Hur högt är för högt?

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Blev omkörd i södra länken för en stund sedan av en MV Agusta sporthoj. Jättefin hoj, men jag har fortfarande ont i öronen trots att hjälmen dämpar ganska mycket ljud. Hade personen på denna hoj gasat förbi en cab på samma sätt i tunneln så hade den eller de som satt i cabben förmodligen fått permanenta hörselskador... Jag inser att jag låter som en sur gubbe, men jag är normalt inte så känslig för höga ljud, har aldrig öronproppar på metal-konserter och min egen hoj låter också lite mer än original. Jag kan absolut uppskatta ljudet av både bilar och motorcyklar som låter lite najsare än vad de gör när de kommer från fabriken. Men det här var på riktigt så högt att det blev obehagligt. Hoppas att mina öron slutar värka snart :/
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag körde hem från jobbet med bilen och rutan nervevad.
Från ingenstans kommer en plastraket och rullar förbi på tomgången tills hen är i jämnhöjd med mig. Då fullgas med världens mest högljudda avgassystem. Garanterat med avsikt.
Ringde i öronen hela dagen.
Hade det hänt i en tunnel hade jag fått ännu mera permanenta hörselskador.

Folk med högljudda hojar är idioter.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
...Själva tunnelakustiken boostar väl en 5-6 dB ytterligare, genom att omvandla relativt lågfrekvent ljud till den där metalliskt, skärande tortyren, som om 100 tomtar bankar på ett skruvstäd i en gigantisk tomte-nisse-verkstad. Trist att folk inte lär sig. Vi kommer allt närmare nya lökiga bullernormer och i slutänden ett mc-förbud även i det här landet...
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Kompisens night Rod drar igång larmen på parkerade bilar när han kör förbi. Och jag hör inte om min mc är igång när jag kör med han. De är lite för högt tycker jag
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag körde hem från jobbet med bilen och rutan nervevad.
Från ingenstans kommer en plastraket och rullar förbi på tomgången tills hen är i jämnhöjd med mig. Då fullgas med världens mest högljudda avgassystem. Garanterat med avsikt.
Ringde i öronen hela dagen.
Hade det hänt i en tunnel hade jag fått ännu mera permanenta hörselskador.

Folk med högljudda hojar är idioter.

https://www.youtube.com/watch?v=9gJzPQ5Y7l4
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Kan inte hymla med att jag gillar när det låter en del. Folk ska däremot inte så skador. Är inte gränsen runt 95db för evenemang etc?
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Kompisens night Rod drar igång larmen på parkerade bilar när han kör förbi. Och jag hör inte om min mc är igång när jag kör med han. De är lite för högt tycker jag

Jag kan erkänna att jag själv haft en hoj som drog igång larmet på parkerade bilar om man vred ”för mycket” på gasen. Dock skämdes jag så mycket över hur jäkla högt den lät, så jag puttrade bara omkring på låga varv. (Det var tidigare ägaren som monterat det avgassystemet)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Är ju perfekt att gasa extra i tunnlar, för då flyttar bilisterna sig...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
ApprehensiveSleepyAfricangroundhornbill-size_restricted.gif
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
"har aldrig öronproppar på metal-konserter"

Till slut kommer bägaren rinna över, och det gör ont i öronen.
Tyckte precis som du, att jag inte var känslig för ljud och gick mycket på konserter utan proppar. Plötsligt efter en konsert tyckte jag det värkte lite i öronen, dagen efter hade jag tinitus. Hade en jävla tur att det släppte efter 5-6 dagar.
Nu kan jag en inte köra hoj utan proppar, annars brusar det i öronen några timmar efteråt. Likaså nattklubbar och liknande är uteslutet utan öronproppar.

Det var inte så att bägaren rann över denna gången?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Är stor skillnad välljud och oljud från prestandamaskiner.

Alla jättekorta dämpare a`la austin racing, m4 låter skarpt och skränigt men har man ett "riktigt" system som yoshi, akra och arata är ljudet oftast otroligt väldimensionerat. Hade ett yoshi tävlingssystem på min k5:a och polaren hade akra racesystem på sin R1 vilka båda mullrade fantastiskt tills man släppte på och de sjöng väldigt trevligt.

Det värsta jag varit med om var dock en ny och trimmad gt40 på Mantorp som valde att göra donuts utanför banan vilket gjorde ont i öronen och jag kan säga att banägaren inte var glad.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
"har aldrig öronproppar på metal-konserter"

Till slut kommer bägaren rinna över, och det gör ont i öronen.
Tyckte precis som du, att jag inte var känslig för ljud och gick mycket på konserter utan proppar. Plötsligt efter en konsert tyckte jag det värkte lite i öronen, dagen efter hade jag tinitus. Hade en jävla tur att det släppte efter 5-6 dagar.
Nu kan jag en inte köra hoj utan proppar, annars brusar det i öronen några timmar efteråt. Likaså nattklubbar och liknande är uteslutet utan öronproppar.

Det var inte så att bägaren rann över denna gången?

Tur du klarade dej och drog lärdom av det :tummenupp
Trist är ju att när hörseln pajat vet man det först efteråt och då är det för sent.
Det gäller ju iofs ganska många handikap men i sociala sammanhang har jag hellre ett brutet ben än taskig hörsel.

Farsan är rätt gravt hörselskadad efter att jobbat inom industrin där han började med att nita ihop stora grävmaskiner.

Om någon försökte skydda hörseln fördummade och förlöjligade de äldre denne, menade att "oljudet försvinner ju av sej själv med tiden", ibland undrar man om vi är så mycket bättre idag? :rodnar

Det var inte så märkbart förr men nu, ett samtal med flera deltagare är nästan omöjligt och det märks att han lider vansinnigt mycket, inte ens hörapparat hjälper så bra, tinitus förbättrar knappast situationen.

