Hur högt är för högt?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag använder proppar när jag kör landsväg men det är vindbruset, inte motorljudet, jag dämpar.
Hånad kan vara någons humor också. De flesta vill tillhöra flocken och då hänger en del på och "hånar" istället för att ha en egen åsikt. Jag blir "hånad" för tillverkningslandet hos min SportHoj men det kan också vara försök till humor. Riktigt roligt blir det när man hänger på och spelar oförstående när de pratar om oljeläckande, vibrerande skit som alltid går sönder. Särskilt med 60-talare som det syns har gått långt men ändå är utan oljeläck!
- Nja, jag sköter min motorcykel, ska man inte göra det? :D

Första gången jag hörde gott ljud, men lite högt, var på hamnplan i Mariefred när en Merlin V-12 startades. Folk stod nära och ägaren varnade för högt ljud. De flyttade sig när den startades! :crash

https://www.youtube.com/watch?v=uEy137Kxr5w

Alla som varit och sett ett Moto GP vet vad högt ljud är! :fakta

Megafoner! :kär I det känsliga Sverige kommer det aldrig att tillåtas... :(

https://www.youtube.com/watch?v=TsykWxBVLz4

Jag tycker det är svinnajs med bullriga avgassystem men MotoGP är nästan för högt, det dränker precis allt annat ljud under tiden det pågår. Då är det bättre med en enstaka hoj som brötar förbi på en landsväg, åtminstone för oss som gillar motorcyklar. Andra lär väl vara mindre nöjda. Just därför kör jag med originalblås på duccen, den låter rätt faktiskt jäkligt gött ändå, men utan att det leder till alltför missnöjda ickemotorcyklister när man är ute på landsvägarna.
Har dock en bygghoj med stånka och öppet blås, den får man vara lite försiktigt med var och när man gasar...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har varit på både MotoGp, Assen och F1, Monza, vilken skillnad.
Som tidigare sagts låter MotoGP riktigt jäkla mycket, minns att duccarna hade ett riktigt äckligt ohamoniskt ljud vid motorbroms/nedväxling.

Detta överträffades "nästan" av en ensam 50cc RR hoj på årsracet (sviesta), så högt o skärande ljud räckte knappt öronproppar till.

F1 på var helt det omvända, det var nästan så att bilarna i uppvisningsracen mellan F1 lät mera.

Såg en gammal turbo F1 på mantorp och den hördes ta mej faaan.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kompisens night Rod drar igång larmen på parkerade bilar när han kör förbi. Och jag hör inte om min mc är igång när jag kör med han. De är lite för högt tycker jag

Det gjorde min gamla fiddy på 125cc också, dock inte i samma utsträckning som min TL1000 gjorde.
Tyckte också det var lite för högt, båda hojarna såldes inom ganska kort tid.
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
För högt är relativt, finns det folk i närheten så kör som vanligt.

De flesta dagarna i veckan hör man några tokar varva omkring här i stan så att det låter ett par mil bort, typ efter 22, riktigt idiotiskt. Varför inte ta sin metallhäst ut på nån öde väg i skogen? Det är inte speciellt coolt om alla vill klubba ner en efteråt, inte skulle jag vilja synas / bli identifierad efter sådan körning. Möjligen är det så att folk på dessa hästar har noll respekt för andra.

Jag kan ge mig fan på att detta oväsen skulle störa dom också nån vacker dag, kanske när de har nån liten skitunge att passa, eller sitter och dricker en bärs på kvällen.

Nog med detta, nu ska jag ut å tokvarv... jag menar tanka.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag kan uppskatta en skön motorsång - det är en del av upplevelsen, men det skall vara frivilligt att utsätta sig för det. Det är karaktären som är det viktiga och det går att få till ett skönt motorljud med rätt karaktär, utan att ljudvolymen blir för hög så det stör andra för mycket. Blir inte heller skönt att köra i längden om ljudnivån är för hög. Kör själv en hoj som låter förvånansvärt bra original, så jag ser ingen som helst anledning att byta avgassystem, men på en del andra hojar är originalsystemet så dämpat att man knappt hör någonting och då blir det tråkigt.

Det här med att köra runt med hojar som låter så mycket att det stör andra rejält har jag svårt att förstå. Bor själv nära en ganska vältrafikerad korsning med efterföljande raksträcka så jag får min dagliga dos av HD:ar med raka rör som väcker hela kvarteret kl. 6 på morgonen, karavaner av slangande motarder med helsystem på dagen, wannabes i sina RS3:eek:r och andra prestandabilar som tokgasar strax efter läggdags och smågangsters på trimmade mopeder som låter som bålgetingar på natten. Att sova med öppet fönster är inte att tänka på, men det är heller inte så kul när man försöker jobba på dagen, måste ha fönstret öppet för att inte avlida i värmen och det inte ens går att föra ett normalt telefonsamtal pga. oljudet.

"Lyckligtvis" har jag blivit nästan döv på ena örat så det funkar hjälpligt att sova med rätt öra på kudden, så stängs ljudet ute och jag störs bara av tjutet från min egen tinnitus. En hörselskada jag dock gärna kunde vara utan, som gör det till en plåga att gå på bio, lyssna på musik eller befinna sig i krogmiljöer och där det blir väldigt svårt att höra vad folk säger när det är mycket bakgrundsljud. Detta gör mig än mer oförstående inför när folk medvetet utsätter andra för extrema ljudvolymer som kan skada deras hörsel, utan att de själva har möjlighet att bestämma om de vill utsätta sig för detta eller inte. Vad jag tycker om människor som är så totalt hänsynslösa mot andra och samtidigt förstör ryktet för motorcyklister lämpar sig inte i skrift.

Höga ljudnivåer på en MotoGP-tävling eller liknande är en helt annan sak - man är beredd, går dit frivilligt och kan ha med sig hörselskydd.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top