Väldigt mycket vindbrus gt air

Maarcuus

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2008
Ort
henna å denna
Hoj
Honda cr 250
Jag har lite problem med vindbrus i min Shoei GT air. Det dånar väldigt mycket i hjälmen över 70km/h. Lite jobbigt att köra längre sträckor då jag blir cp i skallen av ljudet och knappt hör min intercom eller hoj, det är t.o.m tystare när jag fäller upp visiret. Samma problem innan montering av intercom. Fastän jag kör med proppar dånar det så förbannat, full volym på en bas ungefär.

Testade en likadan hjälm ikväll och den var som en dröm att köra i, tyst och kan höra min egen hoj och intercom. Båda hjälmarna är identiska annars.

Testat att justera visiret i 1000 olika lägen, tejpat runt visir och luftintag.
Tätat med en buff mellan hals och hjälm så det inte kommer in luft där. Håller jag upp vänster axel så blir det tystare men fortfarande inte lika tyst som den jag testade.

Tips?
 
Last edited:

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag har en likadan och jag upplever att inredningen ganska snabbt ändrade form. Jag köpte en som var som den skulle vara (dvs lite för tight mot vad som är bekvämt) men nu har den ändrat form så den är snudd på onödigt bekväm.
Och med det kom också högre ljudvolym som ett brev på posten.
jag skulle nog behöva köpa nya kindkuddar för det är framförallt de som ändrat form.
 

Maarcuus

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2008
Ort
henna å denna
Hoj
Honda cr 250
Min har varit så sen jag köpte den. I rätt storlek också, lite tajt i början men nu har den gått ut sig. Men jag tycker inte att det har blivit värre med tiden. Den jag testade var dessutom lite för stor för mig och begagnad.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag har en sådan och det är nog den tystaste hjälmen jag har haft. Tystare än mina gamla Shoei och absolut tystare än min bullerhjälm Schubert C4. (Schubert påstås ju vara tysta, men inte min.). Men om jag "tätar till" runt halsen och hissar upp axlarna så blir Schubert märkbart tystare. Mycket av vindbruset kommer alltså från hjälmens nederkant. Men man kan ju inte köra med upphissade axlar hela dagarna. Så det är ju ingen hållbar lösning... :(

Jag tror annars att det har mycket med aerodynamiken att göra. Vinkeln mot vinden. Jag kan vicka huvudet upp några centimeter, och sedan ner igen. Helt olika bullernivåer.

Och förstås, turbulensen hos just din hoj. Alla är ju lite olika. Och din längd.

Så egentligen borde man få testa hjälmen på just sin egen hoj innan man köper. Jag hade hade aldrig köpt min Schubert om jag hade fått testa och uppleva hur bullrig den är.

Exempel: jag hade tidigare en Triumph Sprint. När jag satt ned - bullrigt!
När jag kröp ihop - tyst om hjälmen. När jag ställde mig upp på fotpinnarna - tyst och fint.
Turbulensen snurrade precis i höjd med mitt huvud. Irriterande! :(
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Köp hjälm hos Polo Motorad i Tyskland.
I deras större butiker finns vindtunnel för hjälmprov.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Jag hade ovanligt mycket brus på min högra sida i min Shoei NXR och det visade sig att inredningen på höger sida knäppts loss inne i hjälmen. När jag tryckt den på plats blev det lika mycket eller litet oljud på båda sidor. Dock upplever jag störande turbulens pga att rutan levererar en vindström rakt på min hals vilket skapar ett väldans oljud när den träffar hjälmens underkant. Dock har jag bara problem vid viss vind. Håller jag t.ex. vänsterhanden på min hals (som ett struptag) så blir det knäpptyst. Så kan man ju tyvärr inte köra någon längre stund så frågan är om man kan tillverka någon mojäng som man hänger på sig som en halsduk och som bryter vindströmmen?
 

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
På min gt air låter det mycket mer när ventilen på toppen av hjälmen är öppen.
 

Maarcuus

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2008
Ort
henna å denna
Hoj
Honda cr 250
Spelar som ingen roll om jag sitter, ligger eller står upp, låter lika illa eller värre. Jag har kollat genom inredningen och ser inget större fel där.

Tycker det är så konstigt att det ska vara den skillnaden då jag testade en identisk hjälm på min egen hoj och samma kläder.
Hjälmar är ju inte billiga så det kändes inte kul att köpa en ny igen då jag knappt har använt den här.

Butiken där jag köpte den hade aldrig hört talas om problemet och visste inte hur skulle kunna hjälpa, de verkade inte serviceminded direkt
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är många som klagar på vindbrus i hjälmen just nu. Din plats i kön är 127 :huvet

Allvarligt talat, använd proppar, alltid, även om du tycker att du har en hyfsat tyst hjälm.
Det betalar sig längre fram i livet när du inte har fått tinnitus (av den orsaken i alla fall) och man blir inte så trött i skallen på långfärd.
Alla hjälmar brusar, de som brusar minst är oftast de som sitter bra på huvudet.
Många köper för stor hjälm för att den som är rätt i storlek sitter för hårt i början så redan där ställer man till det för sig.
Välj sedan en hjälm avsedd för din huvudform.
Ska hjälmen ventilera väl så blir det lite mer brus.
En dyr hjälm är oftast mer aerodynamisk, det ger en tystare hjälm.

Så, nummer 126 !:D
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top