Gnista endast när startknappen trycks in

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Hej,

Har en Yamaha XT600z (tenere) som jag tänkte få liv i. Den har stått några år sedan jag körde den senast. Har bytt kolv och gjort en översyn på den. Jag har hela tiden haft regelbunden gnista på stiftet men nu idag när jag lägger stiftet mot motorblocket får jag gnista precis när jag trycker in startknappen men när startmotorn går runt syns ingen mer gnista. Om jag duttar på startknappen så ger den också gnista precis när den slår på startmotorn.

Väldigt märkligt och jag har kört fast i min felsökning. Vad tror ni felet kan vara?

Tack på förhand
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Dåligt batteri. För låg polspänning när startmotorn drar igång gör att ECU'n inte fungerar som tänkt.
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Tack för svar men har ett helt nytt batteri och det är fulladdat med en c-tek. Mäter drygt 13 volt och startmotorn går runt fint. Måste vara något annat.. ????
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är batteriet från biltema kan inte cteck,n ladda det fullt den slår ifrån för tidigt så batteriet blir bara halvladdat..
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Är batteriet från biltema kan inte cteck,n ladda det fullt den slår ifrån för tidigt så batteriet blir bara halvladdat..

Inget BT-batteri. Är ett nytt Yuasa.

Saken är att när jag bytte kolven hade jag loss generatorkåpan och ställde kamaxeln på TDC fast på utloppet istället för kompressions-slaget. Åtgärdade detta igår och sedan dess uppstår detta problem. Innan startade ju inte hojen trots gnista då bränslet gick in i cylindern vid fel tidpunkt...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Visst är det enkelt! Bränsleblandning, kompression och gnista vid rätt tillfälle. :tummenupp

Det är bara att börja i ena änden och ta reda på att allt är okej.
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Visst är det enkelt! Bränsleblandning, kompression och gnista vid rätt tillfälle. :tummenupp

Det är bara att börja i ena änden och ta reda på att allt är okej.

Jag får börja riva i kablarna och se vad som kan vara felet... Återkommer med status
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Oavsett att batteriet är nytt, så vad händer om du kör med startkablar och ett extra batteri?
Försvinner gnistan då också?

Om du hissar upp bakänden och drar runt motorn med hjälp av bakhjulet med växel i och tändning på.
Får du gnista då?

Hade en gång en bil som betedde sig likadant. Pga av dåligt batteri och klent kablage så dök spänningen när startmotorn gick och gnistan försvann men kom tillbaka när man släppte startnyckel vid start.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kan inbilla mig men vist låter de som motorn går runt för sakta på starten? Batteriet tycks va stenbra för 11,9 volt vid körning på startmotor är extremt bra om de va med tändstift inskruvat i toppen? Min ktm 990 med dåligt batteri orkar bara ge 10 volt vid start men den går igång ändå med nöd o näppe.
Prova som tidigare talare sa att lägga i typ 4an och dra runt motorn med bakhjulet för koll av gnista då utesluts startmotor som tjuv av ström.
En annan sak jag reagerade på va att ts lägger stiftet mot lackad yta på cylinderflänsar. Man måste lägga stiftet mot ren metall så slipa bort färgen cylindern.
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Hej igen,

Tack för svar.

Har inte testat att lägga i en högre växel och manuellt dra runt bakdäcket men ska testa detta. Behöver nog vara två om det ska fungera optimalt... gällande att lägga tändstiftet mot en olackad del har jag testat detta på även metallrena ytor med samma resultat. Jag mätte upp motståndet och det ligger på 0.3 Ohm i primärlindningen. Enligt spec ska de ligga mellan 0.15-0.21 Ohm. Det är alltså högre motstånd i spolen och funderar på om det kan påverka?

Batteriet är bra och drar runt startmotorn fint, laddar med C-tek mellan startförsöken. Det märkliga är att för några dagar sedan gav den gnista som den skulle sen ställde jag om TDC till kompressions-slaget från tidigare utlopps-slaget. Inte rört svänghjul eller stator eller andra kablar och därefter uppenbarar sig detta problem. Har iof tagit bort soppapumpen men det kan ju inte påverka, eller?

Precis när jag trycker på startknappen sker en liten gnistbildning i start-knappshuset när kontakterna möts. Samtidigt som gnistan uppstår där sker också gnista på stiftet. Håller jag inne startknappen = ingen gnista på stiftet eller i startknappshuset.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
1vj? 3aj?

Dom är svåra dom där, det är nog bäst att jag köper hojen av dig. Du skall få ett bra pris, kompis...


På en mer seriös bog så låter det som en tändspole med förkopplingsmotstånd som havererat.

Jag vet inte ens om det sitter på japanska hojar, men jag har sett det på snuthojen jag har.

Det är en slags boost av strömmen till tändspolen under start som funkar så här:

Man lindar spolen för att arbeta med exvis 9 volt som normalspänning. Sedan sätter man dit ett motstånd som drar ner 14,4 normal driftspänning in till just 9 volt för spolen att arbeta med.

Men! Man ordnar en förbikoppling av motståndet som ger spolen full ström just när startmotorn tuggar och drar ner spänningen mot 11 eller rent av 10 volt. Tändspolen är mer än glad eftersom det är mer än de vanliga 9 volten.

Så, jag tvivlar på att du har en förkopplingskrets på en japansk hoj, det känns mer som en Bosch-grej - men så ser symtomen ut på tändspolefel när man får ut gnista endast när man maler på startmotorn.
Kolla om någon tidigare ägare har "förbättrat" tändsystemet.

Viktigt att komma ihåg i sådan här felsökning:
Arbeta koncentrerat och metodiskt.
Pilla bara på en grej åt gången och kolla utfallet efter varje åtgärd.
Det värsta är inte att den inte startar.
Det värsta är när det startar - utan att man vet varför...
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Haha tack för svar. Det är en 3AJ men den har inget som sitter mellan spolen och CDI-boxen som skulle kunna orsaka problemet...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vad är det med biltemabatterier och ctek som gör att de inte blir fulladdade?

Vissa Biltema batterier ligger på högre vilovolt typ som ett agm batteri och då slår smarta laddare av för tidigt om man inte har en laddare som klarar agm batterier. Vissa Biltema och andra billigare batterier har högre volt för att ge bra snurr på startmotor trots värdelös kallstartsström de är typ ett fuskbatteri :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top