Skaffa körkort under hösten eller avvakta till våren?

Clinch

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro
Hej, allesammans.

Jag är himla sugen på att ta A-körkort. Tänkte ta kortet helt genom en körskola, men vet inte om det är en bra idé att börja snarast eller vänta till början av våren. Är lite rädd att jag börjar övningsköra nu och antingen inte hinner få körkortet innan Trafikverket stänger för säsongen, eller att jag precis hinner få det men inte har möjlighet att på egen hand verkligen cementera det jag lärt mig så jag tappar en del kunskap och körvana under vintermånaderna.

Båda fallen hade kostat en hel del pengar, och i värsta fall hade jag varit en sämre förare när det väl är dags att köra på egen hand. Om jag avvaktar så är tanken att jag pluggar teori och tar Risk 1:an för att vara väl förberedd tills dess. Har ingen erfarenhet av motorcyklar sen innan (men har B-körkort), så lär behöva rätt många lektioner.

Någon som varit i en liknande sits? Vad hade ni rekommenderat? Lutar åt att vänta, även om det vore himla roligt att sätta igång så snart som möjligt.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Sätt igång så fort som möjligt! Är du inte helt kass så ska det inte vara några problem att få kortet sent i denna säsong.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Japp, bara jört!

Rätt vad det är bestämmer myndigheterna i sin oändliga vishet att det bara är den del av populationen som kan forma tungan till ett U som tillåts köra upp direkt för motorcykel. Övriga får köra scooter i tre år innan man får köra upp igen.


Ja, jag raljerar.
Tyvärr inte speciellt mycket bara...
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det är extra tunnsått med uppkörningstider i år pga kina-hostan och halva säsongen har gått så det kan vara tveksamt att hinna med i år men ingenting är omöjligt och det finns inget att vinna med att vänta.

Jag började övningsköra på sensommaren, har jag för mig. Gjorde risk-1:an och risk-2:an och tog några lektioner på hösten. Sen blev det vinter och man kunde pyssla lite med hojen som köpts upp in för att övningsköra med.

Hade tänkt ta det mesta privat men det slutade med att jag tog en intensivkurs på 8 lektioner på slutet och hade kortet 28 juni året efter.

Börja så fort som möjligt. Även om du inte tar kortet i år så finns det som sagt inget att vinna på att vänta med att börja.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag tog kortet för ganska exakt 5 år sen nu och tog första lektionen sent i juni tror jag, lappen 18 aug.
Kör!

Jag har inte kört moppe mycket och hade inte rört en motorcykel i rörelse innan jag började. (vilket gav lite rolig konversation när jag började)

/R
 

Clinch

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro
Tack för alla svar! Så min rädsla att glömma bort en massa om det dröjer några månader mellan att få körkort och införskaffande av egen hoj är obefogad?

Ska höra mig för med den tänkta körskolan och se hur det ser ut hos dem med platser. :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag tog kortet i början av augusti 2015, köpte en hoj i slutet av augusti (kan nog tom varit september) och hann köra en 500-600 mil innan jag ställde den för vintern :)

Försök få till en knix eller avrostning med SMC på våren så är du nog på banan igen.

/R
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ja för fasen bara kör på! All körtid är bra erfarenhet så om du inte skulle hinna ta det i år så har du högst troligt inte glömt det till våren. Hör också av dig till flera skolor. Det kan skilja rätt ordentligt i upplägg mm. Kolla även om du hittar recensioner på nämnda företag. Då kan du se om de är ärliga i sin bedömning inför din uppkörning eller mjölkar kunder på pengar, för sånt händer. Vissa har ju intensivutbildningar där du får kortet på kanske några veckor/1 månad. Kan vara värt att kika på det med.

Spendera också tiden nu på att spana efter olika typer av hojar och utrustning du vill ha när du är klar. Vilken typ av hoj man diggar för stunden kan variera ordentligt i början av sin mc-karriär. Samma sak gäller utrustning. Det kan ta ett par uppsättningar av diverse skyddskläder innan man finner det som passar en själv bäst.

Sen den riktigt tråkiga biten som man måste lära sig.

När man fått sitt kort eller när resan till att få kortet sker, så är risken stor att man tappar eller kör omkull med sin hoj. Det kan vara värt att köpa en lite äldre båge som inte kapar hjärtat i 1000 bitar om man tappar den eller kör omkull i en rondell t.ex.

