Konvertera Triumph T595 -97 till E85

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Eftersom jag inte är svetskunnig undrar jag om det inte blir lika dyrt att fixa en bredbandslambda som att få någon att bänka den? Jag har för mig att det inte är så väldigt dyrt men jag har heller inte gjort något sådant på 10 år..
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En bra mappning kräver att du kan sätta sensorer i avgassystemet så fästen för det behövs ändå. Det kan funka fast sämre med sensor i utloppet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Eftersom jag inte är svetskunnig undrar jag om det inte blir lika dyrt att fixa en bredbandslambda som att få någon att bänka den? Jag har för mig att det inte är så väldigt dyrt men jag har heller inte gjort något sådant på 10 år..

Om du bara ska ha en ren bänkning utan justering så blir det billigare än att köpa en bredbandslambda, men det är nästan meningslöst. För bänkning plus mappning lär du få betala minst fyra-femtusen. Köper du bredbandslambda är du ju dock mycket mer framtidssäkrad om du gör ändringar av hojen i framtiden, då du relativt lätt kan fixa det själv istället för att pynta 5 papp varje gång du vill justera något.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Om du bara ska ha en ren bänkning utan justering så blir det billigare än att köpa en bredbandslambda, men det är nästan meningslöst. För bänkning plus mappning lär du få betala minst fyra-femtusen. Köper du bredbandslambda är du ju dock mycket mer framtidssäkrad om du gör ändringar av hojen i framtiden, då du relativt lätt kan fixa det själv istället för att pynta 5 papp varje gång du vill justera något.

Tack för det! Jag har testat med en något snålare map nu och det gick betydligt mycket bättre. Jag har höjt originalmapen globalt med 30%. Det som är dåligt nu är att den dog för mig på tomgång och att den går ryckigt på jämn gas eller låg last som i nerförsbacke. Slår jag inte av nerför rycker den. så fort jag belastar motorn går den bra däremot. Jag undrar om det har med mapen att göra eller om det är tjuvluft? Slangen från luftburken till tomgångsmotorn är lite sladdrig i passformren på luftburken..
En annan variant är att jag utgår från fel map. Jag använder 9858 vilken är för originalsystem och med "rear wheel speed sensor" monterad. Jag tror jag har den sensorn för det är draget något ut på svingen men jag vet ej..
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag har sprayat startgas runt insugen och luftburk utan någon förändring i motorvarv. (Jag tror det är så en gör för att kolla om den suger tjuvluft).
Jag ändrade "Idle Fuel trim (CO)" och den blev helt annorlunda i responsen. Nu går det att lita på tomgången (iallafall hittills) och den svarar dessutom bra på gasen.
Vad som fortfarande är dåligt! är att den går ryckigt när jag håller jämn gas. Spelar ingen roll vilket varvtal jag ligger på (inom rimliga gränser) har inte testat uppe på 8-10000.
Vad kan framkalla denna ryckiga gång?
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
är det bludrande rytmiskt eller bara lite av o på ojämt som om nån duttar med bromsen /mera vandrar upp o ner.
Bludrandet för mycket soppa ,ojämn gång jämnfart vandrande ,för lite soppa
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Det är ojämnt som om nån rycker i gasen. På, av, på, av och inte rytmiskt. Mycket obekvämt och nästan okörbart i låg fart, 30 50, 70. Det spelar inte så stor roll vilket varv jag kör på så jag tror mera att det alltid finns där fast det blir mindre tydligt i höga farter och på högre växlar. Jag har fö laddat in en standardmap 9858 och tankat bensin igen. Jag har höjt Idle air flow till 20,3 för att få en tomgång som inte lägger av rätt vad det är och respons på lite snabbare gaspåslag från låga varv.
Bytte tillbaka till BF95 för att se om problemet har att göra med e85 och det har det inte. Det är likadant med bensin.
Det enda jag vet är fel på hojen nu är att netralbrytaren/startspärr (vad heter den? Den sitter nere vid växelpedalen i blocket) är bortkopplad och ersatt med en jordkabel. Inte kan väl det framkalla såna här problem?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är ingen mening fortsätta mappa om du inte monterar bredbandslambda för de är extremt svårt att avgöra om den går för fett eller snålt de är som att skjuta änder i kolsvart mörker med ögonbindel. Köp en AEM mätare för de håller bra och är enkel att använda samt bra pris. Ex i afr värde den kan rycka om den går fett afr värde 11 och den kan börja smårycka om den går snålare än 13,8. Min KTM 990 kan jag snåla ner till ca 14:0 innan den börjar rycka vid jämn gas låg last så jag har mappat den dit på gaspådrag under 30% och 13,8 över 30% gas för max effekt.

