Konvertera Triumph T595 -97 till E85

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jo, det går och jag har två alternativ. Det första är att köpa en styrenhet från eflexFuel för ca 6000 och det andra är att mappa om den med TuneECU. Det andra alternativet är billigare, kan en lugnt säga. Det finns tom de som säger: "Om den har katalysator och lambdareglering så kanske det räcker med att ge sig på parametrarna som bestämmer gränsvärdena för lambdaregleringen, i så fall skulle man kunna få till "FFV-egenskaper", dvs att den tolererar vad som helst från ren bensin till ren E85."

Mitt problem är att jag inte har en susning om vilka parametrar jag ska pilla med. Jag skulle till att börja med vara nöjd med att bara få till en map med 28% mer bränsle över hela registret.

Är det någon som kan hjälpa mig med vad jag ska göra i TuneECU för att uppnå det?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Utöver mappning så är E85 betydligt mer frätande på slangar och gummi generellt. Se över och överväg att byta ut alla bränsleslangar. På bilar förtätas också oljebyten då etanol är en betydligt mindre molekyl än bensin och därmed lättare tar sig förbi kolvringen och ner i oljan.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Utöver mappning så är E85 betydligt mer frätande på slangar och gummi generellt. Se över och överväg att byta ut alla bränsleslangar.

Titta på pdf:n. Det är nog mera av en vandringssägen än en sanning.
 

Bifogat

  • teknisk-information.pdf
    169.2 KB · Visningar: 59

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men ett som inte är vandringssägen är att du har en plasttank som inte gillar alkohol! I Finland undviker jag E10 av den anledningen. Men alkoholen går inte att undvika så med plasttank får man problem. Nu tömmer jag tanken under vintern så de blåsor jag hade har gått tillbaka.
Nu har jag sett både kolfibertank och handknackad alutank men hittar inga länkar. Hur kolfiber fungerar med alkohol vet jag inte men alu borde fungera!

För min del miljökompenserar jag genom att undvika bil så mycket det går. Sedan har jag sol på taket och eldar ved och pellets på vintern för att låta de som är elberoende för värme och kyla använda min del! Senaste elräkningen var på 400 svenska pesetas. Idag cyklade jag runt byn för att hämta paket och köpa lite saker.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad är det för material i tanken?

Vilken plastsort det är vet jag inte men jag vet att den gillar inte alkohol. Inte bara det jag läst utan egna erfarenheter. Lämnas bensin i tanken för länge blir det blåsor i lacken när vatten trycks ut genom plasten men stannar mellan plast och färg.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Kan det vara så här då: "Vad som möjligen skulle kunna hända med en gammal plasttank är om bensinen under årens lopp har tvättat ur mjukgörare ur plasten, vars plats sedan har tagits upp av tyngre kolväten ur bensin. Om nu E85 i sin tur börjar lösa ut de tyngre kolvätena, så skulle plasttanken åtminstone teoretiskt kunna bli porös eller spröd."
Jag ska inte tjata men jag är faktiskt intresserad av dessa saker för tillfället eftersom jag inte kan motivera att jag har leksaker som är klimatbovar. All heder åt dig "Old Badger" för ditt sätt att lösa det på.
 

Bifogat

  • Screenshot 2020-07-01 at 19.51.04.png
    Screenshot 2020-07-01 at 19.51.04.png
    557.5 KB · Visningar: 30

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kan det vara så här då: "Vad som möjligen skulle kunna hända med en gammal plasttank är om bensinen under årens lopp har tvättat ur mjukgörare ur plasten, vars plats sedan har tagits upp av tyngre kolväten ur bensin. Om nu E85 i sin tur börjar lösa ut de tyngre kolvätena, så skulle plasttanken åtminstone teoretiskt kunna bli porös eller spröd."
Jag ska inte tjata men jag är faktiskt intresserad av dessa saker för tillfället eftersom jag inte kan motivera att jag har leksaker som är klimatbovar. All heder åt dig "Old Badger" för ditt sätt att lösa det på.