Hoppas det går bra och lycka till med kortet! :yoparty

Go 4 it! :hej
 

Clinch

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro
Jag tog kortet i början av augusti 2015, köpte en hoj i slutet av augusti (kan nog tom varit september) och hann köra en 500-600 mil innan jag ställde den för vintern :)

Försök få till en knix eller avrostning med SMC på våren så är du nog på banan igen.

/R

Haha oj, det var en del. Dock för min del lär jag inte ha kortet förrän runt Oktober som tidigast, och har kanske inte råd att även köpa en MC med detsamma.

Att gå en kurs med Knix eller SMC efter vintern låter som en riktigt bra idé. Kostade inte mycket heller. :tummenupp


Ja för fasen bara kör på! All körtid är bra erfarenhet så om du inte skulle hinna ta det i år så har du högst troligt inte glömt det till våren. Hör också av dig till flera skolor. Det kan skilja rätt ordentligt i upplägg mm. Kolla även om du hittar recensioner på nämnda företag. Då kan du se om de är ärliga i sin bedömning inför din uppkörning eller mjölkar kunder på pengar, för sånt händer. Vissa har ju intensivutbildningar där du får kortet på kanske några veckor/1 månad. Kan vara värt att kika på det med.

Spendera också tiden nu på att spana efter olika typer av hojar och utrustning du vill ha när du är klar. Vilken typ av hoj man diggar för stunden kan variera ordentligt i början av sin mc-karriär. Samma sak gäller utrustning. Det kan ta ett par uppsättningar av diverse skyddskläder innan man finner det som passar en själv bäst.

Sen den riktigt tråkiga biten som man måste lära sig.

När man fått sitt kort eller när resan till att få kortet sker, så är risken stor att man tappar eller kör omkull med sin hoj. Det kan vara värt att köpa en lite äldre båge som inte kapar hjärtat i 1000 bitar om man tappar den eller kör omkull i en rondell t.ex.

Hoppas det går bra och lycka till med kortet! :yoparty

Go 4 it! :hej

Tack så mycket för alla tips och lyckoönskningar! :)

Absolut, har kikat på några skolor som ligger nära mig, men lutar åt MC Stockholm i Farsta då de har fantastiska betyg. Lite dyrare, men ser det som en investering i min kunskap som förare. Även kollat på intensivkurser i t ex Hallstahammar, men känner att det vore dumt att öva i en liten ort när jag sedan kommer köra i Stockholm. Poängen med körkortet är ju inte bara att ha det, utan framförallt att lära sig. Föredrar att redan vara van med det "värsta".

Kikar på en massa fina hojar. Finns alldeles för många och man blir lite kär i en ny varje dag... Lutar väl åt nåt begagnat runt 50-80k som första hoj. Så länge den inte är alltför svårkörd för en nybörjare och funkar att åka med tjejen bakpå med packning för ett par dagar så.
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag körde på Farsta trafikskola som håller till i Håga industriområde i Västerhaninge för MC-delarna. För fem år sen tyckte jag de var strålande.

/R
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Gör klart riskettan och risktvåan åtminstonde i år om du inte hinner mer.
Finns det tider så kör, så då är det ju bara att dra ut i vår

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kikar på en massa fina hojar. Finns alldeles för många och man blir lite kär i en ny varje dag... Lutar väl åt nåt begagnat runt 50-80k som första hoj. Så länge den inte är alltför svårkörd för en nybörjare och funkar att åka med tjejen bakpå med packning för ett par dagar så.


Rekommenderar att du och tjejen åker runt till lite handlare och provsitter hojar så ni får en känsla för vad som funkar för er båda. Var inte rädd för hojar med större kubik heller bara för du är en ny förare. Finns ingen anledning att gå på något smått i onödan. Kubikstorlek kan man noja lite över om man åker sporthoj pga. effekten... Lätt att bli överraskad. Vrid är gött om man ska åka två. Då kan en boxer eller twin vara bra.

Säg att du är på jakt efter något som funkar för solo men även för två på resa. Förklarar du förutsättningen så kan en bra säljare hjälpa dig. Många firmor arbetar med mycket begagnat också så det bör inte vara svårt att hitta något i din prisklass. Beroende på märke osv. kan man finna riktigt fina ex för den summan. :tummenupp :)
 

Clinch

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro
Rekommenderar att du och tjejen åker runt till lite handlare och provsitter hojar så ni får en känsla för vad som funkar för er båda. Var inte rädd för hojar med större kubik heller bara för du är en ny förare. Finns ingen anledning att gå på något smått i onödan. Kubikstorlek kan man noja lite över om man åker sporthoj pga. effekten... Lätt att bli överraskad. Vrid är gött om man ska åka två. Då kan en boxer eller twin vara bra.

