut men belönar och ger vika när man sköter sig, en positiv överraskning istället för det omvända.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top