Behöver hjälp med val av ny MC

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Tja vad ska man säga.


Och det här är ju också vad Ozzian skriver om sin Yamaha R1 i #33 i tråden Citat:
Den är inte adaptiv och man ställer bara en bryttid per växel så optimalt funkar det först över 8krpm
men gör man bara det minsta gasavslag när man växlar funkar det nästan överallt.

Dvs högt varvtal, har man inte högt varvtal funkar det nästan överallt med bara det minsta gasavslag.

Men vet man inte om detta i samband med QS, högt varvtal och fullgas så är det ju inte så konstigt att Robiban skriver Citat:
Har nu haft en 1000SX hemma och kört ca 10 mil.
Blev inte heller riktigt vän med växellådan och quickshiftern var väldigt svårflörtad.

Och med dom förutsättningarna, högt varvtal och fullgas, så innebär en QS på min GSX1300R att jag på landsväg passerat 120 km/h när det är dags trycka i 2an.
Och jag gissar att så är det på många andra hojar också.

Det markerade citatet är ju inget nytt för qs för det har sen urminnes tider kallats för crossväxling vilket jag gjorde på min DT med spricka i kopplingskåpan....
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det markerade citatet är ju inget nytt för qs för det har sen urminnes tider kallats för crossväxling vilket jag gjorde på min DT med spricka i kopplingskåpan....
På ett sätt har du rätt, med bra gasavslagstiming går det oftast fint att växla upp utan koppling.

Fast har du en QS men är utanför det varvtalsområde bryttiden är optimerat för så finns ju bryttiden ändå kvar.
Man behöver alltså inte vara jättebegåvad på gasavslag för att lyckas växla fint med bara lite gasavslag + QS.

Det är iaf min erfarenhet ??
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ja det det finns säkert åtgärder men tyvärr dödar det hela konceptet med cafe-racer för mig.
En liten top fairing funkar utmärkt till cafe racer och gör underverk för hur långt du orkar!
a2acf0718f7cb79b90932d9f015552fc.jpg


Jag hade en liten halvful plexiglasskärm monterad i lampbultarna på min CB900 när jag köpte den, den rök ju av ganska omgående men efter en tur på 5-6 mil så vände jag hem och satte tillbaka den. Det gör en otrolig skillnad om man slipper de ständiga rycken i hjälmen. Typ denna
s-l300.jpg

Men det är ju alltid kul att byta upp sig till något annat.
Jag gillade Sprint ST, det är ju fortfarande en Triumph och ljudet från trepipen är gött
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
På ett sätt har du rätt, med bra gasavslagstiming går det oftast fint att växla upp utan koppling.

Fast har du en QS men är utanför det varvtalsområde bryttiden är optimerat för så finns ju bryttiden ändå kvar.
Man behöver alltså inte vara jättebegåvad på gasavslag för att lyckas växla fint med bara lite gasavslag + QS.

Det är iaf min erfarenhet ??

Jag är bekant med funktionen på qs då jag både haft det på gat- och racehoj men vidhåller att utanför ren acceleration är det onödigt. Aldrig provat varianten med nerväxling vilket skulle vara kul men ser inget användningsområde för det utanför banan.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag är bekant med funktionen på qs då jag både haft det på gat- och racehoj men vidhåller att utanför ren acceleration är det onödigt. Aldrig provat varianten med nerväxling vilket skulle vara kul men ser inget användningsområde för det utanför banan.
Alla får ju tycka som de vill :tummenupp

Jag lägger ingen värdering i det men sett till den tekniska utvecklingen på gathojar verkar det ändå finnas de som uppskattar och vill betala för QS och blippfunktionalitet.

Varför väljer några automatlåda i bilen, varför manuell? För att de vill och för att det finns :)

Provkörde en BMW R1200.. med deras växelassistent pro och det är ju ljusår från en QS man hinkar dit i t,ex powercommandern..
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Qs är kul vid fullgas accelerationer, men annars ganska överflödigt enligt mig. Nackdelen enligt mig är att man ofta förlorar mycket av den mekaniska känslan i växlingen (växelpedalen fjädrar lite med qs). Monterade QS på en Street triple och det var kul med den nästa sömlösa acc (enklare att växla under nerlägg på bana). Växla på bakhjulet blev även helt odramatiskt och busenkelt.
Men rent krasst tror jag inte att det är bra för lådan om man använder det jämt.
Jag skulle nog inte köpa detta igen om det inte vore på en ban hoj då förlusten i känsla på gatan var större än nyttan.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Alla får ju tycka som de vill :tummenupp

Jag lägger ingen värdering i det men sett till den tekniska utvecklingen på gathojar verkar det ändå finnas de som uppskattar och vill betala för QS och blippfunktionalitet.

