Minisemester från Strömsund och norrut

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tänkte utgå från Strömsund och vara borta 2-3 nätter. Tänkte bara sova på hotell/vandrarhem med frukost. Enkel start är ju att köra över Stekenjokk och sova i Saxnäs. Men sen då? Eller ska jag fortsätta förbi Saxnäs direkt?

Kör en 990 ADV som helst håller sig på asfalt. Och jag kommer väl 30 mil på en tank om man kör skapligt lugnt. Hade Norge varit ett alternativ hade jag kört ut till havet men nu blir det norrut istället.

Tacksam för tips på vägar och boende.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tänkte utgå från Strömsund och vara borta 2-3 nätter. Tänkte bara sova på hotell/vandrarhem med frukost. Enkel start är ju att köra över Stekenjokk och sova i Saxnäs. Men sen då? Eller ska jag fortsätta förbi Saxnäs direkt?

Kör en 990 ADV som helst håller sig på asfalt. Och jag kommer väl 30 mil på en tank om man kör skapligt lugnt. Hade Norge varit ett alternativ hade jag kört ut till havet men nu blir det norrut istället.

Tacksam för tips på vägar och boende.

Synd att du bara vill köra asfalt, här är ju Mekka för grus... :) Nåja.

Kör Gäddede-Blåsjön-Stekenjokk. Saxnäsgården är bra boende. Sedan kanske Stalon-Dikanäs och bo i Kittelfjäll. Till Vilhelmina-Lycksele-Åsele-Strömsund. Kolgårdens Camping om du sover i Vilhelmina.

Annars tycker jag att Indalsälven/Ångermanälven/Faxälven runt egentligen är ett bättre resmål om du vill köra hoj på asfalt.

Strömsund-Hammerdal-Skyttmon-Stugun-Bispgården-Liden-Indal-Bergeforsen-Viksjö-Långsele-Edsele-Ramsele-Backe-Strömsund. Det hinner man iofs på en dag...
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Synd att du bara vill köra asfalt, här är ju Mekka för grus... :) Nåja.

Kör Gäddede-Blåsjön-Stekenjokk. Saxnäsgården är bra boende. Sedan kanske Stalon-Dikanäs och bo i Kittelfjäll. Till Vilhelmina-Lycksele-Åsele-Strömsund. Kolgårdens Camping om du sover i Vilhelmina.

Annars tycker jag att Indalsälven/Ångermanälven/Faxälven runt egentligen är ett bättre resmål om du vill köra hoj på asfalt.

Strömsund-Hammerdal-Skyttmon-Stugun-Bispgården-Liden-Indal-Bergeforsen-Viksjö-Långsele-Edsele-Ramsele-Backe-Strömsund. Det hinner man iofs på en dag...


Ja, denna gången blir det mest asfalt. Har väl svängt runt en del på gruset där tidigare. Och så bra är det inte. Så raka vägar att det går väl fort. De har ju hällt ut en del asfalt uppe på stekenjokk också.

Saxnäs till kittelfjäll är väl en väl kort dagstur? Eller är det så mycket att se på vägen? Jag tänkte snarare Hemavan men det blir ju samma väg tillbaka sen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tänkte utgå från Strömsund och vara borta 2-3 nätter. Tänkte bara sova på hotell/vandrarhem med frukost. Enkel start är ju att köra över Stekenjokk och sova i Saxnäs. Men sen då? Eller ska jag fortsätta förbi Saxnäs direkt?

Kör en 990 ADV som helst håller sig på asfalt. Och jag kommer väl 30 mil på en tank om man kör skapligt lugnt. Hade Norge varit ett alternativ hade jag kört ut till havet men nu blir det norrut istället.

Tacksam för tips på vägar och boende.

Ja, denna gången blir det mest asfalt. Har väl svängt runt en del på gruset där tidigare. Och så bra är det inte. Så raka vägar att det går väl fort. De har ju hällt ut en del asfalt uppe på stekenjokk också.

Saxnäs till kittelfjäll är väl en väl kort dagstur? Eller är det så mycket att se på vägen? Jag tänkte snarare Hemavan men det blir ju samma väg tillbaka sen.

Kör Hemavan, men ta södra sidan av älven Umnäs osv. Ned vid kraftverket i Ajaureforsen, följ sedan fin lackad grusväg tills man kommer fram nästan i Joeström. Hemvägen över Laisaliden-Tärna-Slussfors så blir det både variation och vackra vyer.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Typ så här?
Tur.png

Tror nästan man kan lägga på ett nattstopp till utifall att.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ammarnäs verkar iofs trevligt
Tur2.png
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, om du nu absolut måste åka E45... Vilhelmina-Lycksele är en skitfin MC-väg. Slussfors-Flakaträsk-Sorsele-Storuman? Omväg, men rätt fin att köra hoj på.

Knaften-Borgsjö-Åsele-Dorotea skulle nog jag köra istället när jag nu har tiden.

Väg 90 är uppgrävd i sommar så den bör man nog undvika om man kan såvida inte arbetet är klart.

Ammarnäs är skitfint. Går att bo där!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag får inte ihop tipsen till en enda tur. Eller så får google upp fel byar.

Ytterst tacksam än så länge dock!
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag tänkte ta den vägen upp i mitten på nästa vecka, när åker du och vill du isf köra i grupp? Jag kommer dock att försöka sova ute och kanske kolla på ugglor om möjligt.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag är inte omöjlig. Planen var ungefär avfärd 15/7 från Flata. Men det är många variabler (barn, fru, mormor och svägerska) som gör det osäkert.

Uggla låter kul men jag har inte grejer nog att sova ute. Och hotellfrulle underlättar min obefintliga framförhållning.

Jag har inte behov av roliga vägar. Vill mest köra till "roliga" ställen och fika innan man vänder.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag är rätt fri i manövern, tänkte mig inte göra några större utflykter heller. Jag skall vidare norrut från Vilhelmina sedan så det här är ett sätt att göra transportsträckan lite roligare.
Det jag är beroende av för komforten är trädbeväxning, då jag begagnar mig av en campinghängmatta. Kan sova på backen till nöds men det är sällan så bra med blott en lättviktspressening som väderskydd.
https://wildernessroad.eu har ju info och kartor.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top