Virago tappar kraft vid gaspådrag

kappeheltenkelt

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2018
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha Virago 1100 Bobber
Hej på er!
Köpte för ca en månad sedan en Yamaha Virago 1100 från -97. Den har gått finfint fram tills nyligen då den börjat tappa kraft vid gaspådrag och kräver ofta full choke vid uppstart.

Någon som har ett tips på i vilken ände jag ska börja? Kan det vara fel på bränsle/luft-blandningen? Behöver jag plocka ner förgasare i molekyler? Filter som är igensatt?

Är ingen hejare i garaget men vill gärna testa och lära mig mer! Är det lönt att ge sig på eller borde jag lämna in på mek direkt? Vill inte ge mig på något som gör att hojen blir stående hela sommaren...

1000 track på förhand!
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Garanterat för lite bränsle. Börja kolla bränslefilter. Den kan ha stått länge och börjat rosta i tanken och satt igen filtret. Har du hunnit tanka ny soppa?

Om det inte hjälper så gör rent förgasarn. Du behöver inte plocka isär allt. Skruva ut munstyckena och gör rent med ståltråd eller liknande. Jag brukar använda kopparkardeler.

Kan också vara tjuvluft. Kolla skick på insugsgummin.

Grattis till köp av gammal förgasarhoj. Om du inte kan skruva innan så kommer du att lära dig.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

kappeheltenkelt

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2018
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha Virago 1100 Bobber
Tack för snabbt svar!
Ska kika på filtret direkt imorgon. Yes, tankade för några dagar sedan. Hoppas vi ska kunna tömma snygg innan operation... :D

Skulle det räcka med att byta filtret eller borde man göra en grundlig rengöring av tanken när man ändå är i farten? Om det nu skulle vara det som är problemet.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Är det inte dom som membranet brukar släppa från trotteln, kan va värt att kolla.
 

kappeheltenkelt

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2018
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha Virago 1100 Bobber
Tack för svar alla! Testade att ta bort bränslefiltret och blåste det rent. Knackade på flottörhusen och tömde dem. Kollade stiften som såg bra ut. Det ena var dock något sotigare. Men vad jag förstår så ska det inte vara någon större fara (?). Efter detta gick hojen som den skulle både på tomgång och blandad körning. Inte haft tid att köra mer efter den testrundan för ett par dagar sedan men ska kolla imorgon igen.
Eventuellt skulle tomgången kunna höjas lite. Inte hunnit kika på hur man gör det, men om någon har tips så tar jag gärna emot det :)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Gått fyra år men tomgången höjs med hjälp av en liten skruv på höger sida vid trottelhuset.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top