Hastighetsanpassning och växelval.

Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Halloj! Vet inte om detta är rätt ställe men skriver här ändå. Jag håller på att ta mc-kort och har kommit till en situation som jag inte vet riktigt hur jag ska agera i trafiken. Så jag tänkte höra hur ni gör eller tänker.

Inför en rondell, växlar ni ner nåt även om ni kanske inte behöver? Klart att det beror på situation men ändå. Känns som att jag "aldrig" gör rätt. När jag är försiktig så ska jag vara lite mer "aggressiv" och vice versa. Men min körskolelärare har ofta synpunkter på detta. Jag försöker agera själv men blir väldigt osäker av detta.

Blir lite rörigt kanske men nån kanske förstår vad jag försöker säga.
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Halloj! Vet inte om detta är rätt ställe men skriver här ändå. Jag håller på att ta mc-kort och har kommit till en situation som jag inte vet riktigt hur jag ska agera i trafiken. Så jag tänkte höra hur ni gör eller tänker.

Inför en rondell, växlar ni ner nåt även om ni kanske inte behöver? Klart att det beror på situation men ändå. Känns som att jag "aldrig" gör rätt. När jag är försiktig så ska jag vara lite mer "aggressiv" och vice versa. Men min körskolelärare har ofta synpunkter på detta. Jag försöker agera själv men blir väldigt osäker av detta.

Blir lite rörigt kanske men nån kanske förstår vad jag försöker säga.
Som du säger, det beror på situation men tycker väl att trean är rätt lagom växel att glida in i om det inte kommer någon trafik.

Beroende på vilken cykel du har och vilka varv den är stark på så kanske tvåan är ett bättre val?
Jag säger trean, det säger min MT07 också.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En circulationsplats är platsen där man "står på tå" - och kör man då en högre växel är risken större att inte kunna gasa eller bromsa sig ur en situation för att sen omedelbart fortsätta körning.

Du vet väl att DET är stället där man lär sig att skrapa fotpinnarna? :näsblod
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha R1 05
Beror väl på ingångsfarten men 2’an-3’an brukar jag använda på min MT-10 & R1’a.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det beror på ungefär 250 olika faktorer...

Rätt svar är troligen: Du kommer att hitta känslan, oroa dig inte. Kör på.
 
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Jag tänker lite att jag ska bara köra som jag själv tycker är lämpligt (inom regler och gränser såklart) även om han har synpunkter på det. För det kanske bara är vad det är. Frågan är ju om han nånsin blir nöjd. Men det kanske inte är nåt jag ska tänka på.

Jag tycker ju att det är lämpligt att växla ned lite ifall att för att sen gasa upp om/när det behövs. Måste ju finnas rimliga gränser för miljötänk som jag tänker att detta beror lite på.

Jag tror jag kör med en Honda CB650 6 växlad.
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Vad är det som körskoleläraren säger? Han borde dels vara ganska konsekvent och ha ungefär samma åsikt hela tiden, dels borde han kunna förklara vad han menar och hur han tänker?

Kör på bara annars, känslan kommer så småningom.

/Johan (med snart en vecka gammalt körkort)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En circulationsplats är platsen där man "står på tå" - och kör man då en högre växel är risken större att inte kunna gasa eller bromsa sig ur en situation för att sen omedelbart fortsätta körning.

Du vet väl att DET är stället där man lär sig att skrapa fotpinnarna? :näsblod

Särskilt när en del inte är cirkelformade utan är äggformade, så med "rätt" hastighet blir det plötsligt för fort. Det kan dessutom vara halt när oljedroppar släpper från andra fordon både i ingången och inne i rondellen men det lär du dig se.

Jag tänker lite att jag ska bara köra som jag själv tycker är lämpligt (inom regler och gränser såklart) även om han har synpunkter på det. För det kanske bara är vad det är. Frågan är ju om han nånsin blir nöjd. Men det kanske inte är nåt jag ska tänka på.

Jag tycker ju att det är lämpligt att växla ned lite ifall att för att sen gasa upp om/när det behövs. Måste ju finnas rimliga gränser för miljötänk som jag tänker att detta beror lite på.

Jag tror jag kör med en Honda CB650 6 växlad.

Mozza, mozza alla tallkottar! Släkt med Nicke? :)

Har du pratat med läraren? Om du berättar att det känns som han aldrig är nöjd kanske han kan nyansera sin kritik. Förklara bättre och visa praktiskt så du förstår vad som är rätt. Fokusera på det som är rätt och förbättra, för du kan inte göra allt fel. Leta reda på en rondell där ni är ensamma och nöt.
Sedan är rondeller sååå mycket roligare som motorcyklist jämfört med en korsning! :)

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/399057?programid=3315
 
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Vad är det som körskoleläraren säger? Han borde dels vara ganska konsekvent och ha ungefär samma åsikt hela tiden, dels borde han kunna förklara vad han menar och hur han tänker?

Kör på bara annars, känslan kommer så småningom.

