Vit hjälm - Vad tycker ni?

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Jag måste komplettera med en integralhjälm (har idag öppen med hakskydd och goggles).

Eftersom varenda kotte åker runt med mattsvart hjälm funderar jag på en vit gloss av icons airflite med svarttonat visir då.

Vad tycker ni om vita hjälmar? Är det något man tycker är snyggt första gången man ser den och sen tröttnar man och ångrar sig?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Med vit hjälm får du helt annan reaktion från bilister än med vilken annan färg som helst.
Kan bero på att polisen gillar vita hjälmar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag körde med mattvit hjälm förut. Det var ett ganska bra sätt att få se vad insekter består av.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Har haft vita hjälmar i över 10 år och inte tröttnat än. Ett plus är att du uppmärksammas mer av andra trafikanter.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
AirfliteGlossWhiteProfileDarkSmoke.jpg

Om det är denna du menar är den väl helt okej. Så länge man inte kör omkring med hjälmar med huggtänder eller dödskallar på, eller såna som ser ut som robotskallar. Sen om det passar ihop med resten av klädseln är det ju perfekt :) Det kanske blir att tvätta bort fluglik lite oftare eftersom det syns mer på en vit hjälm :gnissla
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
View attachment 454915

Om det är denna du menar är den väl helt okej. Så länge man inte kör omkring med hjälmar med huggtänder eller dödskallar på, eller såna som ser ut som robotskallar. Sen om det passar ihop med resten av klädseln är det ju perfekt :) Det kanske blir att tvätta bort fluglik lite oftare eftersom det syns mer på en vit hjälm :gnissla

Ja exakt en sån :) resten av prylarna jag vanligtvis åker med är svarta bortsett från ett par bruna boots
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Min hjälm är en Arai RX7V och den är vit (blank) som skyddar mig nu på den 3:e säsongen, har inte märkt av något negativt eller fått tråkningar såsom att det bara är nybörjare och poliser som kör med vit hjälm.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Inne på min tredje vita hjälm sedan 2010.

Har inget ont att säga om den färgen på hjälm.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
2st Aprilia + någon Ducati
Kört med svarta hjälmar i många år. Svär för mig själv varje sommar när det blir olidligt hett och soligt. Varför kör jag inte med vit hjälm? Måste vara mycket svalare när det är soligt.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Har blank-vit hjälm och svart GS. Kan ju säga att man får många roliga reaktioner när man kommer ikapp folk som kört en aaaning för fort eller gjort något annat dumt haha. :hihi

Visst man får rengöra hjälmen oftare men köper du blanklackad hjälm så går det bort lätt.

Har en svart hjälm också och det är som natt och dag när man jämför med den vita i solljus och sommartemp. Mycket svalare och det märker man ffa. när man står stilla i stadstrafik. Kommer nog inte handla svart hjälm mer. :tummenupp
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Denna hjälm har jag. Inte helvit men förhoppningsvis tillräckligt för att uppmärksammas bättre i trafiken.

Capture12.PNG
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
The Stig (Top Gear) , behöver inte säga mer....

Skickat från min S41 via Tapatalk
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Vit hjälm syns bättre och är snyggare.

När jag kommer hem lägger jag fuktigt hushållspapper över visiret och framsidan, när skinnstället är av och första ölen öppnad torkar man av och alla små svarta flygfän följer med. Skitenkelt..


Men lite svart ökar synligheten ännu mer, kontrasterna gör att det syns tydligt när man rör på huvudet och det gör folk mer uppmärksamma.

Om dom nu tittar ut genom vindrutan öht...

Det här är min hjälm, lite taxivinyl och ett ikoniskt mönster så blev den rejält uppsnyggad.



nedladdning.jpg
images.jpg
 
Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Folk väljer vit bil eller vit hjälm för att dom inte vågar välja och inte har någon ...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vit hoj och vit hoj:tummenupp ( i bland )
Enkelfärgade hjälmar är oftast billigare :banana
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Sambon frågade varje gång jag hade min vita hjälp på om jag skulle iväg och spela hockey :gråta
Jag bytte till annan färg tillslut.

Ska be henne läsa denna tråd så jag får lite upprättelse!!
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Det blev en vit Shoei RYD med svart visir. Hittade hjälmen på 50% lokalt så allt gick på ca 2.500. Riktigt nöjd :)
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top