Varför väljer några automatlåda i bilen, varför manuell? För att de vill och för att det finns :)

Provkörde en BMW R1200.. med deras växelassistent pro och det är ju ljusår från en QS man hinkar dit i t,ex powercommandern..

Prylar är ju alltid roligt och vissa vill ju alltid ha det nyaste. Då jag inte åker hoj för nytta utan bara för nöje så har ju jag lite andra parametrar än den som kanske pendlar eller kör varje dag.
Jag vill ju inte ha tc, abs, wheelie control och olika mappar utan ser mitt mc-körande som ett hantverk där man skall klara att framföra fordonet. Lite som att kvalitén på det man bygger inte beror vilken hammare du har.
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
En liten top fairing funkar utmärkt till cafe racer och gör underverk för hur långt du orkar!
a2acf0718f7cb79b90932d9f015552fc.jpg


Jag hade en liten halvful plexiglasskärm monterad i lampbultarna på min CB900 när jag köpte den, den rök ju av ganska omgående men efter en tur på 5-6 mil så vände jag hem och satte tillbaka den. Det gör en otrolig skillnad om man slipper de ständiga rycken i hjälmen. Typ denna
View attachment 455010

Men det är ju alltid kul att byta upp sig till något annat.
Jag gillade Sprint ST, det är ju fortfarande en Triumph och ljudet från trepipen är gött

Ja oavsett (nästan) vad jag hade valt utifrån de jag tittade på hade jag behövt en ruta. Race-fairing håller jag med om är jäkligt snygga och säkert bra men att börja plöja ner så mycket pengar på tillbehör på en relativt billig motorcykel känns som ekonomiskt självmord :D.

Det är nog också så att även om cafe racer stilen är den jag tycker ser bäst ut kanske den inte passar mig på det sätt jag vill åka. Den har en förhållandevis aggresiv körställning som jag i sin helhet inte vill ha. Det är rätt roligt att hänga ut röven ibland och vinkla ned hojen lite men idén av att göra det var betydligt roligare än att faktiskt göra det, om du förstår :).

Nåja, nu har jag bestämt mig för ett byte och det blir vad det blir. Kul att tråden väckte lite intresse och skapade lite diskussion. Kanske jag väcker liv i den igen redan nästa vår :smasha:lol
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är bekant med funktionen på qs då jag både haft det på gat- och racehoj men vidhåller att utanför ren acceleration är det onödigt. Aldrig provat varianten med nerväxling vilket skulle vara kul men ser inget användningsområde för det utanför banan.

Helt off Topic, ny hoj till Robiban
Uppväxling med QS ser jag inga större risker med för mig själv. Går inte den högre växeln i så blir det ju bara att det inte går så fort.
Som jag tänkt.

Varianten med nedväxling är mer kritisk för välbefinnandet.
Man trycker i en lägre växel och elektroniken höjer varvet på motorn för att undvika för kraftig motorbroms, elektroniken "Blippar".
Det tråkiga är om den lägre växeln inte gått i
utan man har kvar den högre växeln när elektroniken varvar upp motorn.
För då kommer det gå fortare än man tänkt sig.
Och i tron att nedväxlandet utan koppling funkar så är man ju inte beredd dra in kopplingen när det händer. Kopplingen har man ju slutat använda utom vid start.
https://www.bbc.com/sport/northern-ireland/39886243
Ovan hände med 2017 års modell av CBR1000RR och Hondas lösning för den nya 2020 års modellen var att sälja standardmodellen utan QS. Vill man ha QS är det CBR1000RR SP.
För uppväxling, kopplingsfri nedväxling ingår inte.
https://www.blocket.se/annonser/hel...rcyklar/sport?cg=1145&q=honda cbr1000rr&rs=46
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ja oavsett (nästan) vad jag hade valt utifrån de jag tittade på hade jag behövt en ruta. Race-fairing håller jag med om är jäkligt snygga och säkert bra men att börja plöja ner så mycket pengar på tillbehör på en relativt billig motorcykel känns som ekonomiskt självmord :D.

Det är nog också så att även om cafe racer stilen är den jag tycker ser bäst ut kanske den inte passar mig på det sätt jag vill åka. Den har en förhållandevis aggresiv körställning som jag i sin helhet inte vill ha. Det är rätt roligt att hänga ut röven ibland och vinkla ned hojen lite men idén av att göra det var betydligt roligare än att faktiskt göra det, om du förstår :).