/Johan (med snart en vecka gammalt körkort)

Minns inte allt exakt men han pekar på att han ser att det är ofta stressigt för att jag måste växla ner massa växlar innan jag ska stanna vid en rondell t ex. Så som jag upplever det är för att han har sagt att man inte ska växla ner i onödan om det inte behövs. Om jag börjar söka av trafiken en bra bit innan jag är nära att köra in i rondellen så har ju ofta läget förändrats när man kommer fram. Då vill jag ha växlat ner ifall att jag måste stanna och så att jag inte behöver gå ner 3-4 växlar. Han har sagt att man ska få ner farten så man skaffar sig tid att söka av trafiken. Men det är kanske inte lämpligt att inte ha växlat ner även om man skulle kunna köra ifall att man måste stanna. Men som jag tycker det verkar så är han inte riktigt "nöjd" med det.

Det jag borde göra kanske är att bara göra som jag känner. Jag agerar ju ändå inom en rimlig gräns när jag väljer växel och fart.
 
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Särskilt när en del inte är cirkelformade utan är äggformade, så med "rätt" hastighet blir det plötsligt för fort. Det kan dessutom vara halt när oljedroppar släpper från andra fordon både i ingången och inne i rondellen men det lär du dig se.



Mozza, mozza alla tallkottar! Släkt med Nicke? :)

Har du pratat med läraren? Om du berättar att det känns som han aldrig är nöjd kanske han kan nyansera sin kritik. Förklara bättre och visa praktiskt så du förstår vad som är rätt. Fokusera på det som är rätt och förbättra, för du kan inte göra allt fel. Leta reda på en rondell där ni är ensamma och nöt.
Sedan är rondeller sååå mycket roligare som motorcyklist jämfört med en korsning! :)

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/399057?programid=3315

Jag har försökt lägga fram det att jag är osäker på hur jag ska agera. Att väljer jag att göra en sak så har jag valt fel och väljer jag det andra alternativet nästa gång så är det fel också. Jag vill liksom inte anklaga honom för nåt men jag verkar ha mitt sätt och han sitt. Då är frågan hur jag ska agera. Sen är det ju så att alla gör väl olika på nåt sätt även om man inte kan säga att nåt är fel.

Jag vet inte om jag liksom ska "strunta" i vad han säger och bara göra som jag gör när jag kör bil ungefär. Det är ju viss skillnad med tanke på växlingen men själva principen är ju samma.

Jag tänker mig att ju närmare jag kommer desto lägre växel och fart, kanske 2an. Märker jag att det inte kommer nån bil så kör jag, kanske på 3an om jag verkligen sett att det inte kommer nån. Jag vill ju ändå vara beredd på att stanna om jag behöver men även köra om jag inte behöver stanna. För att vara i en bra position att göra det så är ju 2-3an bättre än 5-6an även om man kan köra ganska sakta på de växlarna också.
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Hur kör du med bil? Lägger i tvåan 100 meter före? :hihi Följ trafikrytmen och använd en växel som är lämplig för hur fort du kör så du kan manövrera cykeln efter trafiksituationen är mitt tips. Mer konkret väljer jag den högre växeln om man är mittemellan för mjukare acceleration men beror ju såklart på din hoj också.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag hamnar nog gärna på tvåan på min VFR, men den är så usel på låga varv så det inte är roligt. Dock måste man vara lite försiktig med gasen då. Beror på rondellen också iofs.
Minns inte riktigt vad läraren sa när jag tog lappen om just rondeller, däremot tyckte han aldrig att lite varv var ett problem. "Det skall låta lite när man kör hoj" :)
Sen är jag iofs galet varvrädd, är jag över 7000 så börjar jag undra om det är något som kommer gå sönder trots att jag vet att rödlinjen går vid typ 13. Dieselvolvoskadad, näääää.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag tror lärarna vill man ska köra på höga växlar, bränsleekonomi och ecodriving och allt detdär.
Ska du bara "glida genom" rondellen är det ju inget som hindrar dig från att göra så men.. Det är ju lite tråkigt.

Försök be läraren förklara sitt resonemang. Kan ju vara att han tycker du växlar ner för sent och det blir stressigt i onödan för att hinna med allt eller vad som helst..
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Motorbromsar du ner till "rätt" hastighet? Då växlar du ju ner efterhand och har förhoppningsvis en vettig växel i redan. Man behöver oftast inte accelerera så mycket i rondellkörning, det är mest att hålla befintlig hastighet eller svag acceleration, så motorn behöver inte vara på absolut rätt varvtalsområde, bara den inte är så låg så den storknar...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Förberedelser är a och o. Växla ned i tid, så du inte måste stampa igenom fem växlar 10 meter innan rondellen.

Själv kör jag oftast i tvåan i rondeller, det passar min hoj bäst. Plus att jag kan köra i krypfart och ha möjlighet att accelerera upp snabbt om jag behöver, vilket händer ganska ofta när bilister inte ser mig. Då vill jag inte förlora tid på en nedväxling, utan bara kunna vrida på rullen och vara iväg snabbt.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Med "rätt växel" i så...

Halloj! Vet inte om detta är rätt ställe men skriver här ändå. Jag håller på att ta mc-kort och har kommit till en situation som jag inte vet riktigt hur jag ska agera i trafiken. Så jag tänkte höra hur ni gör eller tänker.

