Vit hjälm - Vad tycker ni?

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Vit färg sägs vara den enda färgen man aldrig tröttnar på...stämmer bra på mig...haft vit hjälm sedan 1980...passar
till alla färger dessutom...
 

ulpe

Ny medlem
Gick med
26 May 2017
Ort
08
Hoj
NC700X-12 Tidigare: Skyteam Dax125-12, MT07-14, GSXS1000-17
Vintertid = Vit hjälm
Sommartid = Svart hjälm

Kan väl tillägga att det är ett helvete med alla som tror att man är polis med vit hjälm, inbromsningar och skyltfart, blir väldigt jobbigt i längden på trafikerade vägar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mina två sista hjälmar är vita. X-Lite 802R och X-Lite X-803. För Syns bra.
Är ofta billigaste varianten ! :)
Vita bilar har visst 12% färre olyckor än svarta bilar.
Tycker det fungerar utmärkt.
Bilar går ofta ut till höger för underlätta omkörning. Tycker jag.
Nöjd.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Den här säsongen fick min vita hjälm utgå ur verksamheten och av kostnadsskäl blev den nya antracitgrå.
Tyvärr blev det ju inte många mil på väg denna säsongen så det är svårt att avgöra om det gjort skillnad på min synbarhet.
Övriga trafikanter kör ju sämre och sämre för varje år också så det är svårt att jämföra.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Blev en (pärlemor) vit för mig sist. Ser bra ut med mörkt visir.
Men mest blev det för att färger är så förbannat dyrt (av ingen anledning?).
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vintertid = Vit hjälm
Sommartid = Svart hjälm

Kan väl tillägga att det är ett helvete med alla som tror att man är polis med vit hjälm, inbromsningar och skyltfart, blir väldigt jobbigt i längden på trafikerade vägar.

Byling kör sällan sporthoj på bakan, så det brukar ordna upp sig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Helvit hjälm är nåt jag betraktar som en olackad hjälm.

Troy Lee Designs customlackade hjälmar blev ju stort på 80-talet och därpå poppade det upp massor med små garagefirmor som lackade hjälmar och dom efterfrågade allihop enfärgade hjälmar utan dekaler. Vilket åtminstone några hjälmtillverkare gav vika för och började sälja vita hjälmar med dekalerna på sidan om som ett slags halvfabrikat.

Sen köptes ju de hjälmarna av även av kunder som helt enkelt ville ha en några kronor billigare hjälm.

Men de hjälmarna verkar iofs ha försvunnit från marknaden nu, det spökar bara kvar i mitt minne.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En annan grej som är positiv med vit hjälm.

Vid gruppkörningar med få deltagare där jag legat i kön (Sist alltså, inte vad man identifierar sig som. Ifall ni undrade. :tungan) har täten lättare att uppfatta att kön är med då den vita hjälmen bryter gängse standard som är svart eller mönstrad och lättare att se på litet avstånd.

Nej, jag vill inte ha en varselfärgad hjälm. Där går min fåfängas gräns.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag körde med mattvit hjälm förut. Det var ett ganska bra sätt att få se vad insekter består av.
Jag skulle nog vilja påstå att det syns ganska bra oavsett vad man har för färg på det dom landar på. Även genomskinliga ytor, som tex visir, ger en ganska bra bild av innehållet i flygfän. För att undersöka innehållet i björktrastar fungerar det för övrigt även väldigt bra med knogarna på handskarna.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Alla missar det viktigaste: ska det rejsas med tight budget är vit hjälm ett måste. Det signalerar målmedvetenhet och VILJESTYRKA
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
[....] För att undersöka innehållet i björktrastar fungerar det för övrigt även väldigt bra med knogarna på handskarna.
He-he-he ... Rejält vadderade axlar fungerar också bra mot kråkor, har jag upplevt.

Fast nu gick jag långt Off Topic. F'låt! :)

On topic: Vit hjälm syns bra. Instämmer med tidigare inlägg att vit hjälm är bra vid gruppkörning. Vit, eller annan avvikande (gräll) färg, gör stor skillnad när man som gruppledare skall försöka räkna ihop flocken genom en liten, ibland småsuddig, backspegel. Been there, done that.
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Önskar att jag gillade vita hjälmar. Ser basic och seriöst ut, precis som MartinB skrev. Men, vita hjälmar är obekväma. Köpte en vit Nolan en gång i tiden, fruktansvärt oskön. Min svarta HJC, och även min öppna grafitgrå Nolan, är oerhört sköna och välpassande. Ergo, färgade hjälmar sköna, vita icke. Sen så vill man ju inte se ut som en Stormtrooper, världens klantigaste o töntigaste soldater, trots att dom ska föreställa både erfarna och bad ass.
stormtrooper.jpg
Sist, men inte minst, X&Y. Detta är för er som minns eran MAD från 70/80-tal. Jag höll alltid på X, dvs den svarta. Alltså går det inte att ha en vit hjälm.
SpyvsSpy.jpg
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Köpte en vit Caberg adventure hjälm idag. Inte alls obekväm.
The Stig , look out....

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
20201208_195428.jpg
själv så ångrar jag att jag köpte en vit, svart eller färgad hade varit bättre
 
Last edited:

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Kör en vit hjälm jag med!
Tycker det är snyggt dock så får man tvätta bort insekterna väldigt ofta, men det är det värt :)
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Kört med svarta hjälmar i många år. Svär för mig själv varje sommar när det blir olidligt hett och soligt. Varför kör jag inte med vit hjälm? Måste vara mycket svalare när det är soligt.

+1 på den, kört med mattsvarta hjälmar för att jag fått för mig att det är snyggare, men tänker alltid att nästa hjälm blir en ljus hjälm. vit eller bara en ljus färg helt enkelt. Fan så varmt det kan vara i hjälmen, och det är de dagar man helst är ute och kör pga vädret. :)
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Vit hjälm. Ok, det funkar det med.
 

Bifogat

  • DF4BD6E1-8239-4721-9E8A-D9AA2F460BB7.jpeg
    DF4BD6E1-8239-4721-9E8A-D9AA2F460BB7.jpeg
    102.9 KB · Visningar: 22

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
2019-06-04 17.00.51.jpg

Vit hjälm lurar alltid någon.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top