Däcklagningskit som får plats under bönpallen?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
O sedan inbillar jag mig att med lite funderingar kan man nog relativt enkelt konvertera om en sodastream kolsyre patron med kran o slang till att pumpa däcken med.. kostar ju typ 25spänn att byta på jula o rusta.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På denna eminenta sida finns en jäfla massa saker som är både bra o billiga från england. Sjukt snabb leverans och svin trevliga på mail. Har midsommar rea nyårs rea o rea lite då och då.

https://www.chainreactioncycles.com/mobile/pumps

Där fanns pumpar i överflöd :tummenupp
Mc åkare på youtube rek att man köper kolsyrepatron för akvarium för de ligger på minst 88gr istället för de små 25gr som man behöver 3st för att fylla däck.
Ang spränga ut däcket så bör man ta loss ventilen så inte gummit i ventilen smälter. Man måste liks pumpa upp däcket efter en butangas explosion för trycket sjunker snabbt efter någon minut.
Hitintills tycker jag att en liten butangasflaska och cykelpump låter bra för handpumpen tar ju aldrig slut. Annars kombon 88grams akvarium/paintball kolsyrepatron och Butangas tar minst plats.

https://www.co2supermarket.se/nano-co2-cylinderampull-5-8-18-unf-p468.html

Billigare här för Paintball
https://www.wizeguy.se/sv/artiklar/88-grams-co2-engngs-patron.html
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Alltså... varför inte punkaspray? Perfekt ju!:tummenupp för 20 år sedan fick jag punka på min DR750Big, och en hjälte i sällskapet langade fram en flaska punkaspray. Lysande! Never leave home without it!:fakta
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Alltså... varför inte punkaspray? Perfekt ju!:tummenupp för 20 år sedan fick jag punka på min DR750Big, och en hjälte i sällskapet langade fram en flaska punkaspray. Lysande! Never leave home without it!:fakta

För att det inte alltid fungerar. :fakta
Det har alltid varit fel sorts punktering för mig så det har aldrig fungerat... :(
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså... varför inte punkaspray? Perfekt ju!:tummenupp för 20 år sedan fick jag punka på min DR750Big, och en hjälte i sällskapet langade fram en flaska punkaspray. Lysande! Never leave home without it!:fakta

För att punkaspray inte lagar hålet i däcket. :tummenupp Men det gör pluggen och solution.

Punkaspray gör att man kan ta sig från vägrenen till däcksverkstaden och byta däck/tvätta bort kladdet.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Nån nämnde däck som inte satt tätt. Jag har löst det, det senaste genom att vira ett spännband längs med hela däcket. Sen trär jag ett däck järn under spännbandet och börjar vrida det. Så att jag spänner bandet. Det komprimerat mitten på däcket och tvingar däcksidorna mor fälgen. Enklast om man är två men funkar även ensam. Det kan inte ta så mycket plats med ett spännband. Som även kan vara funktionellt för annat på en långresa. Däckjärnet kan ju bytas ut mot nån annan hävarm. Har även testat startgas varianten några gånger . Utan framgång har bara börjat brinna. Fin lägereld
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nån nämnde däck som inte satt tätt. Jag har löst det, det senaste genom att vira ett spännband längs med hela däcket. Sen trär jag ett däck järn under spännbandet och börjar vrida det. Så att jag spänner bandet. Det komprimerat mitten på däcket och tvingar däcksidorna mor fälgen. Enklast om man är två men funkar även ensam. Det kan inte ta så mycket plats med ett spännband. Som även kan vara funktionellt för annat på en långresa. Däckjärnet kan ju bytas ut mot nån annan hävarm. Har även testat startgas varianten några gånger . Utan framgång har bara börjat brinna. Fin lägereld

Jag såg film på spännband påläggning och de funkar ju bra men jag föredrar pangutblåsning för de tar mindre plats med en lite butangasflaska och så är de bara kul med explosioner :) Trixet med startgas eller butan är att blåsa i mindre än man tror och om de bara brinner sparkar man på däcket så brukar de explodera fast.

Jag har också dålig erfarenhet av punkaspray de funkade i bästa fall varannan gång. Slemstavs kitten som typ Biltema säljer funkar lika bra utan den medföljande limmet för den tappade jag bort de första som hände så jag drar i slemstavarna utan "glidmedel" och ingen lagning har någonsin börjat läcka trots det. Men har man limmet/solutionen så använder man det såklart.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Slemstavs kitten som typ Biltema säljer funkar lika bra utan den medföljande limmet för den tappade jag bort de första som hände så jag drar i slemstavarna utan "glidmedel" och ingen lagning har någonsin börjat läcka trots det. Men har man limmet/solutionen så använder man det såklart.
Pluggat massor av däck genom åren med biltemas kit men sist så var jag utan solution när jag lagade bildäcket. i två månader höll det och sen var pluggen borta. Solution är alltså att föredra om du vill ha en beständig lagning.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Pluggat massor av däck genom åren med biltemas kit men sist så var jag utan solution när jag lagade bildäcket. i två månader höll det och sen var pluggen borta. Solution är alltså att föredra om du vill ha en beständig lagning.

