Ingen tomgång, eget liv, misständer.

Chaosborn

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2013
Ort
Karlskrona
Hoj
-79 Honda cb 125 twin, 81-Kawasaki z 750, 01- Honda X 11
Köpte en suzuki dl 1000 v-strom -05.

Har kört den i en vecka tills den började bråka.
Skulle in och tanka på ett ställe och när jag kom till en rondell och växla ner så dör cykeln. Det var då jag upptäckte att hon plötsligt inte har någon tomgång.

Skruvar man upp tomgången så kan hon ligga stabilt en stund men senare flaxa upp och ner säg mellan 0-4000 varv. Så det blir dels lite som att man ligger och drar upp och ner på gasrullen i låga farter.

Väl på motorvägen märks ingenting förrns du ändrar fart och ska växla, då vill hon gärna gå ner i varv jätte fort och är du inte snabb så dör cykeln. Så blir långsamma inbromsningar samtidigt som man kopplar och håller lite gas även då så hoppar varvet upp och ner. Vad kan detta bero på?

Ska nämnas att det varit regninga dagar, dock så regnade det inte så mycket den dagen det hände. Man hör ofta som att hon misständer innan hon dör.

Även tankmätar panelen började bete sig mysko från 2 staplar så började den blinka att den inte hade bränsle. Som tur är kom jag in på en mack. Hon hade nån liter kvar i tanken men inte mycket. Så hon hade helt plötsligt dragit närmare litern mot innan typ 0.65-07. Det kanske inte har något samband alls men skumt att det kom i samma veva.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Vakumslangarna/pluggarna vid insugen kan poppa loss eller läcka.
Luftburksanslutningarna kan lossa.
TPS:en kan ha gett upp.

Ingen hoj jag har egen erfarenhet av men har läst lite om vanliga fel på den modellen som ger skum tomgång.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Allt från 2'nd air ventil, "breather valve", rost i tank = rost i förgasare, spruckna insugsgummin, kass soppapump, sprucken "sync cap" etc etc. Kavla upp ärmarna och felsök.
 

Chaosborn

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2013
Ort
Karlskrona
Hoj
-79 Honda cb 125 twin, 81-Kawasaki z 750, 01- Honda X 11
Allt från 2'nd air ventil, "breather valve", rost i tank = rost i förgasare, spruckna insugsgummin, kass soppapump, sprucken "sync cap" etc etc. Kavla upp ärmarna och felsök.

Det är insprut.
Soppa får hon nog tillräckligt då hon inte har problem med att varva upp.

Jo ska kika på det när det inte regnar, då jag måste stå ute och skruva så är det inte så lätt. Tänkte börja med att få lite tips. Min erfarenhet är att det inte sällan är enkla grejer, så hoppas på det.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Att den varvar upp betyder inte att den får nog med soppa i alla lägen.
Är det insprut så har du en pump och ett filter någonstans, jag skulle börja med filtret.
 

Chaosborn

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2013
Ort
Karlskrona
Hoj
-79 Honda cb 125 twin, 81-Kawasaki z 750, 01- Honda X 11
Att den varvar upp betyder inte att den får nog med soppa i alla lägen.
Är det insprut så har du en pump och ett filter någonstans, jag skulle börja med filtret.

Får kika på det också, men hon verkar snarare dra mer soppa än innan, i alla fall inte mindre.

Skumt att det bara kom helt plötsligt när man körde.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Mät upp tps givaren för om den är knäpp får den för mycket eller för lite soppa här o där i registret ber på vart den ger fel signal till ecu boxen. Volten på tps givaren bör ligga i närheten av 0,7 volt på tomgång men leta åt exakt rätt volt på nätet för din hoj. Om tps volten ligger o pendlar mellan 0 till 0,7 volt eller stabilt på 0,4 volt på tomg så kan den rusa och dumma sig som du beskriver. Tps givaren kan även ha vibrerat lös så den vridit sig och då är de bara ställa in den rätt och dra fast. Men jag rek även att ohm mäta tps för de är lättare att hitta buggar i hela gasregistret med ohmmätare. Mät samtidigt som du sakta gasar upp o ner i registret och då söker du bortfall av ohm. Ohmvärdet ska följa gasen upp o ner utan hicka bortfall fladder på mätaren.
Men som redan nämnts sök lösa slangar och luftläckage också.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Regnat mycket säger du, hojen står ute.
Se över kontakter för fukt, korrosion.
 

