KTM 640 LC4 Klickar på starten

RobinFerm

Ny medlem
Gick med
1 May 2020
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ktm 640 LC4
Hejsan. Jag får mig ett frispel snart. KTM 640 LC4 2004 klickar i startrelät. Det började först med att den gick på starten men fick ingen gnista, sedan till klickandet i startrelät, jag har bytt kabelhärva, pulsgivare, tändspole, startmotor, stator, startrelä,cdi box, kondensator, startknappen och även bytt kablarna för plusmatning från batteriet till tjockare, det sitter ett helt nytt batteri i. Har kontrollerat alla mikrobrytare, jag har ström genom startrelät ner till startmotorn samma volt som i batteriet. Även kontrollerat jordpunkter till viss mån. Men nu vet jag inte riktigt vad jag skall gå tillväga riktigt. Nån som har några svar?
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Försöker den dra runt motorn men orkar inte? Det skulle kunna vara problem med auto decompen i så fall. Jag tycker att en ny startmotor borde funka om du har spänning fram till den.

Du nämner att du först hade problem med gnistan. Var det när du försökte fixa det som startmotorn slutade funka? Vad gjorde du då i så fall? Polvänt batteriet vid byte eller liknande tabbe?



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

RobinFerm

Ny medlem
Gick med
1 May 2020
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ktm 640 LC4
Jag fixade felet med att den inte startade överhuvudtaget först genom att brygga relät som sitter bakom framlampan. Motorn snurrade utan några problem, men gnistan fanns inte där men sen kunde den börja klicka och nu klickar den hela tiden. Den kunde snurra 2-3 ggr motorn efter bytet av härvan. Jag mätte upp kablaget och fann att det fanns ström i jordningen därav bytte jag kabelhärvan. Pga av föregående ägare gjorde någon grej med startrelät så alla kablar istortsett hade brunnit upp. Jag har inte polvänt batteriet. Har Ohm mätt jordkablarna mot ram och motor och det verkar okej. Så jag vet inte riktigt vad jag skall göra i nästa steg.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Är du säker på att startmotorn är hel och korrekt inkopplad? Du borde nämligen inte ha samma spänning där som vid batteriet när startmotorn går pga spänningsfall i kablarna.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

RobinFerm

Ny medlem
Gick med
1 May 2020
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ktm 640 LC4
Jag var nog lite otydlig i min mening faktiskt. Jag har över batteriet ca 13volt och vid startmotorn är det ungefär 12,53 volt. Ja startmotorn är hel den har testat båda startmotorerna lösa med ett batteri och dem snurrar.
 

RobinFerm

Ny medlem
Gick med
1 May 2020
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ktm 640 LC4
Jag har faktiskt inte lyckats kicka igång den än. Den har inte varit startad på 4 år enligt föregående ägare.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Har du provat att ta ur tändstiftet och se om den går på startmotorn då?

I så fall är dekompen en stark kandidat.

Mvh,
Ingvar
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Har du haft isär startmotorn?
Det går nämligen att få ihop den så den vill gå baklänges, det hände en kompis till mig.
 

RobinFerm

Ny medlem
Gick med
1 May 2020
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ktm 640 LC4
Jag har faktiskt haft ur tändstiften större tiden utav felsökningen och den klickar bara. Har sökt lite på andra forum utav att gå tillväga att kontrollera auto decompen, så skall göra ett ingrepp och kontrollera detta.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har faktiskt haft ur tändstiften större tiden utav felsökningen och den klickar bara. Har sökt lite på andra forum utav att gå tillväga att kontrollera auto decompen, så skall göra ett ingrepp och kontrollera detta.

De är ingen mening att felsöka decompen om den inte drar runt motorn utan stift. Decompen är svårt att felsöka men man kan känna om den decompar alls genom att kicka. Blir kicken tvärstum i tdc läget vartannat varv funkar den inte alls.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det ens autodekomp på 640?

Bara haft 660 och den hade i alla fall knappast autodekomp.

Innan man börjar reparera elstart så bör man ju försäkra sig om att motorn över huvud taget går. Det är trots allt kick på hojen.

Det kan mycket väl vara så att säljaren dolt större motorskador med en trasig tändning. Eller att elstart och kablage brunnit för att motorn helt enkelt knappt går runt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det ens autodekomp på 640?

Bara haft 660 och den hade i alla fall knappast autodekomp.

Innan man börjar reparera elstart så bör man ju försäkra sig om att motorn över huvud taget går. Det är trots allt kick på hojen.

Det kan mycket väl vara så att säljaren dolt större motorskador med en trasig tändning. Eller att elstart och kablage brunnit för att motorn helt enkelt knappt går runt.

På nr 24 på länken ser du en Ktm 660 kam och där syns en lös kamlob längst till höger på kammen de är autodecompen. Jag vet inte av någon enstånka över 500cc som inte har autodecomp?

https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1309&c=35364#partslist

Här är en 04as 640 och den har samma decomp som 660

https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=2525&c=1080#partslist
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På nr 24 på länken ser du en Ktm 660 kam och där syns en lös kamlob längst till höger på kammen de är autodecompen. Jag vet inte av någon enstånka över 500cc som inte har autodecomp?

https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1309&c=35364#partslist

Här är en 04as 640 och den har samma decomp som 660

https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=2525&c=1080#partslist

:tummenupp Alltid lär man sig nåt. Jag utgick bara ifrån hur den känns att starta och att den var ganska petig med att man var tvungen sätta kolven i rätt läge innan man kickade igång den.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top