Hur brett däck kan jag ha bak? Suzuki VZ 800 Marauder -00

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Gävle
Hoj
2000, Suzuki VZ 800 Marauder
Tänker köpa nya däck för att få vita däcksidor och funderar samtidigt på att köpa ett bredare bakhjul, men är det ens möjligt och hur brett kan jag isf ha, är det någon som har koll?

Hojen är en Suzuki VZ 800 Marauder -00 och bakskärmen kommer bytas ut, så den kan jag bredda om det är något som begränsar bredden på däcket, men vinkel på kedjan och annat lär väl spela in också? Så är det någon som t om har breddat sitt bakhjul på sin VZ800 eller som vet med säkerhet?

Original sitter 150/90-15M/C bak.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kanske mäta själv ?
Det jag kommer på är avstånd idag från däck till
kedja
sving på vänster sida
sving på höger sida (för avstånden behöver inte vara lika)

Är det svårt mäta, ta lagom tjocka plankbitar, spånplattebitar eller dyligt och se vad som går in
1) mellan kedja och däck
mellan kedja och sving 2) på höger sida respektive 3) på vänster sida
och så kan du sedan mäta hur tjock plankan eller liknande är med linjal / skjutmått.
Det är det minsta av dessa tre mått ovan som bestämmer hur mycket bredare ett däck kan bli.
Teoretiskt 2 x Det minsta av dessa tre mått.
Men naturligtvis måste du ha marginal ! Får du tex 9 mm mm som minsta mått så blir största bredd 150mm + 2x9 - 6 mm(marginalförslag) =150+18-6=162 mm, ja då kanske ett 160 däck skulle gå in.

samt kom ihåg att mäta hur mycket utrymme har du mellan sving och bakdäckets främre del ?

För sätter du i ett bredare däck kanske det växer "på höjden" också och avståndet minskar längst fram mellan däck och sving
vilket kan betyda behov av ny längre kedja / och eller färre tänder på kedjedreven.
Så hjulet med däck kommer längre bak.

Och då tillkommer hur mycket kan hjulet skjutas bak i svingen ?
 
Last edited:

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Gävle
Hoj
2000, Suzuki VZ 800 Marauder
Tack för utförlig tankegång Comeback, det är lite det här jag har svårt att räkna ut själv om det ska räknas på att höjden diffar och då kommer göra att andra saker kommer in som faktor i det hela som drev osv.

Ska kolla med lokala verkstaden här i stan imorgon och se om dom har någon koll på vad jag kan använda.

Och är det någon som vet exakt om jag kan, och isf vilken dimension jag kan öka till så får ni gärna fylla på här :) Jag skriver här om jag får reda på det från någon annan innan dess :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för utförlig tankegång Comeback, det är lite det här jag har svårt att räkna ut själv om det ska räknas på att höjden diffar och då kommer göra att andra saker kommer in som faktor i det hela som drev osv.

Ska kolla med lokala verkstaden här i stan imorgon och se om dom har någon koll på vad jag kan använda.

Och är det någon som vet exakt om jag kan, och isf vilken dimension jag kan öka till så får ni gärna fylla på här :) Jag skriver här om jag får reda på det från någon annan innan dess :tummenupp

Det är inte så svårt som det kanske verkar.
Ta tex ett 10mm rakt rör 400 mm långt och sätt in det lodrätt framför baknavet på vänster sida och för det framåt med kontakt mot däcket.
Det ska inte gå emot kedja eller sving.
Samma på högra sidan.
Går detta bra, ingen kontakt med kedja eller sving borde det gå få dit ett 160 däck (med 5 mm marginal på båda sidor)
Samma längst fram kolla hur tjockt rör elle annat du kan få ner mellan däck och sving längst fram.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En googling säger att vissa 200 däck kan passa - så 180 däck bör funka rakt av. Däckhöjden gör skillnad då svingen smalnar av innåt. Är den tänkt att köras med istället för att bara åka till pizzerian rekommenderas original bak och om möjlig en dimension smalare i fram. Det gör stor skillnad på krokvägar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Precis som Andersbrink är inne på så även om ett däck kan fås att passa så är det inte säkert att det är en bra idé.
Är fälgbredden säg 4,5" som är vanligt för 150 däck så kommer ett bredare däck att klämmas ihop på samma bredd som ett 150 och kommer då att bli som en spetsig ballong. Det innebär i praktiken att däckets profil eller rättare sagt den yta av däcket som är tänkt att ligga mot asfalten blir smalare, dvs man får mindre anläggningsyta med ett bredare däck.
Mindre däck i backen ger alltså sämre fäste, sämre väghållning, sämre egenskaper i sväng, speciellt initialt...

Men, ska man vara petig så innebär det som står på däckssidan inte alltid vad som gäller i verkligheten. Det är lite olika från olika tillverkare hur brett däcket egentligen är. T ex så kan ett 180 däck vara allt mellan 178 till 196 mm i verkligheten.
Vissa däckstyper är smala och höga medans andra är breda och platta, men de kan ha samma bredd enligt databladet.
Så, ditt orginaldäck som är 150 kan vara lika brett som ett 160 från en annan tillverkare och tvärtom.

Summa summarum, ska man bara puttra till kiosken eller bygga en hoj för att stå på gården och se fet ut så visst, kläm dit det bredaste du hittar. Ska du ha en trafiksäker hoj med den väghållning som hojen designades för så kör du enligt Andersbrinks recept... :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top