Nåja, nu har jag bestämt mig för ett byte och det blir vad det blir. Kul att tråden väckte lite intresse och skapade lite diskussion. Kanske jag väcker liv i den igen redan nästa vår :smasha:lol

Du kan ju kolla på mitt 70-tals kafferäserbygge eller vad man ska kalla det, jag vet allt om ekonomiskt självmord... :)

Och jag förstår precis vad du menar med körställningen, Tarozzi racefotpinnar var jävligt snyggt och ballt, men efter 50 mil i sadeln var det rena pinan!

Lösningen är väl att du har två hojar, en racerCafe racer.gifatt ta ned till fiket och ställa så där snyggt utanför uteserveringen och en bekväm sak :hojsmilie att åka omkring på.
Lycka till!
 

JMB

Medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
Utanför storstan
Hoj
HD Night rod -16, XT660R -07 plus en massa ex. hojar :)
Kan också rekommendera dig att testa en nyare Night rod (abs och slirkoppling kom standard från årsmodell 12 tror jag), funkar bra att köra längre sträckor med, helt okej med pulver i motorn 122 hästar på veven, helsystem, luftfilter plus Powercommander med mappning så får du ett gäng till. Vätskekyld motor och DOCH (utvecklad i sammarbete med Porche), en del teknik såsom keyless och autoavstängande blinkers :) Ja, den väger en hel del men det märks främst vid förflyttning till fots och vikten ligger långt ned, går delvis att bota med ett Akrapovic helsystem -13kg, bra bett i bromsarna, dubbla skivor och Brembo ok fram.
Är en fördel om man är relativt lång, är själv 188 och sitter perfekt på Night rodden.
Perfekta kompromissen för mig blev att skaffa två hojar, en man kan sprätta grus med och en som man power glider på asfalt :brynad
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Du kan ju kolla på mitt 70-tals kafferäserbygge eller vad man ska kalla det, jag vet allt om ekonomiskt självmord... :)

Och jag förstår precis vad du menar med körställningen, Tarozzi racefotpinnar var jävligt snyggt och ballt, men efter 50 mil i sadeln var det rena pinan!

Lösningen är väl att du har två hojar, en racerView attachment 455026att ta ned till fiket och ställa så där snyggt utanför uteserveringen och en bekväm sak :hojsmilie att åka omkring på.
Lycka till!

Ah det är dom ombyggda cafe-racer hojarna som är dom snyggaste!! Brukar ju dyka upp en del på diverse instagram-konton och dom saknar motstycke.

MEN. Jag gjorde slag i sak i tisdags och köpte mig en 2020 Triumph rocket 3 r och det känns riktigt bra! har kört ca 40 mil på 2 dagar och det känns som jag skulle kunnat köra 40 till på samma tid. Som natt och dag jämfört med thruxton, framför allt motorn :hihi

Till att börja med så är "kampen" som uppstod efter 30 min på thruxton i princip obefintlig, visst får man en del vind på sig nu också så det blir förmodligen en ruta som tillbehör jag kan smacka på om jag ska åka riktigt långt men annars känns det knappt. Avslappnade ben, bred sadel, behöver inte hålla upp sig med ryggen och går betydligt mycket stadigare i höga farter.

Den väger närmare 300kg torr, men det är egentligen bara ett allvarligt problem om man får för sig att manuellt rulla hojen upp för en backe och visst är den lite besvärligare när man göra snäva vändningar i låg fart. När man väl kör är den så välbalanserad, att krypaköra i trafik är inga problem, det kändes svajigare på thruxton. Rocket 3 står i princip av sig själv känns det som. All tyngd är centrerad under tanken och intill marken. Den är inte alls jobbig på kurvigare vägar utan väldigt följsam (riktigt bankörning är säkert annorlunda) men det är första gången jag sitter på en hoj med så brett bakdäck och det känns väldigt naturligt.

Nu har jag inte "öppnat spjällen" riktigt än utan kört enligt rekomendation för inkörning, mellan 2k och 4k rpm på alla växlar men jäklar det känns att den är urstark. Från 2k rpm på alla växlar är det bara att gasa lite så åker man iväg. Precis som jag vill ha det, skönt, jämt och rejält tryck från botten men fortfarande kontrollerat.