Ett över 20 år gammalt fordon kan knappt kallas som klimatbov. Att tillverka ett nytt fordon kostar miljön, att köpa importerad mat kostar miljön det finns massor som kan belasta miljön. Om du låter bli att bygga en enorm uteplats och grillar lite mer sällan har du kompenserat mer än alla mina bilberoende grannar...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang Tuneecu så kör jag med det på KTM 990 och de duger att mappa med om du köper en bredbandslambda. En Powercommander 5 vore ännu enklare och speciellt om du köper till autotune för då mappar den in sig själv medans du kör. Men frågan är om spridarna räcker till för de kan behövas allt från 25-40% mer bränsle vs bensin. Vad du ska ändra i Tuneecu är bränslemappen och tändning. Du kan ju ställa på vassare tändning med e85 innan de spikar och de bör man absolut göra för att få motorn lika effektfull som på bensin. Men börja med att lägga på mer soppa typ 28-30% i hela registret och sedan finjusterar du mot bredbandslambdan i hela registret. Jag har mappat min hoj enbart på landsväg men de är ju lättare att göra det i bänk.
Hur du ska ändra i Tunecu är enklast att kolla på youtube där finns flera bra filmer där man visar vart och hur man ändrar.
Jag skulle satt i 35% större spridare för att slippa bottningar av org spridarna för de kan göra mappningen svår om man inte har koll på om de inte räcker till. Spridare funkar även bäst med lite reserv kvar innan de bottnar.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Men ett som inte är vandringssägen är att du har en plasttank som inte gillar alkohol! I Finland undviker jag E10 av den anledningen. Men alkoholen går inte att undvika så med plasttank får man problem. Nu tömmer jag tanken under vintern så de blåsor jag hade har gått tillbaka.
Nu har jag sett både kolfibertank och handknackad alutank men hittar inga länkar. Hur kolfiber fungerar med alkohol vet jag inte men alu borde fungera!

För min del miljökompenserar jag genom att undvika bil så mycket det går. Sedan har jag sol på taket och eldar ved och pellets på vintern för att låta de som är elberoende för värme och kyla använda min del! Senaste elräkningen var på 400 svenska pesetas. Idag cyklade jag runt byn för att hämta paket och köpa lite saker.


Gällande tank så har Ducati haft stora problem (och garantikostnader) i Kalifornien p.g.a etanol i bensinen. Tanken sväller och deformeras över tid.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Gällande tank så har Ducati haft stora problem (och garantikostnader) i Kalifornien p.g.a etanol i bensinen. Tanken sväller och deformeras över tid.

Triumphtankar har svällt också men tydligen inte i samma mängd som Ducati. Och inga garantiåtgärder. Men flera har problem. Jag hörde om det så när mina blåsor kom så tömde jag tanken över vintern. Blåsorna gick tillbaka och ingen deformation än så länge...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Gällande tank så har Ducati haft stora problem (och garantikostnader) i Kalifornien p.g.a etanol i bensinen. Tanken sväller och deformeras över tid.

Min gammelmulti blev bara längre och längre och bucklade sig kring hålet för tankarmaturen.
Nu stod den utan bränsle i under vintern och med öppet tanklock och det blev nog aningen bättre.
Otätheten kring tankarmaturen beror på att plasten deformerar sig och bussningarna som man drar fast armaturen i kryper ut.
En duktig verkstad fixade det snyggt åt mig.

Beträffande att etanolkonvertera för miljön så är det bara trams. Du får köra och tanka oftare och du förbrukar 30% mer bränsle för samma effektuttag så enda vinsten är att det inte är olja som brinner. Avgaser blir det ändå.
Byt motorcykeln mot en trampcykel om du vill göra (lite) skillnad.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu känner jag inte till standard-ECUn i din hoj men jag kan nästan garantera att du inte kan använda din befintliga lambdasond och den inbyggda bränsleregleringen för att få en flexifuel-liknande effekt. För det första, det sitter absolut högst troligt en smalbandslambda i hojen från fabrik. Den kan bara avgöra om bränsleblandningen är stökiometrisk (”neutral” bränsleblandning enkelt uttryckt), eller om den inte är det. Dvs, om den ligger i det feta eller magra området. Standard-ECU brukar dessutom bara kunna justera några få procent i varje riktning, plus att systemet normalt deaktiveras över 5000-6000 rpm. Till sist så är det troligt att dina bränslespridare inte flödar tillräckligt för att köra E85, eller åtminstone att de ligger mycket nära 100% duty cycle i längden, vilket inte är bra.

