Har jag pajat bilmotorn?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Körde in på OK-macken i min S60 med D3-motor för att tanka. Kände mig snål och fyllde den nästan tomma tanken med 12 liter. Ska ändå inte köra mycket den kommande veckan, tänkte jag. Startade bilen. Ett djävulskt metalliskt rasslande/hamrande. ”RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!” Panikslagen slog jag av motorn. Satt som förstenad några ögonblick innan jag öppnade motorhuven och gick ut. Lyfte upp huven och tog bort plastkåpan. Kunde inte se något uppenbart fel. Gick tillbaks och satte mig vid ratten. Startade. ”RRRRR- BANG-BANG-BANG-RRRRRRRRR!!!!!” Slog av motorn så fort jag kunde. Började tänka på bogsering, begagnade D3-motorer för 30.000 kr (om jag hade tur), massor av telefonsamtal, oro, stress och allmänt helvete. Efter en kvart gjorde jag ett till försök. Startmotorn gick och gick. Inget hände. Försökte igen. Då går den igång. Och plötsligt låter den som vanligt! Jag trycker försiktigt på gasen. Låter ok. Lägger i ettan och kör försiktigt ut från macken. När jag stannar vid ett rödljus 200 meter från macken går det upp för mig – jag tankade ju bensin!!! Det gröna pumpmunstycket. Har i stort sett BARA bensin i tanken. Kan inte ha varit mer än 2 liter diesel kvar när jag fyllde på mina snåla 12 liter. Bensin. Jag gör en u-sväng och puttrar tillbaks till macken, fyller resten av tanken med diesel och startar motorn igen. Låter som det ska. Jag kör de två milen hem och motorn går precis som vanligt hela vägen. 22 procent bensin har jag alltså i tanken nu. Hur allvarligt är det? Har något pajat eller kommer göra det? Jag känner mig framför allt oerhört tacksam och lättad över jag inte hade råkat ut för det beryktade Volvo-diesel-motorraset. Men jävlar vad illa motorn lät när den gick igång på bara bensin! Vad hände sedan, när den plötsligt lät som vanligt när jag körde den korta biten till rödljuset, innan jag fyllde resten av tanken med diesel?
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Gör det rätta - det som kostar minst. Jämför en full tank 100% diesel med möjligt byte av motor.
Tycker du generaliserar och förenklar. Man kan alltid anföra det där resonemanget: ”Gör det som är bäst”. I verkligheten behöver man ju värdera risker mot besvär och kostnader. Är besväret/kostnaden rimlig i relation till risken? Bara den som har oändliga resurser av både pengar och tid kan välja ”det som är bäst”. Därför ställde jag ju frågan hur illa detta verkligen är.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bensin i dieselmotorn är obra.

Troligen har du någon form av drulle i din bilförsäkring. Transport till verkstad, tömning av tank, byte av bränslefilter mm, kontroll av allt annat. Annars värt pengarna att få det gjort ändå.

Motorer är dyra, avgasreningssystemet på en modern dieselbil kan kosta 100.000...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tycker du generaliserar och förenklar.

Det är din bil. Vad som kan hända med 20% bensin i dieseln kan vi bara spekulera om. Sannolikheten att något händer när du har föder dieselmotorn med 20% bensin är större än med 100% diesel. För att VETA om något hänt lär du riva motorn. Om något skulle hända - är det ju för sent.

Självrisken, 1500 eller 3000... kan det väl vara värt för att få frid i sinnet och slippa tro.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klosse skriver Har jag pajat bilmotorn ?
Kanske har du gjort det, noga räknat pajat insprutningen.
Och jag gissar det i så fall skedde när du körde bilen några 100 meter med 12 liter bensin och 2 liter diesel i tanken. Dvs 86 % bensin.

Så nu är det försent göra något åt det. I så fall.
Men klarade insprutningen sig med bara mindre skador (de tråkiga ljuden) med 86 % bensin
så TROR jag inte det blir värre nu med 12 liter bensin 20% och resten diesel.
Häll i en liter motorsmörjolja OM DU TROR på det kan hjälpa och inte stjälpa. Tveksamt.

SER att det ska vara 2-takts olja blandat med diesel enligt Two Stroke man's inlägg # 9.
Som man kan hälla i för bättre smörjning av insprutningspump
när man fått lite bensin i dieseltanken.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bensin i dieselmotorn är obra.

Troligen har du någon form av drulle i din bilförsäkring. Transport till verkstad, tömning av tank, byte av bränslefilter mm, kontroll av allt annat. Annars värt pengarna att få det gjort ändå.