Utseendemässigt är den ju löjligt brutal, t o m min VFR-predikande, 70-årige far, drog på smilbanden och yttrade ordet vulgär när han såg den. jag är helt tillfreds med bakdelen också, den känns rätt slank och clean som den är vilket känns skönt att slippa fippla med eliminierings-kit. Den är helt klart en hoj som drar blickarna mot sig och man känner sig jävligt ball på den också så extra swag-poäng får den :)

Ljudet är väl sådär. Jag föredrar twin-ljudet, med trean hamnar man nånstans mittemellan en twin och radfyra. Man förlorar "knacket" från en twin men det är djupare och råare än en fyra men det blir som att det är "lite bra på allt" istället för att få ett grymt karaktäristiskt ljud.

Det är också begränsat med eftermarknadsprylar för stunden, för visst vill man ändå ha på ett par pipor (med db killer alternativ), sportfilter, en PC och göra en mappning. Har läst lite på nätet och tycker mig kan utläsa att motorn är lite tillbakahållen med original mappen för att möta utsläppskraven.

Ska fortsätta utvärdera och försöka vara objektiv, är liiite tagen av stunden, så om någon har frågor om den får man gärna PMa. För nu kan jag bara säga provkör om ni får möjlighet, intresserade eller ej. Förstår att det inte är en hoj som tilltalar alla men den är helt klart något speciellt :)

Och tack för alla tips!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ah det är dom ombyggda cafe-racer hojarna som är dom snyggaste!! Brukar ju dyka upp en del på diverse instagram-konton och dom saknar motstycke.

MEN. Jag gjorde slag i sak i tisdags och köpte mig en 2020 Triumph rocket 3 r och det känns riktigt bra! har kört ca 40 mil på 2 dagar och det känns som jag skulle kunnat köra 40 till på samma tid. Som natt och dag jämfört med thruxton, framför allt motorn :hihi

Till att börja med så är "kampen" som uppstod efter 30 min på thruxton i princip obefintlig, visst får man en del vind på sig nu också så det blir förmodligen en ruta som tillbehör jag kan smacka på om jag ska åka riktigt långt men annars känns det knappt. Avslappnade ben, bred sadel, behöver inte hålla upp sig med ryggen och går betydligt mycket stadigare i höga farter.

Den väger närmare 300kg torr, men det är egentligen bara ett allvarligt problem om man får för sig att manuellt rulla hojen upp för en backe och visst är den lite besvärligare när man göra snäva vändningar i låg fart. När man väl kör är den så välbalanserad, att krypaköra i trafik är inga problem, det kändes svajigare på thruxton. Rocket 3 står i princip av sig själv känns det som. All tyngd är centrerad under tanken och intill marken. Den är inte alls jobbig på kurvigare vägar utan väldigt följsam (riktigt bankörning är säkert annorlunda) men det är första gången jag sitter på en hoj med så brett bakdäck och det känns väldigt naturligt.

Nu har jag inte "öppnat spjällen" riktigt än utan kört enligt rekomendation för inkörning, mellan 2k och 4k rpm på alla växlar men jäklar det känns att den är urstark. Från 2k rpm på alla växlar är det bara att gasa lite så åker man iväg. Precis som jag vill ha det, skönt, jämt och rejält tryck från botten men fortfarande kontrollerat.

Utseendemässigt är den ju löjligt brutal, t o m min VFR-predikande, 70-årige far, drog på smilbanden och yttrade ordet vulgär när han såg den. jag är helt tillfreds med bakdelen också, den känns rätt slank och clean som den är vilket känns skönt att slippa fippla med eliminierings-kit. Den är helt klart en hoj som drar blickarna mot sig och man känner sig jävligt ball på den också så extra swag-poäng får den :)

Ljudet är väl sådär. Jag föredrar twin-ljudet, med trean hamnar man nånstans mittemellan en twin och radfyra. Man förlorar "knacket" från en twin men det är djupare och råare än en fyra men det blir som att det är "lite bra på allt" istället för att få ett grymt karaktäristiskt ljud.

Det är också begränsat med eftermarknadsprylar för stunden, för visst vill man ändå ha på ett par pipor (med db killer alternativ), sportfilter, en PC och göra en mappning. Har läst lite på nätet och tycker mig kan utläsa att motorn är lite tillbakahållen med original mappen för att möta utsläppskraven.

Ska fortsätta utvärdera och försöka vara objektiv, är liiite tagen av stunden, så om någon har frågor om den får man gärna PMa. För nu kan jag bara säga provkör om ni får möjlighet, intresserade eller ej. Förstår att det inte är en hoj som tilltalar alla men den är helt klart något speciellt :)

Och tack för alla tips!
Grattis, kanske inte så oväntat val ändå i slutändan, hoppas ni kommer trivas :tummenupp :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top