OM dina spridare flödar tillräckligt för E85 så kan du skapa en fast E85-mapp med TuneECU men då kan du såklart bara köra E85 så om det är slut på macken när du ska tanka så är du körd (detta är inte helt ovanligt). Spontant låter den dedikerade etanol-ECU som det bättre alternativet, gärna med större spridare så har mer utrymme för justeringar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu känner jag inte till standard-ECUn i din hoj men jag kan nästan garantera att du inte kan använda din befintliga lambdasond och den inbyggda bränsleregleringen för att få en flexifuel-liknande effekt. För det första, det sitter absolut högst troligt en smalbandslambda i hojen från fabrik. Den kan bara avgöra om bränsleblandningen är stökiometrisk (”neutral” bränsleblandning enkelt uttryckt), eller om den inte är det. Dvs, om den ligger i det feta eller magra området. Standard-ECU brukar dessutom bara kunna justera några få procent i varje riktning, plus att systemet normalt deaktiveras över 5000-6000 rpm. Till sist så är det troligt att dina bränslespridare inte flödar tillräckligt för att köra E85, eller åtminstone att de ligger mycket nära 100% duty cycle i längden, vilket inte är bra.

OM dina spridare flödar tillräckligt för E85 så kan du skapa en fast E85-mapp med TuneECU men då kan du såklart bara köra E85 så om det är slut på macken när du ska tanka så är du körd (detta är inte helt ovanligt). Spontant låter den dedikerade etanol-ECU som det bättre alternativet, gärna med större spridare så har mer utrymme för justeringar.

Lambdasond kom först 2001 så ECUn 97 - 01, MC 2000 och sedan MC 1000, kan inte justera sig själv.

Men man kan ladda ner en tändkurva så har man ändrat till en tändkurva passande för E85 i ECU så ändrar man till den gamla för bensin om alkoholen är slut eller inte finns på macken. https://tuneecu.net/Tune_List.html

Jag har aldrig kommit till skott men tänkt även ha en tändkurva för bana och en ekonomikurva för landsväg när det är långt mellan mackarna i norr. Jag kör med 10073 nu, låg Coolfiber, och då drar den upp mot 1 liter milen på bana, runt halvlitern vid pendling och som lägst har jag kommit ner till 0,44 vid rak väg i 130 på mätaren. MC 2000 brukar dra en dl mer milen med samma effekt men det är inte bara att byta ECU. Anslutningarna är annorlunda så det krävs en modifiering eller byte av kabelhärvan. Billigast och enklast är nog att sälja 97:an och köpa en 00 - 01 med MC 1000! :)
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Men man kan ladda ner en tändkurva så har man ändrat till en tändkurva passande för E85 i ECU så ändrar man till den gamla för bensin om alkoholen är slut eller inte finns på macken.

Med tändkurva - menar du då map? Jag har no 9858 som är standard till min nu!
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Beträffande att etanolkonvertera för miljön så är det bara trams. Du får köra och tanka oftare och du förbrukar 30% mer bränsle för samma effektuttag så enda vinsten är att det inte är olja som brinner. Avgaser blir det ändå.
Byt motorcykeln mot en trampcykel om du vill göra (lite) skillnad.

Nå, detta finna att läsa på Naturskyddsföreningens hemsida: Enligt miljöfordon.se är utsläppen av växthusgaser för etanolbilar cirka 40 procent lägre än för motsvarande bensinbil. I dag är etanolråvaran i Sverige främst europeiskt överskottsvin, sockerbetor och spannmål.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Med tändkurva - menar du då map? Jag har no 9858 som är standard till min nu!

Tändkurva är gammaldags svenska. Innan vi blev amerikaner var vi tyskar, Zündkurve, därav namnet. Innan dess var vi fransmän därför har vi inte våra SportHojar i ett vagnslider utan i ett garage. Men de hästdragna vagnarna behövde ingen tändkurva annars hade det kanske hetat något med courbe d'allumage. :crash
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Tändkurva är gammaldags svenska. Innan vi blev amerikaner var vi tyskar, Zündkurve, därav namnet. Innan dess var vi fransmän därför har vi inte våra SportHojar i ett vagnslider utan i ett garage. Men de hästdragna vagnarna behövde ingen tändkurva annars hade det kanske hetat något med courbe d'allumage. :crash
:hihi
Nå, då antar jag att jag ska försöka hitta någon som kan hjälpa mig att skapa denna "courbe". Jag ska kanske skapa en tråd och fråga om någon kan hjälpa mig med det! :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top