Säg att du är på jakt efter något som funkar för solo men även för två på resa. Förklarar du förutsättningen så kan en bra säljare hjälpa dig. Många firmor arbetar med mycket begagnat också så det bör inte vara svårt att hitta något i din prisklass. Beroende på märke osv. kan man finna riktigt fina ex för den summan. :tummenupp :)

Låter som en bra idé att provsitta några ihop med henne när det väl är dags. :) Varit lite nervös över att införskaffa någon som är för stark då jag helst vill undvika ofrivilliga wheelies, men det låter ju bra om man inte måste ha en riktigt klen motor i början. Mest kikat på nakna street-hojar då jag gillar den stilen. Bland de snyggaste jag sett är nog Triumph Tiger, men något över min budget för stunden. :) Och att den passar ihop med ens användningsområde är ju såklart lika viktigt. Men man kan ju såklart byta upp sig efter nåt år eller två om man så vill.

Men jag ska absolut ta och åka runt till lite olika handlare och testa vad som passar mig/oss bäst. :tummenupp
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En Tiger är väl inte en naken streethoj precis.
Men det är nog en utmäkt hoj att börja med om man vill åka bort några dagar också.
Borde finnas gott om sådana begagnade, de har ju varit populära länge.
 

Clinch

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro
En Tiger är väl inte en naken streethoj precis.
Men det är nog en utmäkt hoj att börja med om man vill åka bort några dagar också.
Borde finnas gott om sådana begagnade, de har ju varit populära länge.

Jag uttryckte mig lite klumpigt. Menade att jag mest kikat på nakna streethojar, men jag gillar verkligen stilen på Triumph Tiger/BMW 850 GS, bara att de kanske är lite bortom min budget (och kanske användningsområde). Men man kanske kan hitta nån begagnad till ett bra pris som du säger.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Låter som en bra idé att provsitta några ihop med henne när det väl är dags. :) Varit lite nervös över att införskaffa någon som är för stark då jag helst vill undvika ofrivilliga wheelies, men det låter ju bra om man inte måste ha en riktigt klen motor i början. Mest kikat på nakna street-hojar då jag gillar den stilen. Bland de snyggaste jag sett är nog Triumph Tiger, men något över min budget för stunden. :) Och att den passar ihop med ens användningsområde är ju såklart lika viktigt. Men man kan ju såklart byta upp sig efter nåt år eller två om man så vill.

Men jag ska absolut ta och åka runt till lite olika handlare och testa vad som passar mig/oss bäst. :tummenupp

Ofrivilliga wheelies ska man nog inte vara nervös för. Jag har provat åtskilliga hojar i allehanda effektnivåer, har aldrig varit med om att nånting har rest sig utan att det verkligen har varit meningen, och oftast inte då heller...

Snarare är problemet mycket kubik=mycket vikt, svårare att hantera i krypfart/stillastående.

Min tjock-ninja på 178 hästar har aldrig lyft framhjulet i min ägo, den är för tjock helt enkelt. Däremot har den lagt sig på sidan när stödet sjönk igenom på grus.
 

daxx0r

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha XSR700 -17
Själv skaffade jag hoj direkt och övningskörde privat under ett antal månader medan jag väntade på en uppkörningstid. En och en halv månad innan jag körde upp ungefär började jag ta körlektioner, en gång i veckan... tror det blev sex lektioner totalt.
Lektionerna gav -jättemycket- och eftersom jag redan kört en hel del så plockade jag upp instruktionerna riktigt fort kändes det som. Sen med manöverbanorna färska i bakhuvudet körde jag upp några dagar efter sista lektionen och det gick fint.
 

Clinch

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro
Tack igen för alla svar.

Nu är de första körlektionerna bokade. Hinner förhoppningsvis hela vägen innan vintern. Dags att plugga teori! :yoparty
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag ser ju en sådan här framför mig nr ci snackar Tiger för rimliga pengar.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Triumph Tiger XC https://www.blocket.se/vi/91691800.htm
Finns nog en hel del och det går säkert att pruta om de legat ute ett tag.
Nej, det är inte min.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top