Ja de är säkrare men jag har lagat ca 7 däck bil/mc utan solution och de har varit tätt däcken ut. Vid ett tillfälle provade jag kontaktlim och de höll däcket ut också.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Borde gå lika bra med en skvätt bensin.
Om man inte glömt tanklocksnyckeln hemma.......ja då är ju problemet få upp bensinen ur tanken.
Doppa halsduken 7 T-shirten ?

Har man kommit ihåg att ta med grejor för att kränga däck har man nog en skruvmejsel till bränsleslangen också...
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ja de är säkrare men jag har lagat ca 7 däck bil/mc utan solution och de har varit tätt däcken ut. Vid ett tillfälle provade jag kontaktlim och de höll däcket ut också.

Vågar man fortsätta köra med sådana pluggar i ett mc däck?
Jag fick några spikar i ett nästan nytt bakdäck förra sommaren. Lagade med biltema stickor men bytte ut däcket strax efter då jag skulle iväg på en Europa resa.

Har lagat bil däck några gånger och dom hållt till däcket är slut. Men ett mc däck känns mycket tunnare stomme än ett bildäck.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vågar man fortsätta köra med sådana pluggar i ett mc däck?
Jag fick några spikar i ett nästan nytt bakdäck förra sommaren. Lagade med biltema stickor men bytte ut däcket strax efter då jag skulle iväg på en Europa resa.

Har lagat bil däck några gånger och dom hållt till däcket är slut. Men ett mc däck känns mycket tunnare stomme än ett bildäck.

”Beror på”...

Jag har köpt en beggad hoj med halvslitna däck, kört 600 mil och vid bytet upptäckt tre (3) lagningar...

Just nu kör jag på likaledes 3 lagningar. Kört en 120 mil med dessa lagningar varav kanske 50 mil grus med full packning. Drog nyss med hustrun bakpå en 15-milasväng i det vackra kvällsvädret.

Jag har beställt ett nytt däck men sliter lite till på detta innan det blir Sverige runt om några veckor.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag såg film på spännband påläggning och de funkar ju bra men jag föredrar pangutblåsning för de tar mindre plats med en lite butangasflaska och så är de bara kul med explosioner :) Trixet med startgas eller butan är att blåsa i mindre än man tror och om de bara brinner sparkar man på däcket så brukar de explodera fast.

Jag har också dålig erfarenhet av punkaspray de funkade i bästa fall varannan gång. Slemstavs kitten som typ Biltema säljer funkar lika bra utan den medföljande limmet för den tappade jag bort de första som hände så jag drar i slemstavarna utan "glidmedel" och ingen lagning har någonsin börjat läcka trots det. Men har man limmet/solutionen så använder man det såklart.

Bra tips, med startgasen, skall jag komma ihåg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vågar man fortsätta köra med sådana pluggar i ett mc däck?
Jag fick några spikar i ett nästan nytt bakdäck förra sommaren. Lagade med biltema stickor men bytte ut däcket strax efter då jag skulle iväg på en Europa resa.

Har lagat bil däck några gånger och dom hållt till däcket är slut. Men ett mc däck känns mycket tunnare stomme än ett bildäck.

Jag skulle utan tvekan köra jorden runt med typ Slemstickor i gamla däck för jag kör däcken så slut att korden kommer fram och ingen lagning har läckt trots det. Jag brukar få många punka då korden nästan är framme men slemstickorna funkar perfekt ändå. När jag får allvarlig punka typ 12mm armeringjärn genom däcket då limmar jag igen hålet med Cascos sättlim. Man ruggar upp hålet och pumpar in e hel del sättlim och pumpar i lite luft så limmet pressas ut lite och de sista man gör är trycka in de igen med ett finger och smetar ut det så de passar mönstret på däcket. En sådan lagning blir stensäker jag lite mer på det än gummipluggar hos däckkrängaren. Inv däck blir de som en svamp av sättlim så de blir lika bra eller bättre än gummiplugg inifrån.Dä här grymma sättlimmet va bara en slump att att de är så bra i gummi , jag upptäckte hur grymt de va när mattan npå skotern tappade kammar så korden kom fram. Jag kletade på de här limmet för att hålla fukt borta från korden men de lär väl lossna på bara någ mil tänkte jag men döm av min förvåning då limmet klarar farter på 200 knyck på skoter utan att lossna och de håller mattan ut!! Men en sådan lagning ute i fält kräver nog 6-8 timmar innan man törs köra och de är helt torrt efter 24 timmar.

Casco limmet https://verktygsboden.se/kraftlim-m...MIhq7v-su46gIVlN4YCh2O5wRhEAQYAyABEgLo7_D_BwE
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag köpte på mig biltemas lagningskit men behövde visst något att pumpa med.. Hittade en liten pump (20 cm?), också från biltema, som är typ 15 år gammal. Den funkade. :)

Det tog knappt 10 min effektiv pumptid och 1400~ pump för bakdäcket att nå 2.45 bar. PUH!
Vad tar det för er andra som kör handpumpat?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top