Powercommander utan slipon?

Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Var och provade en Suzuki gsxs1000f (2016)hos en handlare häromdagen. Den hade en monterad powercommander men original avgassystem. Gör det någon skillnad att ha den monterad eller kan det eventuellt vara skadligt för motorn? Om jag nu köper den så monterar jag förmodligen ett slipon på den iofs. Bara undrar?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är inte powercommandern som sådan som gör skillnaden, det är bränslekorrigeringsmappen man programmerar in.

Står det noll i alla celler görs inga korrigeringar alls.
Tänk på att bara för att hojen är original så kan PCn finnas där för att kompensera för t,ex borttagen O2 sensor, annat luftfilter eller bara för att korrigera den oftast snåla originalmappningen.

PC kan även användas för att koppla in quick shifter och liknande.

PCVmap.jpg
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Fin hoj, sån har jag haft. Slutröret i sig har inte har nån större betydelse, det sitter en kollektor under hojen som gör det mesta av jobbet i avgassystemet. Den går att plocka bort samtidigt som man låter originalljuddämparen sitta kvar. Då gör en PC nytta, kolla hur det ser ut på just den hoj du tittar på.

Tänk dock på att det kan vara svårt att få den igenom besiktningen utan kollektorburk. Och den är inte bolt-on utan kräver kap/svets för av/påsättning...
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Även om inga förändringar gjorts går en hoj med Powercommander märkbart bättre om den är mappad i bänk. Om inte annat brukar körbarheten bli bättre. På moderna hojar typ 2010 och senare ger ett slipon i princip inget annat än lite lägre vikt även om det mappats, slipon utan mappning ger oftast både sämre effekt och körbarhet.
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Tack för alla svar.
Läste lite info om gsxs'n och tydligen så har dem haft lite problem med "ryckighet" i låga hastigheter. Det märktes inte alls på denna så jag antar at pc'n har en funktion där?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Är ju inte omöjligt att tidigare ägare haft system/slipon som han tog bort när bytte in hojen och vill försöka sälja separat för att få tillbaka några kronor och att cykeln är mappad för ett annat avgas
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Är ju inte omöjligt att tidigare ägare haft system/slipon som han tog bort när bytte in hojen och vill försöka sälja separat för att få tillbaka några kronor och att cykeln är mappad för ett annat avgas
Iofs, men då hade han nog tagit av pc'n också.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fick du med USB-kabeln till Power Commandern...? Du borde ladda ner mjukvaran från Power Commanders hemsida (den är gratis) och sedan tanka ner mappen som finns i just din Power Commander. Bara för att veta om den är justerad eller om du åker omkring och lurar dig själv med en "nollmapp".
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Det där med ryckigheten tyckte jag nog mest var en övningssak, man får vara mjuk i gashanden. Om det stör är det bara att slå över på läge tre i traction control så går den mjukt som en variatormoppe. Men det är ju inte därför man har den hojen kan jag tycka... fantastiskt fin hoj men käkade mycket bakdäck, svårt att hålla sig ifrån att gasa friskt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Är ju inte omöjligt att tidigare ägare haft system/slipon som han tog bort när bytte in hojen och vill försöka sälja separat för att få tillbaka några kronor och att cykeln är mappad för ett annat avgas

Iofs, men då hade han nog tagit av pc'n också.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Jag är fantastiskt dåligt insatt i det här. Om man nu köpt en hoj som man vet har haft en PC installerad, kan det då inte ha blivit kvar en än aldrig så liten PC-smitta i orginal-ECU:n (heter det väl?)? Dum fråga, eller?
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Vad har handlaren sagt om saken ?
Han var inte så insatt i saken. Dom hade precis fått in den så han hade knappt hunnit gå igenom den. Men jag antar att den förra ägaren satt in pc'n för att få jämnare gång och mappat den efter originaldämparen?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är förvånansvärt många som köper iden att hinka på en PC och sedan ladda ner en generisk mapp för liknande hoj från dynojets hemsida..

Det kan tyvärr bli lite hur som helst, jag förordar nog en custom mapp som görs på en dyno..

Be firman tanka ur mappen så de kan kolla ifall det är en nollmapp samt kolla kommentarsfältet där det förhoppningsvis skrivits in vad det är för mapp.

Annars går det väl att fråga tidigare ägare :tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag är fantastiskt dåligt insatt i det här. Om man nu köpt en hoj som man vet har haft en PC installerad, kan det då inte ha blivit kvar en än aldrig så liten PC-smitta i orginal-ECU:n (heter det väl?)? Dum fråga, eller?
Tänker du på adaption i ECU eller att en windowsdator (PC) skulle dra in nått tråkigt datavirus (ironi)?
:D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tänker du på adaption i ECU eller att en windowsdator (PC) skulle dra in nått tråkigt datavirus (ironi)?
:D

Meh... Bråka inte med mig, det blir ju ännu rörigare då. :arsele

Jag behöver nån som förklarar lugnt och pedagogiskt vad som gör vad, helst med lugnet hos bilskolelärarrösten.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Meh... Bråka inte med mig, det blir ju ännu rörigare då. :arsele

Jag behöver nån som förklarar lugnt och pedagogiskt vad som gör vad, helst med lugnet hos bilskolelärarrösten.
Sorry, inte alltid så lätt att veta när någon skojar här :rodnar

Saxat från motospeed...

