Hög tomgång Honda XL

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Halloj!
Jag sparkade igång svärfars gamla hoj häromdagen efter att den stått 12-13 år..
Det är en XL 500 R från 1982 som fått en 400 cc motor någon gång i tiden.
Trottel och chokespjäll hade fastnat och munstyckena var fulla i skit. Lätt fixat och sen startade den direkt. MEN tomgången hänger sig ibland. På olika varvtal. Snärtar jag till på gasen så går den ner på normal tomgång.
Ingenting kärvar, gasreglage går helt tillbaka, trotteln går ner i botten och det är spel på vajrarna. Men likväl är det något som håller den på varv, ibland, inte hela tiden.
Tips på eventuella felkällor..? ????
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Låter som för mager blandning på tomgång alternativt tjuvluft. Kolla insugsgummi och blandarskruv.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Kolla också att du ficka tillbaka gaswire rätt och att denna löper fint och har korrekt spel.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Kan ju absolut vara skit kvar nånstans i förgasaren som jag inte fått lös. Men tycker inte den bör gå på "rätt" tomgång så länge som den gör då. Den ökar inte i varv utan att jag rör gashandtaget.
För att den ska gå ner i varv så måste jag gasa till och släppa handtaget så det slår tillbaka mot stoppet. Hjälper inte att jag är och drar och bryter i gasreglage och vajrar mm. Och som sagt inget som går tungt och vajrarna är det spel på. Har letat läckor med startgas med..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du inte sågat ur skiten ur lågfartsmunstycket så måste du göra det för de duger inte med tryckluft. Vecka en koppartråd så den river lös skiten och såga som ett tok i munstycket. Man får såklart inte använda ståltråd med veck för då förstorar man munstycket. Koppartråd hittar du i högtalarkablar mf små elkablar. Men har du provat justera in bränsleskruven den kan ju va ställd för magert prova skruva ut och in den flera varv så kan den ev gå bra. Om skruven sitter efter trottel i insugsriktning är de en bränsleskruv och då ska du skruva ut den men sitter den för trottel så ska den in för fetare blandning.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top