För de som uppskattar att deras fordon låter "rätt" mycket och gillar att gasa ut det till omgivningens (glädje?), tänk på hur mycket det låter för ungarna som förhoppningsvis har bättre hörsel än vi äldre, det som låter "bra" för oss kan låta nått förjävligt för dem...

låter mycket, håller för öronen.jpg
 

Ekendahl

Medlem
Gick med
19 Apr 2019
Ort
ULRICEHAMN
Hoj
GSX400F
De är trevligt när hojar låter.. lagom.
Ett gött ljud gör mycket för för upplevelsen.

Men det måste vara lagom, lider själv av tinnitus, kör alltid med proppar.
Har slipon med DB killer, så det låter lagom.
blev hånad på förra turen för ja körde med proppar och killern istoppad. Haha men sparar på den hörseln ja har
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
De är trevligt när hojar låter.. lagom.
Ett gött ljud gör mycket för för upplevelsen.

Men det måste vara lagom, lider själv av tinnitus, kör alltid med proppar.
Har slipon med DB killer, så det låter lagom.
blev hånad på förra turen för ja körde med proppar och killern istoppad. Haha men sparar på den hörseln ja har

Märkligt att bli hånad för att skydda sin och andras hörsel. Hur kul är det att vara pensionär med ständig tinnitus och inte kunna höra barnbarnen?

För mig är det självklart med hörselskydd och lagom mycket ljud från hojen. Både för min och andras skull. Om någon skulle håna mig för det skulle jag inte köra mer med den personen. "You are the weakest link, good bye".
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
"har aldrig öronproppar på metal-konserter"

Till slut kommer bägaren rinna över, och det gör ont i öronen.
Tyckte precis som du, att jag inte var känslig för ljud och gick mycket på konserter utan proppar. Plötsligt efter en konsert tyckte jag det värkte lite i öronen, dagen efter hade jag tinitus. Hade en jävla tur att det släppte efter 5-6 dagar.
Nu kan jag en inte köra hoj utan proppar, annars brusar det i öronen några timmar efteråt. Likaså nattklubbar och liknande är uteslutet utan öronproppar.

Det var inte så att bägaren rann över denna gången?

Jag vet. Så jäkla dumt att inte ha proppar på konserter, men åtminstone här i Sverige upplever jag att man oftast är bra på att försöka hålla sig till de regler som finns när det gäller ljudnivå på sånna evenemang. Ljudet från denna omkörning var något av de värsta jag varit med om. Ett vasst svinhögt ljud som gick rakt igenom hjälmen...och trumhinnorna. Det närmaste liknande jag kan komma på att jag varit med om när det gäller höga ljud var när jag vid en flyguppvisning (utan hörselskydd) hamnade lite oväntat nära startbanan när ett jas 39 gripen som lyfte och vände röven i precis min riktning med full efterbrännkammare.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
De är trevligt när hojar låter.. lagom.
Ett gött ljud gör mycket för för upplevelsen.

Men det måste vara lagom, lider själv av tinnitus, kör alltid med proppar.
Har slipon med DB killer, så det låter lagom.
blev hånad på förra turen för ja körde med proppar och killern istoppad. Haha men sparar på den hörseln ja har

Jag använder proppar när jag kör landsväg men det är vindbruset, inte motorljudet, jag dämpar.
Hånad kan vara någons humor också. De flesta vill tillhöra flocken och då hänger en del på och "hånar" istället för att ha en egen åsikt. Jag blir "hånad" för tillverkningslandet hos min SportHoj men det kan också vara försök till humor. Riktigt roligt blir det när man hänger på och spelar oförstående när de pratar om oljeläckande, vibrerande skit som alltid går sönder. Särskilt med 60-talare som det syns har gått långt men ändå är utan oljeläck!
- Nja, jag sköter min motorcykel, ska man inte göra det? :D

Första gången jag hörde gott ljud, men lite högt, var på hamnplan i Mariefred när en Merlin V-12 startades. Folk stod nära och ägaren varnade för högt ljud. De flyttade sig när den startades! :crash

https://www.youtube.com/watch?v=uEy137Kxr5w

Alla som varit och sett ett Moto GP vet vad högt ljud är! :fakta

Megafoner! :kär I det känsliga Sverige kommer det aldrig att tillåtas... :(

https://www.youtube.com/watch?v=TsykWxBVLz4
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är stor, avgrundsdjup skillnad mellan hån och humor. :krama

Samma för mig med öronproppar, de är till största delen mot vindbruset.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är stor, avgrundsdjup skillnad mellan hån och humor. :krama

Samma för mig med öronproppar, de är till största delen mot vindbruset.

Kan tyckas, men det nya samhället, där allt tas bokstavligt och ironin är död, känns allt mer hånfullt än humoristiskt. :(

Men jag hoppas jag har fel, jag har ofta fel! :crash
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Högt ljud kan vara coolt när man är ung. En närstående tävlade i Enduro på 60 och 70-talen runtom i Europa. Han har inte helt lätt att följa med i diskussioner idag trots hörapparat då vissa frekvenser inte går fram.
Jag själv har kört amerikansk bil med bara headers till och från jobbet under en kort period. Lät jättekul...
Jag har även stått som starter på dragracetävlingar och svurit över skotrar och gamla Kawasaki där hörselskydden knappt hjälpte alls eller turbomaskiner som ska smattra upp laddtryck innan de går in i stage.
I de situationerna förväntar man sig högt ljud och kan förbereda sig. Ute i vardagen vill jag kunna höra fjärilvingarna eller surret från en myrstack.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top