Motorer är dyra, avgasreningssystemet på en modern dieselbil kan kosta 100.000...

Skadas avgasreningssystemet på en modern dieselbil av bensin som passerat genom dieselmotorn när man kör bilen ? Det borde bli ungefär samma avgaser som från diesel ?
Men i det här fallet i mycket mindre mängd 12 liter än det ca 10000 liter förbränd diesel som motorn skickar ut under 20000 mil.
Livslängden på en modern Volvo PV diesel enligt några vänners erfarenhet av en modern Volvo diesel innan ramlagerras.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bara som en indikation på vad ett totalhaveri på en modern motor kan kosta... låt försäkringsbolaget hantera det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den akuta faran ligger i att bensinen inte smörjer bränslepump och spridare. Därför skulle jag rekommendera att du snarast fyller på med lite tvåtaktsolja i tanken. Kanske blanda ut den med lite diesel så att den blandar sig bättre när du häller ner den i tanken.

Bensin och diesel blandar sig inte särskilt bra, det blandas nog när du fyller tanken och det blandar sig av rörelserna i bilen när du kör men det kommer skikta sig när bilen står parkerad och det går över natten. Dessbättre är dieseln tyngre än bensinen så den kommer nog alltid starta på dieseln.

Vad händer i motorn då?
Diesel har lågt oktantal, dvs högt cetantal. Bensin tvärtom, så därför vill den knappt tända med bara bensin i tanken.
När den ändå lyckas tända med bensinen så sker det med stor tändfördröjning efter att bränslet sprutats in, därmed har bränslet hunnit blandas mer med luften i cylindern och antändningen startar därför med en hårdare smäll.

Men du har knappast nåt nämnvärt laddtryck från turbon så troligen är trycket ändå ganska begränsat. Därför tror jag inte att själva motorn skadats. Men det finns ju ingen garanti.

Det bästa du kunde ha gjort skulle varit att tömma tanken redan på macken och fyllt diesel.
Det näst bästa är att du tömmer tanken nu.

Tycker du bilen inte är värd mer än att du kan chansa lite så pytsa 2t-olja nu, kör lite och fyll på ny diesel redan när du förbrukat 15-25% av tanken den närmaste framtiden.

Det faktum att motorn låter normalt är en indikation på att motorn fortfarande är ok, bränslepumpen funkar ju uppenbarligen fortfarande, om spridarna skadats så kommer den ryka mer än vanligt men bensinen kommer och andra sidan också reducera röken så det kanske inte märks förrän senare när bensinen är borta från tanken.

Jag fick tömma tanken en gång i Finland när tullen på inkörandes på macken samtidigt som jag "råkat" ta fel och tankade brännolja i bilen. Dom skickade mig till närmaste bilverkstad och hotade med böter.
Istället för att anlita bilverkstan så gick jag in på bildelsfirman som låg granne. Köpte en elektrisk bränslepump, lite elkabel och slang. Körde ner bränsleslangen i tanken och kopplade bränslepumpen till bilens batteri och pumpade ur så mycket jag kunde.
Sen fyllde jag tanken med laglig diesel och sparade kvittot för att kunna visa tullen på vägen hem.

Blev billigare än att låta verkstan göra jobbet plus att den där pumpen med bränsleslang har jag ju fortfarande kvar ifall jag behöver pumpa bränsle.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Skadas avgasreningssystemet på en modern dieselbil av bensin som passerat genom dieselmotorn när man kör bilen ? Det borde bli ungefär samma avgaser som från diesel ?
Men i det här fallet i mycket mindre mängd 12 liter än det ca 10000 liter förbränd diesel som motorn skickar ut under 20000 mil.
Livslängden på en modern Volvo PV diesel enligt några vänners erfarenhet av en modern Volvo diesel innan ramlagerras.

20kmil ramlagerras är ju fan inte vanligt , det är oljetomatlådan som ger upp vid 20-30k på taxi o snutbilar som ju är diesel.

Kanske nån ventil.

Audi och Bmw ser man ju ibland ryka omkring men dom har chippat och varvat alltid så högt som möjligt...

Men ramlager?
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Det näst bästa är att du tömmer tanken nu.
Hmm. Jag borde förstås göra det. Tror du det är signifikant hög risk att motorn NU totalhavererar, när jag har kört de första 200 metrarna med 86% bensin, sedan två mil med 22%?

Ganska intressant detta (från 4:00 ifall inte länken går direkt dit) om att köra en modern diesel på 100% bensin:

https://youtu.be/HvJpQeGobBA?t=240
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hmm. Jag borde förstås göra det. Tror du det en signifikant hög risk att motorn NU plötsligt totalhavererar? Alltså när jag redan har kört de första 200 metrarna med 86% bensin, sedan två mil med 22%?