POWER COMMANDER

En mycket omtalad produkt från Dynojet, Power Commandern har gjort det möjligt att modifiera insprutade hojar. Förbättrar gassvar och köregenskaper. Power Commander är en så kallad piggy-back enhet som kopplas in mellan din motorcykels injektorer och ecu/motorstyrenhet. Power Commander har därefter möjligheten att ge din insprutning den mängd bränsle ni själva valt, detta medför positiva effekter över hela varvtalsregistret. Power Commander är ett måste till dig som vill byta avgasystem och K&N Luftfilter eller trimmat cykeln på annat vis. Olika grundmappar finns att tillgå men för en optimal injustering så rekommenderar vi att du kontakta närmaste DYNOJET CENTER USB kablel medföljer för att koppla upp Power Commandern till din PC.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Meh... Bråka inte med mig, det blir ju ännu rörigare då. :arsele

Jag behöver nån som förklarar lugnt och pedagogiskt vad som gör vad, helst med lugnet hos bilskolelärarrösten.

Hörru! Lyssna nu då för fxn!
Kedjan ( nej inte den vid hjulet, bakhjulet fårskalle!) ser ut såhär.
Ett antal sensorer känner av vad du vill att din motor skall göra.
De känner av motortemp, lufttemp, gashandtagsläge, växel och lite annat t ex avgasernas sammansättning.
Detta går sen till din ECU för att bestämma hur mycket bränsle som går åt.
ECU,n ser till att dina spridare får rätt mängd vid rätt tillfälle och att gnistan kommer vid rätt ställe.
För att hojen skall bli godkänd med avgaskrav osv så fegar tillverkarna och mappar snålt som fan.
Då sätter man dit en Power Commander eller liknande mellan alla givarna och din ECU.
MAn tar bort ett skarvdon på ECU,n och pluggar in Power Commandern där osv.
Den kan man då säga åt att lura din ECU att omvärlden ser annorlunda ut och att den måste pyttsa i mer soppa eller ändra tändningen.
Power Commandern ställer man in antingen på måfå m h a gissningar, eller så hämtar man en mapp på nätet som kanske stämmer eller så lägger man några tusen till och kör hojen i bromsbänk, då blir det oftast riktigt bra.
Fattaruväl! :D
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hörru! Lyssna nu då för fxn!
Kedjan ( nej inte den vid hjulet, bakhjulet fårskalle!) ser ut såhär.
Ett antal sensorer känner av vad du vill att din motor skall göra.
De känner av motortemp, lufttemp, gashandtagsläge, växel och lite annat t ex avgasernas sammansättning.
Detta går sen till din ECU för att bestämma hur mycket bränsle som går åt.
ECU,n ser till att dina spridare får rätt mängd vid rätt tillfälle och att gnistan kommer vid rätt ställe.
För att hojen skall bli godkänd med avgaskrav osv så fegar tillverkarna och mappar snålt som fan.
Då sätter man dit en Power Commander eller liknande mellan alla givarna och din ECU.
MAn tar bort ett skarvdon på ECU,n och pluggar in Power Commandern där osv.
Den kan man då säga åt att lura din ECU att omvärlden ser annorlunda ut och att den måste pyttsa i mer soppa eller ändra tändningen.
Power Commandern ställer man in antingen på måfå m h a gissningar, eller så hämtar man en mapp på nätet som kanske stämmer eller så lägger man några tusen till och kör hojen i bromsbänk, då blir det oftast riktigt bra.
Fattaruväl! :D
Precis. Och den stackars ECUn har ingen jävla aning om vad som händer. Än mindre blir den "smittad av nån PC-kod".

Plockar man bort bort sin lilla Power Commander är det som om inget hänt.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jag har en Powercommander på min GSXS1000F utan att byta till slipon. den har suttit på nu i ca 1700 mil och hojen går bättre än när den var ny. PCV var mest för att få ett bättre lågfartsregister sen gör det inget att man fick 6-7 hästar mer på toppen heller.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hörru! Lyssna nu då för fxn!
Kedjan ( nej inte den vid hjulet, bakhjulet fårskalle!) ser ut såhär.
Ett antal sensorer känner av vad du vill att din motor skall göra.
De känner av motortemp, lufttemp, gashandtagsläge, växel och lite annat t ex avgasernas sammansättning.
Detta går sen till din ECU för att bestämma hur mycket bränsle som går åt.
ECU,n ser till att dina spridare får rätt mängd vid rätt tillfälle och att gnistan kommer vid rätt ställe.
För att hojen skall bli godkänd med avgaskrav osv så fegar tillverkarna och mappar snålt som fan.
Då sätter man dit en Power Commander eller liknande mellan alla givarna och din ECU.
MAn tar bort ett skarvdon på ECU,n och pluggar in Power Commandern där osv.
Den kan man då säga åt att lura din ECU att omvärlden ser annorlunda ut och att den måste pyttsa i mer soppa eller ändra tändningen.
Power Commandern ställer man in antingen på måfå m h a gissningar, eller så hämtar man en mapp på nätet som kanske stämmer eller så lägger man några tusen till och kör hojen i bromsbänk, då blir det oftast riktigt bra.
Fattaruväl! :D

Det lät korrekt, tack!
 
Nyheter
Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

Top