Inför en rondell, växlar ni ner nåt även om ni kanske inte behöver? Klart att det beror på situation men ändå. Känns som att jag "aldrig" gör rätt. När jag är försiktig så ska jag vara lite mer "aggressiv" och vice versa. Men min körskolelärare har ofta synpunkter på detta. Jag försöker agera själv men blir väldigt osäker av detta.

Blir lite rörigt kanske men nån kanske förstår vad jag försöker säga.

Förutsatt hyfsat vanlig normal trafik på landsväg och tättbebyggt område. Och att du inte sitter på en hoj med "slipper clutch"...hemskt uttryck, någon som vet en bra svensk benämning?
Rätt växel är den som givet situationen är den som gör att du kan, släppa gasen helt (och det rätt plötsligt), utan att bakändan ger sig ut på äventyr, alltså släpper. Det är också samma växel som gör att du när som helst kan vrida på utan att motorn kroknar/storknar/hostar eller vad det nu kan vara. Motorstopp på tvåhjuling i t.ex en rondell är inget att skratta åt. Det är då för tydlighetens skull sällan eller inte alltid samma växel utan det beror på omständigheterna och framförallt då farten.

Rätt/Lämplig växel både förutsätter och premierar att du har god gaskontroll.
Vad det egentligen handlar om är att hålla motorvarvtalet inom ett lämpligt område och behöver du minska farten så behöver du också växla ner och omvänt när du åter ökar farten.

Undra andra omständigheter så är det andra växlar som gäller t.ex på bana men till vardags i vanlig trafik så är det "rätt växel" som gäller. Så följ alltid med hastighetsförändringar upp och ned i växellådan så har du iaf en rimlig chans att t.ex kunna utnyttja en lucka i trafiken i stället för att svära över att du hade "fel växel" i.

Lycka till med körkortet
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kul tråd iom att det är första gången på nio år jag kör och med en twin.

Jag ser alltid till att trampa ner växlarna tills iaf trean innan jag börjar söka av läget inför rondeller. Vill inte komma med hög fart och sedan bromsa kraftigt och stampa ner 2-3växlar. Ännu fler om man måste stanna för cykel etc.

Om det är lugnt i rondellen kör jag med tvåan. Är det inte lugnt i rondellen så tvåan iaf. :)

Jag är gammal och vill alltid kunna stanna för vad som helst. Kör samma hastigheter med bil, alltid kommer en cykeljävel eller nån som verkligen bara går ut över övergångstället.

Mitt tips: Dra ner tempo i rondellerna hela tiden och växla ner innan. Det går fort att gasa och växla upp när det är fritt fram sen. Ännu mer roadracing att gasa ur vid apex i rondellkurvan! Hehe
 

göstahermansson

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2021
Hoj
2021
Hello! Do not know if this is the right place but write here anyway. I'm taking a motorcycle card and have come to a situation where I do not really know how to act in traffic. So I thought I would hear how you do or think.

In front of a roundabout, do you shift something even if you may not need to? Of course it depends on the situation but still. Feels like I'll never 'do the right thing. When I am careful, I should be a little more "aggressive" and vice versa. But my driving school teacher often has views on this. I try to act myself but become very insecure about this.

Gets a little messy maybe but someone might understand what I'm trying to say.
That depends on the situation. As you move faster, its pitch increases. When the pitch is high, it's time to shift. If you shift too early, you will hear the engine struggle, which will help you learn the correct shift points. Communicate to your teacher, I'm sure he can explain it to you. Another idea, 3rd gear is from 15mph to 30mph.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Växlar ner före en rondell 9 fall av 10. Både med bil å mc. Klart slipper man bromsa före rondellen ligger jag kvar på samma växel
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Halloj! Vet inte om detta är rätt ställe men skriver här ändå. Jag håller på att ta mc-kort och har kommit till en situation som jag inte vet riktigt hur jag ska agera i trafiken. Så jag tänkte höra hur ni gör eller tänker.

Inför en rondell, växlar ni ner nåt även om ni kanske inte behöver? Klart att det beror på situation men ändå. Känns som att jag "aldrig" gör rätt. När jag är försiktig så ska jag vara lite mer "aggressiv" och vice versa. Men min körskolelärare har ofta synpunkter på detta. Jag försöker agera själv men blir väldigt osäker av detta.

Blir lite rörigt kanske men nån kanske förstår vad jag försöker säga.
Du ska ha en lämplig växel så att du kan köra mjukt (i motsats till ryckigt) ca 50-100 m innan rondellen så att du i lugn och ro kan spana av trafikläget i rondellen innan du kommer fram till den. Låter på sättet du beskriver det och på trafiklärarens kommentarer att du stressar lite för mycket. Tänk istället tvärtom, bättre att du tar det lugnt (vilket inte nödvändigtvis behöver vara jättelåg hastighet) och både har möjlighet att stanna relativt snabbt men också fortsätta med fart in i rondellen om det är fritt. Tror som konstaterats i tråden redan att det handlar om du behöver mer trafikvana samt vana vid att hantera hojen. Mängdträning alltså.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top