Vilken app för navigering? (Med egengjorda rutter)

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Hey

Söker efter lite tips på navigationsapp för egengjorda rutter (t.ex. i GPX-format) - någon som har ett ess i rockärmen?

Upptäckte till min förvåning att det inte går att skicka en rutt man gör i Google's "My Maps" till "Google Maps" app och sedan navigera efter den. Rätt idiotiskt enligt mig, men de har säkert sina anledningar... Det går heller inte att importera en GPX-fil i Goggle Maps och sedan navigera efter den filen. Det går bara att navigera till ett bestämt mål, och då efter en rutt som appen själv bestämmer.

Jag vet att en dedikerad GPS säkert är bättre etc etc, men jag tänkte använda mobilen till en början att navigera med. Har precis köpt ett fäste som ska passa den bra
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag kör med Calimoto, tycker den gör jobbet utmärkt. Det går att importera gpx-filer till den. För det mesta använder jag dock Calimotos websida för ruttandet.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Efter tips här skaffade jag kurviger.
Från att ha kört calimoto, som är en utmärkt navi app, så tog det ett tag att begripa fast nu har det funkat bra.

Hade nog hellre kört calimoto men den är inte helt gratis.

Fria versionen av cali är bl,a låst till den region du valt men så länge man håller sej inom den funkar det.

Kurviger är bra nog för priset.
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Har precis börjat köra efter navigator ordentligt så viss resarvation att jag kan ha otur när jag tänker, hehe

Provade att öppna rutter i google maps appen (android) och det gick att få in rutter jag sparat i mina kartor..

Välj sparat och bläddra till kartor längst till höger.

https://support.google.com/maps/answer/3045850?co=GENIE.Platform=Android&hl=sv

View attachment 454931


Tack för tipsen på Calimoto och Kurviger, då har jag någonting att börja kolla på. Börjar nog med den enklaste/billigaste och ser om den gör jobbet tillräckligt bra.

Jo, det går att öppna sina kartor i Google Maps-appen, men det går inte att navigera efter dem. D.v.s. du ser bara din prick i förhållande till linjen, vilket gör det mycket bökigare att köra efter en färdiggjord rutt. Jag söker en app där man kan ladda in en färdiggjord rutt och sedan aktivt navigera efter den med anvisningar/optimerat visningsläge
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Calimoto känns mer intiutiv vilket kan underlätta när man vill komplettera/ändra under resan.
Dessutom finns veckoabonnemang om man vill testa fullt ut, fast för vanligt test funkar båda mer eller mindre i gratisversionerna.

Sorry för snabb slutsats med google maps.
Kollade bara att rutten öppnades och att körknappen visades, testade inget mer.

Hur korkat som helst, det gjorde ju google maps från att vara rätt bra till inte alls så bra, undrar varför de gjort så?
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Calimoto känns mer intiutiv vilket kan underlätta när man vill komplettera/ändra under resan.
Dessutom finns veckoabonnemang om man vill testa fullt ut, fast för vanligt test funkar båda mer eller mindre i gratisversionerna.

Sorry för snabb slutsats med google maps.
Kollade bara att rutten öppnades och att körknappen visades, testade inget mer.

Hur korkat som helst, det gjorde ju google maps från att vara rätt bra till inte alls så bra, undrar varför de gjort så?


Har provat både Kurvinger och Calimoto lite snabbt nu, och har några följdfrågor som ni kanske vet svaret på?

Jag har denna karta (som jag gjort i Google's My Maps):

rutt1.PNG

I Kurvinger får jag in rätt rutt, men jag ser inte hur jag ska kunna navigera efter den? Eller går det bara i Pro-versionen?

Screenshot_20200630_214908_gr.talent.kurviger.jpg

I Calimoto-appen hittar jag ingenstans att ladda upp en GPX-fil, men det finns på deras hemsida istället (där man kan skapa en användare). Dock när jag laddar in rutten så "förstörs" den, och det enda som finns med är start- och stopp-plats.

rutt2.PNG

Går det att få in den ursprungliga rutten istället för att deras "smarta" algoritm ska hitta på nya vägar mellan två punkter? Fortsätter att leta svar så länge, men tänkte att jag provar att ställa frågorna här med :x
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är först senaste dagarna jag börjat importera/exportera olika filformat och då från kurviger till google...

Så här står det på calimotos faq (har inte provat själv).

