Customtillverkning mha CNC-fräs

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Är bara göra en ritning å göra en offert förfrågan till någon mekanisk verkstad..
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Jag är högst tveksam till hur dessa tjänster fungerar, som JPT skriver, är det säkrare och bättre att leta rätt på någon lokal mekanisk verkstad och stödja dessa samt att du kan få feedback på din design.
Om du normalt inte är konstruktör eller jobbar i branschen har man inte alltid klart för sig hur man ska designa en pryl för att den ska vara effektiv att tillverka med t.ex. fräsning, svarvning osv. osv.

Sen är det ju problemet att du inte vet vad du kommer få levererat, man skickar in en 3d CAD fil utan måttsatt ritning som sedan tillverkas av någon bonnverkstad i baltikum som bjöd lägst på offerten.
Om man tar en styrkrona som exempel så finns det ju vissa krav den ska uppfylla, förutom rätt toleranser för att den ska passa på hojen men kanske framförallt rätt materialkvalitet.
Det är skillnad på riktigt aluminium och kinesium... :fakta

Det finns massvis med mekaniska verkstäder runt i sverige som gärna hjälper till med sånt här. Om man kommer som kund till en sådan ska man bara ha förståelse för att sånna här saker kostar pengar, nästan alla vill hjälpa till men inte gratis.
Inte sällan någon som bett mig plana ett topplock tycker att jag är dum i hela huvudet när jag vill ha 1000kr för det när denne hade tänkt bjuda mig på ett flak (ful)öl. Samma person kan sen betala en snickare svart 600kr/h för att bygga ut altanen hemma. En snickare vars utrusning består av skruvdragare och måttband, medans verkstan jag arbetar i har en maskinpark värd uppåt 20mkr.

Om min bitterhet inte har skrämt iväg dig helt får du gärna skicka en fil till mig så kan jag ta en titt och ge ett kostnadsförslag till dig :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
I flera års tid har någon på blocket sålt tillverkade gaffelkronor för mellan 1600 kr å 2000 kr.. Kanske han kan tillverka efter beställning..
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
I flera års tid har någon på blocket sålt tillverkade gaffelkronor för mellan 1600 kr å 2000 kr.. Kanske han kan tillverka efter beställning..
Det låter som överkomliga priser för en som sysslar med det och kan saken.

Jag är konstruktör för mitt dagliga levebröd och har en egen CNC Fräs i garaget så jag slipper fråga andra :)

När det gäller Baltikum så finns det som Jolle55 skriver en hel del tveksamma företag och det är svårt att få en uppfattning via hemsidor då dom speglar hur bra sida en webdesigner framställt företaget.
Jag har därför varit på plats i Estland, Lettland och Litauen för att kvalitetssäkra mina leverantörer. det finns verkligen fina företag och det finns företag som jag aldrig skulle lägga order hos efter ett besök.
Jag beräknade omsätta en halv miljon i år via mitt enskilda tradingföretag som handlar i Baltikum... men vi får se vad det blir då Corona slog till.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top