Den här har jag https://www.mrtuning.se/universal/m...MIjKyxpqjR6gIVDJOyCh0ZOg1WEAQYAyABEgK97PD_BwE
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag har inte råd. Att den uppför sig konstigt med allt standard (map, avgasrör, luftfilter, bf95, tps reset) utom Idle Air flow-inställningen borde inte vara fråga om mappning. Något är fel. Den går lika bra/dåligt på denna map som den gjorde på E85-mappen och Idle air flow-vardet är också detsamma..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Åk till bilskroten och köp en beggade lambdasensor och mät spänningen frän den med en multimeter.

Den är att betrakta som binär, så du vet bara om motorn går fett eller magert, inte hur mycket.
Men du vet om du ska öka eller minska bränslemängden.

Och du kommer kunna iterera dig fram till en map med lambda nära 1.
 

Bifogat

  • lambdavärde-spänning-narrowband.png
    lambdavärde-spänning-narrowband.png
    11 KB · Visningar: 21

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Åk till bilskroten och köp en beggade lambdasensor och mät spänningen frän den med en multimeter.

Den är att betrakta som binär, så du vet bara om motorn går fett eller magert, inte hur mycket.
Men du vet om du ska öka eller minska bränslemängden.

Och du kommer kunna iterera dig fram till en map med lambda nära 1.

Till TS: Obs att det som Tvåtaktsmannen refererar till är en smalbandssensor, vilket är det som normalt sitter på bilar och hojar med insprutning, inte den dyrare bredbandssensorn som nämnts tidigare i tråden. Du måste fortfarande svetsa dit en en gängad fattning på avgasröret för att kunna avläsa något så när exakt (att hålla sensorn vid utloppet kommer troligen inte bli korrekt pga av för mycket friskluftsinblandnig). Obs också att smalbandssensorer har en annan gänga än bredbandssensorer (som är det du egentligen vill ha för att kunna justera bra) så om du någon gång i framtiden skaffar en bredbandssensor måste du fixa en ny gängad fattning.

OnT: dvs, trots att du återställt allt till hur det var tidigare går den nu dåligt på bensin? Oavsett, om den går ryckigt och ojämnt i jämn fart kan det vara värt att testa att feta upp cellerna på låglast och lägre varv, men som redan konstaterats blir det ju mest gissningar.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
OnT: dvs, trots att du återställt allt till hur det var tidigare går den nu dåligt på bensin? Oavsett, om den går ryckigt och ojämnt i jämn fart kan det vara värt att testa att feta upp cellerna på låglast och lägre varv, men som redan konstaterats blir det ju mest gissningar.
Ja, det blir mest gissningar men det får duga för nu för jag har inte råd att köpa en bredbandslambda. Jag köpte hojen för 8000 och räknade med att det skulle vara en hel del att pilla med. Den har varit strypt men är återställd enligt säljaren (och känns så när jag vrider på från stillastående eller på låga växlar). Det var länge sedan jag hade R1:eek:r men jag tycker accelerationen från 4000 och uppåt är lite seg om jag ligger på hög växel. Från stillastående och uppåt laddar det på riktigt bra, tycker jag. Kanske fetare under 4000 kan vara något men det känns ändå som att det är något annat. Kanske någon tjuvluft vid bränslepumpen kan ställa till det? Jag sprayade ju startgas men om läckan sitter i tanken funkar ju inte det, eller?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, det blir mest gissningar men det får duga för nu för jag har inte råd att köpa en bredbandslambda. Jag köpte hojen för 8000 och räknade med att det skulle vara en hel del att pilla med. Den har varit strypt men är återställd enligt säljaren (och känns så när jag vrider på från stillastående eller på låga växlar). Det var länge sedan jag hade R1:eek:r men jag tycker accelerationen från 4000 och uppåt är lite seg om jag ligger på hög växel. Från stillastående och uppåt laddar det på riktigt bra, tycker jag. Kanske fetare under 4000 kan vara något men det känns ändå som att det är något annat. Kanske någon tjuvluft vid bränslepumpen kan ställa till det? Jag sprayade ju startgas men om läckan sitter i tanken funkar ju inte det, eller?