Open the Trip planner here. 2. Just underneath the 'My Favourites' is an up arrow, mousing over will reveal text 'Import GPX', click this button 3. Find and upload the GPX file from your local computer You can also open GPX files on your smartphone with calimoto.

Du har bra frågor, tyvärr har jag inte många bra svar men jag lär mej vart efter.
Vore såklart bättre om någon kunde ge klart svar då du vet vad du vill ha och det är ju lite onödigt att behöva plöja igenom x antal appar..

Kan inte svara på skillnader mellan gratis o pro då jag kör kurviger pro..
Hittade något som funkade i denna länken, kanske har du hjälp av den..

https://docs.kurviger.de/start?id=route_transfer/exchange_routes_with_google_maps

Kommer jag på något postar jag det här :tummenupp
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Det är först senaste dagarna jag börjat importera/exportera olika filformat och då från kurviger till google...

Så här står det på calimotos faq (har inte provat själv).

Open the Trip planner here. 2. Just underneath the 'My Favourites' is an up arrow, mousing over will reveal text 'Import GPX', click this button 3. Find and upload the GPX file from your local computer You can also open GPX files on your smartphone with calimoto.

Du har bra frågor, tyvärr har jag inte många bra svar men jag lär mej vart efter.
Vore såklart bättre om någon kunde ge klart svar då du vet vad du vill ha och det är ju lite onödigt att behöva plöja igenom x antal appar..

Kan inte svara på skillnader mellan gratis o pro då jag kör kurviger pro..
Hittade något som funkade i denna länken, kanske har du hjälp av den..

https://docs.kurviger.de/start?id=route_transfer/exchange_routes_with_google_maps

Kommer jag på något postar jag det här :tummenupp


Samma här med experimenterandet.

Jag gjorde så som deras FAQ beskriver, men den tar bara start och slutpunkt och hittar sedan på en egen rutt mellan dessa och inte den som jag gjort själv.

Du hade väl pro-versionen av Kurvinger? Om du laddar in en GPX-fil, kan du då få appen att aktivt navigera efter dess markeringar på något sätt (som som i Google Maps när man väljer en destination och trycker "Go"). Jag har lyckats föra över kartan från Google My Maps till Kurvinger, men inte att navigera aktivt efter den.

Kanske är det inte så vanligt att göra sina egna rutter som man sedan kör efter med en mobil/dedikerad GPS, därav att det är svårt att hitta info snabbt? Det är ju vanligt att använda GPS, men att då låta den bestämma rutten.


Tack för svaren iaf; samma här - kommer jag på en lösning så återkommer jag
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Samma här med experimenterandet.

Jag gjorde så som deras FAQ beskriver, men den tar bara start och slutpunkt och hittar sedan på en egen rutt mellan dessa och inte den som jag gjort själv.

Du hade väl pro-versionen av Kurvinger? Om du laddar in en GPX-fil, kan du då få appen att aktivt navigera efter dess markeringar på något sätt (som som i Google Maps när man väljer en destination och trycker "Go"). Jag har lyckats föra över kartan från Google My Maps till Kurvinger, men inte att navigera aktivt efter den.

Kanske är det inte så vanligt att göra sina egna rutter som man sedan kör efter med en mobil/dedikerad GPS, därav att det är svårt att hitta info snabbt? Det är ju vanligt att använda GPS, men att då låta den bestämma rutten.


Tack för svaren iaf; samma här - kommer jag på en lösning så återkommer jag

Angående kurviger så styrs detta enl deras sida av vad du väljer när du skall skicka gpx till din telefon.
Det står ganska bra beskrivet i deras hjälp på webben.
Man kan välja vad som sker med waypoints vid exporten
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kör du iPhone bör du även ta en ta en titt på inRoute. En nackdel jämfört med Kurviger är att du inte kan ruttplanera från datorn via hemsidan, men ruttplaneringen i mobilappen är å andra sidan väldigt bra. Om jag minns rätt behövde man tidigare köpa betalversionen ifall man vill ha turn-by-turn navigation, men det skall vara ändrat nu så det ingår i gratisversionen. Kan importera GPX.

En trevlig sak med inRoute är att den visar grafer över hur mycket regn osv. det blir längs rutten. Även vägens kurvighet.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Samma här med experimenterandet.

Jag gjorde så som deras FAQ beskriver, men den tar bara start och slutpunkt och hittar sedan på en egen rutt mellan dessa och inte den som jag gjort själv.