Chaosborn

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2013
Ort
Karlskrona
Hoj
-79 Honda cb 125 twin, 81-Kawasaki z 750, 01- Honda X 11
Startade upp henne idag, hon ligger någorlunda stabilt på tomgång nu. Man hör inte direkt att hon misständer, dock känns det som det flödar lite bättre ur vänstra avgasröret och avgaserna känns lite varmare på den sidan. Båda rören blir dock varma fort, körde en liten bit och märkte inget ditekt konstigt, får prova att köra lite längre sträcka med. Hon visar inga felkoder och hittar inget som sitter löst. Kanske försöker ta mig ut till någon som har garage för lite enklare felsökning, maskinen kanske måste köras ordentligt varm innan problemet kommer.

Tack alla som svarat!
 

Chaosborn

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2013
Ort
Karlskrona
Hoj
-79 Honda cb 125 twin, 81-Kawasaki z 750, 01- Honda X 11
Så efter att kört en lite längre sträcka än vid första försöket och även i lite högre fart så har problemet med ett varvtal som går upp och ner inte infinnit sig igen.

Dock så rasar hon kvickt i varv så fort du trycker in kopplingen, det går alltså inte att växla fort och hålla sig i det högre registret.

Vad kan det bero på?

Hon beter sig inte direkt konstigt på tomgång längre och inga felkoder.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Så efter att kört en lite längre sträcka än vid första försöket och även i lite högre fart så har problemet med ett varvtal som går upp och ner inte infinnit sig igen.

Dock så rasar hon kvickt i varv så fort du trycker in kopplingen, det går alltså inte att växla fort och hålla sig i det högre registret.

Vad kan det bero på?

Hon beter sig inte direkt konstigt på tomgång längre och inga felkoder.

Hur menar du "rasar kvickt i varv"? Dvs, du drar in kopplingen men håller konstant gas och ändå så dyker varvtalet? Om du menar att varvtalet sjunker när du drar in kopplingen efter att du släppt gasen helt så är det normalt, tvärtom vore ett fel.
 

Chaosborn

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2013
Ort
Karlskrona
Hoj
-79 Honda cb 125 twin, 81-Kawasaki z 750, 01- Honda X 11
Jo jag släpper gasen, men hon liksom störtdyker i varv. Har aldrig varit med om det på någon annan cykel innan, även om du kastar i nästa växel så fort du bara kan så hinner varvet gå ner till vad jag upplever onormalt. Alternativet är ju att inte släppa av på gasen alls, men det är ett väl aggresivt körsätt för mig.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hur hade du tänkt att det skulle gå till?
Långsamt sjunkande varv?
Det är oftast det som driver folk till vansinne.
Jag antar att du behöver öva på gas / kopplingskontroll helt enkelt.
 

Chaosborn

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2013
Ort
Karlskrona
Hoj
-79 Honda cb 125 twin, 81-Kawasaki z 750, 01- Honda X 11
Alltså jag har kört mc i över 10 år och ett antal olika, men aldrig varit med om det här fenomenet, dessutom så var ju inte cykeln sådan innan, det är något som har kommit nu.......
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du måste felsöka och börja med tps givaren. De kan va allt från tps givare insugstempsensor som felar eller bränslepump som felar bränsletryck som är för lågt pga dålig bränslepump och även spridarna kan va skitiga. Byt även bränslefilter.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top