Du måste över 7 000 för att det ska skotta på, precis som en samtida FireBlade. Vill du den ska dra gott redan vid 4 000 så är det kammar eller en motor från Speed Triple som gäller...
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Du måste över 7 000 för att det ska skotta på, precis som en samtida FireBlade. Vill du den ska dra gott redan vid 4 000 så är det kammar eller en motor från Speed Triple som gäller...

Det behövs inte! Jag är ute och provar en hoj som inte är i jättebra skick och som jag inte vet hur den ska kännas att köra när den är som bäst. Läs kommentaren om acceleration som en fråga till er som vet. (Jag fick svaret nu av "Old Badger).
Det är en grymt fin hoj att köra men den har några problem. Ryckningarna tror jag betyder något riktigt fel som inte en map kan åtgärda. Tar gärna emot idéer på saker att felsöka. Tar och kollar tanken när den inte är full eftersom backventilerna på tankanslutningarna inte funkar.
Det kan väl inte vara det, förresten?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Skitiga spridare kan ge ryckig gång och tps givaren kan ha någon bugg mät upp den med ohmmätare de går även mäta volten på den i hela gasregistret. Sök på youtube hur man ohmmäter eller voltmäter en tps .
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Skitiga spridare kan ge ryckig gång och tps givaren kan ha någon bugg mät upp den med ohmmätare de går även mäta volten på den i hela gasregistret. Sök på youtube hur man ohmmäter eller voltmäter en tps .

Najs! Tack för det tipset :)

Edit! Jag kommer att sätta tuneecu på "Rec" när jag sticker ut imorgon. Har bockat för tps och lite annat som jag tror är relevant så får jag se om jag kan utläsa något efter trippen..
 
Last edited:

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Nu tog jag tag i detta på riktigt. Av med tank, luftburk och förgasarbrygga (heter throttlebody så?) och gjorde av med en halv flaska förgasarrengöring. I med nya stift, tvåans spjäll stängde inte helt så jag justerade det så de öppnar lika, gjorde ny packning av mjölkförpackning och drog dit den igen. Nu ska jag på med luftburken och tanken och sedan ladda in originalmappen.Tyvärr (eller kanske inte tyvärr men..) ska vi ha gäster, för detta blir spännande att testa!
 
Last edited:

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Min "synkronisering" med hjälp av lill- och pekfinger gjorde susen. Nu går den mycket bättre även om det inte är perfekt. Tydligen är det osynken som orsakar den ryckiga gången under 4000. Iofs gjorde jag annat också, som att sätta slangklämma på slangen från luftburk till tomgångsmotor..
Skönt att ha en riktning att gå i, iallafall.
Nu ska jag försöka få dit "hornen" på luftburken igen så RAM-air:en funkar som den ska. Det är ett helsike att få dit dem när sistnämnda slang sitter fast.
Något tips där?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top