Ganska intressant detta (från 4:00 ifall inte länken går direkt dit) om att köra en modern diesel på 100% bensin:

https://youtu.be/HvJpQeGobBA?t=240

Jag är ingenjör som kan förbränning och tribologi jag kan bara säga generellt på vad som händer. Har ingen erfarenhet av såna experiment så jag kan inte svara på hur stor risken är eller vilka eventuella skador du kan ha fått. Tiden är ju definitivt en faktor när prylar jobbar utan smörjning.

Kanske sportbike eller någon bilmekaniker på forumet som träffat kunder som kört sönder och kan vittna om hur länge kunderna kört. Inte för att kunder särskilt ofta är helt ärliga med sina förklaringar efter att de tabbat bort sig men någon indikation kanske de har.

Kanske kollar på filmen senare.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Inget vetenskapligt men prata med en ägare till någon Volvo av senare snitt o diesel, kan ha varit en XC40.. 60? I.a.f. jag frågade väl om den gick bra och jo, nu gick den fint efter att verkstan bytt ut motorn och, citat, hela bränslesystemet.

Han, hon eller någon hade tankat fel och som jag förstod det knappt kört den men totalhaveri av verkstadsnotan att döma. Lät lite för fantastiskt men kontentan var väl att fb inte var helt imponerade 120-160k senare (många stålars i vilket fall) samtidigt som de har erfarenhet och gör egna utredningar om dom misstänker tomtar på verkstan = uppgifterna kan ha stämt.

Om otur kan såklart motorn få skador men "hela bränslesystemet" lät trixigt samtidigt som man hör om att euro6 och dylika anordningar är obra för dieslarnas driftsäkerhet, typ.

Har sett en skåpa någon gång som av dekalerna att döma är ambulerande räddare i nöden vid feltankning.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Man har ju ganska avancerad motorstyrning motorna borde ju kanske inte kunna knacka ihjäl - soppapump kanske?

Finns ju grövre justerade motorer som går både på bensin och diesel som inom us militär (standardbränslen)
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Fyllde idag på med drygt 4 liter diesel och en halv liter tvåtaktsolja. Körde ungefär tre mil. Tycker motorn går och låter som vanligt, men möjligen lite tveksam/ojämn i startögonblicket när jag har tryckt in tändningsknappen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
SER att det ska vara 2-takts olja blandat med diesel enligt Two Stroke man's inlägg # 9.
Som man kan hälla i för bättre smörjning av insprutningspump
när man fått lite bensin i dieseltanken.

Såg att du skrivit motorolja och brydde mig inte om att kommentera för det viktigaste är ju att få dit smörjning och det fixar även motoroljan.
Skillnaden ligger väl huvudsakligen bara i att 2t-oljan brinner upp lättare efter att den gjort sitt jobb, resultatet blir mindre sot och den begränsade tiden det handlar om att förbruka bensinen gör ju att det inte bör hinna bli så mycket sot oavsett.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Såg att du skrivit motorolja och brydde mig inte om att kommentera för det viktigaste är ju att få dit smörjning och det fixar även motoroljan.
Skillnaden ligger väl huvudsakligen bara i att 2t-oljan brinner upp lättare efter att den gjort sitt jobb, resultatet blir mindre sot och den begränsade tiden det handlar om att förbruka bensinen gör ju att det inte bör hinna bli så mycket sot oavsett.

Det finns en annan skillnad. När man står där på macken så finns det en flaska med 2-taktsolja och en uppsjö med flaskor av andra motoroljor typ 0W-30, 15W-40 osv. Vilken flaska ?
Ta flaskan med 2-taktsolja, löst !
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns en annan skillnad. När man står där på macken så finns det en flaska med 2-taktsolja och en uppsjö med flaskor av andra motoroljor typ 0W-30, 15W-40 osv. Vilken flaska ?
Ta flaskan med 2-taktsolja, löst !

Och andra sidan kanske man har 1 liter motorolja liggande i bilen för nödfall efter senaste oljebytet och har man hunnit köra från macken skulle jag nog tippa i den oljan omgående och skaka hellre än att köra osmort tillbaka till macken.

Glöm inte skaka bilen efter du hällt i olja. :D
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Har kört ytterligare 30 mil både motorvägs- och stadskörning. Går som vanligt. Hoppas att detta kan vara till nytta för någon annan som begår samma misstag och undrar hur kört (!) det är.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top