Du hade väl pro-versionen av Kurvinger? Om du laddar in en GPX-fil, kan du då få appen att aktivt navigera efter dess markeringar på något sätt (som som i Google Maps när man väljer en destination och trycker "Go"). Jag har lyckats föra över kartan från Google My Maps till Kurvinger, men inte att navigera aktivt efter den.

Kanske är det inte så vanligt att göra sina egna rutter som man sedan kör efter med en mobil/dedikerad GPS, därav att det är svårt att hitta info snabbt? Det är ju vanligt att använda GPS, men att då låta den bestämma rutten.


Tack för svaren iaf; samma här - kommer jag på en lösning så återkommer jag
Ja det är PRO versionen och det funkar bra att importera GPX och sen köra.

Har du inte aktiverat "räkna om rutt" så kommer den larma att du är utanför tills du hamnar på rutten, alternativt trycka på röda varnings triangeln i ovankant av skärmen..


20200701_140626.jpg

20200701_140552.jpg

20200701_140729.jpg

20200701_140459.jpg

Screenshot_20200701-155112_Kurviger Pro_compress18.jpg
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
SMC:s app har mycket rutter :gnissla går ladda ner rutterna till standardformat.

Problemet med Google Maps och deras navigering är att licensen inte stödjer detta. De kanske har en enterprisenivå för det men kostnaderna vore nog astronomiska.

En undran, där ni lyckas importera. Får ni riktig navigering liksom en navigator från punkt A till B med alla delmål?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kanske gör jag nått fel men en ganska störande sak med kurviger är att det inte finns någon backa/ångra funktion...

Även ändra sträckning känns sådär, man kan prova extend route eller add via point men det är inte alltid det funkar.

I calimoto trycker man bara på stället man vill flytta och drar det dit man vill ha det.

Fattar inte att kurviger saknar så basala funktioner, kommer kanske i framtiden(?)
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
SMC:s app har mycket rutter :gnissla går ladda ner rutterna till standardformat.

Problemet med Google Maps och deras navigering är att licensen inte stödjer detta. De kanske har en enterprisenivå för det men kostnaderna vore nog astronomiska.

En undran, där ni lyckas importera. Får ni riktig navigering liksom en navigator från punkt A till B med alla delmål?

Kul med färdiggjorde rutter, får kika på det :)

Intressant. Så deras "licens" stöder inte att de ger step-by-step navigering med importerade rutter? Vet du varför? Kan det även ha något med försäkringsrelaterade topics att göra?

Nej, det är just det sista som du nämner jag söker. Men det verkar gå med Kurvinger pro som jag förstår det?

Provade gratis kurviger och import av GPX funkar men inte turn by turn navi....


[...] Ja det är PRO versionen och det funkar bra att importera GPX och sen köra.

Har du inte aktiverat "räkna om rutt" så kommer den larma att du är utanför tills du hamnar på rutten, alternativt trycka på röda varnings triangeln i ovankant av skärmen..

[...] Även ändra sträckning känns sådär, man kan prova extend route eller add via point men det är inte alltid det funkar.

I calimoto trycker man bara på stället man vill flytta och drar det dit man vill ha det.

Fattar inte att kurviger saknar så basala funktioner, kommer kanske i framtiden(?)

Okej, då får jag testa pro-versionen i sådant fall :) och inte försöka förändra rutterna i appen efter att de är klara heh. Jag ska nog testa Calimoto också och låta den hitta på rutter och se hur de är. Annars så får det bli Google Maps med waypoints ett tag framöver, nu blir det först och främst till att testa att köra hoj efter en GPS då jag precis monterat ett fästa till telefonen
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kul med färdiggjorde rutter, får kika på det :)

Intressant. Så deras "licens" stöder inte att de ger step-by-step navigering med importerade rutter? Vet du varför? Kan det även ha något med försäkringsrelaterade topics att göra?

Nej, det är just det sista som du nämner jag söker. Men det verkar gå med Kurvinger pro som jag förstår det?

Pengar, troligen :) Google tjänar ju på sina enterprise-lösningar.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Provade en telapp idag som heter MapFactor Navigator, den finns i gratisutförande och det går att bygga egen rutt med delmål (testade med ca 20 st.) och då får man navigation sväng för sväng.:)
 

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
Har laddat ner lite olika navigationsappar för test i min iPhone. Bla calimoto, Detecht, scenic och Sygic. Hittar inte funktion att välja bort grusvägar i någon av dom. Någon som har koll på om det är möjligt eller någon annan app där funktionen finns?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top